woensdag, april 24, 2024

Auralic met SMB share

Weergave van 7 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168795
      Marco LeeuwenMarco Leeuwen
      Deelnemer

      Ik kwam in mijn logfiles hele lijsten tegen van aanmeldingen naar mijn music share. Het blijkt dat de Auralic elke 31 a 32 seconde een connectie maakt met de SMB share. Dit is onnodig en niet wenselijk, ik heb het aangemeld bij Auralic dus ik hoop dat ze het er met een update uithalen (mijn versie op moment van schrijven is 8.1), maar dat even terzijde. Mocht u de SMB share in combinatie met de Auralic ook gebruiken hou dan het netwerk pad zo kort mogelijk en ga niet van switch naar switch, naar……. In basis weet een switch alleen maar wat er aan zijn poorten is aangesloten. Zit het niet direct aan zijn poort dan stuurt hij het over alle poorten naar buiten (port flooding).
      En ja er zijn allerlei hybride vormen die wel “verder kunnen kijken als hun port lang is” maar dat is meestal binnen 1 merk.

      Als basis regel geld:
      Een switch weet alleen wat er aangesloten zit op zijn eigen poorten
      Een router weet ook wat er aangesloten is op zijn poorten en de poorten van zijn buren.

    • #171155
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Goed dat je het aangeeft!

    • #171208
      Marco LeeuwenMarco Leeuwen
      Deelnemer

      Ik heb een reactie van de fabrikant terug gehad

      Our device test connection every a couple of seconds, that’s by design.
      If you dont like it, you can stop using Lightning Server, remove the SMB library path and it will not bother you anymore

      Xuanqian Wang

      Met deze reactie verwacht ik dus niet snel een verandering. ik raad iedereen die een auralic heeft (eigenlijk iedereen) Als je niet UPnP in de firewall/router nodig hebt om deze uit te zetten. SMB is een routeble protocol en kan dus naar buiten gezet worden. de meeste firewalls zullen poort 1900 wel herkennen en het binnen je netwerk houden, maar beter save than sorry.

      voor de gene die zelf is willen kijken hoeveel netwerk verkeer je nu eigenlijk hebt kun je hier Microsoft Network Monitor 3.4 downloaden.
      https://www.microsoft.com/en-us/download/4865 (pc moet rebooten na installatie)

      tip: onder het kopje display filter kun je instellen dat je bv. alleen verkeer wil zien van een specifiek ip nr . dit is het commando daarvoor
      IPv4.Address == 192.168.0.10 (ip invullen die je wil zien)

    • #171209
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Dank voor het doorgeven!

    • #171210
      WilfriedWilfried
      Deelnemer

      Had het Auralic ook wel eens gemeld: zwaar irritant dat ze er niks mee / aan doen.
      Zowieso is de vraag waarom constant een connectie opzetten als je een tijd alleen maar streamt vanaf een streaming servie (bv. Qobuz) ipv te streamen vanaf je NAS???

      En liever zou ik ook willen dat je via NFS zou kunnen sharen ipv dat overkill Samba!

      Raadzaam ihkv de veiligheid is beter om een extra gebruiker aan te maken op je NAS en deze alleen leesrechten te geven voor de directory waarvandaan je je muziek streamt…

    • #171213
      Marco LeeuwenMarco Leeuwen
      Deelnemer

      SMB staat trouwens voor Server Message Block en opzich is daar niks mis mee het is een ligtgewicht zonder teveel overhead maar ze moeten een keep alive zenden inplaats van telkens een service aanvraag. maar download het tooltje maar is en kijk maar is op naar het ip adress van jouw Auralic, die is me een partij aan het zenden daar word je gewoon achterlijk van, elke paar seconde zend hij hele blokken. als ik dat vergelijk met de sonos die doet elke 10minuten een block met notify verzenden. maarja die klinkt slechter 🙂

    • #171214
      WilfriedWilfried
      Deelnemer

      Dat Auralic dat doet kan je ook zien in de logfiles van je NAS (hoef je niet een apart tooltje voor te downloaden en installeren (en ben ik me al jaren bewust van).
      Zoals ik al eerder schreef heb ik dat ook wel eens aangekaart bij Auralic (maar zonder resultaat).

      En er is genoeg te vinden over het verschil in bv. performance en veiligheid tussen NFS en SMB op het net (ten gunste van die eerste).

      De enige keuze om voor SMB te gaan is dat bijna de hele wereld Windows gebruikt…

    • #171215
      Marco LeeuwenMarco Leeuwen
      Deelnemer

      Wilfried, Als jij denkt dat de Auralic alleen die SMB zend heb je het mis. ik klaag over de SMB aanmelding elke 31 a 32 seconde omdat dit je log der mate vervuild dat trouble shooting met het log bestand bijna onmogelijk maakt. je hebt zo’n 2800 regels per dag in je logfile staan van alleen de auralic, een gemiddeld log bestand is zo’n 10000 regels en je wilt graag een log van een week hebben maar dat ga je met de auralic in je netwerk niet redden. zeker als je bedenkt dat ik er graag nog 2 vega’s bij wou hebben (maar daar gaat nu een streep door)
      en het maakt niet uit of ze NFS of SMB gebruiken en dat ze wat andere zut versturen ik hou het allemaal wel binnen het netwerk maar de ferquentie waarin dit gebeurd stoord me mateloos. het is gewoon lui programeerwerk. de meeste dingen kan je gewoon met een interval van 10min testen dat hoeft echt niet 10 tot 20 keer per seconde. en het is niet zo dat dit een muziek spellertje van de action is, we betalen er bakken met geld voor en dan verwacht je gewoon kwaliteit. zowel van de hardware als de software.

      ik gebruik nu Roon en na de laatste update van gister avond lijkt het erop dat je met Roon de Auralic uit een “Deep sleep state” kan halen dus dan heb ik tenminste overdag een rustig netwerk, en zo’n apperaat dat de hele tijd naar iedereen (255.255.255.255) “HE PSSSST IK BEN HIER” staat te roepen

Weergave van 7 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×