vrijdag, maart 29, 2024

Andere speakers ,Teufels?

Weergave van 44 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168768
      Rini TimmerRini Timmer
      Deelnemer

      Hallo,

      Op dit moment hebben we in de woonkamer een bose soundtouch 520 set. Dit hangt er nu een jaar of 6-7. En bevalt prima. Echter mis ik een lekker stukje muziek draaien, achter grond muziek. Het klinkt daar gewoon niet goed genoeg meer voor naar mijn mening. Dit is pas gaan opvallen toen we een soundtouch 30 iii in huis haalde voor op de slaapkamer. Voor films, tv etc is het perfect.
      In het verleden was het voor ons ook belangrijker de films / series /tv. Nu met thuis werken is het ook fijn een goed stukje achtergrond muziek.
      Nu weet ik dat je moet luisteren voor andere speakers. Want wat ik goed vind, vind een ander bagger en vice versa.

      Ik ben erg gecharmeerd van de Teufel ultima 40 mk3. Wat ik ervan lees krijg je veel speaker voor relatief weinig geld. Moet ik er eerlijk bijzeggen dat 400,- voor ons nog steeds serieus geld is.
      Ik heb de review hier gezien en nog een paar andere reviews. En meeste zijn lovend op de lage prijs en het geluid wat eruit komt. Er is altijd een maar.
      Maar, deze speakers moeten een stuk vanaf de muur staan begrijp ik dat goed?
      Onze kamer is niet bijzonder klein, maar speakers 60cm van de muur af is no go. Dat word een echtscheiding. Lost wel het probleem op.. Maar goed alimentatie kost ook wat.
      Ik weet niet of er ervaring is als je deze speaker dichterbij de muur zet dan geadviseerd?

      Nu hebben ze ook bij Teufel de T500. Op papier zouden die dichterbij de muur kunnen staan. Of vlak tegen de muur zelfs. Deze speakers zijn wel meer als de helft duurder, 799 (t500) vs 399 (40mk3). Dat is een flink stap. Ik vind de Ultima 40 mooier om te zien, maar goed mooier en geen goed geluid is ook niet handig. Ervaring mee?

      Ik heb nog een Pioneer versterkertje staan vsx-329-k. Daarop komen ze voorlopig.
      Bedoeling is dat we eerst beginnen met stereo. En dan wellicht gaan uitbreiden over tijd. Ander versterkertje, achter speakers, center. etc. Niet alles in 1 keer. Beetje hobbyén

      Ik ben niet getrouwd met Teufel natuurlijk. Mijn referentie kader is nogal beperkt op speaker merken.

      Een beginnende hobbyist.

    • #170721
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Beste Rien, er zijn speakers die behoorlijk de lage frequenties kunnen weergeven terwijl deze bijna tegen de muur aan staan, maar die kosten echt ‘n behoorlijk vermogen, zijn door Jaap beoordeeld.
      Wat velen van ons niet kunnen ophoesten.

      Het is ‘n natuurkundige wet die bepaalt, wat er met het stralingspatroon gebeurt, inzake de verschillende frequenties.
      Hoe lager de frequenties hoe meer het stralingspatroon de vorm van ‘n bol krijgt.
      Hoe hoger de frequenties des te meer het lijkt op een spijker.

      Het is de muur achter en naast de luidsprekerboxen die ervoor zorgt, vanwege die verschillen, de lagere frequenties vanwege de reflecties van de wanden, deze frequenties versterkt worden.
      Je kunt dit bijvoorbeeld vergelijken met ‘n lichtstraat, als je deze richt op ‘n spiegel dan gaat het licht verder, de invalshoek is evenwijdig aan die van de uitval.
      Er word wel ‘n gedeelte geabsorbeerd door de wand, maar hoe harder de wand hoe groter de reflectie, wat er voor zorgt dat…inderdaad de box geeft te weinig hoog.
      En dat is te wijten aan de versterking door de reflecties.
      De treble/bass regelaars, zijn knoppen die ervoor zorgen dat de tweeter en/of de versterker kapot gaat, de tweeter krijgt te veel en vervormd signaal van de versterker.
      De audiofiel noemt dit clippen, wat hier
      https://www.startpagina.nl/v/elektronica/audio/vraag/46471/ontstaat-clipping-luidsprekers/
      duidelijk wordt uitgelegd.
      Wat kan helpen is de reflecties verminderen, door de muren minder hard/reflecterend te maken, de luidsprekerboxen meer vrije ruimte geven, maar je hebt aangegeven dat dit onmogelijk is.
      Dan is er maar 1 de juiste oplossing, schaf luidsprekerboxen aan die weinig bas weergeven.
      Later kun je ‘n actieve subwoofer aanschaffen, er zijn veel mogelijkheden die je van tevoren moet bepalen.
      Dit betreft de aansluiting van deze subwoofer.
      Draadloos of via voorversterker/uitgang
      Veel luister plezier gewenst.

    • #170722
      Rini TimmerRini Timmer
      Deelnemer

      Dank voor het uitgebreide uitleg.
      Het artikel van de link is voor mij een soort abracadabra. Dat zegt meer over mij hek ik het idee. Ik heb nog wat te leren.

      Ondertussen besloten om gebruik te maken van de 8 weken proberen van Teufel. Dus ik ga de witte Ultima 40 mk3 bestellen. Op het internet lees je best een hoop meningen over wel of niet bij de muur. En overal lees je akoestiek, ruimte zelf luisteren. Dus ik heb besloten om daar zelf achter te gaan komen.

      Deze hebben weer hun eigen theorie:klik

    • #170723
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Graag gedaan

    • #170724
      Rini TimmerRini Timmer
      Deelnemer

      Speakers zijn besteld. Begin volgende week geleverd.

      bedoeling voor nu is, maar goed we weten niet hoe ze klinken.

      De bose blijft netjes als home cinema. De 2 speakers zijn voor het luisteren naar muziek.
      In principe hoeft het niet of of te zijn. Maar En en.

      Gedurende de tijd kan ik dan de rest van de 5.1 bij elkaar sparen. Zoals de center / achter en wellicht een andere versterker als het nodig zou zijn. Maar goed, wellicht bevalt het ook prima om de 2 systemen te houden. De bose voor tv. En de teufels voor stereo.

