donderdag, maart 28, 2024
Home Hi-Fi Interview Ad van Medevoort

Interview Ad van Medevoort

0
Interview Ad van Medevoort
Ad van Medevoort: de man achter het merk.

Ad van Medevoort heeft in Maarssen van zijn hobby zijn werk weten te maken. In een gebouw van 800 m2 ontwikkelt en bouwt Ad samen met 6 medewerkers audioproducten van hoge kwaliteit. Met de hand welteverstaan, want hij houdt niet van voorgeschreven schakelingen, versterkerschema?s of andere voorgeprepareerde elektronicaschema?s. Deze zelfbouw zorgt er ook voor dat de vM kwaliteit gewaarborgd blijft. Passie, doorzettingsvermogen en liefde voor muziek zijn de ingrediënten die zijn producten onderscheiden van de rest van markt.

Ad van Medevoort: de man achter het merk.
Ad van Medevoort: de man achter het merk.

Ad van Medevoort staat aan de basis van het bedrijf dat sinds 1985 bekend staat onder de naam Audioart. De producten die van Medevoort levert, dragen zijn eigen naam: Van Medevoort, of vM. Ad is echter al langer dan 18 jaar actief in de audiowereld. Het begon al met de muziekwinkel van zijn vader. Hij liep daar regelmatig rond vanwege zijn interesse in muziek én de muzikanten. Toen elektronische orgels hun intrede deden in de zaak, raakte hij echt geïnteresseerd. Met name vanwege de techniek onder de kap. De studiekeuze: MTS elektrotechniek, was dan ook niet moeilijk. Vele cursussen hebben zijn kennis en basis op gebied van audiotechniek verbreed. Toch blijft praktijkkennis het belangrijkste; volgens Ad leer je een goede versterker bouwen door het gewoon te doen.

Tijdens de studie zat hij niet stil. Zo is hij is onder andere vertegenwoordiger geweest bij AKG en Audio Technica. Daar leerde hij veel van opnametechnieken en het maken van opnames zelf. Microfoontechniek heeft daar een belangrijke rol in gespeeld. Ad is vrij lang in de studiowereld actief geweest en dat is hij nog steeds. Het is dan ook niet vreemd dat hij een van de mensen is die sinds het begin bij de PCM opnametechniek van Denon is geweest.

Na 1985
1 april 1985 zag Audioart het licht. Ad kreeg de kans voor zichzelf te beginnen en waarom zou je zo?n kans laten lopen? Hij houdt van muziek en van de techniek achter audioproducten. Een merk met de filosofie die achter Van Medevoort schuilt bestond volgens hem nog niet: producten van hoogwaardige kwaliteit ontwikkelen en ze voor een redelijke prijs in huis brengen. De markt wordt al verzadigd met onder andere Britse merken die voor een versterker van gemiddelde kwaliteit een enorm bedrag vragen. Ad noemt tal van voorbeelden van merken die volgens hem niet de prijs / kwaliteitsverhouding bieden die vM de klanten wel biedt. Het antwoord op de vraag of zijn merk de beste kwaliteit levert voor de prijs is dan ook makkelijk te raden: “Ja.” Uitvalcijfers bewijzen ook onmiddellijk dat Van Medevoortproducten met zeer veel zorg worden gemaakt. Slechts minder dan 1% van alle producten wordt retour gezonden en dat is uniek binnen de audiobranche.

Van Medevoort is begonnen met luidsprekerbouw. De vM CD 2.5 is de eerste luidspreker die het vM logo mag dragen. De dynamische systemen met het voorvoegsel ?AD? + ?BD?, volgen al snel. De elektrostatische speakers, de ?EE? en ?EB?, volgen nog iets later. Van Medevoort was al langer bezig met deze techniek. Hij is van mening dat de elektrostatische techniek de enige techniek is die natuurgetrouw de hoge- en middentonen kan produceren. Je hebt geen crossovertechnieken nodig voor het midden en het hoog. Deze komt namelijk uit één ?unit?: de elektrostaat. Dat zorgt al voor veel minder vervorming. Daarnaast is het oppervlak van een elektrostaat veel groter. De linesource zorgt daarnaast nog voor een veel betere spreiding van het geluid. Alleen maar voordelen dus. Een full range elektrostaat zal Van Medevoort nooit bouwen. “Probeer maar eens een groot dienblad hard op en neer te bewegen, dat gaat niet.” Een speaker moet snel en dynamisch zijn. Dat is een full range elektrostaat niet. Daarnaast ?kleurt? een full range elektrostaat enorm. Voor het laag blijft Van Medevoort dus de ?conservatieve?

