dinsdag, april 23, 2024

Audio uit via Nvidia Shield TV naar DAC – wat is de beste optie?

Weergave van 5 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168740
      Joost A.Joost A.
      Deelnemer

      Als mediaspeler gebruik ik een Nvidia Shield TV die draait op Android met daarop Kodi en SPMC. Het geluid (2CH stereo, méér gebruik ik niet) kan ik op meerdere manieren doorsturen naar mijn DAC.

      De eerste route is HDMI-TV-DAC(optisch). Het geluid wordt dan (helaas) door de TV ge-up (of down-)sampled naar 48khz en komt dus altijd op 48khz de DAC binnen. Op zich klinkt dit heel goed, gedetailleerd, ruimtelijk, snel enz…maar muziek op hogere bit- en sample rates komen zo natuurlijk niet uit de verf.

      De tweede optie is USB-DAC, de Shield heeft schijnbaar een hoge kwaliteit USB uitgang die altijd op 192khz uitstuurt, ook muziek met lagere en hogere bit- en sample rates. Klinkt minder dan via de TV (optisch); nogal “donker”, minder detailrijk en minder ruimtelijk, alleen méér en beter laag. De voeding is de standaard schakelende voeding die erbij hoort.

      De derde en laatste optie is om via een HDMI audio extractor de audio uit te sturen naar de S/PDIF (coaxiaal of optisch) ingang van de DAC. Het voordeel is dat er geen up- en downsampling plaatsvindt. Alle muziek wordt in het oorspronkelijke “format” door de DAC afgespeeld. Op zich klinkt dit ook behoorlijk fijn, maar naar mijn idee wat méér naar voren en wat “onrustiger”. Alles is wat minder goed te volgen.

      Wie heeft er soortgelijke ervaringen met mediaspelers en uitsturen van het geluid naar je DAC? Wat is de beste optie? En waarom klinkt het geluid via de route HDMI-TV-DAC (48khz) beter dan de route HDMI(via HDMI splitter)-DAC of de route USB-DAC? Je zou zeggen dat die laatste routes directer zijn.

      Als ik de audio overigens via een Windows PC uitstuur naar de DAC (Audirvana, Foobar, JRiver of HQPlayer) klinkt het wel weer enorm goed. Alle formaten, alles native dus óók DSD. Is het dan waarschijnlijk de mindere kwaliteit USB uitgang van de Shield TV? Of wellicht een betere lineaire voeding op de Shield zetten?

      NB. ik gebruik goede optische, coaxiale en HDMI kabels van AQ en Chord dus a.u.b geen discussie over verschillen in kabels haha 😉

      Alvast beankt voor jullie input!
      Gr.,
      Joost

    • #170577
      HaicoHaico
      Deelnemer

      Ik denk dat een HDMI audio extractor ook niet je van het is.
      Ik heb ook een Windows 10 PC gehad met jriver icm fidelizer en via USB naar mijn dac. Klonk goed maar niet zo software robuust en onderhoudsvrij als wat ik zou willen. Muziek afspelen via mijn Dune mediaplayer klonk via optical erg dun en klein.
      De oplossing voor mij was een Intel nuc icm Daphile. Daphile (gratis) draait op de usb stick en werkt als een headless Logitech mediaserver+ client. Gewoon de nuc aanzetten en de bediening volledig via de iPhone/iPad met Ipeng. Zeer stabiel, snel en klinkt gewoon net zo goed als de pc met jriver.
      Het voordeel is dat als je de usb stick eruit haalt de nuc gewoon bv een volwaardige win 10 mini pc is.
      Muziek staat trouwens gewoon op de interne NVME ssd.
      Niet zozeer een antwoord op je vraag maar extra mogelijkheden ???

    • #170578
      HaicoHaico
      Deelnemer

      Jammer dat de huidige shield geen optical put heeft…

    • #170579
      Joost A.Joost A.
      Deelnemer

      Eens, de Nvidia Shield is echt een waanzinnige speler en gaming console (waarvoor ik hem overigens niet heb). Razendsnel, goed te bedienen, niet duur, speelt 4K en in feite vol te zetten met alles wat je maar wil aan Android apps die audio/video afspelen zoals Kodi of SPMC. Alleen erg jammer dat de Nvidia Shield geen coaxiale of optische audio uitgang heeft. Alles moet in feite via HDMI naar je TV en dan optisch naar de DAC. En dat betekent altijd alle audio op 48khz naar je DAC. Met een hoge kwaliteit audio uitgang (S/PDIF, I2S of USB) rechtstreeks naar je DAC zou Nvidia een waanzinnige troef in handen hebben.