      Spielerij.

    • #170725
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Je begreep niet wat ik met clippen bedoelde. Maar dit is reuze belangrijk, want ook al kunnen de luidsprekers makkelijk 100Watt vermogen verwerken, is het mogelijk de hoge frequentie luidspreker (tweeter) onherstelbaar te beschadigingen met ‘n 20Watt versterker. Als luidsprekerboxen te dicht tegen de muur staan, dan gaan velen met te treble/hoge tonen regelaar, het hoog versterken, pas op als je verder gaat dan 11uur (bijna de helft) en je luistert met ‘n hoog volume (luid) dan blaas je de tweeter op.
      Als de versterker ‘n vervormd geluid afgeeft, dan is deze aan het clippen, direct zachter zetten, de versterker (bijvoorbeeld 10Watt) kan het gevraagde vermogen van de luidsprekers niet leveren, waardoor de versterker stuk gaat.
      Als er in de handleiding van de boxen 10 – 100Watt kun je met ‘n 10Watt versterker al wat horen, maar nooit erg hard (luid) luisteren, wanneer je knoerthard wilt luisteren dan ‘n 100Watt niet lager, beter ‘n te hoog vermogen versterker (niet helemaal open draaien).
      Véél luister plezier gewenst, AANSLUITING +versterker<>+luidsprekerboxen niet omwisselen.

    • #170726
      Rini TimmerRini Timmer
      Deelnemer

      Dank je wel voor deze informatie!
      Daar kan ik wat mee. Bedoeling is dat we eerst op het pioneer versterkertje spelen en daarna een betere aanschaffen. Zal in fase’s gebeuren. Houden we het volume beperkt in ieder geval.

      2 vragen dan nog:
      Ik weet niet precies wat met 11 uur bedoelt word.

      Wat bedoel je precies met aansluiting + versterker <> +luidsprekerboxen niet omwisselen?

    • #170727
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      11 uur dan staat de kleine wijzer op 11, dus het streepje wat eventueel op de draaiknop zit ook op 11 uur.
      Op de versterker zie je bij de luidspreker aansluiting + en – wat ook op de achterkant staat van de luidsprekerboxen, elke ronde stroomdraad heeft 2 kleuren dan sluit je zwart op – kan niet missen, als je +/- verwisselt dan worden de lagere frequenties veel zachter weergegeven.

    • #170729
      Donald de JongDonald de Jong
      Deelnemer

      Ik heb de teufel 40 mk3 luidsprekers al zo.n 4 jaar staan,laat ik zeggen dat je er géén miskoop meedoet want de teufels lusten best wel muziek,belangrijk is wél om er een goede (eind)versterker aan te hangen want dan haal je meer uit de luidsprekers dan ze met een ‘goedkoop’ versterkertje kunnen bieden..zelf draai ik met een cambridge audio 840w eindversterker die eigenlijk overkill is voor de teufels maar daarmee pers je wel alles uit de teufels vandaan…verder draai ik bi-wire maar daar zijn de meningen over verdeeld of dat wél of geen nut heeft,de teufels kunnen dus zowel single wire als bi-wired aangesloten worden….kwestie van proberen

    • #170731
      Hub HamersHub Hamers
      Deelnemer

      De Teufels hebben 2 baspoorten aan de achterzijde. Deze dempen bij plaatsing dicht tegen de wand wil ook wel eens helpen. Misschien zitten foam pluggen standaard bij deze speakers.

    • #170732
      Hub HamersHub Hamers
      Deelnemer

      Als de Teufels niet bevallen zou je de even dure Q Acoustics 3050i kunnen proberen. Toentertijd (2018) getest als beste luidsprekers tot €1.000. Deze hebben de foam pluggen voor in de baspoort standaard erbij geleverd.

    • #170733
      Rini TimmerRini Timmer
      Deelnemer

      Ondertussen zijn de witte speakers binnen. En met mijn low budget Pioneer vsx 329-k komt er een berg geluid uit.
      Het klinkt warmer en minder plastic’erig. Er is toch wel een duidelijk verschil met de bose speakers. Bijvoorbeeld met Anouk, Killerbee. Het linkt directer. Tis net of ze voor je staat te zingen. Met de bose klinkt het ook prima maar afstandelijker. Je hoort dat het uit een speaker komt. Daar klinkt eigenlijk alles precies hetzelfde. Met de teufels hoor je ze zingen.
      Lastig te omschrijven.

      Ik heb de Pioneer op 0 treble en 0 bass. Denk dat de bass nog een tandje naar beneden kan.
      Je hoort bij deze speakers de power. Als ik in de keuken sta te hobbyen hoef ik het volume niet omhoog te draaien. Ze staan bijna tegen de muur. Heb ze ook recht naar voren staan. Dus niet in een hoek.
      Man man wat komt daar een lekker stukje muziek uit en dat voor maar 400 euro. Niet helemaal eerlijk de Pioneer heeft ook 300 gekost in 2014 maar goed 🙂

      Kortom ik ben verrast. Ik heb het idee dat ze langer dan de 8 weken blijven.

      Conclusie voor nu :
      Vergeleken met de Bose Soundtouch 520:
      + Warm geluid
      + Indruk wekkende bass met sommige muziek.
      + Power house: Koos Alberts na ongeluk vs Glennis Grace.
      + Achtergrond muziek klinkt gewoon goed. Het hoeft niet perse hard.
      + Design, er staat wel wat in huis.

      Nadelen
      – tis lomp groot. Voordeel is wel de katten lopen ze niet om.

      IMG-2509

      Nu lekker laten spelen van het weekend.
      Binnenkort de platenspeler van zolder halen en erbij aansluiten. Kunnen we ook weer plaatjes draaien.

      ps, de computer kast links gaat op zeer korte termijn eruit. De bose wil ik nog even laten hangen tot we zeker zijn dat ze blijven.

    • #170734
      Rini TimmerRini Timmer
      Deelnemer

      De volgende stappen worden genomen in de nabije toekomst:

      Zeker:
      1: ander tv meubel. Deze hebben we weer een aantal jaartjes.

