zaterdag, april 20, 2024

koperkabel of glasvezel

Weergave van 10 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168828
      Lotte —Lotte —
      Deelnemer

      Dag beste forumleden

       

      ik heb een vraag . Ik ben in de gelegenheid om van koperkabel  over toestappen naar een glasvezel internet . Via de Delta . Is er verschil in weergaven als ik de overstap naar glasvezel maak ?.

    • #171488

      Geen enkel. Alles wat van invloed is op de klank is vanaf de router.

    • #171489
      Lotte —Lotte —
      Deelnemer

      De modem of router wordt toch gevoed door het zij koper het door  glasvezel kabel , dus wat wat daar door heen gaat en de mate waar in de kabel het signaal door geeft is toch van invloed ?, of zie ik dat verkeerd ?.

       

       

      met vriendelijke groet

      Lotte

    • #171491
      Lotte —Lotte —
      Deelnemer

      Bedankt voor je uitleg , we gaan morgen proberen om de router uit het netwerk te halen , omdat ik aan de aansluitmogelijkhedenheden van de modem op zich meer dan voldoende heb .

       

      met vriendelijke groet

      Lotte

    • #171493
      Lotte —Lotte —
      Deelnemer

      Bij ons in de regio wordt momenteel door Delta klanten geworven  voor hun aan te leggen glasvezel netwerk . Momenteel zitten wij bij T mobile die met het huawei modem werken .Op zich ben ik daar tevreden over . Ik wilde alleen weten of een overstap naar glasvezel zin vol is, en dat is het zoals ik van je begrijp niet echt het geval . Ik ga bij overstap wel van de 53 naar 150 kilobit per seconden . Misschien dat dit nog iets uit maakt in de weergaven ? Anders hou ik wat ik nu heb .

       

      met vriendelijke groet

      Lotte

    • #171495
      Lotte —Lotte —
      Deelnemer

      Hoi Martijn

      Hier bij ons in het dorp ligt voor 90% koperkabel in de grond . Wat is jou ervaring met Delta ?.

       

      met vriendelijke groet

      Lotte

    • #171496

      [quote quote=109739]Hoi Martijn Hier bij ons in het dorp ligt voor 90% koperkabel in de grond . Wat is jou ervaring met Delta ?. met vriendelijke groet Lotte[/quote]

      Motiveer iedereen om over te stappen 🙂

      Mijn ervaring (sinds september vorig jaar) is positief. Ik had de eerste aansluiting die geactiveerd werd op mijn deel van het eiland. Dat ging fout, maar de helpdesk had binnen 20 minuten het probleem gevonden. Daarna hebben we nog 1 grote storing gehad, doordat ergens anders op het eiland de hoofdleiding was doorgetrokken bij werkzaamheden. Sindsdien: probleemloos.

      Als je gaat zoeken vind je over iedere provider wel klachten. Over Delta met name in Zeeland, maar dat gaat over internet via de kabel, niet via glasvezel.

      Het enige wat ik met enige regelmaat hoor van buurtgenoten is dat de TV niet altijd even stabiel is. Ik heb alleen internet genomen, geen TV abonnement, dus ik kan het niet bevestigen of ontkennen. Een TV abonnement is archaïsch als je alles via apps kan bekijken, ook op je smart tv 😉

    • #171497
      Lotte —Lotte —
      Deelnemer

      Betaal je buiten je abonnement koste ook nog vastrecht kosten , een kennis van mij had het daar over . Klopt dat ?

    • #171499
      Lotte —Lotte —
      Deelnemer

      Hoi Martijn

       

      bedankt voor je antwoorden op al mijn vragen , ben er een heel stuk wijzer van geworden .

       

      met vriendelijke groet

      Lotte

    • #171505
      Geert M.Geert M.
      Deelnemer

      Als je een glasvezel aansluiting kan nemen zou ik daar voor gaan, niet voor audio redenen maar gewoon omdat dat de weg vooruit is en de online content gaat er niet lichter op worden de komende jaren. Let op, glasvezel aan huis wil nog niet zeggen glasvezel in huis, tenzij je alles gaat vernieuwen is het dikwijls makkelijker om een central backbone in glasvezel te leggen en dan lokaal aftakken met traditioneel koper. Als je wil streamen over wifi zou ik daar toch nog eens serieus over nadenken, dat werkt nooit niet 100% zoals het moet en is naar mijn mening soms ook hoorbaar.

      Ik sluit mij grotendeels aan bij wat al gezegd is maar glasvezel kan wel een voordeel geven als het op het einde van de keten wordt toegepast omwille van de elektrische isolatie. In een traditioneel koperen netwerk kan je op het einde een conversie doen naar glasvezel en dan bvb naar een Uptone EtherRegen switch die naar de streamer gaat, dit omwille van de elektrische isolatie die glasvezel meebrengt. Hoeveel je daar van kan horen zal afhangen van de vervuiling op je netwerk en de transparantie van je systeem maar het zal ten hoogste een zeer subtiele verbetering zijn.

      Veel switches en routers introduceren RFI op de koperen UTP kabels, je moet ze maar eens meten met een sensor pen, bijna net zo vervuilend als een power kabel. De EtherRegen bvb isoleert het laatste been naar de streamer, daar meet ik niets van RFI op.

    • #171506

      Dag Geert,

      Even voor de lezers van deze draad en om verwarring te voorkomen: een glasvezel voor in huis en een glasvezel naar je huis toe (ook wel Fiber To The Home of FttH genoemd) zijn twee verschillende zaken. De één heeft geen relatie met de ander. Je kan met een telefoondraad of internet via de kabel ook een glasvezelnetwerk in je huis aanleggen als je dat wilt.

