vrijdag, april 26, 2024

Draadje uit de Multitest versterkers

Weergave van 18 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168509
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Er is een aardige reactielijst ontstaan onder de multitest geïntegreerde verstekers. Met name vragen rondom klank en compatibiliteit. U kunt hier verder discussiëren en vragen stellen. Wij volgen deze thread ook!

    • #169249
      Deleted AccountDeleted Account
      Deelnemer

      Jaap; wordt dit forum wel gebruikt? Geen reacties.

    • #169252
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      We zijn druk bezig wat leven in te blazen. Het forum moet de plek gaan worden waar mensen vragen kunnen stellen en discussies kunnen voeren.

      Dat gebeurt nu met name onder de artikelen. Dat is laagdrempeliger, maar het vervuilt wel de website.

    • #169282
      Gerwin89Gerwin89
      Deelnemer

      Ik heb m’n vraag onder de multi test geïntegreerde versterkers gesteld, maar deze plek is eigenlijk beter:

      Sinds kort heb ik een hele mooie set Focal Aria 926 speakers in m’n bezit. Maar deze staan nog aangesloten op een vrij simpele Onkyo TX-8020 receiver en daarmee klinkt het geluid wat dof en lijkt het in de speaker te blijven.

      Zou een upgrade naar de geteste Cambridge CX A60 hierbij helpen? Vaak hoor ik dat een speaker en versterker moeten ‘matchen’ en ik ben benieuwd of dit een goede combinatie zou zijn. Ik merk dat ik een voorkeur heb voor warm geluid waarbij alles iets meer uitgesmeerd wordt. Verder vraag ik me af of 2 x 60 Watt RMS vermogen genoeg is om deze speakers aan te sturen. De speakers hebben een vrij hoog rendement dus misschien is dit geen probleem.

      De speakers zijn optisch aangesloten op de TV, waar ik TV/Radio/muziek via laptop&chromecast op luister.

      Ik hoor graag jullie reactie! Of een voorstel voor een andere versterker. Dank!

    • #169283
      BasBas
      Deelnemer

      Hoi, ik ben momenteel op een vergelijkbare zoektocht voor mijn Focal Aria’s 926.
      Eerst met een rotel ra-12 gebruikt, maar zoek nu een versterker met wat meer beleving. Versterkers van Moon worden muzikaal vaak goed aangeschreven maar hebben (de instappers) juist minder vermogen. Zelf ondervonden dat een versterker met meer vermogen de Focals meer rust en strakker laag geven. Wat is nu wijsheid?

    • #169284
      Gerwin89Gerwin89
      Deelnemer

      Die Moon versterkers zijn ver boven budget helaas.. Ook lees ik vaak over de goede match tussen Focal speakers en de versterkers van Naim. De supernait of supernait 2, maar ook deze zijn ver boven budget. Ik ben heel benieuwd of er ervaringen zijn met de Cambridge CX A60 versterker aangezien deze zowel hier als bij What Hifi uitstekend uit de test komen

    • #169286
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Cambridge kan prima met de Focals. Denk dat het wel wat fris kan worden.

      Een Van Medevoort zou ook goed kunnen gok ik. Die hebben veel vermogen en controle. Wellicht 2e hands kijken naar een MA350?

      Wat ook nog zou knunen is een NAD. Die hebben veel dynamiek en ‘ballen’.

    • #169289
      BasBas
      Deelnemer

      Onlangs de cambridge audio cx a60 / a80 en de nieuwe NAD 368/388 gehoord op de focal aria 926. Wat mij betreft geen goede match. Het geluid vond ik geen dimensie hebben, zeker niet bij NAD. Hegel h80 en Arcam A39 een stuk beter. Naim xs2 ging daar nog overheen. Maar ja ook qua prijs. De Arcam A29 lijkt me een interessante optie, maar nog niet gehoord. En Rega, hier zelden aan bod, is ook een goede, al heb ik enkel de duurdere Elicit-R op de aria’s gehoord.

    • #169290
      Gerwin89Gerwin89
      Deelnemer

      Dank voor het delen van je luisterervaring. Ik ben zelf aan het twijfelen over de Cambridge Audio CXA-60 en de NAD C 368, maar moet daar misschien toch op terug komen. Ik ben nog niet in de gelegenheid geweest om ze te beluisteren. Waren de versterkers digitaal aangesloten tijdens het luisteren? Ik heb het idee dat daar ook een groot verschil in kan zitten: het digitaal aansluiten zorgt voor een (te) helder geluid en mist daardoor warmte.

      De Arcam modellen missen weer digitale ingangen en ik sluit de versterker toch het liefst digitaal aan omdat hij ook aan de TV gekoppeld is..

    • #169291
      BasBas
      Deelnemer

      Hoi, tijdens de luistertest zijn enkel de analoge ingangen gebruikt. Met name NAD vond ik erg teleurstellend, zeker omdat de combinatie met de BluOS module heel aantrekkelijk leek.
      Zelf luisteren blijft de beste tip!

