vrijdag, april 19, 2024

ATX Power supply

Weergave van 9 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168691
      Wim Van WinsenWim Van Winsen
      Deelnemer

      Goede middag Jaap,
      Ik overweeg om de nieuwe HDPlex 300 watt LPSU aan te schaffen In combinatie met een HD plex 400 watt DC/ATX converter. Dit als vervanging van mijn Corsair switched power supply in mijn Audio PC. De liniaire voeding heeft prima specificaties m.b.t. de ripple e.d. maar ik lees dat de ATX converter (wat volgens mij weer een Switched PS module is) weer max. 100mV ripple heeft. Deze waarde is niet erg laag dus vraag ik mij af of deze combinatie nu een echte verbetering zal geven. Vanuit de liniaire voeding kun je overigens wel bijv. de SSD (5 volt) apart voeden De JCAT USB kaart, die ik toepas, kun je via een tweede 5 volt uitgang voeden. De CPU kan vervolgens via een derde aparte 12 volt uitgang, buiten de ATX converter om, van 12 volt voorzien.
      In dit geval loopt dus alleen de 24 pin aansluiting van het moederboard via de ATX converter (met de relatief hoge ripple). De ATX converter is overigens ook nodig vanwege wat signalen zoals PS ready en -12V en -5V. Van deze twee laatste spanningen is het mij overigens ook niet duidelijk of ieder moederboard deze nog wel gebruikt.
      Ik zou het op prijs stellen als je jouw mening geeft over een dergelijke configuratie?

      Een alternatief voor een switched power supply is overigens een verhaal apart omdat er bijna geen alternatieven zijn. De voedingen van Teradak (820 watt en 400 watt) zijn erg prijzig, Met douane en verzendkosten tussen € 1.350,— en € 1.600,— Verder zijn er veel lineaire voedingen te koop maar allemaal met te weinig vermogen op de 5 en 12 volt rail en zonder directe aansluitingen voor een ATX moederboard. Pico PSU is ook mogelijk maar dan zit je weer in dezelfde problematiek als de HDPlex converters.
      Leuk onderwerp als topic. Wie bedenkt een betaalbaar alternatief voor een switched power supply met audiophile eigenschappen, lineair en betaalbaar.

      Groeten,

      Wim van Winsen

    • #170249

      Beste Wim,

      Helaas weet ik niet waar je woont maar bij onze audioclub hebben we veel verschillende voedingen te leen. De krachtigste zijn de Teradak 275 ATX voeding van 400 watt volledig zuiver zilver bedraad en de nieuwste LT3045 HDPlex 300 watt LPSU in combinatie met HD plex 400 watt DC/ATX converter overigens max 10mV ripple. Verder nog heel veel zelfbouw. Wanneer je dan toch gaat vergelijken dan zul je nog wel eens verrast kunnen worden door een oude klassieke CLC voeding met een zware smoorspoel als ATX voeding.

      Groet,
      Mark

    • #170250
      Wim Van WinsenWim Van Winsen
      Deelnemer

      Hallo Mark,
      Bedankt voor de reactie. Ik zag inderdaad de fout van de 100/10 mV.
      Ik woon in Westervoort (bij Arnhem) Ik begrijp dat je lid bent van een Audio club.
      Ik ben erg benieuwd naar jullie ervaringen met de door mij benoemde configuratie t.w. de nieuwe HDPlex 300 watt in combinatie met de ATX DC/DC converter t.o.v. de Teradak LPSU. Ik dacht trouwens dat de nieuwe HDPlex pas in juli leverbaar wordt maar blijkbaar hebben jullie er al een? Ik gebruik nu een Corsair RM850i waarvan de ripple ook volgens testen in hardware-info onder de 5 mV zit, zeker bij een lagere belasting.
      Ik ben dus op zoek naar iets dat een echte verbetering kan geven.
      Ik snap de opmerking over de CLC voeding vanuit de techniek maar daar heb ik geen apparaten kunnen vinden met voldoende vermogen, ben benieuwd of je daar iets meer over kunt zeggen.
      Groeten,
      WvW

    • #170259
      Wim Van WinsenWim Van Winsen
      Deelnemer

      Hallo Mark,
      Toch maar de HD PLEX besteld. Ik ga proberen de voedingen (12/5/3,3 Volt) direct te koppelen dus zonder de DC/ATX converter. Stuur nog wel een keer de resultaten. Blijf benieuwd naar de ervaringen van jullie Audioclub. Groeten, WvW