Prachtige luidsprekers die elk detail laten horen: de EE150.
Prachtige luidsprekers die elk detail laten horen: de EE150.

woofertechiek gebruiken. Deze techniek is echter ook grondig onder handen genomen. Hij maakt niet gebruik van één maar van twee woofers in zijn speakers. Één naar buiten en één naar binnen gericht. De woofers zijn zo geschakeld dat resonantie voorgoed verdwenen is. Een dure, maar zeer effectieve techniek.

Na de productie van de elektrostaat zag de eerste vM versterker het licht: de MA220. Geschikt voor complexe belastingen als de ?EE? elektrostaat die Ad in zijn gamma had opgenomen. Volgens Ad was er in die tijd niet één versterker op de markt echt geschikt was voor het aansturen van complexe belastingen zoals een elektrostatische luidspreker. Daar heeft hij dus zelf een versterker voor ontwikkeld.. De stap naar een voor- en eindversterker was al snel gemaakt en de CA220 en PA220 rolden al snel de fabriek uit. Een krachtige mono eindversterker de PA330 volgde de PA220. Regelmatig heeft hij elektrostaatgebruikers het verschil laten horen tussen een vM MA220 en de versterker van de desbetreffende gebruiker. En vaak waren de gebruikers verrast door het verschil in kwaliteit. Van Medevoorts 1e elektronicalijn heeft van 1989 tot 1995 standgehouden.

Naast de eigen activiteiten is Ad in deze tijd nog actief geweest voor Denon. De reguliere cd-lijn moest Ad opwaarderen tot het ?EX?-niveau dat gelijk lag met onder andere de ?ES? serie van Sony. Dat vergde behoorlijk wat kwaliteiten, maar hij deed dit met succes en zorgde ervoor dat Denon een realistische concurrent vormde voor Sony. De ervaring die Ad bij Denon opdeed, zorgde ervoor dat hij een eigen lijn cd-loopwerken en Dac?s op ging zetten..

In 1995 vernieuwde Ad van Medevoort zijn lijn. Zwaardere versterkers deden hun intrede en het cd-loopwerk en de succesvolle DAC waren klaar voor productie. De typenummers waren uiteraard ook aangepast om geen verwarring te scheppen met de vorige serie. Zo werd de 220 de 222, de 330 de 333, enzovoorts.

In 10 jaar tijd heeft Ad het gepresteerd om de productlijn die begonnen is met een enkele luidspreker, compleet te krijgen. Het is vanaf 1995 dus mogelijk een complete Van Medevoortset in de huiskamer te krijgen. Van de netsnoeren en interlinks, tot voor- en eindversterkers en elektrostatische luidsprekers. En dat is uniek in de audiowereld.

Audioart anno 2003

De huidige lijn van Van Medevoort, die sinds 2002 in de winkel te verkrijgen is, heeft een behoorlijke facelift gekregen. Het ietwat Spartaanse uiterlijk is vervangen door een zilverkleurige frontplaat met kleine, prachtig afgewerkte knopjes. “Je moet luisteren naar je klanten. Als zij heel graag een zilverkleurige frontplaat willen hebben, dan maak ik dat.” Er is ook een afstandsbediening bijgekomen die de hele set kan bedienen. Werkt van

De referentieserie van Van Medevoort: zonder twijfel zeer begerenswaardige apparatuur.
De referentieserie van Van Medevoort: zonder twijfel zeer begerenswaardige apparatuur.

Medevoort marktgericht? “Ja natuurlijk, als je niet marktgericht produceert, heb je geen bestaansrecht.” Toch voldoet elk product aan de vM filosofie. Als Ad ergens niet achter staat, gaat het de deur niet uit. De marktgerichte aanpassingen moeten niet ten koste gaan van de kwaliteit. Van een zilverkleurige frontplaat gaat de versterker niet anders klinken. Het typisch nuchtere, Nederlandse uiterlijk dat vM producten eigen was, heeft er ook niet onder geleden. Het is en blijft een vM.

Ad neemt veel tijd voor ontwikkeling en productie van de vM producten. Elk onderdeel wordt grondig getest op kwaliteit, karakteristieken, plaats en bruikbaarheid binnen het geheel. Zo is hij maanden bezig geweest met de keuze voor een volumechip voor de CA560 voorversterker. “Het is heel makkelijk om je als producent aan de datasheet van de chipfabrikant te houden ? Als je een kijkje neemt in een willekeurige speler vind je vaak dezelfde schakelingen. Er is echter veel winst te boeken als je het anders doet.” Daarom maakt hij veel liever zijn eigen schakelingen, volgens zijn ideeën en zijn filosofie. Hoogwaardige componenten horen daar zeker bij. Zo gebruikt hij niet de standaard Burr Brown chip in zijn DAC, maar een peperdure Crystal. En dat is maar een van vele voorbeelden.

