Review Final Audio E5000 in-ear

• Mooi en exclusief ontwerp
  • Afneembare kabels

• Kabels zijn aanraakgevoelig

Prijs: € 249

Comfort
Final Audio E5000 in-ear

Zo tegen het einde van het jaar luisteren we naar een in-ear hoofdtelefoon met een toepasselijke merknaam: het Japanse final. Een bijzonder merk, waarover later meer. Zoekt u een in ear die evengoed als oor-sieraad dienst zou kunnen doen? Of bent u op zoek naar een wearable die nu eens niet plastic fantastic is, maar van 24 karaats goud? OK, we hebben uw aandacht!

final (het merk schrijft de naam consequent met kleine letters) begon in 1974, opgericht door Kanemori Takai. Net zoals andere audio-fabrikanten in de jaren zeventig maakte hij een complete audio-lijn, van phono-elementen tot versterkers en luidsprekers. In 2007 richtte Takai het concern S’NEXT op, dat moest dienen als financier en productontwikkelaar van final. Ook was het hierdoor mogelijk om final-componenten aan andere merken te leveren (OEM). Vanaf 2011 exporteert final onder eigen naam hoofdtelefoons naar Europa en Azië. Ontwerp en productie vindt bij final plaats in hetzelfde gebouw; alleen dan is het in staat om ‘producten te maken die nog niet bestaan en om grenzen te verleggen.’ In het hoofdkwartier van final, tussen Tokio en Yokohama, is bovendien een publieksruimte waar de complete final-collectie hoofdtelefoons klaarstaat en waar het merk ook prototypes laat zien en horen.

Collectie

We hebben bij demonstraties en shows al een aantal items uit de final-collectie gezien. De in ears vallen op door een minimalistisch ontwerp en het gebruik van metaal: roestvrij staal, koper, goud, titanium. Ook bijzonder is dat sommige in ears niet zijn voorzien van rubberen oordopjes. Het is final’s bedoeling dat u deze headsets zonder hulpmiddel in uw oor lepelt. Final heeft maar liefst 42 in earmodellen in zeven series. De E-, F-en Heaven-serie lijken nog het meest op conventionele in ears. De Heavenserie valt op door zijn ‘dimple’-vormige achterkant. De FI-BA-SS is handgemaakt, heeft gebalanceerde drivers en valt op door zijn torpedo-vorm.

847 tuning-opties

De Piano Forte serie vinden wij qua vormgeving het meest bijzonder. Gemaakt van een koper-chroom legering en zonder tussenkomst van siliconen oordopjes heeft dit nog het meest weg van een sieraad. Het is dan ook leverbaar in goud. Dan de LAB-serie, een tweetal ‘earpieces’ die met een titanium-3D printer zijn gefabriceerd. De MAKE-serie is een concept waarmee u zelf uw ideale tuning kunt toepassen door het vervangen van filters. Hiermee kunt u 77 tot 847 configuraties creëren. Tot zover de in ears. Final maakt namelijk ook over ear hoofdtelefoons, de Sonorous-serie en de D8000. Met name dit laatste planar magnetische topmodel scoort goed; in de Wisseloord studio’s wil men inmiddels niet meer anders, zo fluistert men. De beprijzing begint bij final verrassend laag; vanaf ongeveer 50 euro tot € 1.800 voor een verguld exemplaar in-ears. De over-ears van final beginnen bij € 279 voor de Sonorous II tot € 3.500 voor de D8000.

Winkels met Final

Hooikade 13
2627 Delft, Zuid Holland, NL