    • #170260

      Hallo Wim,

      Helaas kan ik nu pas reageren omdat wij de verschillende voedingen anders gebruiken. De Teradak is eigenlijk ‘vast’ verbonden met de huis Audio PC (Roon Server/HQPlayer. Daar moet de voeding regelmatig behoorlijk hard werken tijdens upsampling (zoemend geluid). Dat is goed hoorbaar vandaar dat deze Audio PC ook in een andere ruimte staat en niet als endpoint wordt gebruikt. Ik heb om te testen een andere Audio PC (Roon endpoint) gebruikt en daar de Teradak en HDPlex op vergeleken. Beide voedingen geven een goed vergelijkbaar resultaat. Veel meer rust dan met een mooie standaard lage ruis PC voeding. Wat wel opvalt is dat er bij gebruik van de HDPlex minder fut aanwezig is. We hebben dit al eens eerder gemerkt bij eigen ontwerpen op basis van Texas Instruments TPS7A4700 en later de ook bij de HDPlex toegepaste Analog Devices LT3045. Bij de Teradak is dit veel minder aanwezig en hoewel de Teradak veel minder goed meet klinkt het eindresultaat toch ruimtelijker, punchier en kleine details springen er ook op laag volume nog beter uit. Misschien is een rotsvaste uitgangsspanning tijdens sterk wisselende belastingen nog wel belangrijker dan een laag ruisniveau. Groet, Mark

    • #170261
      Wim Van WinsenWim Van Winsen
      Deelnemer

      Hallo Mark,
      Ook deze informatie is weer nuttig. Ik ga eerst de stromen meten en dan kijken of ik rechtstreeks kan koppelen zonder de DC/ATX converter (3,3 / 5 en 2 x 12 volt) desnoods met twee voedingen. Zodra ik resultaten heb zal ik het op de site zetten, eerst nog even wachten op de HDPlex. Heb nog wel één vraag; heb je ervaring met het omlaag brengen van de CPU frequentie om vermogen en HF storing te reduceren en dan m.b.t. de eventuele effecten op de signaal kwaliteit?
      Groeten,
      WvW

    • #170269

      Hallo Wim,

      Na heel veel meten en luisteren zijn we al vrij snel tot de conclusie gekomen dat een dual opstelling veel voordeliger is dan een HTPC zover te verbeteren dat er ook ‘muziek’ uit komt. Maar we hebben wel heel veel onderzoek gedaan naar hoormatige verschillen van teruggeklokte CPU’s en optimaliseren van dc-dc conversie. Uiteraard is daar heel veel winst te behalen maar wanneer je eenmaal de stap hebt gemaakt naar een dedicated endpoint dan maak je pas echt stappen.

    • #170271
      Wim Van WinsenWim Van Winsen
      Deelnemer

      Q

    • #170272
      Wim Van WinsenWim Van Winsen
      Deelnemer

      Hallo Mark,
      Ik neem aan dat je dan een configuratie bedoeld zoals deze bijvoorbeeld door Audiophile Optimizer wordt beschreven. Ik heb dit al eens overwogen maar heb nooit veel info over de hardware van het endpoint kunnen vinden. Daar komt bij dat je ook weer met ethernet moet koppelen en ik vraag mij dan af of dit weer geen nadelen geeft.
      Ik zou graag (als het niet te veel moeite is) wat info over de hardware van een optimaal endpoint lezen. Ik werk nu met Server 2016, JRIVER, Audiophile Optimizer en Fidelizer. Mijn hardware is Asus moederbord, Elfidelity DDR en PCI filters, JCAT Femto USB kaart met aparte ZerZone 5 volt, Samsung SSD, JCAT SATA kabel, IFI micro USB3 met IFI voeding en Audioquest Diamond USB bekabeling.

      Groeten,
      Wim

    • #170353
      Wim Van WinsenWim Van Winsen
      Deelnemer

      Hallo Mark,
      Inmiddels heb ik de stromen gemeten en dat viel allemaal erg mee. Dit zijn de waarden; 3,3 volt average 1,15 / max 1,57 amp. – 5 volt average 1,05 / max 1,47 amp. en de 12 volt average 0,51 en max 0,52 amp. De HDPLEX heb ik ook ontvangen en rechtstreeks gekoppeld dus zonder de DC/ATX converter. Ik heb nog even gecontroleerd of het stroomverbruik wijzigt bij het aanpassen van de clock van de cpu maar dat scheelt erg weinig, Ook het starten en gebruik van JRiver geeft geen echt meetbaar verschil. De resultaten zijn goed, er is wel degelijk verschil in kwaliteit. Met name meer rust en meer detail. Meer effect dan ik had ingeschat. Zit nu nog met het afschakelen want meestal gaan de ventilatoren draaien na een shutdown. Ik heb hier al veel over gelezen maar nog geen oplossing. Er zijn wel ATX power controllers als chip te koop (TPS3510) maar ik zoek een kant en klaar product als pcb. Misschien heb jij hier ervaring mee? Het optimale plaatje zou zijn om de voeding altijd aan te hebben staan voor de 5VSB en de 3,3 – 5 en 12 volt af te schakelen na shutdown.
      Groeten,
      WvW

Weergave van 9 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×