      2: Center speaker. Vandaag ook wat tv gekeken zoals Journaal. En dan hoor je wel dat het geluid niet ui de tv komt. Het zweeft er een beetje naast. De teufel Center speaker gaat er dus zeker komen.

      Onzeker:
      Onzeker in de zin van, is het nodig? Misschien voldoet het nu al.

      3: Achter speakers. De kleine speakers van Teufel zijn toch nog altijd flinke speakers. Wat ik bij de Bose opmerkte was dat er bij gewoon muziek toch wat aan de achterkant gebeurde. Net genoeg om het ruimtelijker te maken. Waarschijnlijk kwestie van wennen met nu alleen 2 speakers. Maar goed optie staat open voor achter speakers. De mk20 meen ik van teufel. Zelfde kleur stelling.

      4: Subwoofer, al heb ik daar op dit moment TOTAAL geen behoefte aan. Echter hebben we nog geen film gekeken dus ik weet niet hoe het daarop reageert. Die bose is daar echt wel goed in.

      5: Wellicht een andere versterker ooit. De reden op dit moment zou puur zijn streaming.
      Wij maken veel gebruik van spotify, airplay. Gelukkig doet onze tv dit ook allemaal, echter moet de tv dan aanstaan. De tv zit nu via hdmi Arc op de Pioneer. Wat eigenlijk prima werkt. Alleen als je de tv inschakelt schakelt de Pioneer niet in. Dus je blijft even 2 afstand bedieningen nodig hebben. Zelfde met uitschakelen. De bose deed dat wel allemaal. Zijn ergere dingen, dus dit word niet als probleem gezien.

    • #170735
      Rini TimmerRini Timmer
      Deelnemer

      ff frustratie:
      Wat een gruwelijk gekut is dat met die (stugge speaker) teufel kabels op de speaker zelf. Denk je dat het goed vast zit. Schuif je de speaker iets naar voren. weg geluid.. kabel los.. grom..
      Weer vast gezet Speaker naar voren : stilte…

      Gemak dient de mens dus direct banaan stekkers besteld.

      Als de vrouw van huis is en de dochters dan wil ik de speakers wel vrij kunnen bewegen om m’n eigen man Cave te realiseren in de woonkamer.

    • #170736
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Plaats de speakers op ‘n kleedje dan kun je deze veel makkelijker verplaatsen.
      Veel luister plezier gewenst

    • #170737
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Het is jammer dat je de kwaliteit van deze Teufels niet benut.
      Je komt op alpha-audio voor info, Jaap heeft er erg veel verstand van.
      Helaas werkt de zoekmachine van alpha-audio niet naar behoren, hij had er duidelijk uitgelegd, hoe je de luidsprekerboxen het beste kunt plaatsen.
      Op ‘n kleedje?!! dan kun je duidelijk de verschillen horen, wat er gebeurt indien je de boxen (makkelijk schuiven) iets naar voren (de helft van de diepte van de box) en de richting van het geluid ook aanpassen door de boxen wat naar binnen te draaien, zodat het snijpunt (geluid) ongeveer ontstaat ter hoogte van jouw zitplaats.
      Koop geen center speaker, hoeft niet in het midden is ook geluid, deze boxen geven echt voldoende spreiding.
      En een subwoofer is zinloos, daar is veel ruimte voor nodig, de golflengte is te groot.

    • #170739
      Rini TimmerRini Timmer
      Deelnemer

      En toen waren er nieuwe ontwikkelingen.

      De vrouw vandaag mee laten luisteren. Afspeel lijst gemaakt met haar muziek.
      Via spotify kunnen we dan naar de tv –> Pioneer. en naar de bose streamen.
      En dan blijkt dat inderdaad de smaak van muziek persoonlijk is.

      Onze smaken zijn totaal anders blijkt. De bose wint het in haar opinie.
      Diverse nummers gedaan, ogen dicht. Schakelen tussen bose en de Teufels..
      beide toestellen neutraal trouwens.

      Ze vind de teufels zeker niet slecht. Maar vind de bose minder uit een doosje klinken.

      Dus ja. Daar zitten we dan. Voor nu even sprakeloos. Had gehoopt dat ze natuurlijk ook de teufels beter zou vinden. Scheelt een hoop gezever. Maar helaas. Dus ik moet nog even kijken hoe verder.
      Word vervolgd.

      Ik geef me nog niet direct gewonnen natuurlijk.

    • #170740
      Hub HamersHub Hamers
      Deelnemer

      Uit jouw verhalen maak ik op dat bij jou de WAF (Woman Acceptence Factor) meespeelt. Jouw vrouw wil klaarblijkelijk geen grote speakers in huis en dus vind ze de melkpakken van Bose beter klinken.

      Andere optie is dan om bijvoorbeeld te kijken en luisteren naar KEF LS50. Zijn 2e hands genoeg te vinden voor aantrekkelijke prijzen.

    • #170741
      Rini TimmerRini Timmer
      Deelnemer

      De speakers op zich vind ze niet lelijk. En ze had ze zelfs nog groter verwacht. In een ver verleden hebben we al een keer van die lomp grote / hoge speakers gehad. Dus zij had het idee die komen er weer. Heeft echter wel zoiets van : het is jouw ding.
      Dus ik heb totaal geen klagen. Kan een hele boel.

      Hebben er uitgebreid over zitten kletsen tijdens de lunch. We zijn de kamer sowieso aan het herinrichten.

      Zoals het er nu uitziet gaat de bose eruit. En gaan we het avontuur aan met de teufels.
      Met toekomstige uitbreidingen in zicht.

    • #170742
      Rini TimmerRini Timmer
      Deelnemer

      Ondertussen weer een aantal dagen verder. Kogel is door de kerk.
      Sterker nog de Bose speakers zijn al van de muur af. Kringloop here we come!

      We gaan dus door met het Teufel avontuur.
      Van de week een paar films zitten kijken, zoals The Matrix. Je hebt dan de scene dat ze flink aan het loskomen zijn in een hal met machine geweren enz. Dat doet niet veel, eigenlijk niks onder voor de bose sub.

