donderdag, maart 28, 2024

Airplay Probleem Auralic Aries

Weergave van 23 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168792
      Marco LeeuwenMarco Leeuwen
      Deelnemer

      Ik heb het volgende probleem met de Aries als ik via airplay een nr afspeel krijg ik de eerste paar noten hard geluid dan een seconde doodse stilte waarna de muziek op normaal nivo doorgaat.
      ook opvolgende nummers spelen zonder probleem door maar zodra ik nr verder of terug doe gebeurt hetzelfde. ik heb dit verschijnsel alleen bij de Aries met Airplay, niet als ik Roon of lighting DS gebruik. ik heb het probleem ook niet als ik ipv de Aries een sonos of T+A cala aansluit. ik heb het zowel via wifi als ook met de utp. Wie heeft er nog een zinnig iedee wat ik zou kunnen proberen.
      Mijn opstelling is Muziek op Synology Nas FS3600 met 10GB fiber aan de switch naar een AP met 1GB, de AP hangt 6 meter van de aries af zonder muurtjes ed heb volle bak qua verbinding.
      en de dac is een Metrum Hex (voor nu nog even wacht met smart op mijn pasithea) De netwerk verbindingen zijn allemaal gerouteerd naar de aries. Netwerk gear is allemaal van Unify uit de enterprice klasse. en al mijn muziek spullen staan op een apparte stroom groep.

      ik denk zelf aan belabberde software van de Aries maar hoop dat ik het mis heb en het wat anders is

    • #171109
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Natuurlijk al gecontroleerd? of er ‘n firmware update is.

    • #171110
      Marco LeeuwenMarco Leeuwen
      Deelnemer

      Ja de laatste versie staat erop. had ik ook geen keus in met installeren deed hij dat vanzelf

    • #171111
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Dan is terug keren naar fabrieksinstellingen ook niet mogelijk. Want zodra er ‘n update is wordt deze automatisch geïnstalleerd. En waarschijnlijk ook al gekeken of er ‘n IOS update beschikbaar is. Want mijn iPhone voert de updates niet automatisch uit, terwijl het automatisch updaten aangevinkt is. Je hebt volgens mij, zoals jezelf ook al concludeerde de oorzaak (software) gevonden. Misschien?!!(te)weinig vrij toegankelijk geheugen, teveel applicaties geopend.

    • #171112
      Marco LeeuwenMarco Leeuwen
      Deelnemer

      De Ipad fungeerd alleen maar als een remote niet als een streamings bron (kan de ipad gewoon uitzetten als de muziek eenmaal loopt) ik gebruik voor het streamen DS audio op de Ipad en de Mediaserver van synology streamt de zut. en de nas word daar nou niet warm of koud van. sterker nog ik heb nu roon draaien op windows 10 in en vmware omgeving op de nas en zelfs met scannen van de database komt hij niet boven de 5% belasting uit en windows heeft 32GB geheugen toegewezen gekregen van de 128GB die in de Nas zit.
      Oh de Auralic Aries is trouwens een G2.1

    • #171113
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Da’s top,de oorzaak is absoluut niet de hardware. Hopelijk volgt er snel ‘n firmware update. Als ik jouw was stuurde ik ‘n e-mail of ‘n DM (Twitter).

    • #171114
      Marco LeeuwenMarco Leeuwen
      Deelnemer

      Heb ik ook al gedaan inclusief filmpje wat er gebeurd (dit is namelijk niet het enigste probleem) en het bij de verkoper neergelegd maar van die hoor je niks meer terug. ik heb namelijk ook al een paar keer gehad dat de hele lichting database weg was (die staat op de Aries) en tijdens het afspelen dat hij halverwege het liedje overging in alleen maar harde ruis te produceren of dat het apperaat spontaan uit gaat of opnieuw op boot. Nieuwe cd’s erbij zetten is ronduit knullig, ik laat het apperaat s’nachts de map met de muziek scannen maar vervolgens moet je je elk apperaat waar lightning ds op hebt staan updaten en dat is niet zo erg als maar een paar nummertje erop hebt staan maar ik heb rond de 240.000 tracks dan is hij dus 10 minuten bezig. en als klap op de vuurpijl kan je een nummertje afspelen die goed klinkt en 5 minuten later speel je hem nog is af en dan kan er een hele vervelend kraakje in zitten bij bepaalde uithalen (klinkt of je een gaatje in je tweeter hebt is niet heel luid maar toch) dus ik overweeg het hele ding terug te sturen. het is geen apperaatje van 2 tientjes als ik mijn spaarvarkentje moet kapot slaan om zo’n ding aan te schaffen verwacht ik een solide apperaat die gewoon doet wat hij moet doen.

