zaterdag, april 20, 2024

Introduceer jezelf: Vincent van der Velde

Weergave van 10 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168738
      Anoniem
      Inactief

      Hi,

      In mijn studententijd veelvuldig bezoeker geweest van concertregistraties in Amsterdamse poptempels Paradiso en Melkweg, maar ook uitstapjes naar het Paard in Den Haag of de 013 in Tilburg. Uiteraard de vele malen Pinkpop/ Werchter niet te vergeten, verknocht geraakt aan ‘echte’ muziek.. van neoklassiek (Nils Frahm, Olafur Arnalds) tot rock (the Boss, Placebo) en alles wat daar tussenin zit. Ook het elektronische werk op Duitse technofestivals maakt deel uit van mijn muzikale reis.
      Inmiddels op de leeftijd gekomen dat de ‘oldies’ (doe vaders op de vakantietrips in de auto speelde) ook luisterminuten krijgen.. sjezus wat is er goede muziek gemaakt! – de live registratie waarbij Eric Clapton en Jimi Hendrix voor het eerst samen spelen, wat een duo!!

      Tijdens het begin van mijn werkende leven mijn eerste iets serieuzere geluidsinstallatie aangeschaft: een Bluesound streamer, een eenvoudig NAD-versterkertje en wat aardige Dali speakers. Alles aangesloten met wat HifiKlubben mij aanraadde destijds.
      Tijdens het bouwen van ons huis -we zaten toen in een bouwkeet van 5×5 achterop de kavel- de volledige installatie van de hand gedaan en een mijn eerste ‘hifi’ oplossing bij elkaar gespaard: gezien de ruimte was dit headfi: Cayin streamer + Moon 430HAD hoofdtelefoonversterker en Focal Utopia headphones.. poh!! Dat was andere koek zeg!!

      Huis klaar, ruimte zat en de middelen om het goed te doen, op zoek gegaan naar een set die ‘minstens’ de beleving op mijn koptelefoon moest benaderen. Ok, waar te beginnen: ik dacht een versterker ‘voor het leven’, en ja. Mijn zinnen gezet op Hegel, en dan wel het topmodel, de H590.. na deze te hebben bemachtigd begon de zoektocht naar matchende speakers.. ik dacht gelijk aan Focal (koptelefoon beviel goed).. maar de Sopra 1 of 2 moest het zijn.. na deze enige tijd als try out van de dealer te hebben mogen uitproberen, was ik niet overtuigd. Het raakte mij onvoldoende. Een vriend deed de suggestie om eens een Millon luidspreker te pairen.. een voor mij onbekend merk, klein, Nederlands en wat schreeuwerige advertenties op Marktplaats, zag ik later. Maarja waarom ook niet: de Focals werden het niet.

      Naar Brabant gereden met de Hegel in de kofferbak en een afspraak met Theo. Daar aangekomen, de Hegel aangesloten op de Millons en BAM! Wat was dat dan? PRAT zoals het hoort, hoge snelheid en eindeloos veel resolutie en brede staging! Als een deken over mij heen. Het werden de Amantes. OK, niet de mooiste speakers die ik ooit had gezien, maar zeker goed te doen in de huiskamer (en minder opzichtig dan de Focals waar vrouwlief niet erg van gecharmeerd was).

      Nu een goede bron, de DAC in de Hegel moest al op niveau zijn volgens reviews. Eerste aankoop was een relatief goedkope keuze: Allo USBridge Sig icm LPS Shanti. Klonk goed, niet hemels.. de buurman met zijn Linn Akurate (incl Katalyst DAC update) bracht de Hegel beduidend op een hoger niveau. OK, die investering wagen? Opzoek naar een alternatief.. een Dynafrips Terminator stond te koop op Marktplaats voor een goed bedrag. Al pratende met de verkoper met uiteraard de vraag ‘waarom doe je m weg’ vertelde hij mij een bovennatuurlijke goede ervaring te hebben met een Limburgse club die een DIY achtige streamer en DAC aanboden: de broers Brown – ECDesigns. Na gebeld te hebben met Gordon verzekerde hij mij een ‘niet goed, geld terug garantie van een maand’. Wat volgende een week later waren drie uiterst platte doosjes, waarvan:

