donderdag, maart 28, 2024

Input voltage van source naar amp.

Weergave van 3 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168813
      tsharskamptsharskamp
      Deelnemer

      Beste,

      Wellicht kan iemand mij onderwijzen Kan er niet veel over vinden.
      Hoe belangerijk is de input voltage van source naar amp.

      Ik hoor vaak dat de samenhang hier vaak niet goed gaat. Of gaat dit alleen over pre amp naar power amp?

    • #171366
      richard12richard12
      Deelnemer

      De uitgangsspanning van bronnen is binnen bepaalde marges gestandaardiseerd en afgestemd op de ingangsgevoeligheid van (voor)versterkers. In de praktijk zijn daar nauwelijks problemen mee.

      Bij combineren losse voorverversterkers en eindversterkers kan het wel ongelukkig uitpakken indien verschillende merken of type van voorversterker en eindversterker met elkaar gecombineerd worden.

      Tussen pre en eindtrap is de gevoeligheid per fabrikant verschillend en ook een combi van een buizen pre met bijv. een klasse D eindtrap vraagt behalve gevoeligheid ook specifiek aandacht voor de impedantie-match tussen pre en eindtrap. De ingangsimpedantie van een eindtrap kan nogal eens laag zijn en dat combineert niet lekker met de relatief hoge uitgangsimpedantie van een buizen voortrap.

    • #171369
      Vincent KarsVincent Kars
      Deelnemer

      Denk dat dat alleen nodig is voor als je hem dan als voorversterker gebruikt op een power amp.

      Nee.
      Als dit hem is: https://eng.hifirose.com/rs150
      dan is de output tamelijk heet met 9.0Vrms (Balanced), 4.5Vrms (Unbalanced)
      Als je dat niet kan trimmen dan overstuur je waarschijnlijk menige eindtrap.

    • #171371
      tsharskamptsharskamp
      Deelnemer

      Ik ga hem later als voorversterker gebruiken….. moet hem eerst kopen 🙂 Heb nu een weekend thuis staan om te proberen.

      Maar 99% kans dat ik hem ga kopen. Want vs mijn Moon 280D is hij wel anders. Beter wil ik niet zeggen in dit prijs segment.

      Maar het is fijn aan de oren en super fijn voor het oog.

    • #171368
      tsharskamptsharskamp
      Deelnemer

      Dank u! helemaal duidelijk nu.

      Had jeff rowland ook ff gemaild. Die zei dat alles op hun amps konden qua sources.

      Vraag komt eigenlijk omdat ik zit te denken aan een Rose hifi 150 streamer. Waar je de output voltage kan instellen. Denk dat dat alleen nodig is voor als je hem dan als voorversterker gebruikt op een power amp.

    • #171370
      richard12richard12
      Deelnemer

      Volgens de Rose manual kun je de fixed uitgangsspanning instellen tussen 100mV en 9000 mV. Fixed uitganspanning gebruik je normaliter als je de Rose aansluit op een (voor)versterker die zelf een volumeregeling heeft. Die 9V fixed is dus maximaal en kun je zelf lager trimmen. Waarschijnlijk is een waarde van 1000 mV een praktische waarde.

      Indien je de Rose als voorversterker wilt gebruiken stel je niet fixed maar variabel volume in. Gezien de waarden die voor fixed worden opgegeven kan deze Rose wel een wat lastiger aan te sturen eindtrap prima aan.

    • #171372
      richard12richard12
      Deelnemer

      Ja is een erg mooi en veelzijdig apparaat, vooral die VU meter dien je kunt weergeven kan ik wel waarderen. Kennelijk heb je nu nog geen losse eindversterker beschikbaar want juist op proef heb je de gelegenheid om uit te testen of het lekker matcht met elkaar. We horen het wel of die blijft 🙂

    • #171373
      tsharskamptsharskamp
      Deelnemer

      Heb vandaag gemaild dat ik er 1 wil in het zilver….. Heb het Demo model en deze gaat morgen terug. Hopelijk heeft hij geen lange levertijd. Maar wat ik begreep zijn er nog genoeg op voorraad.

      Ja heb nu nog een integrated amp. Nog geen idee wat voor eindversterker ik zou willen. Ik wil ff kijken of de NAD M23 eens kan proberen. Wel heel anders dan de Jeff Rowland die meer richting buis geluid gaat.

      Maar voor dat ik hier aan ga denken zijn we weer een jaar verder.

Weergave van 3 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.