dinsdag, april 16, 2024

Goldmund Telos monoblock en Sonnet Morpheus slechte combinatie

Weergave van 1 reactie thread
  • Auteur
    Berichten
    • #168683

      Enige tijd geleden heb ik een mooie Sonnet Morpheus aangeschaft met de bedoeling ook het voorversterkerdeel van deze Sonnet te gebruiken i.c.m. de balanced aansluiting (XRL) van de Telos blokken. Na het netjes aansluiten en inschakelen ben ik enorm geschrokken van het lawaai. Ik heb ooit wel eens ground loop gehoord maar nog nooit zo erg. In eerste instantie zocht ik de schuld bij de nieuwe mogami kabel maar bij een tweede test met mijn oude kabels en een paar oude speakers kreeg ik dezelfde harde brom.
      In de boekwerkje van Goldmund staat:”DC-coupled amplifier without protection. If it is associated with a badly designed or defective analog preamplifier (often true for tube preamplifiers and some 5 channel processors) the speakers could easily be damaged by the DC”. Op internet kan ik niet veel klachten over Goldmund vinden maar ik lees wel een opmerking over het budgetmerk JOB Sys van dezelfde fabrikant. Kennelijk wordt pin 1 van de XRL aan het circuit ground verbonden en niet aan het chassis zoals zou moeten. Kan ik nu veilig pin 1 aan het chassis solderen zonder iets te beschadigen bij het gebruik van deze versterkers?

    • #170216
      Vincent KarsVincent Kars
      Deelnemer

      Ik zie geen relatie tussen DC en hum
      Als een versterker geen DC protectie heeft dan zal hij ook DC gaan versterken.
      Dat is weinig anders dan dat je de speakers opblaast door een constant vermogen door het spreekspoel te jagen.
      Ik zou mijn speakers niet aan een dergelijke versterker willen toevertrouwen.

      Hum heeft daar niks mee uit te staan.
      Het kan zijn dat de ene apparaat chassis ground gebruikt en de ander circuit ground.
      Altijd lastig om dit soort problemen te isoleren.
      Mogelijk heb je baat bij deze link: https://www.jensen-transformers.com/application-notes/

Weergave van 1 reactie thread
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×