zaterdag, april 20, 2024
Home Hi-Fi Fabrikanten Interview Sound United Benelux – Denon & Marantz.

Interview Sound United Benelux – Denon & Marantz.

11
Interview Sound United Benelux – Denon & Marantz.

Nu Denon & Marantz deel uitmaakt van het Amerikaanse Sound United dat op de achtergrond weer in bezit is van de Charlesbank in Boston en New York, is Alpha-Audio nieuwsgierig hoe de toekomst van D&M er uit ziet. Dat komen we te weten door de managers te interviewen die verantwoordelijk zijn voor de Benelux. Tijd voor een gesprekje in Eindhoven.

 

Natuurlijk bekijkt Alpha-Audio op beurzen nieuwe modellen van D&M en schrijven we regelmatig reviews daarover. Dus, de laatste ontwikkelingen bij D&M houden we al nauwlettend in het oog. Om wat verder in de toekomst te kijken spreken we Edwin Grote, Algemeen Manager, en Teun School, Commercieel Manager op het kantoor van Sound United Benelux in Eindhoven. Tussen de posters en showmodellen is dit echt een kantoor. In een vergaderzaal beginnen we bij een kopje koffie ons gesprek.

Denon & Marantz

De toekomst begint nú, dus bespreken we eerst hoe D&M, dat bijvoorbeeld ook HEOS omvat, zichzelf op dit moment positioneert in de steeds bewegende Hifi sector.

Wellicht een verrassing voor velen, maar het uitgangspunt voor D&M is niet dat men de beste receiver ter wereld wil maken. Hoewel de heren denken dat D&M dat wel zou kunnen. D&M streeft er vooral naar om de beste prijs/kwaliteit verhouding te bieden in hun marktsegment. En zij benadrukken daar ook bij dat er daadwerkelijk twee merken zijn: Denon en Marantz. Deze hebben ieder hun eigen identiteit en beschikken daarmee ook over verschillende posities op de markt.

De aanpak van D&M voor de twee merken verschilt op een aantal punten dan ook. Denon, met wereldwijd een groter marktaandeel, is een premium merk dat zich richt op het midden- en hoger segment van de markt, terwijl Marantz een nog exclusiever imago meekrijgt. Het spectrum aan modellen van de merken overlapt deels, waarbij Denon in het meer commerciële stuk begint en Marantz verder in het premiumsegment doorloopt.

De visie met betrekking tot de beste prijs/kwaliteit verhouding is gestoeld op grote aantallen. Grote aantallen betekent lagere inkooprijzen. Dat biedt de mogelijkheid om de onderdelen die benodigd zijn voor de fabricage van een apparaat scherper in te kopen, wat resulteert in een aantrekkelijke (markt)prijs. Daarbij tekent men met nadruk aan dat er een ondergrens is voor beide merken. Het kwaliteitsimago wordt zorgvuldig beschermd.

Tot zover is het een goed doordacht verhaal, zoals we ook verwachten van een gevestigde grote speler op de Hifi markt. Ook voor wat betreft de afzetkanalen is het verhaal duidelijk. Hoewel het kernassortiment van Denon wat meer via de grote retailketens wordt verkocht en Marantz wat meer via de gespecialiseerde winkels, streeft men voor beide merken een spreiding over afzetkanalen na. Dat biedt de mogelijkheid om in te spelen op nieuwe ontwikkelingen.

Ecosystemen en Efficiency

Omdat we weten dat D&M sinds kort deel uitmaakt van het Amerikaanse Sound United, dat onder andere luidsprekermerken als Polk, Boston Acoustics en Definitive Technology herbergt, willen we weten hoe D&M het vanaf nu gaat doen, zowel technisch als bedrijfsmatig.

In de nabije toekomst zien de heren twee ontwikkelingen. Aan de ene kant het gebruik maken van de mogelijkheden van synergie door de overdracht van technologie van en naar de VS, zodat bijvoorbeeld speakers van Boston Acoustics en Definitive Technology wellicht de streaming technologie krijgen ingebouwd. Aan de andere kant, het leveren van complementaire ecosystemen die bijvoorbeeld bestaan uit receivers, speakersystemen en streamingtechnologie, waarbij Heos zorgdraagt voor de connectivity. Alle componenten die daarvoor nodig zijn heeft Sound United nu immers onder één dak. Op dit moment zijn dergelijke ontwikkelingen natuurlijk nog ver weg omdat de integratie van de D&M organisatie in Sound United pas kortgeleden is begonnen.

