Home Hi-Fi Verslag iEAR Show 2015

Verslag iEAR Show 2015

11
Verslag iEAR Show 2015

Er zijn helaas niet heel veel interessante audioshows in Nederland. Om er een paar te noemen: X-Fi, AZ-show en nu voor het eerst: de iEAR show. Wij zijn natuurlijk benieuwd wat er staat en hoe het allemaal speelt!

De Tilburgse winkel iEAR heeft voor het eerst een grote show georganiseerd. Niet in de winkel zelf, maar in een grote, mooie locatie in Oisterwijk (Landgoed de Rosep). Nu is het landgoed al een prachtige omgeving, maar ook het weer werkt op zaterdag 31 oktober prima mee, waardoor we zelfs buiten hebben kunnen lunchen: heerlijk!

Veel te zien

iEAR SHOW 2015
John Dibb legt uit wat er nieuw en anders is in de nieuwe 800-serie.

Maar we komen natuurlijk niet voor de koffie, omeletten en achteraf de borrels. We komen voor de audio. En er staat genoeg. Veel grote importeurs hebben een degelijke selectie hifi en high-end audio neergezet.

Denk aan Bowers & Wilkins die op de nieuwe 802D3 speelt. Aangestuurd door Classé. Een set die veel dynamiek en openheid laat horen. Helaas speelt de ruimte ook fors mee op bepaalde plekken, maar daar doe je niets aan op een show. Wij hebben de set goed kunnen beluisteren en hebben nu al een paar keer de kwaliteiten van de nieuwe 800-serie kunnen horen. Ronduit indrukwekkend.

Ook een grote partij is Audiac. Die speelt op de nieuwe McIntosh-set op prachtige Sonus Faber Amati Futura. Erg fraai. Zelfs één van de betere sets op de show als we dat kunnen – en mogen – zeggen. Verder zien we de nieuwe lijn van Wadia op display staan. Ze zijn altijd groter in het echt dan op foto’s lijkt.

Tevens een set om van te smullen was de NAIM. Die spelen op de NAIM Superline phono-stage, 555PS DR voeding, Supercap DR voeding en de NAP300 PS eindversterker. Er wordt zowel met vinyl gespeeld als via streaming. Beide klinkt uitstekend. Een bijzonder open en snel klinkend systeem met veel resolutie. Ook bij minder goede bronbestanden. Ook één van de mooiere systemen op de show.

Raidho? Nope…

Bij Dimex treffen we een bijzonder interessant product aan. Op het eerste gezicht lijkt het een Raidho-speaker, maar het is het niet. Het merk heeft Scansonic… en jawel: het komt bij de man van Raidho vandaan: Michael Borresen! Natuurlijk kunnen we het niet laten om Michael Borresen te spreken, aangezien hij ook op de iEAR-show aanwezig is.

Het doel van Scansonic is om tot op zekere hoogte de karakteristieken van Raidho te implementeren. En dat bij een vriendelijke prijs. De grootste vloerstaanders kosten alsnog 10.000 euro per paar, maar het niveau waarop het speelt is opmerkelijk. En als u de prijs van een Raidho kent, is het zéér redelijk.

We gaan midden november naar de fabriek van Raidho in Denemarken om daar een kijkje te nemen en wat rustiger en langer met Michael te kunnen praten.

iEAR SHOW 2015
Michael Borresen van Raidho zit achter de nieuwe Scansonics.

Draadjes…

Nog een interessante partij die we spreken komt bij WireWorld vandaan. De heer David Salz zelf. En hij heeft een interessante demo: speel nagenoeg zonder kabel (connector naar connector) en daarna eens met een kabeltje. Het verschil? Schokkend. Wij hebben een paar kabels kunnen beluisteren op een Pono met een Oppo PM3 en zijn toch weer overtuigd van het nut van een goede kabel. Leuk om eens goed te horen!

Verder nog…

Natuurlijk is er veel meer te zien en te horen. Wat te denken van Q Acoustics? Erg leuke speakers! Deze keer op een prachtige Parasound-versterker. Tevens hebben we AudioLab kunnen horen op leuke Missions. En niet te vergeten: NAD en DALI. Daar speelt een Master Series op de Opticon 8. EN niet te vergeten: de nieuwe Bluesound-series! Wij horen daar voor het eerst de Pulse Mini… indrukwekkend.