      De center speaker wil ik er zeker nog bij hebben. Het geluid komt nu net teveel naast de tv vandaan met praten. Speakers staan op het moment een 2,5 meter uit elkaar. Zodra er een ander meubel komt word dat 3 meter of iets meer.

      Achter speakers weet ik nog niet, dat is de 1ne dag van Ja, en de andere dag weer nee. Ik mis het nu niet, ook niet tijdens een film kijken. Bij de Bose had je tijdens muziek spelen dat de achter ook mee deden. Deze Teufel speakers hebben duivels genoeg power om de ruimte te vullen.

      Ondertussen zijn de banaan stekkers binnen. Dus geen gepruts meer met kabeltjes vast draaien / klemmen.

      Heel erg tevreden met maar 2 speakers vs bose met 6.

    • #170743
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Je kunt schrijven, maar je hebt ‘n probleem met lezen.
      Een center speaker is overbodig, trouwens waar wil je deze neer zetten?!!je hebt er geen plaats voor.
      Overbodig?!! als je de speakers neerzet, lees vorige reactie, dan zul je merken dat het midden ook (weergave) ingevuld wordt.

    • #170744
      Hub HamersHub Hamers
      Deelnemer

      Ik vind een center speaker niet overbodig bij films, eerder een must. Opnames zijn 5.1/7.1 met de stemmen specifiek voor de center speaker, zodat de stemmen ‘uit’ de tv komen. Surroundspeakers zijn met name voor de geluidseffecten belangrijk. Als er een ruimteschip overvliegt wil ik ook dat hij van voor tot achter overvliegt en niet tot halverwege de woonkamer.

      Bij Teufel kosten de center en surround speakers niet de hoofdprijs, dus dat is wel te overzien. En er komt een nieuw tv meubel aan, ken men reeds rekening houden met de center speaker.

    • #170745
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Het is mij nog nooit opgevallen dat er plaatsen zijn waar geen geluid is. Terwijl mijn tv/flatscreen op 1,5 mtr hoogte geplaatst is, de KEF R3 (op de KRK12S) tweeter/midrange staat op oorhoogte.
      Je hoort aan de klankkwaliteit dat dit nooit de luidsprekers kunnen zijn van de tv

    • #170746
      Rini TimmerRini Timmer
      Deelnemer

      Inderdaad moeite met lezen, had heel de reactie niet gezien van Ferdy Bossy.
      Om daar op terug te komen. Zelf merk ik geen verschil met ze naar voren schuiven, tenminste niet met wat ik ze maximaal naar voren wil schuiven. Ik heb bewust gekozen om ze vlak tegen de muur te zetten, en ze niet in te draaien. Ik ga niet op 1 stoel ervoor zitten. Bij mij staat er een bank voor waar 6 man op kan. Off axis 🙂
      Dus we accepteren het dat ze dan minder klinken. Voor ons voldoen ze prima. Alleen Center mag er wel bij. Dus die komt er nog wel.

      Met dat in het achterhoofd komt er dus die center speaker. kost 180 euro meen ik. Dus allemaal wel te overzien.

    • #170747
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      De juiste plaats
      Geen centerspeaker maar de opstelling, zorgt ervoor dat er ‘n podium ontstaat.

    • #170748
      Rini TimmerRini Timmer
      Deelnemer

      Natuurlijk snap ik het helemaal als je een ideale luister positie wilt creëren en als je het beste uit je speakers wilt halen.
      Dat kan ik niet en wil ik niet. Bijvoorbeeld ik ga de speakers niet verder van de muur afhalen, geen gezicht. Die staan mooi gelijk met het tv meubel. Dus bijna tegen de plint.
      Ik heb een kamer die ingericht is om te leven en te spelen. Ja een tafel voor de bank. Een laminaat vloer zonder kleed. Speakers voor de lange muur. Dus wat er fout kan, gebeurt bij ons.

      En toch zijn we dik tevreden.

      Over de center speaker:
      Voordeel van Teufel is : ik bestel een center speaker. Kan hem 8 weken proberen. Mocht ik geen verschil horen, of het voegt niks toe : retour afzender.

    • #170749
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Hopelijk heb je wel de mogelijkheid om de centerspeaker aan/uit te zetten.
      En zit deze aangesloten op ‘n versterker waar deze op aangesloten kan worden.
      Wanneer de centerspeaker hetzelfde weergeeft als een van de speakers L/R dan onstaat er interferentie

    • #170750
      Rini TimmerRini Timmer
      Deelnemer

      De Pioneer heeft een aparte aansluiting voor de center. En ook voor de achter speakers en eventueel een Subwoofer. In principe kan ik dus langzaam aan uitbreiden indien nodig.

    • #170751
      Hub HamersHub Hamers
      Deelnemer

      Ferdy, jouw reacties hebben te maken met stereoweergave van muziek. Een centerspeaker koop je voor het bekijken van films, hetgeen Timmertje ook van plan is.

      Voor een goede opstelling kun je ook denken aan het mobiel maken van je luidsprekers. Zelf heb ik de staande surroundluidsprekers op wielen gezet, zodat ik ze iedere keer naar de juiste plek kan rollen als ik een film ga kijken en daarna terug naar een plek waar ze minder opvallen.

    • #170752
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Dat is handig, dat zullen er meer gaan doen.

    • #170766
      Rini TimmerRini Timmer
      Deelnemer

      Ondertussen zijn we weer een paar weken verder.
      Nog steeds blij met de Teufels.

      Wat valt op

      * Bij films mis ik gen Subwoofer.
      * Tot heden mis is ik geen center. Wellicht omdat we er er aan gewend zijn.
      * Achter speakers mis ik helemaal niet ook niet tijdens een film.

      Als ik alleen thuis ben en ik er voor ga zitten, haal ik de speakers van de muur.
      Ik ben er nog niet van overtuigd of dat nou zoveel verschil maakt trouwens. Het is in ieder geval niet het verschil tussen dag en nacht.