    • #171115
      WilfriedWilfried
      Deelnemer

      Hallo Cobus, heb je je probleem ook al op het Auralic forum gepost?
      https://community.auralic.com

    • #171116
      WilfriedWilfried
      Deelnemer

      Ik snap ook niet helamaal wat je bedoelt met de belabberde software van de Aries, want LDS lijkt goed te werken bij jou.

      Heb je al eens via andere software geprobeerd via Airplay te sturen naar je Aries?
      Bv. met Audirvana vanaf een computer of via je telefoon?

    • #171117
      Marco LeeuwenMarco Leeuwen
      Deelnemer

      Nou goed doen, opnieuw op boten, stoppen met spelen, harde ruis, en een coruppte database vind ik nou niet het toonbeeld van stabiele software.
      de muziek staat altijd op mijn Nas en voor aiplay gebruik ik DS Audio (synology) voor lighting ds (openhome) gebruik ik auralic eigen app en sinds een paar dagen gebruik ik Roon
      voor de airplay heb ik ook nog wat andere apps geprobeerd maar de “gab” in het begin bleef Roon en lighting ds geven deze “gap” niet maar wel de andere problemen als spontaan stoppen, ruis en verschil van weergave als je hetzelfde nummer een 2e,3e of 4e keer afspeeld

    • #171118

      Als je via airplay een nummer afspreekt, vanuit welke app doe je dat? Gebruik je de Music App op een iPad of Mac? Of de Qobuz App?

      Als je alleen maar muziek afspeelt die op je NAS staat, dan begrijp ik niet waarom je daarvoor Airplay gebruikt. Het lijkt mij veel handiger om dat via UPnP te doen en dat kan je DS Audio app ook, ook al omdat de geluidskwaliteit dan beter is. Met airplay, wat de muziek lossy comprimeert, doe je de investeringen die je gedaan hebt in je keten (aparte stroomgroep etc.) eigenlijk weer teniet.

      De MediaServer van Synology zelf is niet de beste UPnP server. Kijk eens naar AssetUPnP. Dat klinkt een stuk beter op je Synology.

    • #171119
      Marco LeeuwenMarco Leeuwen
      Deelnemer

      Als ik dat ga doen word het nog spanneder 🙂
      1. Als ik de Aries als render punt gebruik met de mediaserver van synology en DS Audio dan heb ik dat happeren in het begin
      2. Als ik de Aries als render punt gebruik met de mediaserver van synology en Lighting DS app dan heb ik niet het happeren maar ben ik een paar 100 albums kwijt
      3. Als ik de Aries als render punt gebruik met de minimserver op de synology dan heb ik dat happeren in het begin maar heb ik wel alle albums
      4. Als ik de lighting server op de Aries gebruik en de muziek via SMB share benader dan heb ik alle muziek, maar voor de database die hij dan moet opbouwen is hij een paar uur mee bezig en die ben ik al 2 keer kwijt geweest + je moet elke ipad en iphone de database laten refreshen en dat duurd ook een minuut of 10 per apparaat.

      AssetUPnP had ik nog niet geprobeerd zal straks is gaan lezen en proberen.

      Ik vind het kwaliteits verlies niet zo heel erg voor 95% van de tijd want dan is het maar achtergrond muziek en een heleboel van mijn oude mp3-tjes zijn zelfs maar 128kbps maar ik wil ze niet kwijt dat is jeugd sentiment. Mijn nieuwere bestanden zijn flac en dat zijn degene die ik luister als ik er echt voor ga zitten. Maar mijn grootste irritatie zit hem in het feit dat je een duur apparaat koopt dat zegt dat het alles kan maar vervolgens moet je een beetje de it-jes uit gaan hangen en loop je tegen allerlei problemen op. en ik vind het niet erg om er mee te knoeien om de laatste puntjes op de i te zetten maar in basis moet alles het gewoon doen en moet mijn vrouw het ook kunnen bedienen. Vandaar dat ik een grote voorkeur heb voor de mediaser en DS audio van synology die blijven na een update van de synology tenminste werken bij de rest is het altijd de vraag

    • #171120
      Marco LeeuwenMarco Leeuwen
      Deelnemer

      oh om het iets meer in perspectief te plaatsen ik heb de Aries pas 2 weken

    • #171121

      Er zijn denk ik twee aparte problemen:
      – Kennelijk is de indexering van je albums van de Synology MediaServer niet compleet (de 100 albums die je kwijt bent).
      – Er gaat iets niet goed met de Aries en UPnP. Of dat nu het apparaat zelf is, of dat je een netwerk probleem hebt is moeilijk in te schatten.

      Als ik in jouw schoenen zou staan, dan zou ik de leverancier / verkoper benaderen, voor deze prijs moet een dergelijk apparaat goed werken.