AudioQuest staat er met een display met kabels en natuurlijk de Nighthawk hoofdtelefoon. En Denon Marantz speelt er op de 14-series en HEOS. Wat trouwens druk bezocht werd! Of wat te denken van de nieuwe Elacs? En Dynaudio?

Kortom: er staat veel te veel om in een verslagje te noemen. We hopen dat iEAR volgend jaar weer zo’n goede show neerzet!

Fotos’ iEAR Show 2015

 

11 REACTIES

  1. ‘@Johan Verstraete: die gedachte kwam ook bij mij op. Ik dacht ineens dat met 802D2 van vier jaar oud waardeloze prullen zijn. Aan de andere kant: hoe maak je duidelijk dat het product verbeterd is? Wat ik veel meer tenenkrommend vond was het aanprijzen van Vulva na de demo. Dat slaat dus echt nergens op.

    @Beau: ik weet niet waar je stond of zat en ik weet dat de plaats van luisteren een enorme invloed kan hebben maar ik zat op de 1 na achterste rij uit het midden en ik heb zelden zo een goed geluid gehoord. Het geluid kwam niet uit de speakers omdat het leek of er helemaal geen speakers stonden. Het was allemaal zo ongelofelijk natuurlijk en goed. Punchy bass met een geweldige timing, gigantische en realistische 3d weergave een een stemmenweergave die zijn gelijke niet kent.

  2. Een pluim voor de organisatoren van deze show. Maar wat een zielige vertoning bij B&W. Om de kwaliteiten van de nieuwe 800 serie in de verf te zetten, werd de vorige 800 serie met de grond gelijk gemaakt. John Dibb slaagde erin hun vorig product van tweeter, mid, woofer, kast, gebruikte materialen enz… volledig af te breken. Het was tenenkrullend. Een mens zat zich af te vragen wat voor een rotzooi hij een paar jaar geleden had aangeschaft. En ik was niet de enige. Een gesprekje met andere toehoorders leverde gelijksoortige meningen op. Erg jammer. Ik heb het trouwens niet kunnen nalaten en mijn mening gezegd tegen de heer Dibb. Een nieuw product prijs je niet aan door het voorgaande af te breken. Bedroevend!

    • Naast het afbreken van de oudere luidsprekers was ook de demonstratie bedroevend. John Dibb lachte toen hij de vorige behuizing van de tweeter met een vinger tik liet horen hoe ver de klank doorgaat. Ik vroeg me toen af: Wat hebben jullie in die tijd gedaan tijdens de ontwikkeling? Je hebt geen computer nodig om te kunnen horen hoeveel de behuizing mee zingt.

      De 804D3 werd met de PM14S1 gedemonstreerd. Nooit eerder hoorde ik zo’n slechte individuele focus van stemmen en instrumenten. Juist de tastbaarheid van stemmen en instrumenten was altijd een zeer sterk punt van B&W. Nog altijd zijn de crossovers zeer matig bij B&W. In deze set was totaal geen diepte. En was er sprake van een volledige 2 dimensionale presentatie. Het hoog was niet sprankelend, maar ook miste je de eenheid tussen het laag, midden en hoog. Met de PM14S1 was er geen diversiteit in het middengebied waar te nemen.

      Dan de demo van de 802D3. Er was maar tijd om slechts 3 nummers te draaien. Bij het nummer Thank you can Chris Jones hoorde je duidelijk dat de akoestische gitaar de kast onrustig maakte. Of de energie in de kast bleef hangen. Er was zeer weinig diepte, waarmee je opnieuw ziet dat de crossovers nog altijd zeer matig zijn. De 802D3 ging diep door in het laag, maar je mist een goede timing en vooral de doortekendheid in het laag wat je wil horen. Ook bij deze set was de diversiteit in het middengebied zeer matig. Over het uiterlijk wil ik het dan maar niet eens hebben. Ook al heb ik daar zeer mijn twijfels over of een grote groep dit mooi gaat vinden!

×