zaterdag, april 20, 2024

Aardlus oplossen.

Weergave van 7 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168682
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Dag leden,

      Hoe kan het dat ik een aardlus krijg zodra ik alles op 1 stekkerblok aansluit? Normaal krijg je deze pas zodra je meerdere componenten op meerdere geaarde stopcontacten aansluit. Het probleem heb ik nu omzeild door alleen mijn Atoll ST 200 signature geaard aan te sluiten in mijn stekkerblok en alle andere geaarde componenten rechtstreeks in de muur te pluggen (ongeaard). Overigens zitten mijn dubbel geïsoleerde apparaten wel zonder probleem in het stekkerblok. Behoorlijk frustrerend inmiddels 🙁

    • #170203
      richard12richard12
      Deelnemer

      Lastig om op afstand te zeggen. Als je stekerblok randaarde heeft maar de wandcontactdoos (stopcontact) niet dan krijg je een (ongeaarde) aardles tussen de aparatuur die randaarde heeft.

    • #170204
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Dag Richard, dat klopt maar is hier niet aan de orde. Mijn netkabel betrek ik van een stopcontact in de meterkast met randaarde. Mijn stekkerblok (inmiddels vervangen door een Isotek Sigmas) is verbonden met dit stopcontact. Zowel mijn streamer-/pre-amp als poweramp is geaard aangesloten op de Isotek met een brom tot gevolg. Zodra ik de poweramp in een ongeaard stopcontact steek naast mijn meubel is de brom weg. Nu heb ik de aardedraad in de stekker van de powercable van de poweramp verwijderd en hem vervolgens gewoon weer aangesloten op de Isotek. Brom is weg. (alleen nog wat lichte ruis en zoem in de tweeter/middentoner a.g.v. het feit dat mijn pre-amp in klasse-A staan. Dat wordt niet anders) Dit is echter niet logisch. Waarom zou ik brom krijgen als ik beide apparaten aansluit op dezelfde aarde? Dit zou je verwachten als je verschillende aardpunten gebruikt of in de situatie zoals jij boven beschrijft. Trouwens, de CAI is ontkoppeld met een scheidingsfilter. Dat is het dus niet. Ook de switch voor mijn streamer is niet de oorzaak. Het is puur de combinatie van mijn Atoll ST 200 signature en Lyngdorf SDA 2400. Met de situatie nu is prima te leven maar ik begrijp het probleem gewoon niet.Beide chassisdelen met elkaar en het aardpunt op de Isotek verbinden levert trouwens ook niets op.

    • #170215
      Vincent KarsVincent Kars
      Deelnemer

      Het blijft denkbaar dat je toch 2 x aarde maakt.
      Ik denk aan
      – chassis v.s. circuit aarde
      – aarde via chassis versus aarde via RCA verbinding met aarde 2e toestel
      Misschien heb je hier wat aan: https://www.jensen-transformers.com/wp-content/uploads/2014/08/an004.pdf

    • #170217
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Bedankt Vincent. Ik zal dit eens aandachtig gaan lezen!

    • #170219
      richard12richard12
      Deelnemer

      Dank voor de toelichting. Inderdaad creer je met een geaarde pre-amp en geaarde eindtrap een aardlus via de interlinks, maar waarom het nu zo slecht uitpakt is wel apart. Als de apparaten vlak naast elkaar of boven elkaar staan kunnen de voedingstransformeren een brom in het andere apparaat induceren. Probeer ze eens om te wisselen of verder uit elkaar te plaatsen. Maar als de filters in de voedingen een capacitieve stroom afvoeren wordt het lastiger. Probeer ook de stekers in de contactdoos om te draaien, zo dat de laagste brom ontstaat. Mogelijk kun je de brom reduceren door met een dikke draad de beide chasssis met elkaar te verbinden, het liefst zo dik en kort mogelijk, en nabij de interlinks houden. Als laatste oplossing inderdaad de eindtrap ongeaard houden.

    • #170220
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Dag Richard, apparaten hebben zowel dichtbij als verder van elkaar gestaan. Geen verschil. Netstekkers omdraaien heeft geen effect. Heb nu alles maar in fase m.b.v. een pole-checker aangesloten. (al maakt het in mijn geval niet veel uit. ik meet nagenoeg geen verschillen) Chassis verbinden heb ik inmiddels ook geprobeerd. Met mijn oor voor de tweeter van mijn speakers hoorde ik net iets meer ruis (relatief) wanneer ik de chassisdelen onderling verbind met de aarde op mijn Isotek Sigmas. Heb dit dan ook weer ongedaan gemaakt. Heb nu de aardedraad in de powercable vd eindversterker losgehaald, zodat ik deze ook op de Isotek kon aansluiten. Deze vindt dat blijkbaar fijner, want ik neem een duidelijke verbetering waar. Ook best typisch, aangezien de Lyngdorf SDA 2400 een PWM type versterker is. Deze zouden ongefilterd beter tot hun recht moeten komen. Ook hier heb ik iets vreemds gezien. Bij het meten met de pole-checker aan de mantel van de RCA aansluitingen op de Lyngdorf, zie ik een enorm verschil tussen de beide RCA aansluiting. (L en R,cmet alleen de powercable aangesloten, alle andere aansluitingen verwijderd)

    • #170222
      richard12richard12
      Deelnemer

      Heb even op de Atoll site gekeken en lijkt er op dat ook hun eindversterkers een geaard chassis hebben. Vroeg me namelijk af of in de combi van Atoll pre- en eindtrap soms 1 apparaat ongeaard is om aardlus te voorkomen. Niet dus en om een en ander uit te sluiten zou je eigenlijk eens een andere eindtrap moeten proberen met geaard chassis.
      Nu je meld dat je verschil meet tussen de massa van de cinch aansluitingen van de Lyngdorf zou je kunnen kijken of je met 1 interlink i.p.v. twee ook brom krijgt. Zowel proberen op alleen linker kanaal en alleen rechter kanaal. Desnoods wat wisselen tussen kanalen en eventueel polariteit. Zal uiteindelijk je probleem niet oplossen maar kom je wel meer te weten.

Weergave van 7 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×