      Dat in vergelijk met de bose er enorm verschil zit in youtube muziek kwaliteit. Bij de bose kon ik een playlist aanzetten en muziek op een bepaald niveau en dat was het. Bij deze setup heb ik bij bepaalde nummers dat de bass naar beneden moet, of het hele volume. Ik hoor daarin veel meer verschil tussen de nummers dan de bose.
      Ben er nog niet overuit of dat positief is of negatief 🙂

      Overal heel erg tevreden over deze speakers. En dat voor relatief weinig geld.

      Wensen lijstje is weer wat aangepast.

      Must have:

      * Een leuk platen speler met een degelijke cartridge.
      Ben ook weer wat plaatjes aan het kopen.

      Op het moment niet veel andere eisen.

      Termee nog wat zaken omdat het leuk is om onderzoek te doen, en voor de hep.

      Center speaker
      Een wat compactere versterker. De pioneer is toch een log bakbeest.
      Achter speakers, als ik ze uit het zicht kan plaatsen.
      Subwoofer om de bass wellicht nog wat strakker te trekken.

      Kortom ik vind het leuk om er mee bezig te zijn. En met het geluid wat we al hebben. Toppie.

    • #170770
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Als de luidspreker draden lang genoeg zijn? En je gaat ‘s Avonds alleen luisteren, schuif de luidsprekerboxen zover van de achterwand dat je het verschil hoort (iets meer dan 1mtr) hoor je nog geen verschil ook de vrije ruimte tussen de zijmuren vergroten. Het verschil is echt HEEL groot. Het formaat van ‘n versterker bepaald niet de weergave kwaliteit. Een subwoofer heeft echt ruimte nodig om de frequenties te kunnen horen. Als de ruimte tussen speakers te groot is heeft de centerspeaker nut, maar indien deze 2mtr of minder is, heeft het geen zin.

    • #170886
      Rini TimmerRini Timmer
      Deelnemer

      Ondertussen een paar maanden verder. En nog steeds heel veel plezier van de huidige setup.

      Wat mij wel opvalt is dat de bass naar mijn gevoel niet strak is bij een aantal nummers tenminste.
      Nu weet ik niet of dit aan de speakers ligt of aan mijn pioneer versterkertje (vsx 329-k).
      Als voorbeeld als op tv iemand een beker op tafel zet dan klinkt dat als een soort van zwaar onweer. In plaats van het geluid van een beker die je op tafel zet.

      De pioneer was zowieso tijdelijk. Dus het is tijd voor vervanging. Waarbij ik zit te kijken naar bijvoorbeeld : De Sonos Amp en de Bluesound Powernode N330.
      Waarbij ik neig richting de Sonos. Gezien bij de dochters op de kamer al zo’n ikea sonos lamp staat voor hun muziek.

      Ik heb een huis vol dames die ipad’s en iphones gebruiken en gemak willen om muziek af te spelen. Vanaf hun toestel, druk op de knop spul moet aangaan en afspelen. Nu met de pioneer hoor ik nog wel eens Pa, hij doet het niet. Staat hij op een andere input bijvoorbeeld. Dus dat moet gewoon werken ook als Pa niet thuis is. 🙂

      Verder is mijn ruimte gelimiteerd waar de versterker komt.

      Optie 1:
      De hoogte mag maximaal 9,8cm zijn en diepte 44 cm. Breedte is dan niet zo’n issue.

      Optie 2: is de hoogte geen beperking, echter niet breder als 38 cm En niet dieper als 44.

      Optie 3: breedte max 34 cm, diepter max 35 en hoogte max 42.

      Vandaar dat ik het eens in de groep gooi hier.
      Zijn er betere alternatieven in deze prijs range is het ook prima. Budget is zeg een 1200 euro.
      Waarbij ik het fijn vind als ik daaronder blijf natuurlijk. Ik moet namelijk ook nog een leuke platenspeler aanschaffen.

      Ik gaf aan in het begin dat ik voor een 5.1 of atmos setup wilde gaan. Echter is dat niet meer van toepassing. We kijken een filmpje met deze 2 teufels en dat is gewoon goed. En Ferdy Boss advies volg ik op. Er komt geen centerspeaker. We zijn een paar maanden verder en het is gewoon goed op het moment.

      Kort samengevat.
      Wat ik zelf prettig zou vinden is dat de bass wat strakker is. En er moet een platenspeler op kunnen. Niet te vergeten dat de dochters en de baas makkelijk kunnen streamen vanaf hun telefoon.
      Idiot proof zeg maar.

    • #170896
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Rien, hoe beter de installatie des te meer de fouten hoorbaar zijn.
      Maar hier wat versterkers met platenspeler ingang.

      Beste Versterker met Phono ingang – Top 7

    • #171006
      Rini TimmerRini Timmer
      Deelnemer

      Dank voor de lijst Ferdy Bossy.

      Ondertussen toch weer wat nieuwe ontwikkelingen.

      Er is reeds een nieuw tv meubel. En kort samengevat past daar geen grote versterker in. Sterker nog de versterker mag maximaal 9,7 cm hoog zijn. Dus ja dan vallen er een hoop af.

      Heb wat reviews gekeken van de Cambridge axa35. Komt goed uit de bus.
      Ook wat gekeken voor de Sonos AMP. Voordeel van deze is dat we eventueel kunnen uitbreiden naar de achterkant met bijvoorbeeld Ikea speakers.