    • #171122
      WilfriedWilfried
      Deelnemer

      Mijn vraag is inderdaad ook waarom Airplay gebruiken om de bestanden van je NAS af te spelen?
      Ik heb een G1 en heb via SMB share geen problemen met de bestanden van mijn NAS af te spelen…

    • #171123
      WilfriedWilfried
      Deelnemer

      Hoeveel bestanden staan er eigenlijk op je NAS als je 2 uur nodig hebt om eea te moeten indexeren?

    • #171124
      Marco LeeuwenMarco Leeuwen
      Deelnemer

      euh 248.847 tracks volgen Roon 🙂 ben al van jongs aan verzamelaar van muziek heb hier nog bakken vol singeltjes staan. in het begin tijd perk van mp3 ooit is geript op 128kbps tja schijf ruimte wwas toen duur en volgens mij kon je in het begin niet hoger 🙂

    • #171125
      Marco LeeuwenMarco Leeuwen
      Deelnemer

      de airplay is puur zodat ik DS Audio kan blijven gebruiken en voor achtergrond muziek is het prima en de database op de Aries ben ik al 2 keer kwijt geweest in 2 weken tijd. Wilfried heb jij toevalig ook een synology nas? zoja zou je is voor mij willen proberen om met ds audio een paar liedjes naar de Auralic te streamen om te kijken of jij ook een “gap” krijgt. ik krijg het vanaf 2 nassen maar en ik gok dat het probleem in de software ligt maar voor het zelfde geld is er wat in de hardware wat niet helemaal lekker loopt. alvast bedankt

    • #171129

      Nogmaals: als je in plaats van Airplay kiest voor UPnP bij het selecteren van de player in DS Audio, dan is de kans groot dat het beter werkt en beter klinkt. De DS Audio app kan ook werken als een UPnP Controller.

      Zie: https://kb.synology.com/en-global/DSM/help/DSaudio/iPhone?version=7 onder het kopje “To stream music to external players”

    • #171130
      Marco LeeuwenMarco Leeuwen
      Deelnemer

      Hallo Martijn bedankt voor je antwoord, maar we lullen langs elkaar heen. ik gebruik de DS audio ook als remote voor de UPnP. alleen in de Aries valt dat allemaal onder het kopje airplay.
      heb even voor de zekerheid op de ipad gechecked of airplay niet speelde maar dat was niet het geval dus het werkt zoals jij beschreef.

    • #171131
      Marco LeeuwenMarco Leeuwen
      Deelnemer

      Hallo Wilfried,

      Ik ben nogal verknocht aan mijn ds audio omdat al mijn Tags daar op afgestemt zijn en “browse folder” vind ik erg prettig heb een boel tijd erin gestoken om alles goed te krijgen dus.
      ik ben op het ogenblik even met Roon aan het spelen maar ga daarna zeker Audirvana is proberen.

    • #171199
      RinkoRinko
      Deelnemer

      Hallo Cobus.
      Ik gebruik de Auralic Vega G1 en een Synology server en heb het even geprobeerd via de DS-audio app , ik gebruik normaal Roon of de lighting DS app zonder problemen.
      Maar ik heb het zelfde resultaat als jij aangeeft , het begint met horten en stoten en gaat daarna gewoon normaal verder .
      Als ik het via de tidal app via AirPlay probeer speelt hij wel normaal , waarschijnlijk meer een probleem in de DS-audio app .

    • #171206
      Marco LeeuwenMarco Leeuwen
      Deelnemer

      @Rinko, bedankt voor het proberen. dan is hij toch niet helemaal compatible met de upnp die in de Synology zit en ligt het probleem niet hier. Ik ga het ook op Roon houden vind het alleen wel schandalig dat dit soort dingen niet gewoon goed werken op zulke dure apparaten.

    • #171211
      WilfriedWilfried
      Deelnemer

      @Cobus: heb je Auralic hierover ook al benaderd (combinatie van LDS met DS-audio app van Synology)??

    • #171126
      WilfriedWilfried
      Deelnemer

      Heb in het verleden wel eens met DS Audio gestoeid maar dat beviel me niet echt (rommelde teveel met mijn TAGs en kon me herinneren dat het ook niet altijd even goed in Gapless afspelen was).

      Al wat geprobeerd met Audirvana vanaf laptop en dan via Airplay afspelen??

    • #171205
      WilfriedWilfried
      Deelnemer

      Maar browse folder zit ook in LDS (althans als je je NAS via een share benaderd)

    • #171207
      Marco LeeuwenMarco Leeuwen
      Deelnemer

      Dat lijkt leuk die SMB share todat je je logfiles bekijkt en dat ding zich elke 31 a 32 seconde aanmeld. dus niet een keep alive maar de volledige aanmeld procedure. dat betekent in mijn geval dat de logs in 2 dagen vol zitten (+/- 10000 regels) en dat als je wil trouble shooten je altijd eerst die prut van de Aries eruit moet halen en meerdere logfiles weer bij elkaar moet voegen.

Weergave van 23 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.