      – Fractal DAC, aangestuurd via een speciaal door ECD ontwikkelde S/PDIF ultra low jitter oplossing vanaf één van de twee componenten:
      – Netwerkstreamer-component (U192)met USB input (bron: Intel NUC, JPLAY, Fidelizer)
      – Netwerkstreamer-component (UPL96) USB stick oplossing (bron: externe SSD)

      Na het aansluiten van het geheel, trok alle mist weg en kwam het natuurlijke geluid van een LP te voorschijn: de Hegel DAC werd in de koude kleren gezet en… na vergelijking met de buurman zn oplossing, werd de Linn ruimschoots verslagen. En dan moet gezegd worden dat mn. de oplossing zonder netwerk (de UPL met externe SSD, albums in wave-format) subliem is.

      Christiaan Punter bracht al ooit verslag uit van een voorganger van de Fractal DAC (Mosaic) en was diep onder de indruk. Herkenbaar.

      De grap is dat de schare fans van ECDesigns enorm klein is en blijft. Reviews zijn er amper/niet. Slechts een handje vol threads op fora (Audiophylestyle/ diyAudio) en daar blijft het bij. Onbegrijpelijk.

      Voor mijn gevoel is dit wel de opstelling waar ik het de komende jaren mee ga doen. In de tussentijd wat gesleuteld met een handje vol tweaks, maar zoals bekend, verbeteringen in de marche. Al moet ik zeggen: het vervangen van de zekering door het oranje exemplaar van Synergistic Research heeft mij positief verrast.

      Mijn set bestaat momenteel uit:
      – Hegel H590 Integrated
      – SYNERGISTIC RESEARCH ORANGE fuse
      – ECDesigns UPL96ETL/ U192ETL
      – ECDesigns DA96ETF
      – Intel NUC
      – PANGEA AUDIO – PREMIER XL – TWIN LEAD USB CABLE
      – Allo Shanti LPS
      – Furutech E-TP609(NCF) powerstrip/ Nanoflux powercord
      – Tellurium Q black Diamond interlinks/ speakerkabels
      – Milon Amantes

      Mijn wensenlijstje is kort.. al flirt ik in gedachte wel eens met een paar speakers van Magico – schijnt ook een hemelse match te zijn met Hegel.. even doorsparen maar 😉

      Groet, Vincent

    • #170566
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Welkom Vincent. Een echte liefhebber zo te lezen!
      Wat betreft luidsprekers, ik zie bij Hegel opvallend vaak KEF’s afgebeeld. Zou misschien ook een goede combi kunnen zijn!

      Ciao, Huite

    • #170567
      Anoniem
      Inactief

      Hoi Huite, dank je! Bedankt voor je suggestie, KEF wordt inderdaad gecombineerd op shows met Hegel.. persoonlijk prefereer ik een wat snellere speaker, aangezien de Hegel dat goed kan gebruiken.. combinaties met Revel, Magico en dus ook Millon brengen kippenvel (tapping your feet on the rhythm of the bass kick ;-D).

    • #170569
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Hoi Vincent, mooie set en leuk dat je jouw ervaringen deelt. Speel zelf met de Millon PhatomS en de H360. Tellurium Qblack zorgt ook bij mij voor de verbinding. Herken de snelheid van de Millon. Heel tevreden, mijn enige kritiekpunt is de strijkers in een orkest. Ik mis de textuur van de klank die ik life mooier beleef. Blijft een zoektocht, veel plezier met de site en de set.
      Groet
      Egbert

    • #170570
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Hoi Vincent, mooie set en leuk dat je jouw ervaringen deelt. Speel zelf met de Millon PhatomS en de H360. Tellurium Qblack zorgt ook bij mij voor de verbinding. Herken de snelheid van de Millon. Heel tevreden, mijn enige kritiekpunt is de strijkers in een orkest. Ik mis de textuur van de klank die ik live mooier beleef. Blijft een zoektocht, veel plezier met de site en de set.
      Groet
      Egbert

    • #170571
      Anoniem
      Inactief

      Hoi Egbert,

      Dank voor je reactie.. ik dacht, ik schrijf wat van mij af zonder een doel te hebben of een reply te verwachten; leuk te horen dat je ook enthousiast bent over de Hegel-Millon combi!

