zaterdag, april 20, 2024

Luidspreker kabel tweaken

Weergave van 17 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168414
      Theo van KolTheo van Kol
      Deelnemer

      Een vriend van mij had eens een keer een paar dure luidspreker kabels te leen gekregen, deze waren voorzien van filters, de bedrading was over een ferro kern heen gelegd waardoor het geluid hoorbaar beter ging klinken, dit kost maar een paar centen en is de moete waard , word ook vaak bij de betere kabels gedaan voor bijvoorbeeld usb kabels voor foto toestellen.

    • #168885
      Theo van KolTheo van Kol
      Deelnemer

      sorry moet ferrietkern zijn

    • #168886
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Dat werkt zeker. Ferriet filtert hoogfrequente ruis. AQ past het ook toe bij netkabels. Kan zeker een leuke en goedkope tweak zijn!

    • #168892
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ik wilt trouwens nog wel even toevoegen dat Ferriet niet werkt als de kabel al afgeschermd is. Dan houdt de afscherming het gewoon tegen.

    • #168902

      Je luidspreker kabel van de grond halen. Een speciaal block om je kabel overheen te laten lopen. Scheelt een hoop.
      En kan best goedkoop 🙂

    • #168903
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Hey Quintijn,

      Ik weet het niet hoor. Met een statisch tapijt kan ik me nog wel wat voorstellen, maar een tegel of houten vloer… dan zou het toch geen probleem moeten zijn, toch?

    • #168906

      Het is heel makkelijk om te proberen. 2 kurken,uit bijvoorbeeld een fles wijn. Leg aan 1 of beide kanten de kurk onder de luidsprekerkabel. En zet vervolgens een goed nummer aan. Dan is de vraag….hoor je verschil.
      Er zijn fabrikanten die speciaal hiervoor blocks producen en verkopen.
      Maar dan is de vraag, hoor je het? En hoeveel mag het kosten.

    • #168917
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ook een idee ja… kurk isoleert trouwens als een malle :-).

    • #168918
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ow… En anders kan een stoeptegel wellicht ook… toch :-).

    • #168921

      Je zou kurk ook kunnen gebruiken voor geluidsisolatie. Moet je wel wat van maken, anders ziet het er niet uit

    • #168922
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ach… dikke plaat erin plakken en klaar toch? Heb nog wel wat onderzetters voor pannen :-).

      Nee, zonder dollen: ik zie het regelmatig gebruikt bij voetjes van spelers en versterkers. Schijnt goed te dempen. Ook isoleert het goed, heb ik begrepen. Leuk spul dus!

      Vraag me af waar je het bulk kan kopen in een beetje normale maatvoering.

    • #168923
      RokxRokx
      Deelnemer

      http://www.xenos.nl/tafelen/onderzetters/onderzetters-vierkant-set-van-6
      Bij de xenos. Onderzetters. Moet iets leuks van zijn te maken ????

    • #168925
    • #168926
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Nou… ik zie een test opkomen!

    • #168928

      Dan delen wij die gedachte

    • #169021
      OORbitOORbit
      Deelnemer

      Als je kabels lift verminder je microfonie door trillingen via de vloer, veroorzaakt door de luidspreker.

    • #169022
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Dag Oorbit. Ik heb het weleens geprobeerd, maar eigenlijk nooit gehoord. Ligt het niet ook aan de ondergrond?

    • #169024
      OORbitOORbit
      Deelnemer

      Dag Jaap,

      ondergrond zal zeker meespelen.
      Maar om het helemaal goed aan te pakken (VOODOO ;-)moet je ook alles mechanisch aarden.
      Dus trillingen uit de vloer weren, maar ook die van de terminals van de luidspreker en de versterker afvoeren.
      Geluid wordt transparanter en rustiger.

Weergave van 17 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×