      Toen ik wat tijd stak in reviews van de Sonos amp kwam ik daar ook de Sonos Arc tegen.
      Meeste sites zijn daar nogal enthousiast over. Een alles in 1 kast.
      Stoute schoenen aangetrokken en via een collega kon ik er 1 lenen voor het weekend.
      Het is een flinke soundbar. Aan de eArc aansluiting op de tv aangesloten.
      Tja en dan is daar de teleur stelling +/-. Geluid is gewoon niet te vergelijken met mijn pioneer en teufel speakers. Het klinkt plat, bekrompen tegen het blikkerige aan. Scherp / fel, muziek luisteren is niet fijn. Verder zit er niet bijzonder veel bass in. Dus om een beetje mee te komen zou er dan nog een sub bij moeten. Kortom voor muziek kan het niet op tegen de teugels, nog niet eens in de buurt.
      Gisteravond een film uitgezocht voor het dolby atmos stukje. Wellicht zijn het onze oren, maar we horen totaal geen surround of het idee dat je In de film zit. Het geluid hoor je van voren komen en niks van boven of achter. Zelfs de vrouw viel het op. Dialogen zijn scherp, te scherp. Echt focus op spraak. Dat kun je uitzetten dat scheelt een beetje. Trueplay is leuk, maar dan word het nog blikkeriger. Dus staat stond gewoon uit.
      Dan begin je te twijfelen, websites zo enthousiast over bijvoorbeeld het Atmos stukje.
      Wij horen het gewoon niet, ook niet het stukje 5.1 Bij bijvoorbeeld John Wick 2 met onze pioneer hoor je tijdens de beschietingen in de grot de kogels links en rechts achter in slaan.
      De soundbar hoor je daar allemaal niks van. Verder het gebrek aan bass zorgde ervoor dat we halverwege de film weer terug naar de pioneer. De daverende dreunen met de teufels tja daar kan de Sonos ARC niet tegenop.
      De Sonos app geeft trouwens wel aan welk formaat je afspeelt. Dus bij de film gisteravond stond netjes Dolby Atmos in de Sonos app op de telefoon.
      Tja dan begin je te twijfelen. Op de slaapkamer hebben we een Apple TV 4K.
      Deze naar beneden gebracht aangesloten op de tv. Een app geïnstalleerd voor dolby atmos ervaring, relaxing of iets. Niks. Helemaal niet in de bubbel. Je kunt het volume van de hoogte kanalen instellen, je hoort wel dat er op de speaker iets luider word. Echter het word never een “ervaring”.
      Ook weer John Wick 2 erbij gehaald. Helaas. Geen surround en totaal geen idee /gevoel dat er achter je iets gebeurt, of boven je. Niks.
      Wellicht dat we te gefocused waren op het ruimtelijk geluid. Geen idee. Ons kon het absoluut niet bekoren.
      Het idee is prima alleen wij zijn thuis beter gewend met de teufels en pioneer. Blikkerig en schel geluid is niet ons ding.

      Hebben eigenlijk nog 3 versterkers over die ik wil proberen en ook passen in ons tv meubel.

      1: Bluesound powernode n330
      2: Sonos AMP.
      3: Cambridge AXA 35.

      Iemand ervaring met 1 van deze 3?

    • #171064
      Rini TimmerRini Timmer
      Deelnemer

      Ondertussen toch weer een stukje verder.

      Bluesound powernode en Sonos amp zijn afvallers.
      Reden van de afvallers Sono amp en Bluesound is meer op eventuele uitbreidingen richting analoog, zoals een cd spelertje bijvoorbeeld.

      Ondertussen hebben we een platenspelertje binnen met eventueel upgrade mogelijkheden.
      Het is een audio technica LP120xusb geworden. Vrij snel daarna kwam de Cambridge Audio axa35 binnen. En hebben we een week gehad, en is weer retour.
      Reden is dat het beeld en geluid van tv niet goedloopt uit sync, als we een dvd kijken of gewoon naar tv. Waarschijnlijk omdat de AXA geen optical in heeft, moesten we het optical omzetten zodat we net tulp stekkers naar de Cambridge konden. Daarvoor heb ik een marmitek da21 gehaald.
      Op zich waren we verder wel te spreken over het apparaat. Wel viel op dat we het volume hoog moesten zetten om geluid te hebben.
      Hij kon luid genoeg, daar lag het niet aan. Wel was duidelijk dat de bassen minder diep waren als bij de pioneer. De bass die er was was wel strakker.
      Platenspeler: Verder klonk het midden en hoog wat dof. Dus de trebble wat omhoog gezet en dat was prima.
      De bass was met de platenspeler niet geweldig. Maar goed ik gaf het de schuld van de cheapo cartridge. Prima om mee te leven tot we de middelen hebben om te upgraden.
      Echter het niet synchroon lopen is nogal een ding voor ons. Dus besloten het spul terug te sturen.

      Maar goed wat moeten we dan?
      Dus weer aan het sporen op het internet. En daar kwam ik een oude liefde tegen. Marantz
      Daar in verdiept. En lang verhaal kort we hebben nu een Marantz pm6007 staan.
      Van tv optical direct naar de marantz. Voor als nog loopt alles synchroon. Maar goed eerlijk is eerlijk hij staat pas een paar uur.
      Wat wel direct opvalt is dat de volume knop lang niet zover open hoeft als bij de Cambridge.
      En de platenspeler en geluid, daar zit een HOOP verschil in. Zit meer diep in, klinkt beduidend beter. Niet dof of iets. Gewoon prima.
      Ik dacht dat de pioneer bass had. Deze doet daar zeker niet voor onder. Wel veel strakker als de pioneer. Er is controle.
      Zelfs James Last klinkt prima. Voor het eerst heb ik gehoord dat er diepte in het geheel zat. Er is een nummer waarbij er op een moment blaasinstrumenten komen, en die hoorde ik gewoon duidelijk op de voorgrond. Was even kippenvel moment.
      Dit heb ik nog niet eerder gehad.

      Eens kijken of we de week doorkomen met de Marantz en de tv 🙂

    • #171065
      Rini TimmerRini Timmer
      Deelnemer

      ALs zelfs de katten al plezier hebben.

      E2802711-3-AAC-4-B84-8-D62-5-C53343-DF6-E8

      40-AEA51-F-A78-C-4-C6-D-9-F6-E-75-B83201-CF21

    • #171067
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      De kat heeft een goed gehoor 😉

    • #171083
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer


      Met deze playlist zit je in de concertzaal, het wordt fantastisch uitgevoerd.
      Door de goede opname wordt het mogelijk om de akoestiek van de concertzaal in de huiskamer te beleven.

    • #171362
      Rini TimmerRini Timmer
      Deelnemer

      Ondertussen toch weer een paar maanden verder. Hebben nog steeds dezelfde setup.
      Dus de teufels en de marantz pm6007.
      Klinkt als een klok. Zeer tevreden.

      Zelfs de dochters zijn into plaatjes draaien. De lp van Susan en Freek staat regelmatig op.
      Vrouwlief heeft een aantal LP’s van Anouk. Erg leuk.