    • #169292
      Gerwin89Gerwin89
      Deelnemer

      Zaterdag ga ik luisteren naar de NuPrime IDA-8, waar ik veelbelovende reviews van heb gelezen.

      Van hun website:
      “NuPrime’s new Class A+D hybrid amplification technologies deliver the substance and warmth of Class A amplification and the efficiency and speed of Class D technology in a milieu of un-measurable noise. The IDA-8’s spacious, transparent, dynamic and luxuriously textured soundstage has to be heard to be believed.”

      Ik zal laten weten hoe het klonk 🙂

    • #169293
      BasBas
      Deelnemer

      Interessant, ben benieuwd naar je ervaringen!

    • #169298
      Gerwin89Gerwin89
      Deelnemer

      Zaterdag heb ik dus de NuPrime IDA-8 gehoord op een set Elac speakers. Helaas waren ze geen dealers van Focal speakers dus de combinatie met mijn eigen speakers heb ik niet kunnen beluisteren. Wel was ik overdonderd door het geluid uit de IDA-8. Alles blijft ongelofelijk strak, klinkt helder en toch ook warm. Ook nog even kunnen luisteren naar een Cambridge Audio CX-A80, maar hier klonk vooral het laag heel rommelig en niet strak. Alsof er een subwoofer naast stond te ploffen.

      Ik twijfel nog een klein beetje omdat ik de versterker niet op eigen speakers heb kunnen horen, maar zit er toch sterk aan te denken om de IDA-8 aan te schaffen icm een dikkere QED XT40 koper kabel.

    • #169299
      BasBas
      Deelnemer

      Hoi, bedankt voor het delen van je ervaring.
      Ik zou overigens altijd wel de combinatie met de speakers willen horen, voor aanschaf.
      Persoonlijk zou ik de kabel later aanschaffen zodat je op je gemak en thuis de evt. meerwaarde kan beoordelen. De Qed XT40 is overigens geen massief koper.
      Ik weet niet wat je maximaal wilt besteden, maar ik zou de Hegel H80 eens vergelijken met de NU-Prime

    • #169303
      Gerwin89Gerwin89
      Deelnemer

      Klopt inderdaad. Dat is ook het enige wat me nu nog tegenhoudt. Ook weet ik niet hoe de versterker zich houdt bij gewoon TV kijken / radio luisteren / Netflix etc. Is hij echt bedoeld voor high-end audio of is hij ook vergevingsgezind voor lager kwaliteit bronmateriaal…

      Via internet kom ik eigenlijk maar op 1 verkooppunt uit voor de NuPrime en die zijn geen dealer van Focal. Dus op eigen speakers luisteren zal lastig worden.

      Ben je zelf nog verder gekomen in de zoektocht naar een nieuwe versterker?

    • #169309
      BasBas
      Deelnemer

      Zelf ben ik er nog niet uit en ook nog geen gelegenheid gehad om andere opties te beluisteren. Ik zit ook op een iets ander spoor, aangezien een dac wat mij betreft geen vereiste is.
      De dealer van NU-Prime heeft volgens mij ook Advance Acoustic staan. Heb je die ook vergeleken?

    • #169314
      Gerwin89Gerwin89
      Deelnemer

      Nee ik ben alleen naar de NuPrime wezen luisteren. En heb deze afgelopen zaterdag ook gekocht. Wát een verschil met m’n Onkyo versterker. Het geluid klinkt zoveel helderder/opener en strakker. Met name stemmen van de TV klonken erg gedempt en die zijn nu vol en open. Ook de bas is veel strakker dan voorheen.

    • #169316
      BasBas
      Deelnemer

      Proficiat met je keuze. Ik hoor het graag als je nog aanvullende bevindingen op de NuPrime IDA-8.

      De Naim Uniti Atom ziet er overigens ook erg gelikt uit. Helaas is 40 Watt wellicht te licht voor de Focal Aria 926. De Star en Nova worden mij dan weer te duur.

    • #169317
      Gerwin89Gerwin89
      Deelnemer

      De nieuwe Naim apparaten zijn behoorlijk interessant ja, alleen zijn ze zo’n beetje allemaal boven mijn budget.. Succes nog met de zoektocht! Ben benieuwd waar je op uitkomt 🙂

    • #169306
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Als je de tv / Netflix / radio via een degelijke dac laat lopen, moet het prima kunnen hoor!

      Mijn ervaring is dat met name de speaker heel bepalend is voor de prestaties bij tv / radio / etc. Sinds ik met Epicons draai (DALI) is tv en inferieure bronnen veel beter te pruimen.

    • #169318
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Zeker prachtig spul. Hoop dat we snel een paar modellen ter test krijgen!

Weergave van 18 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×