Dat een ontwerp veel tijd kan kosten, bewijst de ontwikkeling van een gitaarversterker. Ad is al twee jaar bezig met de ontwikkeling ervan. Nauwe samenwerking met verschillende gitaristen moet van deze versterker een prachtig kunstwerk maken. De gitaarversterker is gebaseerd op buizentechniek. De reden? “Buizen hebben geen kleuring.” Een verbazingwekkend antwoord, want elke buizenfanaat heeft het over ?het prachtige buizengeluid.? “Onzin”, zegt Ad, “een goede buizenversterker heeft geen eigen geluid.” Een ander karakteristiek voordeel van buizen boven transistors is dat er makkelijker vervorming te genereren is. En vervorming is precies wat gitaristen willen. “Er zijn drie kanalen te gebruiken: Een clean, een crunch en een lead.” Het clean kanaal genereert geen vervorming, je krijgt als het ware een akoestisch geluid. De crunch en lead zorgen voor vervorming van het gitaargeluid. Deze vervorming luistert heel nauw. Vandaar dat de ontwikkeling al twee jaar duurt. “De gitaristen die de versterker hebben geprobeerd, vonden met name het clean geluid erg mooi. En daar moet je een goede versterker voor kunnen bouwen.” Zijn lichte grijns verraad zijn trots.

In de fabriek van Van Medevoort wordt meer gedaan dan alleen eigen producten maken. Er worden ook regelmatig producten aangepast. Zo heeft hij nu de Philips DVD963SA onder handen genomen. Wat ik me natuurlijk afvraag is of dit wel binnen de filosofie van het bedrijf past. “Als de Philips niet zo goed zou klinken, zou ik het niet gedaan hebben.” Het doet hem ook geen pijn dat het vM logo naast het Philips logo moet prijken. Een goede samenwerking met Philips vindt Ad ook geen punt. “Als ze me zouden bellen voor de techniek achter de aanpassingen, zou ik het ze zo leveren.” Kan Philips wellicht nog wat leren van Ad?

Als je wilt horen wat de filosofie van Van Medevoort nu precies inhoudt: maximale muzikaliteit voor een redelijke prijs, is de enige manier om daar achter te komen eens te gaan luisteren naar een vM set. “Een versterker mag

De luisterruimte met eigen surround-apparatuur en gemodificeerde apparatuur van onder meer Marantz en Philips.
De luisterruimte met eigen surround-apparatuur en gemodificeerde apparatuur van onder meer Marantz en Philips.

geen ?kleur? hebben”, legt Ad uit, “de kleurig moet van de instrumenten komen?Als je naar een concert gaat, wil je toch ook niet naar een setje op het podium luisteren?” Het klinkt zo logisch, maar toch zijn er maar weinig merken die het presteren een kleuringvrije versterker te produceren en dus precies laten horen wat er op de cd staat. Een demonstratie zou moeten duidelijk maken waar Van Medevoort voor staat. De CA560 zeskanaals voorversterker, de PA555 vijfkanaals eindversterker, vijf EE150 elektrostaten, gevoed door de opgewaardeerde Philips DVD963SA SACD-speler staat voor mij te spelen. Uiteraard met elkaar verbonden door het befaamde Silver Wire van Van Medevoort. Opgeteld komt de set op zo?n 20.000 euro. Hoe het klinkt? Compleet, transparant, realistisch, luchtig en helder. De jazzzangeres hangt praktisch om mijn nek als ze haar zwoele stem laat horen. De gitaren, de piano en trompetjes vullen de rest van de luisterruimte. Ad snapt dat dit niet voor iedereen financieel haalbaar is, maar als je het vergelijkt met een Britse concurrent is de prijs meer dan redelijk. Het kan toch ook geen kwaad te sparen voor wat je mooi vindt?

Het kan ook bij Van Medevoort veel duurder. De vM CAQ en PAQ reference serie die op bestelling Audioart verlaat, bestaat uit componenten die de prijs van kleine autootjes dragen. “Het zijn meer dan alleen statussymbolen?Natuurlijk zijn ze beter, maar wat belangrijk is, een groot deel van de techniek die in de reference serie zit, vind je ook terug in de gewone serie.” Dat noem ik nog eens waar voor je geld.

