vrijdag, maart 29, 2024

Geschakelde voeding in power conditioner?

Weergave van 14 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168827
      Guus ZijlstraGuus Zijlstra
      Deelnemer

      Ik gebruik naar volle tevredenheid de AQ powerconditioner 3. Heeft het zin hier ook geschakelde voedingen, bijv. de netwerk switch, in onder te brengen? Of breng je dan juist extra ruis in het systeem? Dit omdat geschakelde voedingen over het algemeen geen gebruik van randaarde maken, terwijl power conditioners juist de aarde gebruiken om (HF) ruis te laten afvloeien, toch?

      Alvast bedankt voor het meedenken en reageren. Groet, Guus

       

    • #171455

      Gewoon proberen en luisteren 🙂 wel in een gefilterde outlet.

    • #171456
      Guus ZijlstraGuus Zijlstra
      Deelnemer

      Bedankt voor je reactie!

    • #171459
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Juist doen… dan houd je de rotzooi weg van de rest. Als een conditioner goed ontworpen is, zijn de outlets gescheiden van elkaar. Oftewel: de ruis uit de geschakelde voeding blijft weg van de rest.

    • #171460
      RicoRico
      Deelnemer

      Op de powerquest zitten ook usb poorten, zou het ook werken om daar de netwerk switch op aan te sluiten door middel van een verloop stekkertje? Zodat je helemaal geen geschakelde voeding hoeft te gebruiken.

       

    • #171462

      USB levert 5V, maar is volgens de specificaties beperkt tot 0,5 Ampere. Er zijn unmanaged desktop switches die 0,5 Ampere (500 milli Ampere) bij 5 Volt vragen, dus in theorie moet dat kunnen.

      De vraag is wat de kwaliteit is van de stroomconverter in de PowerQuest en of dat dan beter of slechter is dan bijv een iFi PowerX in een gefilterde poort.

      Maar wel een leuke vraag!

    • #171463
      tsharskamptsharskamp
      Deelnemer

      Denk niet dat er een filter op de internetpoorten waren. Dit is wat vond als source.

      “Steek uw RJ45 netwerkkabel eenvoudig in de PowerQuest 3 en steek vervolgens de uitgaande kabel in de switch die alle A/V apparatuur bedient. Zodoende wordt uw apparatuur ook optimaal beschermd tegen overspanning via het (thuis)netwerk.

      https://hifi.nl/artikel/28890/Review-AudioQuest-PowerQuest-2-en-3-stroomfilters.html

      Niet elke filter werkt og werkt naar wens. Ik heb er veel geprobeerd omdat ik dat leuk vind. Heb ook de powerquest mogen proberen maar meteen weer op MP verkocht omdat er geen meerwaarde voor mijn systeem was.

      Als je kan proberen met filters gewoon doen en luisteren. En wat fijn jou klinkt doen. Want daar gaat het om.

      Dus als je switch beter klinkt via de powerquest gewoon doen 🙂 Fijn weekend.

    • #171464
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      De ethernetpoorten zijn puur voor beveiliging. Als dat zou filteren, zou je netwerk niet meer werken ;-).

    • #171471
      Guus ZijlstraGuus Zijlstra
      Deelnemer

      Mijn Netgear switch vraagt standaard 12V bij 1 ampere. Kan ik deze vervangen door de iFi Power X 12V / 2A? Is dit verschil in amperage niet te groot?

    • #171473
      Guus ZijlstraGuus Zijlstra
      Deelnemer

      Ok, bedankt!

    • #171479
      Guus ZijlstraGuus Zijlstra
      Deelnemer

      Het gebruik van iFi Power X, als vervanging van de standaard  externe voeding, geeft idd ook nog een gehoormatige verbetering. Het is een relatief kleine verbetering die zich in mijn set uit in meer rust, detail en wat zachter / ronder aangezet midden en hoog. Met name bij stemmen valt het op. Ook de plaatsing verbetert duidelijk hoorbaar, bepaalde effecten lijken zich verder buiten de speakers af te spelen.