      Er zijn echter wel wat workarounds. Ten eerste via een HDMI splitter de audio omzetten naar coaxiaal of optisch en dan naar de DAC. Dat werkt goed (helaas géén DSD), maar m.i. gaat er wel een stuk kwaliteit verloren. De tweede workaround is het installeren van de app Sony Music Center. Als de app opent installeert ie als het ware een aparte USB audio driver voor Android en speel je via de USB uitgang van de Shield wél alles native naar je DAC tot DSD256. Werkt op zich prima, maar ik vind het nogal upfront klinken. De diepte verdwijnt in het geluid. Waarom Android niet stadaard een goede USB audio driver in zich heeft is mij een raadsel.

      Waar het op neer komt, is dat Android m.i. niet gemaakt is voor high res audio. Het is het allemaal nét niet. De optie die overblijft is inderdaad een NUC, gewoon lekker onder Windows m.b.v. USB audio drivers. Audio én video.

      Kortom, ik zoek nog steeds een beetje naar de beste oplossing voor het afspelen van zowel audio als video (in één app of apparaat) met de beste audio uitgang. Is er een alternatief voor een NUC?

    • #170580
      HaicoHaico
      Deelnemer

      Stukje geschiedenis:
      Ik heb Jriver mediacenter een tijd als heilige graal beschouwd voor muziek en video.
      Voor muziek is er weinig instel werk. Meestal via een aparte zone via wasapi of asio bitperfect naar mijn usb dac. Wat extra opties aan zoals memory playback (muziek inladen in ram) en flink wat bufferen. Mijn HTPC destijds had een dikke I7, Nvidia 1060, 16gb ram en ssd’s. Alles natuurlijk zo stil mogelijk en de usb poort was gefilterd (gigabyte mobo met dac up). Klonk als een klokje en gewoon headless te bedienen via de jriver iOS app.

      Video verliep via een andere zone ivm audio via HDMI, audio downsampling naar 2.0 en een zo laag mogelijke vertraging om lip sync problemen te minimaliseren. Veel instelwerk. Video scaling via MAD VR die de 1060 zwaar aan het werk zette met heel erg goede video scalers. Refresh rate instellingen per film/animatie resolutie (1080p bij 23.x , 24, 25 Hz etc)

      Beeld was echt top en extreem goede downsampling naar 2.0 met een fenomenale integratie van het center kanaal. Maar ik ontkwam er niet aan dat de pc in totaal best wel wat geluid maakte en ik had evengoed last van lipsync problemen daar ik hier erg gevoelig voor ben… altijd weer compenseren dus.

      Maar ja, het blijft een Windows pc dus het was niet altijd gelijk goed ivm os updates, driver updates etc etc.

      Uiteindelijk tot de conclusie gekomen dat ik muziek en video gewoon moet scheiden. Een nuc met headless muziek os zoals Roon rock of Daphile (gebaseerd op Logitech mediaserver) en een dedicated videospeler zoals een HDI Dune of Shield.

      Xbox series S ook nog even geprobeerd als videospeler met Kodi maar die slikt dan weer niet alles (waarschijnlijk low level restrictie van de console).

      Qua usb out muziekstreamers is er heel veel te krijgen.

      https://www.audiophonics.fr/en/network-audio-players-c-656.html

    • #170581
      Joost A.Joost A.
      Deelnemer

      Beste Haico,

      Bedankt voor je bijdragen. Ik ben zelf ook al langzamerhand tot de conclusie aan het komen dat je het afspelen van audio en video het beste apart kunt oppakken. Maar ja, ik switch nogal vaak in één luistersessie tussen puur audio en bijvoorbeeld DVD concert. Gemak dient de mens dus wat zou het mooi zijn als er een eenvoudige, niet te kostbare alles-in-1 “click ‘n go” mediaplayer oplossing zou zijn onder Windows of Android om media (audio én video) af te spelen waarbij je audio rechtstreeks op de hoogst mogelijke kwaliteit de DAC in gaat. Lijkt me een gat in de markt voor audiofielen.

      Appjes onder Android als HiByMusic, USB Audioplayer Pro of Sony Music Center spelen lossless audio op alle formaten via USB perfect af, inclusief native DSD. Waarom niet integreren met een videoplayer?

      Eigenlijk zou je een Android app willen hebben die dat kan, aangezien de meeste TV’s en mediaboxen op dit besturingssysteem draaien. Waarom Android in haar besturingssysteem geen eigen audio drivers ontwikkelt die bovenstaande kunnen, is mij een raadsel. Zo heb ik ook nooit begrepen waarom de perfect werkend Google Chromecast niet een aparte HQ audio uitgang heeft die rechtstreeks naar je DAC kan.

      De eerste partij die een betaalbare mediabox, streamer of app onder Android ontwikkelt met HQ audio uitgangen via S/PDIF, I2S en USB naar een externe DAC, is m.i. spekkoper.

      Wie weet komt zoiets nog. Gezien mijn goede ervaringen met de Nvidia Shield hoop ik dat deze in een volgende versie aparte audio uitgangen heeft 😉

Weergave van 5 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×