donderdag, april 25, 2024

Mac Mini 2010 vs > 2011 en later. Verschil in noise/jitter/kwaliteit usb signaal

Weergave van 2 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168560
      Hilko MenkeHilko Menke
      Deelnemer

      Hallo,

      Momenteel verkoopt Meridian de Explorer2 MQA DAC voor slechts €155. Alle reviews over deze DAC waren gebaseerd op prijs van €295 en nog geen MQA functionaliteit en ik ben echt van mening dat ie nou echt een hele goede koop is voor €155 (gegeven mijn beperkte budget)
      Ik wil graag voor een 100% streaming service gaan. Ipv Spotify dat ik nu nog gebruik wil ik overstappen op Tidal HiFi/Masters met waar mogelijk MQA. De Tidal Desktop app werkt niet op Linux (officieel, ik heb gegoogeled op Tidal linux wine maar niemand bevestigd dat het werkt) dus mede omdat de USB output van de Raspberry Pi niet erg schoon is (volgens meerdere in mijn ogen respectabele bronnen) lijkt een tweedehands Mac Mini mij de beste optie als streamer voor mijn setup. Tidal Desktop werkt op OS X 10.8 en hoger en volgens Wikipedia kan ik dan nog kiezen tussen de plastic 2010 versies die voor +/- €100 op Marktplaats staan en de plattere aluminium versies die voor +/- €250 van hand wisselen.. Is er qua noise/jitter/kwaliteit USB signaal een groot verschil tussen deze twee Mac Mini’s?
      En hoe zit het met verbeterde voeding voor deze twee types Mac Mini?

      N.B.
      Ik ben net nieuw hier op het forum. Heel blij met het bestaan van de Alpha Audio website en enkele andere websites. Ik heb in korte tijd volgens mij heel veel kunnen begrijpen/leren sinds ik twee weken geleden WifiMedia belde en uit de reactie begreep dat ik heel wat moest bijleren wat betreft DAC’s, digitale audio problematiek enzo. (Voeding, jitter, toslink/coax/usb), (waarom) MQA (geniaal), lossy Spotify en Airplay streaming, waarom 24 bit, en vooral waarom 192 of 384 ipv lager (Hans Beekhuyzen legt het lekker simpel en inzichtelijk uit), bitperfect, A ADC DAC A en ringing en time-smear, Bob’s origami. Echt een heel leuke ontdekkingstocht!

    • #169583
      Koen GeldermanKoen Gelderman
      Deelnemer

      Hi,
      Ik gebruik een Mac Mini i5 mid 2011 ingericht als muziek server. Via hoge kwaliteit USB kabel met een iFi iPurifier2 naar mijn DAC. Ben al tijdje aan het zoeken maar kom wel steeds weer terug op deze oplossing. Tidal Master en Hifi gaat perfect. Om ook op de iPhone te kunnen bedienen heb ik Audirvana geïnstalleerd. Deze ondersteund ook Tidal en kun je dus met app vanaf je iPhone toch Tidal bedienen.
      Spotify gaat al wel want die zie je gewoon vanaf Spotify app verschijnen.
      Vind de app niet heel mooi maar het voldoet zeker.

      groet,
      Koen

    • #169597
      WilcoWilco
      Deelnemer

      Hi,
      Er is vrijwel geen verschil in USB (2.0 highspeed) tussen deze 2 type Mac Mini’s.
      De voeding is extern bij het 2009 model en intern bij de aluminium versie, opzich niets zorgelijks wel de computer e.d. op ander wcd/stekkerdoos insteken dan de rest van gadget-lampen/opladers enzo want verminderd stoorsignalen naar/in PC.

      Wat wel ook handig is om op te letten is het volgende…

      na aansluiten USB DAC op 1 van de USB-poorten, check het volgende: op welke ingebouwde USB-interface ‘highspeed-bus’ zit deze nu.
      Beste is niet samen met andere apparatuur!
      Zie: klik op appeltje linksboven en ‘over deze mac’, dan op ‘meer info’, dan op ‘systeeminformatie’, dan in linker vensterdeel op USB.
      Hier kun je zien wat & welke USB apparaat is en doet.

      Een goed klinkende en netjes geprijsde DAC zoals van Schiit of iFi doet het uitstekend op een Mac met Audirvana.
      Beide Mac mini’s doen het goed met OSX 10.9 of 10.11 want Audirvana ondersteund dat nog steeds, OSX10.13 Sierra kan ook maar wel met minimaal 8GB RAM en de i5 processor inde Mac Mini uit 2011 en later.

      ??? ? ? ?

Weergave van 2 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×