      Geinig inderdaad dat Millon zo rechts en links toch opgepakt wordt op verschillende fora al blijft het review wereldje in audioland is toch schimmig: commerciële versus minder commerciële fabrikanten die obv ‘connecties’ aandacht krijgen op de verschillende review websites. Enfin, Millon en ECDesigns krijgen dat amper/niet maar dat betekent uiteraard niet dat deze producten onder doen… sterker nog.. 🙂

      De strijkers op de Millon klinken bij mij overigens overtuigend met een flinke bak textuur en nuance, maar goed, de hele keten bepaalt wat er uit je speakers komt.

      Audio-groet, Vincent

    • #170668
      Anoniem
      Inactief

      De Millons ingeruild voor Magico A1s.. de poorten van Hifi-heaven in het vizier..

    • #170974
      Anoniem
      Inactief

      Setup is onderhevig aan vele veranderingen geweest:

      Source
      – Pi2AES equipped with GentooPlayer mostly playing in RamMusic modus ;-))

      DAC
      – Holo Audio Spring 3 level 2 (incl. pre amp board)

      Pre-amp
      – StereoCoffee Jul ‘21 edition preamp (redundant)

      Amplification
      – Valvet E3 Power-amp

      Loudspeakers
      – Magico A1

      Interlinks
      – Driade Flow Reference 808 XLR
      – Driade Flow 405 speaker cabling

      Power
      – Furutech E-TP66E(R) powerstrip
      – Furutech Clear Line NCF
      – M-Way 3DW Gold power cords
      – LT3045 5V for powering the Pi2AES
      – SYNERGISTIC RESEARCH PURPLE fuses (DAC/ pre-amp/ amp)

      Misc
      – Quadraspire SVT Bamboo audio rack
      – Solidsteel SS-6 speaker stands

    • #170985
      tsharskamptsharskamp
      Deelnemer

      Welkom Vincent!

      Leuk een beejte van je zoektocht te kunnen lezen. Maar het meer crusade als je blijft zoeken. Alles kan altijd beter/anders/beter… had ik al beter gezegt.

      Veel plezier hier.

    • #171565
      Anoniem
      Inactief

      Setup anno november 2022:

      Source
      – Grimm Audio MU1

      DAC/ pre-amplification
      – Mola Mola Makua (incl Tambaqui DAC)

      Amplification
      – Kora TA240

      Loudspeakers
      – EgglestonWorks Savoy Signature (former Wisseloord-studio mastering speakers)

      Interlinks
      – Jorma AES/EBU
      – Driade Flow Reference 808 XLR
      – Transparent Ultra Gen. 5 speaker cables

      Power
      – Transparent Reference PowerIsolator

      – Lessloss C-MARC firewalls for loudspeakers
      – GigaWatt PowerSync Ultra power cord (amp)

      – M-Way 3DW Gold power cords (streamer + preamp/DAC)

      Misc
      – Quadraspire SVT Bamboo audio rack

    • #195543
      Anoniem
      Inactief

      Setup Januari 2024

       

      Source

      – Ideon Audio Absolute Stream

      – Ideon Audio Absolute Time (USB Reclocker)

       

      D/A Conversion

      – APL Hifi DSD-MR SE

       

      Amplification

      – Dan d’Agostino Progression Integrated

       

      Speakers

      – EgglestonWorks Savoy (Signature Edition)

      – Sennheiser HD650 (headphones)

       

      Cables

      Digital:

       

      – 2x Stealth Audio USB-T v3 (Ideon AS to Ideon AT and Ideon AT to DAC)

      – Ansuz Digitalz D2 ethernet

       

      Analog:

      – Stealth Audio Sakra v12 (XLR interlinks)

      – Lessloss C-MARC firewalls for loudspeakers

      – Stealth Audio Dream v14 (loudspeaker)

       

      Power:

      – GigaWatt Powersync Ultra (power cords)

      – Approach – Peacock Audio (power cords)

      – Stromtank S1000

      – Ansuz power switch D3

      – SR Master fuse (for Ideon IAS)

       

      Misc

      – R.T.F.S. BigBlocks (absorption) & Sirrahs (diffusion/absorption)

      – Artesania Prestige audio rack (4 levels)

      – AAI pads Ultra for decoupling speakers

      – AAI pads Midi for decoupling Ideon Absolute Time

Weergave van 10 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×