vrijdag, april 26, 2024

Enorme verandering plaatsing soundstage door andere interlink en LS kabels??

  • Dit onderwerp bevat 2 reacties, 3 deelnemers, en is laatst geüpdatet op 5 jaren geleden door AndyAndy.
Weergave van 2 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168629
      Joost A.Joost A.
      Deelnemer

      Beste mede forummers,

      Ik heb een zéér transparante set (Auralic Vega + Merak monoblokken + Dynaudio C1 mkII) en hou van een open, natuurlijke, neutrale klank, veel detaillering en dynamiek, goede focus, snelheid, gelaagdheid en vooral een brede en diepe soundstage die niet teveel “in your face” moet zijn. M.a.w. net iets vóór de speakers waarbij de achtergrond ook echt een meter of 2 achter de speakers wordt gepositioneerd. Dat geeft rust en voor mij de meest natuurlijke plaatsing van instrumenten en stemmen. Alsof je live vóór het podium zit.

      Zonder hier een uitgebreide discussie op gang te willen brengen over stroomkabels, bronnen en andere zaken (dat is al geoptimaliseerd) wil ik me in dit topic beperken tot de invloed van luidsprekerkabels en de gebalanceerde interlink tussen preamp en mono’s op de plaatsing van de soundstage en dan met name in de diepte.

      Ervaringen met luidsprekerkabels
      Mede op basis van de prachtige reviews van Alpha Audio heb ik in het verleden gekozen voor de Supra PLY 3.4S met custom zilveren connectoren van WBT en AQ. Met name de ruimtelijke afbeelding in de breedte en diepte van deze kabels is echt ongeëvenaard. Naderhand vele (en véél duurdere kabels) getest o.a. Tellurium Q Black II, Audioquest Rocket 88, Simply Audio Cadenza, MIT Shotgun en Transparant Audio Super. Op kleine individuele verbeteringen in bijv. stilte, gelaagdheid, klank, dynamiek of snelheid na, kom ik iedere keer op hetzelfde resultaat. Geen enkele van deze LS kabels kan tippen aan de enorme diepteweergave van de Supra. Wat ik bij de andere kabels merkte, is dat het geluidsbeeld vaak veel minder diep was (gepercipieerd verschil in afstand tussen voor- en achtergrond) en ook méér naar voren wordt geplaatst. Zodanig dat de achtergrond vaak minimaal achter de speakers zit en het gehele beeld dus erg naar voren / op je af komt.

      Ervaringen met (XLR) interlinks tussen Vega preamp en Merak mono’s
      Eigenlijk hier hetzelfde verhaal. Mijn huidige XLR interlink is de Grimm TPR. Naast vele andere fantastische eigenschappen, blinkt deze interlink net als de Supra PLY 3.4S uit in het weergeven van diepte. De Grimm laat diepte enorm realistisch horen door details in de achtergrond duidelijk een meter of 2 achter je speakers te plaatsen. Dit kan je mooi testen met Time van Pink Floyd, waarbij de bongo’s links en rechts steeds verder naar achteren in de opnameruimte te horen zijn. Andere XLR’s die ik getest zoals Siltech SQ80 en SQ88, Tubulus Argentum, AQ Amazon en Columbia, MIT Shotgun geven een veel minder diep beeld en trekken het gehele beeld veel meer naar voren toe. Dus wederom onrustig.

      Wat zijn jullie ervaringen?
      Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen hiermee. Mijns inziens hoort een geluidsbeeld niet teveel “in your face” te zijn, maar op gepaste afstand net iets voor de speakers, waarbij de achtergrond een meter of 2 hoorbaar (=percipieerbaar) achter de speakers wordt geplaatst. Het valt mij op dat vrijwel alle luidspreker- en XLR kabels die ik getest heb in de range tussen een paar honderd en zeg 1.500 Euro hetzelfde dieptebeeld geven. Vaak niet erg diep en veel teveel upfront / in your face.

      Heb ik zélf nou een verkeerd idee van op welke plek je het totale geluidsbeeld zou moeten percipiëren t.o.v. je luisterpositie (ver vóór de speakers, iets voor de speakers of er tussenin) en hoe groot de percipieerbare diepte vervolgens zou moeten zijn tussen voor- en achtergrond of zijn jullie het mij mij eens? Dat laatste zou betekenen dat de Supra en Grimm kabels die ik nu gebruik toch wel vrij uniek zijn in hun diepteweergave…..en dat voor een superprijs!

      NB. net een bijna 20 jaar oude top XLR er tussen gehangen van Nordost (Quattro Fil)……wow!!….wat klinkt die mooi zeg!! Echt ouderwetse hoge kwaliteit koper en zilver en dat hoor je!! Deze Nordost doet alles goed, maar helaas…..plaatst het beeld wel héél erg naar voren ;-( :-(.

      Ik ben benieuwd!!

      Gr.,

      Joost

    • #169910
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Beste Joost,

      Op basis van je verhaal vind ik je vraag moeilijk te beantwoorden. Maar goed om te lezen dat je veel hebt uitgeprobeerd en daarbij duidelijk verschillen hoort. Ook dat je kiest voor wat je zelf het mooiste vindt. Ook al eens met akoestiek bezig geweest? Daarmee kun je je geluidsbeeld ook aardig beïnvloeden.
      Heb zelf ook grote verschillen gehoord tussen interlinks (digitaal en analoog) alsmede luidspreker kabels. Lastig kiezen soms maar wel heel belangrijk.
      Bijzondere eindtrappen gebruikt je trouwens. Die kom je niet vaak tegen!

      Ciao, Huite

    • #169911
      AndyAndy
      Deelnemer

      Dag Joost,
      Interessant om dit te lezen.
      Vraagje: U beweert dat de Supra PLY er als de beste speakerkabel uitkomt ivm andere merken. Ik ben ook een voorstander van Supra daar ze qua kwaliteit/prijs heel goed zitten. Supra heeft namelijk een Sword-kabel die een stuk duurder zit dan de PLY. Heeft U hiermee enige ervaring? Want die zou toch nog een stukje beter moeten zijn. Ik overweeg om later over te schakelen op deze kabel, vandaar mijn vraag.
      Grtjs
      Andy

Weergave van 2 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×