      Waar deze voeding upgrade echter de meeste impact op heeft, is op mijn LG Oled tv. Ik dacht al een mooi scherp beeld te hebben, maar dat kan dus nog beter. Meer scherpte, contrast en vooral veel meer diepte in het beeld. Bizar…..

      Overigens was de enorme initiële impact mede te wijten aan de overstap naar Supra cat 8 UTP bekabeling. Terugplaatsen van de Audioquest Forest UTP is een echt een duidelijke downgrade van het geluidsbeeld.  Waar de Supra vooral meer frisheid toevoegt in vergelijking met de AQ. In mijn set doet Supra het sowieso erg goed, komt wellicht door de matching met mijn AP Classic speakers….Kortom, ik vind de set nu erg in balans klinken. De bekabeling en power conditioner zijn de spreekwoordelijke kers op de taart geweest.

      Ik kijk nu voorzichtig naar een streamer upgrade (CXN V2) en andere speaker kabel (Driade Flow). De AP VCF V staan ook nog hoog op mijn lijstje, ben erg benieuwd wat deze speaker ontkoppeling doet met de sound….

    • #171482
      Guus ZijlstraGuus Zijlstra
      Deelnemer

      Idd, eea moet wel in verhouding met de kosten blijven. Ik heb nu de bluesound node als streamer.

    • #171485
      Guus ZijlstraGuus Zijlstra
      Deelnemer

      Bedankt voor jullie tips en advies. Idd is tevreden zijn met de huidige set een goed punt tsharskamp! Ik zal de losse DAC als optie op mijn lijstje noteren. In de prijsklasse van de streamer zijn er een hoop opties. Zeker tweedehands, zijn er DAC’s die ik sowieso op mijn shortlist kan zetten?

    • #171486
      JanJan
      Deelnemer

      Op het HTforum staat een tweedehands Topping DAC 90SE te koop.

    • #171503
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      [quote quote=109755]De 1000 euro DAC test is een mooie start om een shortlist te maken. Je kan de samples ook luisteren ter vergelijk.[/quote]

      Deze vind je hier

    • #171472

      Nee, het is maximaal 2A. Dus apparaten tot 2A.

    • #171481

      De volgorde waarin je impact op het geluid beschrijft komt overeen met de ervaringen die we vaker horen. Het kan nog een slagje beter (kan het niet altijd een slagje beter?) met een lineaire voeding op de switch, maar je moet ook een beetje met een schuin oog blijven kijken naar de investering die je doet en het rendement in extra geluidskwaliteit dat je er voor terugkrijgt.

      Ik weet wel zeker dat speaker kabel of streamer je dan inderdaad veel meer kan brengen. Wat is je huidige streamer?

    • #171483

      Misschien is het dan ook te overwegen om een DAC achter de BlueSound te hangen. Ik zou er niet vreemd van opkijken als de stap vooruit dan groter is dan de BlueSound vervangen door de Cambridge.

    • #171484
      tsharskamptsharskamp
      Deelnemer

      Een andere DAC zal een stap kunnen zijn. Maar de DAC in de BS Node is prijs kwaliteit gezien erg goed. En vaak zou je naar een DAC moeten kijken die ongeveer de waarde is van de BS Node(mijn mening). Een leuke 2de hans streamer of DAC. Welke kant je ook op wilt zou mijn advies zijn. Zo kan je kosten beperken en toch stappen maken.

      Ander ding… als advies! laat je zelf niet gek maken door het upgrade virus! Zo makkelijk om hier in je te laten gaan. Stappen maken is leuk! maar niet alles heeft beter/anders. En soms luisteren naar wat je hebt… kom je er achter dat het als goed genoeg is.

       

    • #171500

      De 1000 euro DAC test is een mooie start om een shortlist te maken. Je kan de samples ook luisteren ter vergelijk.

Weergave van 14 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.