Concurrentie in binnen- en buitenland

Als bedrijf moet je natuurlijk je producten verkopen. Je bent echter niet de enige op de markt; je hebt dus te maken met concurrentie, veel concurrentie. Dit betekent dat je voor publiciteit moet zorgen. Voor Audioart is het belangrijk zowel in de Nederlandse als in de Britse pers te komen. Hifi Choice bevatte in het Februarinummer een test van top cd-spelers. De nieuwe cd-speler van Van Medevoort de CD230 was ook opgenomen in deze test. Hij mag dan niet als beste uit deze test gekomen zijn, maar als voordeligste in de groep was deze speler goed beoordeeld. Een prijsverschil van meer dan zeshonderd pond met de winnaar is niet niks. Ad was blij dat hij in Hifi Choice stond. “Het is belangrijk voor mij dat ik in de Britse bladen kom.

De Aziatische markt leest bijna alleen maar Britse bladen om zich te oriënteren op de Europese markt.” En aangezien Azië een groot exportgebied voor Van Medevoort is, is het zeer positief dat hij met de CD230 in Hifi Choice is gekomen. In de Aziatische audiofiele wereld zijn Europese producten statussymbolen. Daarnaast heeft Ad daar ook minder last van concurrentie. Op de Britse markt is het een stuk moeilijker om je producten kwijt te raken. “De Britten zijn vrij chauvinistisch. Je komt daar als Nederlands product bijna niet tussen.”

Het feit dat de Britse Hifi zo groot is geworden heeft met name te maken met de lage stand van de Pond in het verleden. Ze hebben destijds voor weinig geld al hun producten kunnen exporteren. Daarnaast hebben de Britten natuurlijk een veel kleinere taalbarrière. Een combinatie van deze twee factoren heeft het de Britten zeer makkelijk gemaakt hun producten in andere landen aan de man te brengen. Als je eenmaal een grote bekendheid

Een leuk detail: ruimteaankleding en akoestische 'tuning' in één.
Een leuk detail: ruimteaankleding en akoestische ‘tuning’ in één.

geniet, raak je deze niet gemakkelijk meer kwijt. De huidige stand van de Pond verklaart ook meteen de huidige, ridicule prijzen van Britse producten. Het is voor de Britten veel duurder om te exporteren en dat zie je terug in de verkoopprijzen van deze producten: ze moeten immers hun winstmarge halen. De Nederlandse audiomarkt is een stuk kleiner dan die van de Britten. Toch is Van Medevoort hard bezig zijn producten in het buitenland de distribueren. En met succes.

Verkopen doe je natuurlijk niet alleen maar in het buitenland; daar heb je in Nederland ook speciaalzaken voor. Helaas zijn niet alle speciaalzaken even consequent. “Als speciaalzaak moet je geen discountproducten gaan verkopen. Anders ben je geen speciaalzaak.” Toch zitten er winkels tussen die dezelfde producten verkopen als men voor dumpprijzen op het internet of in menig discountzaak kan vinden. En dat is jammer. “Natuurlijk doen genoeg specialisten wel hun best, anders had ik geen bestaansrecht meer.”

Buiten de winkels in Nederland en de afzetmarkt in het buitenland, zorgt Ad ook voor publiciteit door presentaties op beurzen en in studio?s. Het gebruik van zijn apparatuur doet vaak veel goed voor de opnames. Dat is natuurlijk logisch, aangezien transparantie en een kleuringvrije versterking essentieel is voor een goede opname. CD?s van bijvoorbeeld Channel Classics, met vM versterkers in de set, zijn hiervan een goed voorbeeld. Ze klinken helder, luchtig, gedetailleerd en natuurgetrouw. Precies het geluid waar Van Medevoort om bekend staat. Blijkbaar voelen vM versterkers zich niet alleen thuis in de woonkamer.

Als je twee keer ruim vier uur met Ad van Medevoort hebt mogen praten over wat hem bezig houdt en waar hij van houdt: muzikale audioapparatuur, kom je er achter dat hij een gedreven man is, een man die staat voor zijn merk. Een man die niet bang is zaken anders aan te pakken, anders te zijn dan de rest van de audiomarkt. Een markt die volgens Van Medevoort verzadigd is met merken die bewust prijzen opdrijven of afbreken. Een markt die vaak gemakzuchtig is. Ad doet daar niet aan mee. “Ik wil apparatuur maken waar mensen jarenlang plezier aan beleven.” Hij laat een set 15 jaar oude elektrostatische luidsprekers zien. “Deze is naar ons opgestuurd voor een servicebeurt. Als hij straks de werkplaats verlaat, kan hij met gemak weer jaren mee.” Pure kwaliteit; Van Medevoort.

Volgend artikel Schone stroom: onzin?
Jaap Veenstra
Completey Nuts about audio, I started Alpha Audio in 2007. In 2012 I started working on Alpha fulltime. Publishing articles on a daily basis. In 2020 it was time to create English content! And now...well: see for yourself! :-).