      Een glasvezel naar je huis toe heeft geen impact op de geluidskwaliteit, ongeacht wat je binnen je huis als oplossing kiest. Laat dat vooral helder zijn voor iedereen. Wat je in huis als oplossing gebruikt is wat je eventueel hoort.

    • #171490

      De impact op geluid niet veroorzaakt wordt door het materiaal waardoor het elektrisch signaal (het data signaal) of het lichtsignaal getransporteerd wordt, maar door de invloed van elektrische activiteit in de router en/of switch op de streamer. Of beter gezegd: de gebrekkige isolatie (galvanische ontkoppeling) in routers.

      De ethernetkabel tussen router/switch en streamer geeft de ‘vervuiling’ van de elektrische activiteit van de router door. Dit geldt ook voor computers die je rechtstreeks aan een streamer hangt.

      Switches in de audio keten werken als ontkoppelaars om die invloed die binnen je huis, op korte afstand, worden opgewekt terug te dringen, omdat de poorten in een switch galvanische gescheiden zijn. De elektrische activiteit ind e switch zelf voegt dan wel weer wat toe, vandaar dat het type voeding dat aan een switch hangt een hoorbaar verschil geeft.

      Hoe langer de kabel, hoe kleiner de impact van de elektrische verstoring  wordt. M.a.w., de kilometers kabel die voor je huisaansluiting zit heeft geen impact.

    • #171502
      pst pskpst psk
      Deelnemer

      Inderdaad maakt het qua geluid niet uit of je de datastroom door een koperkabel of door een glasvezelkabel aanvoert. Allerlei checksums binnen de protocollen die gebruikt worden voor het vervoeren van data door allerlei kabels tussen de muziekstreamingsdienst en jouw apparatuur zorgen er wel voor dat je muziekstream zonder fouten wordt aangeleverd. Daarbij is de snelheid van de moderne techniekens die providers tegenwoordig toepassen, zoals hierboven al aangeven ruim voldoende om muziek met zeer hoge bitrates te transporteren.

      De vervuiling op het datasignaal ontstaat vanuit de streamer/computer naar het apparaat wat de weergave verzorgt, dus een DAC of een versterker receiver met ingebouwde streamer/DAC. Dit bepaald uiteindelijk of je last hebt van kabel- of lichtnetvervuiling en/of RF/HF vervuiling.

      De beste remedie hiertegen is een afspeelapparaat met een galvanische scheiding die de vervuiling “ontkoppelt” van het apparaat wat de data aanvoert. Als een afspeelapparaat geen galvanische ontkoppeling heeft zijn er oplossingen in de handel verkrijgbaar, maar die heb ik zelf nooit getest, dus ik kan niets zeggen over de effectiviteit.

      Bij internet vanuit de kabel (en dan bedoel ik een “echte”TV-kabel zoals bijvoorbeeld van Ziggo) heb je bijkomend (grote) kans op aardlussen tussen de randaarde van de stroomgroep waarop de apparatuur zit aangesloten en de aarde van de kabeltoevoer. Gevolg, een nare brom uit je speakers. Hiervoor zijn oplossingen in de handel verkrijgbaar, maar ook werkt het als je de kabelaarde daar waar de kabel je huis binnenkomt koppelt aan de randaarde van je stroomgroep om de aardlus op te heffen (aarde is dan gelijk in de hele keten).

      Gezien mijn laatste punt zou je dus kunnen zeggen dat het nemen van glasvezel voordelen biedt, maar gezien de soms deplorabele apparatuur welke providers verstrekken geef ik hier geen geranties ??

    • #171492

      Ik bedoel met router hetzelfde apparaat als het modem. Modem is een even grote bron van verstoring.

      Los van audio kwaliteit en over Delta: het wifi signaal van het Delta modem is zwak. Voor de meeste huizen is het onvoldoende. Als je een goede router hebt kan je die gebruiken om het (WiFi) netwerk in je huis te verzorgen. Als alles bedraad is dan heb je aan het Delta modem genoeg (ik heb glasvezel van Delta).

    • #171494

      Er zijn veel redenen om te overwegen om naar glasvezel over te stappen , maar audio toepassingen is geen reden. Je gaat van 53 Megabyte/s over naar 150 Megabyte/s (niet kilobits!). Een cd kwaliteit signaal is 1,4 Mb/s (als WAV bestand). Daar heb je geen glasvezel voor nodig.

      Ik woon in het buitengebied. Ik ben blij dat er na enige moeite glasvezel is gekomen, anders had in mijn data pakketjes nog steeds per trekschuit moeten versturen 😉

      De vraag is hoe lang internet via de koperkabel aangeboden blijft. Het zit al in het stadium van uitmelken en niet meer investeren. Als er geen alternatief via de kabel is in het dorp of de stad waar je woont, dan zou ik nu de kans aangrijpen om glasvezel aangelegd te krijgen. Er is sterke concurrentie op glasvezel gebied, dus nu is het voor de consument heel goedkoop om een glasvezel aansluiting te krijgen. Dat zal over 10 jaar anders zijn. Als Delta het nu niet doet is de vraag of KPN er wel in gaat springen. Dat is erg afhankelijk van waar je woont.

    • #171498

      Of er vastrecht is of niet ligt aan het gebied waar ze aanleggen. Dat moet duidelijk zijn uit het aanbod dat je hebt gekregen. In dorpskernen vaak niet.

      In mijn dunbevolkte gebiedje wel, maar ik heb het afgekocht.

Weergave van 10 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×