vrijdag, april 19, 2024

Digitale volumereglingen: hoe zit dat nou?

Weergave van 2 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168555
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Er zijn wat vragen over digitale volumeregelingen in streamers en dacs. Hoe zit dat nou? Is het nog wel bitperfect? Crushen we altijd bits? Is het hoorbaar?

    • #169519
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Hier een reactie van Pim:

      @jgeffen, kennelijk speelt dit onderwerp niet zo in de audiowereld, terwijl het me toch zeer essentieel lijkt voor de uiteindelijke geluidsweergave. Ook wordt er nooit zo diep ingegaan over de aspecten van digitale voorversterking, vreemd… hoe bit perfect zijn die digitale preamps? Volume afhankelijk? Overige preamp aspecten..?? De Aurender A10 hoorde ik als demo via een forse Accuphase versterker, zelf sluit ik de A10 direct op de monitoren eindamps aan via gebalanceerde XLR studiokabels. Ik meen dat de T+A DAC 8 DSD een “echte” voorversterker aan boord heeft, terwijl de PCM DAC’s al wat bejaarde Burr Brown types zijn…m uiteindelijk was ik er niet van onder de indruk. Zeker niet meer toen ik kennis maakte met de AKM DAC (AK4490 meen ik) in de A10 en later ook in de Teac UD-503 in mijn 2e set, wat presteert die DAC fraai. Werkelijk een zeldzaam open en helder geluid met een schitterend fundament. De T+A komt daar niet meer in de buurt en kost aanzienlijk meer dan de Teac… maar goed dat beantwoord nog niet de vraag van de rol van de voorversterker 😉

    • #169521
      Pim van LoenenPim van Loenen
      Deelnemer

      Mijn eerste reactie wil ik graag toevoegen:

      Het lijkt me wel eens interessant om in te gaan op voor-en nadelen van digitale voorversterkers (meestal als onderdeel van DAC’s) versus een volwaardige (analoge) voorversterker, waarbij het niet gaat om de DAC, maar puur functioneel de preamp na de DAC. Wie kan daar iets over zeggen, zelf luister ik nu enkele jaren naar DAC’s/preamps aangesloten op actieve studiomonitoren. Voorbeelden: Audiolab M-DAC, Antelope Zodiac DSD DAC, T+A DAC 8 DSD, Teac UD-503 en de Auralic A10….ze kunnen ook via een voorversterker worden aangesloten worden op actieve monitoren, maar natuurlijk ook op eindversterker of geïntegreerde versterker afhankelijk van je set….

    • #169520
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Dag Pim,

      Er zijn heel veel soorten digitale volumeregelingen. En die zijn op te delen in goede en slechte ;-).

      Er zijn regelingen die simpelweg bits crushen. Er zijn echter ook regelingen die eerst upsamplen naar pak em beet 35 bits (zoals NAD met de M51 en bijvoorbeeld M12). Dan gaan ze vervolgens terug in bits. Dat gaat dan – zeggen ze – zonder verlies van kwaliteit.

      Ook is er een extra variant: Metrum regelt de referentiespanning van de dac. En dat is écht zonder verlies. Dan kun je beter je dac / voortrap direct aan de eindbakken hangen.

    • #169522
      Pim van LoenenPim van Loenen
      Deelnemer

      Dag Jaap, dank voor je reactie! Mee eens overigens, de prijzige Metrum is een goede uitzondering, zeker, maar ook aan de prijs.. Maar zover ik kan overzien hebben de diverse DAC-fabrikanten allemaal zo hun eigen wijze om dataverlies te voorkomen c.q. te compenseren. Dit aspect verdient dus m.i. meer aandacht lijkt me. Bovendien weet ik nooit of testsituaties nu uitgaan van een aansluiting op een preamp of een eind bak. Gezien voorgaande wel een wezenlijk verschil, mij dunkt. En er moet per DAC toch een wezenlijk verschil te horen zijn in de diverse aansluitingsmogelijkheden? De digitale voortrap in de DAC wordt tenslotte altijd gebruikt, als preamp of fixed…

    • #169530
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Je kan het niet zo generaliseren helaas. Er zijn ongelooflijk goede analoge voorversterkers (denk aan de Pass Labs die we gebruiken) en er zijn hele slechte waarbij praktische alleen een potmeter wordt gebruikt. Met alle impedantieproblemen van dien.

      Er zijn ook hele goede digitale regelingen (zoals bij Metrum, of Chord). En er zijn hele slechte. Ik ga er weleens een video van maken… wel een mooi onderwerp.

Weergave van 2 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×