vrijdag, april 19, 2024

reduceren van RFI & EMI met ferriet-klem

Weergave van 4 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168441
      WilcoWilco
      Deelnemer

      Ik heb zoveel als mogelijk alle stekkers zelf er (vervangen/opnieuw) aangezet m.b.t. stroomkabel, die overigens niet afgeschermd is,
      van stekkerdoos (simpele van Köpp) en diverse apparaten.
      Wat ik heel belangrijk vind is dat ik daardoor de fase&nul (bruin&blauw) overal vanaf wcd tot apparatuur gelijk heb en dus ‘in fase’ zijn.
      Daarnaast heb ik ook op alle stroomkabels aan de ingaande kant van apparatuur-achterzijde
      een Ferriet-klem.
      Vooral ook echt een betere en goedkopere optie voor het verminderen van RFI op de stroomkabel
      die wordt geleverd met b.v. een Mac Mini of TV & bluray-speler e.d. (met een diameter van 7 mm. dicht bij de figure8 connector of apparaat-achterijde)
      Het reduceerd in iedergeval de storende hoogfrequente signalen en de elektronica in je apparatuur is er blij mee.
      Ook indien mogelijk… maak de kabel korter, met nieuwe stekker, die geen te lange kabel rommel achterlaat.

      zoek eens op ferriet: kern of filter of emi.

    • #169002
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ken die Ferriet-tweak wel ja. Werkt goed. Niet doen bij usb-kabels… kan het suffig worden… Kan ook in extreme gevallen lijden tot data-fouten. (Wel bij échte shit-kabels).

      Ferriet werkt niet bij afgeschermde netkabels heb ik begrepen. Korte kabels is altijd beter!

    • #169003
      chetchet
      Deelnemer

      Hoi Jaap,

      Ik meld me na onze prettige chat over CAT kabels ook ff met netkabels. Te beginnen dat de vaak standaard meegeleverde versies bagger zijn. Ieder merk moet dat nl van de EU wetgever, jammer.

      Ik heb juist begrepen dat een netkabel minimaal 1 meter of eigenlijk 1,2 meter moet zijn. Reden weet ik niet meer, maar niet korter. Zoek ik nog uit hoe dit zit. Wel de reden dat je vaak bij topmodellen deze lengtes treft.

      Ferrietkernen heb ik om enkele netsnoeren, bijv die bij mijn tuner ivm hoogfrequent. Ik ken de verschillen niet op bijv versterker met of zonder, maar door relatief grote wisselende stromen lijkt me ferrietkern dan niet noodzakelijk. Iemand hier ervaring mee?

      Ik ben het absoluut eens om de fase van elk hifi apparaat goed te zetten, zeker positief hoorbaar.

    • #169004
      Henk KrachtHenk Kracht
      Deelnemer

      In tegenstelling tot wat Jaap beweert over ferriet en afgeschermde netkabels, is mijn ervaring dat het juist bij dit soort bekabeling uitstekend werkt. Je moet echter in dit geval wel de ferrietkern aan de zijde van de wandcontactdoos aanbrengen en niet aan de apparaatzijde.
      Ik denk dat dit te maken heeft met de filtering van de door de afscherming opgevangen RFI vervuiling, die op deze wijze niet, of in mindere mate, via de aarding de apparatuur binnen kan dringen.

    • #169005
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      High-end netkabels kunnen een filterende werking hebben. Dan is langer beter. Ik gebruik echter een stekkerblok met parallelle filtering. Dan is het niet echt nodig.

      Ferriet om netkabels zijn naar mijn mening zinloos. Maar ja: het zijn mijn oren, mijn set en mijn inzichten. Kan zijn dat het komt omdat ik dus al een goed stekkerblok gebruik.

      Iedereen moet dat gewoon lekker proberen. En als het wel werkt, prima toch?

Weergave van 4 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×