vrijdag, april 19, 2024

Overpeinzingen: Elac – Canton – Dali

Weergave van 1 reactie thread
  • Auteur
    Berichten
    • #168602
      Geoff VaneGeoff Vane
      Deelnemer

      Hallo allemaal, ik val meteen met de deur in huis:

      Heeft iemand Dali Rubicon 6 -EN- ook de Elac FS407 / 409 gehoord?
      Liefst hoor ik zoveel mogelijk hier over want ik zit in die richting te zoeken.

      Achtergrond:
      Luidsprekerkwaliteit is voor mij in twee hoofdkenmerken gedefinieerd.
      A. Scheiding van instrumenten / luchtig open beeld / los van de luidsprekerkast
      B. De positie van het beeld zoals “in je gezicht / levendig” of “relaxt / op de achtergrond”

      De laatste tijd heb ik naar een paar luidsprekers geluisterd. Het beste van alles leek de Elac FS409 maar die was nogal zwaar in de bas. Veel subsonische golven die misschien te veel zijn voor mijn huiskamer. En ik moet bekennen dat de tweeter zo duidelijk is, dat alle gebreken in opnames worden onthuld!

      Ik wil proberen te luisteren naar de kleinere Elac FS407. Er wordt gezegd dat die dezelfde scheiding van instrumenten in het stereobeeld heeft, maar minder basdruk.

      Eerst ben ik begonnen met B & W 703S2, maar ze hebben zeer directionele tweeters die zelfs faseren wanneer je je hoofd beweegt. De basdruk is minder dan bij de grote Elac FS 409, maar de instrumentscheiding was ook minder. Dit maakte bijvoorbeeld nerveuze opnames nog nerveuzer. Die B & W ga ik niet kopen.

      Een andere kandidaat is de Canton 896DC. Je krijgt 80% van de Elac FS409 tegen een derde van de prijs, maar de instrumentscheiding is wel beduidend minder. Ze hebben ook behoorlijk wat bas, maar de tweeter verbergt gebreken in de tracks waardoor slechte opnames nog steeds aanvaardbaar zijn. De tweeter is nog steeds erg goed en niet directioneel. Het kan een te grote luidspreker voor mijn kamer zijn.

      Een paar maanden eerder probeerde ik Dali. Ze klinken erg laid-back. Heel veel op de achtergrond. Wat jammer is, is dat midrange-gedreven tracks minder aanwezig zijn.

      Dali is erg rustig en Elac is erg levendig. Canton kan er tussenin zitten, maar met minder instrumentscheiding.
      Ik wou dat er een winkel was met Dali Rubicon 6 EN Elac FS407 & 409. Maar helaas. Er is geen winkel waar ik woon die beide heeft. Een AB vergelijking laat duidelijk de verschillen horen.

      Sommigen zeggen dat elke hier besproken luidspreker veel te groot is voor mijn kamer, maar ik gebruik de Philips FB820 al dertig jaar en ze werkten altijd prima, ook al waren ze groot. Ik zal mijn kamerafmetingen proberen bij te voegen.

      Hoe dan ook, ik ben erg benieuwd naar jullie gedachten over en ervaringen met Elac FS407, Elac 409, Canton 896DC en Dali Rubicon 6.

      kamer

    • #169778
      Hans van HunnikHans van Hunnik
      Deelnemer

      Hallo Geoff, ik heb de Elac FS-407 in mijn bezit en ze klinken fantastisch! Ze zijn aangesloten op een Hegel H190 en ik vindt het een goeie combinatie. De bas is nog steeds uitstekend, subwoofer niet meer in gebruik. Natuurlijk blijft het persoonlijk. Succes met je keuze. Groet Hans

Weergave van 1 reactie thread
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×