      Er is altijd een maar…. 😉 Ook in dit geval.

      Ik kom natuurlijk van een 5.1 set af. En nu hebben we Stereo. En toch bij een film mis ik het surround. Subwoofer mis ik trouwens helemaal niet bij een film. Wel het surround.
      Dus ja we gaan upgraden.

      De marantz pm6007 gaat vervangen worden voor een marantz nr1711. Er komen achterspeakers bij. Heb zelf nog een paar Jamo speakers boekenplank speakers. Die komen dan achter de bank in de kast.
      En gezien de Marantz ook Dolby Atmos aan boord heeft komt er ook een setje Teufel Reflekt op de front zuilen voor het Dolby Atmos gebeuren. Hopelijk werkt dit beter dan op de Sonos Arc. We hebben die van het bedrijf waar ik werk geleend. teleurstelling
      Center speaker blijft voor als nog achter wege, dat missen we niet. Spraak is prima wat uit de grote teufels komt.

      Mocht het surround stukje goed bevallen dan is de kans groot dat we de Jamo’s gaan omwisselen voor de Teufel Ultima 20 in het wit. Dat past beter in de kast. Echter heb ik nu de jamo’s dus waarom niet gebruiken. Voor het geld wat de Ultima 20 kosten heb ik ook de Reflekt atmos speakers.
      Kortom we hebben weer wat om naar uit te kijken, blijft leuk.

    • #171391
      Rini TimmerRini Timmer
      Deelnemer

      En dan zijn we een 2 weken verder. En in 2 weken kan er een hoop gebeuren bij ons.
      Even een snelle terugblik. Marantz nr1711 besteld. Paar dagen later lopen we door de Ikea en zien daar de Symfonisk schilderijen en de leuke hoezen die erom heen kunnen. Prima geluid. Komen thuis, een optie is natuurlijk ook nog om voor de Sonos amp te gaan en als achter speakers die Ikea Symfonisk schilderijen neer te hangen. Maar goed, dan geen dolby atmos. Okay, kan ik mee leven.
      Nog wat reviews zitten lezen en hupsakee de sonos amp besteld en de ikea schilderijen met 2 covers.
      De Marantz zou dan terug gaan. Na wat reviews gelezen te hebben schrik ik me het lep lazerus over de sonos amp. Lip sync issue’s. En als er 1 ding is waar ik nachtmerries van krijg is het dat. Dat is voor mij en de vrouw een directe afknapper. Hebben dat nu ook met de marantz pm6007 die optisch is aangesloten. Voor elke bron moeten we settings langslopen om het geluid goed te krijgen. Lang verhaal kort, gedoe dus.

      Ondertussen komt de nieuwe Marantz NR1711 binnen. Sonos en ikea schilderijen waren er nog niet.
      Bedoeling was om de marantz ongeopend terug te sturen. Echter na het Sonos stukje over lip sync.
      De doos opengemaakt en geinstalleerd. Heb alleen 2 voorspeakers (Teufel ultima 40) en 2 achter speakers de Jamo’s. De boel ingesteld ruimte kalibratie gedaan. S’avonds John Wick 2 via netflix. Man man man wat is dat weer leuk om achter geluid effecten te hebben. Eigenlijk direct verkocht.
      Resultaat is dat het Sonos stukje gecanceld word, de Ikea speakers zelfde verhaal. We gaan door met de Marantz nr1711. Ipv van de schilderijen komen er de klipsch R-41SA aan de muur te hangen, alleen dan aan de voorkant voor het dolby atmos stukje.
      Wat nu wel opvalt is dat we geen center speaker hebben. Gister horen we een dialoog door de achter speakers die persoon loopt naar de voorkant en het volume van het gesprek valt heel ver terug.
      Dus voor het mooie moet er toch nog een center speaker komen.
      Kortom we hebben weer een wensen lijstje.

    • #171399
      Rini TimmerRini Timmer
      Deelnemer

      Ondertussen een weekje verder. De klipsch r-41sa zijn het niet geworden. het is een setje Teufel Reflekt geworden. Toch besloten om voor de ultima set te gaan. Fronts heb ik al. Heb nu ook de reflekt die er prima bij passen. Nu nog de achter speakers en de center speaker en dan zijn we er.

      Eerste ervaring met dolby atmos met wat ik heb in huis. Had er meer van verwacht / gehoopt. Heb Bladerunner 2049 zitten kijken alleen. Maar heb geen moment gehad van wow. ja het klinkt ruimtelijker. Maar goed ik heb natuurlijk een manke setup. 4.0.2

      Dus het boodschappen lijstje is geworden:

      * Center speaker van Teufel
      * Achter speakers van Teufel (Ultima 20)

      Wat zijn we ondertussen op de achtergrond aan het bekokstoven?
      Ben aan het kijken om de platenspeler te voorzien van een betere cartridge.

      Wat wel een grappig detail is. Toen ik de Sonos amp bestelde moest ik ook wat voor de platenspeler bedenken. De ingebouwde versterker is niet zo geweldig.
      Dus ik kwam via het internet de fozi audio box x4 tegen. Die zou dan aan de sonos komen te hangen met de platenspeler.
      Toen ik besloten heb om de Sonos te cancellen was wel die fosi audio box x4 binnen. Dus die toch eens probeert om te kijken wat het verschil is tussen de Marantz en de Fosi audio box x4. Dat was de tegenvaller van de eeuw. Dat klonk heel dof, de trebble op het ding helemaal open. Bass wat naar beneden. Maar het klonk niet. Getest met de oren van de vrouw en album van Anouk. Ook zelf hoorde ik dag en nacht verschil.
      Toen terug op de marantz gezet en dat klonk voor ons velen malen beter. Dus die Fosi is ook terug afzender.