Op zakelijk terrein verwachten Edwin Grote en Teun School dat de Amerikaanse aanpak door nóg meer sturing op kentallen en financiële doelen een effiëncyslag zal bewerkstelligen. Daardoor zal men naar eigen zeggen zeker in staat zijn om de huidige sterke prijs/kwaliteit verhouding te handhaven of zelfs wellicht te kunnen versterken.

Het valt ons op dat deze managers voor wat betreft de nabije toekomst vooral ingaan op handhaven en verbeteren: het aanscherpen van de succesvolle zakelijke aanpak en het benutten van de mogelijkheden op synergie die het grote concern Sound United zowel technisch als commercieel biedt. Zaken als het betreden van nieuwe marktsegmenten of van nieuwe delen van de distributieketen dan wel het zoeken naar ‘path-breaking’-technologie komen in dit gesprek nauwelijks aan de orde.

Conglomeraten in de slag

Voor de nog wat langere termijn kunnen we natuurlijk geen harde plannen of concrete voornemens verwachten, maar we kunnen we wel achter de drijfveren van Sound United komen. Drijfveren die toekomstig beleid weerspiegelen. De heren verwachten dat alles dat in Amerika gebeurt ook hierheen komt. Het is volgens hen aannemelijk dat er een arena zal ontstaan van een aantal grote concerns, elk bestaande uit diverse merken, die in de slag gaan om de markt. Als voorbeelden noemen zij, naast Sound United, de Bowers & Wilkins Group waar Rotel en Classé deel van uitmaken en Audionord dat onder andere Dali en NAD herbergt. Maar ook Samsung dat onder andere Harman Kardon in portefeuille heeft.

Deze grote concerns gaan hun verkopen hoogstwaarschijnlijk realiseren via enkele grote internationale retailketens, via een sterk verkleind aantal speciaalzaken en online. Kleine aanbieders kunnen zich in deze wereld moeilijk handhaven. Op onze vraag of Sound United groot genoeg is om in dit geweld te overleven antwoorden Grote en School zelfverzekerd van wel.

We vragen ons af of dit wel zo zeker is. Als mega-conglomeraten zoals Samsung echt besluiten om de Hifi markt te bestormen is er misschien nog wel wat meer nodig om je te handhaven, ook als gerenommeerde grote speler in de huidige markt. Het uitbouwen van het concern met fusies of overnames of het aangaan van allianties met andere concerns, mogelijk op andere industriële- of zelfs op financiële markten, zouden de marktpositie aanmerkelijk kunnen vergroten. Ook voor de lange termijn echter ligt in dit gesprek de nadruk op het gebruiken en versterken van de huidige mogelijkheden van Sound United.

Concluderend

Sound United

Samenvattend was dit een prettig en goed gesprek met goed geïnformeerde managers voor de Benelux van een bedrijf dat merken bezit met een lange staat van dienst en een professionele reputatie. Dat blijkt ook uit de bedrijfsvoering van D&M zoals die wordt voorgespiegeld en uit de manier waarop beelden voor de toekomst worden verwoord.

Wij vinden het geheel echter wel wat behoudend. Het is ongetwijfeld moeilijk om de koers uit te zetten voor een bedrijf als Sound United. Men wil het goede imago beschermen, gebruik maken van de kracht die er nu is en geen risicovolle, kostbare, onverantwoorde dingen doen. Het bedrijf heeft een trackrecord en een flink marktaandeel,  maar het is wellicht wat minder dynamisch als het om vernieuwing gaat.

Toch vraagt de dynamiek in de Hifi sector juist om een proactieve aanpak. Het is een moeilijke afweging van consolideren tegenover risico nemen en uitbouwen. De toekomst gaat ons leren hoe deze afweging voor Denon & Marantz onder de vlag van Sound United uitpakt.

11 REACTIES

    • Hallo jgeffen,
      Goed om te lezen dat je het een informatief stuk vond. Ik ben het met je eens dat het goed zou zijn als deze merken hun plaats weten te behouden. Overigens, het zou ook mooi zijn als er bovendien andere aanbieders zijn die fors in zetten op innovatie. Dat houdt de markt dynamisch, met alle voordelen van dien voor de liefhebbers van Hifi en high-end.

×