donderdag, april 18, 2024

2 paar speakers aansturen met 2 versterkers en 1 bron

Weergave van 2 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168802
      hans weerdenburghans weerdenburg
      Deelnemer

      Goedenmiddag , wij hebben in huis 4 speakers staan die nu tegelijkertijd aangestuurd worden door twee versterkers , de eerste versterker is een devialet expert 400 en op de pre-out uitgang stuurt deze een marantz pm 11s1 aan. Het werkt maar het houd niet op.Wat gebeurt er als ik met rca splitters ga werken en de pre-out niet gebruikt ?Met splitters zou ik dan de versterkers apart van een ingangssignaal kunnen voorzien en de versterker zou dan stand -alone kunnen zijn .Maar wordt het ingangssignaal dan soms te zwak ( gesplit ).4 speaker op 1 versterker zou voor ons het mooiste zijn maar volgens mij veranderd dan de impedantie van bv 8 ohm naar 4 ohm en dat gaat denk ik niet werken . Heeft iemand een goede oplossing ? gr Hans

    • #171272
      richard12richard12
      Deelnemer

      Als je het RCA signaal van de bron splitst en naar de ingang van beide versterkers stuurt, zal de bron een parallleschakeling zien van de ingansimpedantie van beide versterkers. Nu verschilt de ingangsimpedantie nogal per merk, maar stel dat beide elk een veelvoorkomende waarde van 47 kOhm zijn, dan zal de bron 47/2=23,5 kOhm zien. De meeste bronnen kunnen een impedantie van 10 kOhm nog prima aan. Gewoon proberen, pas dit zelf ook wel toe om een bi-amp configuratie aan te sturen. En regel dan het volume in de bron (DAC).

      Je kan ook de rec-out van de Devialet aansuiten op de PM15 (als die er op zit, of als eerste de PM15 en daar de rec-out op de Devialet).

      Als je de pre-out gebruikt en daar, zoals nu de PM15 op hebt aangesloten, moet je de PM15 wel als eindversterker gebruiken (er van uitgaande dat dat kan). Anders verlies je dynamiek door nogmaals door de voorversterker van de PM15 te gaan. Nadeel is dan geen aprte volumeregeling, en mogelijk is dit de reden van je vraag.

      Een door fabrikant opgegeven 4 of 8 Ohm speaker zegt nog weinig over het echte impedantieverloop, en met name wat de laagste waarde is die voorkomt. Maar de meeste en betere versterkers kunnen een parallelschakeling van 2 stuks 8 Ohm speakers (8:2= 4 Ohm) echt wel aan. Alleen als het zware en lastig aan te sturen speakers zijn (en bijv. de impedantie onder de ~2 Ohm zou zakken) zou de versterker problemen kunnen geven. Ook hier gewoon proberen en luisteren. Blijft de bas strak en gecontroleerd dan niets aan de hand. En je hebt 2 mooie versterkers om beide te proberen die het lekkerste gaat 🙂

    • #171280
      alex loomanalex looman
      Deelnemer

      Wat als je het signaal eerst via de pm11 laat lopen en dan naar de devialet (via pre out). De devialet digitaliseerd alle inkomende analoge singnalen namelijk. Nu weet ik niet ofie dat ook met de pre out doet. Maar daar zou misschien wel het verschil in kunnen zitten. Kan je bron ook digitaal uitgeven? Die zou ik dan naar je devialet doen. En analoog naar de pm11.
      Je pm11 zal je analoge signaal on aangetast doorsturen denk ik. Dat verschil hoor je echt wel inplaats van dat het eerst weer digitaal en dan weer analoog wordt gemaakt in de devialet. Nogmaals. Tenzij dat anders is natuurlijk.

Weergave van 2 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×