      Even een recap wat we nu hebben:

      2 x Teufel Ultima 40 als front
      2 x Jamo e540 achter speaker
      2 x Teufel Reflekt vlak onder het plafond voor het atmos stukje.
      1 x audio technica AT-LP120xusb met standaard cartridge
      1 x Marantz NR1711

      Uiteindelijke goal:

      2 x Teufel Ultima 40
      2 x Teufel Ultima 20
      1 x Teufel Ultima Center
      2 x Teufel Reflekt
      1 x Audio Technica AT-LP120XUSB met een betere cartridge
      1 x Marantz NR1711

    • #171409
      Rini TimmerRini Timmer
      Deelnemer

      Ondertussen weer een paar weekjes verder.
      Vandaag de teufel ultima center besteld. Dit had in mijn ogen de meeste prioriteit. Gezien we met een paar films hebben dat het stukje spraak niet lekker klinkt. Stereo weergave van tv gaat prima. Zodra het surround word dan merk je dat je geen center hebt. Spraak die van achter helder klinkt, ept bijna weg aan de voorkant. Aparte beleving is dat. Daarom dus eerst maar de center besteld.
      Met de center erbij hebben we de voorkant helemaal verteufeld 🙂
      2 x de ultima 40 1 x de ultima center 2 x de reflekt.
      Met een beetje mazzel van het weekend weer hobbyen.
      Alleen achter speakers nog naar de ultima 20. En dan hebben we de ultima set compleet. Behalve de sub. vooralsnog niet nodig.

      van Jamo naar JBL.

      De Jamo speakers achter zijn vervangen voor 2x jbl vierkante kubusjes. Die had ik nog liggen van een Sony prologic set van meer dan 20 jaar terug. Ben even de naam kwijt. Zijn maar klein. De jamo’s wil ik aansluiten op de marantz pm6007 op zolder. Dan hebben we daar ook wat muziek. Misschien een keer een subwoofertje erbij voor wat bass. Maar das prio 0.

      Atmos ervaring zover:

      We hebben nu een paar weken de atmos speakers hangen. Paar atmos films gekeken. En ja het voelt wat ruimtelijker aan. Maar tis veel minder als ik gehoopt had. De speakers hangen nu onder het plafond, dus ik laat ze gewoon hangen omdat ze wel iets toevoegen.
      Wellicht dat met de center speaker erbij de ervaring nog ietsje beter word.
      Verder is het nog steeds erg genieten van de setup, dochters hebben de platenspeler goed gevonden. Ondertussen 2 lp’s van Suzan en Freek. Afgewisseld met lp’s van Anouk van de vrouw.
      En als er dan nog tijd is mag ik een keer een plaatje draaien.

    • #171480
      Rini TimmerRini Timmer
      Deelnemer

      Ondertussen een paar maanden verder, en dan kan er een hoop veranderen hier in huis.  Gezien het Dolby Atmos stukje nogal tegen viel.  Heb ik besloten om het over een andere boeg te gooien.

      Om een lang verhaal korter te maken.  Dolby Atmos en de center speaker en de achter speakers zijn allemaal weer weg.  De Marantz NR1711 staat op zolder in z’n doos.  Wellicht de verkoop in, al heb ik gemerkt dat het direct heel veel waarde kwijt is op marktplaats.

      Waarom?   Voor ik de Marantz NR1711 ging aanschaffen heb ik nog op het punt gestaan om een Sonos Amp aan te schaffen met daarbij de Ikea panelen als achter speaker.  Leuke schilderijen in huis met functie.  Eigenlijk was dat allemaal al besteld.  Echter was ik zo overtuigd van het Dolby Atmos stukje, en dat kan de Sonos amp niet, en wel de Marantz.  Dus het is uiteindelijk de Marantz geworden.  Als het Dolby Atmos nog wat had toegevoegd voor ons, dan hadden we al die rambam aan kabels, speakers geaccepteerd.  Echter het voegd voor ons totaal niks toe dat Atmos.  Dus we zijn terug naar de Sonos Setup gegaan.

      Sonos Amp met de Teufels als front speakers en de Ikea panelen als achter speakers.  Tenminste, bijna. 1 Ikea paneel moet nog komen. Daarna zijn we compleet.   Wat wel grappig is dat de dochters nu beneden komen om een plaatje aan te zetten en dat luisteren op hun eigen kamer.

      Ondertussen al 2 covers besteld voor de paneeltjes.

       

      Goed te spreken over de Sonos Amp.  Doet alles zonder gedoe met instellingen. En belangrijker nog de huisgenoten kunnen het spul zonder issues bedienen.  Met de Marantz was het nog wel eens zoeken.

      Maar goed we zijn er nog niet natuurlijk. Ik maak nu gebruik van de ingebouwde phono amp van de AT 120x.  En dat is voor de time being prima.  Echter wil ik er nog wel een andere cartridge in hebben.

      Dus er is weer een nieuw verlanglijstje.

      + Meubel voor platenspeler en platen.

      + upgrade van de Cartridge. De AT VM540 ML heb ik op het oog.

       

      En zo hobbyen we maar door.  Ondertussen 2 Marantz op de zolder staan. De Pm6007 & NR1711.
      We zijn een verzamelaar geworden.

       

       

    • #171504
      Rini TimmerRini Timmer
      Deelnemer

      Ondertussen is het meubel ook besteld om onze beginnende plaat collectie netjes op te bergen.
      En met een soort van vak om doorheen te bladeren. Terug de tijd in dat je bij een platenwinkel stond te bladeren.  Heerlijk.

       

      Wel weer een vraag wat is handig.  Om eerst de cartridge van de platenspeler te upgraden, of eerst een phonopreamp?

       

       

       

       

       

    • #171008
      ToonToon
      Deelnemer

      Timmertje
      Je hoort veel verschil. Dat is goed, erg goed!!
      Bij goede installaties hoor je beter welke kwaliteit er aangeboden wordt.
      In het aanbod zit erg veel verschil.
      Hoor je altijd een flinke bas, dan is er iets aan de hand met je installatie.
      Het ‘ontbreken’ van het midden is een beetje op te lossen door de LS iets in te draaien, dat kost geen ruimte.
      Je bent goed bezig, zelf luisteren en verbeteren is een mooie hobby, bovendien leer je er veel van.
      Dat het gebruiksgemak er onder lijdt is een kwestie van “voor wat hoort wat”.
      Succes
      Toon

Weergave van 44 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.