donderdag, maart 28, 2024

Platenspeler upgrade

Weergave van 9 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168619
      Hans van HunnikHans van Hunnik
      Deelnemer

      Hallo mede hifi liefhebbers, ik heb een mooie set bestaande uit:
      Elac FS-407 vloerstaanders
      Hegel H190 versterker
      Pro-ject Debut Carbon Esprit platenspeler met Ortofon 2M blue element
      Nad PPe2 phono
      Luidsprekerkabel VlS 6mm heavy duty
      Interlinks platenspeler van den Hul
      Nu merk ik dat streamen mooier klinkt dan de platenspeler.
      Ik zoek dus een high end platenspeler/ element en phono versterker die matchen bij mijn luidsprekers en versterker. Budget is tussen de €2000,- en €4000,-
      Nu is het natuurlijk smaak maar er is zoveel keuze. Misschien dat iemand mij wat leuke tips kan geven. Vast bedankt.

    • #169865
      fernand lambertfernand lambert
      Deelnemer

      Beste Hans, waarom niet gewoon overstappen naar een goede streamer + dac en enkel uitkijken naar een betere voorversterker voor uw platenspeler en de huidige houden.

    • #169866
      Hans van HunnikHans van Hunnik
      Deelnemer

      Hallo Fernand, de streamer en dac in de Hegel is volgens mij best goed.
      Maar misschien is het inderdaad een idee om de voorversterker eerst te vervangen. Maar goed welke??

    • #169867
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Beste Hans, waarschijnlijk een overbodige vraag, maar is de track beluisterd via de streamer, absoluut van dezelfde master (LP)?

      Maar als het via de streamer goed klinkt, waarom de moeite nemen, om de weergavekwaliteit van de draaitafel te verbeteren?

      Heb echt een behoorlijke verzameling CD’s, maar sinds ik Spotify heb, draai ik geen DVD’s of CD’s meer.

      Met vriendelijke groet en luister plezier gewenst van DE muziekliefhebber.

    • #169868
      Hans van HunnikHans van Hunnik
      Deelnemer

      Hallo Ferdy, het kan inderdaad de master zijn die soms verschillend is. Maar mijn phonovoorsterker is denk ik ook wel de zwakste schakel. Aangezien ik een behoorlijke vinylcollectie heb vind ik het nog steeds leuk om daar mee bezig te zijn.
      Bedankt voor je reactie en blijf lekker genieten van onze hobby!
      Fijne avond, groet Hans

    • #169869
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Goedeavond Hans, indien de audiofiel echt het allermooiste (wel duurder)wil dan ipv een MM een MC, de bewegende spoel element vraagt ook om een speciale voor versterker, the moving coil moet meer versterkt worden.

      De arm is ook een belangrijke factor, ff browsen met Google, zal opties en prijzen tonen.

      Veel succes gewenst, met het zoeken naar het MC element en arm.

      Met vriendelijke groet en luister plezier gewenst van DE muziekliefhebber Ferdy

    • #169881
      maat20maat20
      Deelnemer

      Je kunt een tweedehands Linn Sondek LP12 proberen, b.v.k. van een Linn speciaalzaak zoals Beter Beeld en Geluid in Zevenbergen of Concerto in Amsterdam.

    • #169909

      De platenspeler moet m.i. minimaal 11 kg wegen.

      Denon DL110 is m.i. geen miskoop, of een Benz micro silver of gold. Gold is wel iets prettiger, maar vraagt een phono voorversterker.

      Bij een MC element kan je de naald niet vervangen.

    • #169929
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Goedemorgen,
      Interessante vraag. Bij een platenspeler is een kwaliteitsverbetering van zoveel factoren afhankelijk. De afgelopen periode test ik steeds meer producten in de ‘vinylketen’ en op dit moment ben ik op het standpunt dat de versterker een zeer bepalende factor is. En in het verlengde daarvan de voeding. Bedenk alleen al wat de versterkings-opgave is bij een MM of MC-element.
      En dan heb ik het nog niet over het goed afgestemd krijgen van de capacitieve waarde (C-waarde), de waarde van weerstand en inductie van de gebruikte spoelen van het element. Combinatie van al die waarden heeft uiteindelijk invloed op het gehele geluid. zie http://www.hagtech.com/loading.html
      Ik heb de proef op de som genomen door middle-of-the road elementen (zoals de Ortofon 2M Red, Grado Prestige Green, Audio Technica 95E) op high end phonostages aan te sluiten, zoals de Bryston phonostage/voeding combinatie, phonostages in de Mytek Manhattan en Brooklyn. En dit te vergelijken met een instap phonostage zoals de ProJect Phonobox. Omgekeerd heb ik ook een hoog kwaliteits element (ADC TRX II) op deze versterkers aangesloten. Het verschil was zeer goed hoorbaar. De ruisvloer (stilte), soundstage en de algehele kwaliteit van een element wordt bepaald door de versterker.

    • #170201
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Naar mijn bescheiden mening is een goede versterker nimmer in staat te repareren wat er daarvoor misgaat. Alle informatie die verloren gaat is verloren en kan niet worden teruggehaald door de (voor)versterker. Al is het natuurlijk zo dat een goede versterker, die af te regelen is op het element, absoluut cruciaal is.

      Het begint met het lager van het deck dat van een zo goed mogelijke kwaliteit dient te zijn. Het concept van het deck zelf dient in staat te zijn ongewenste resonanties zo veel mogelijk te onderdrukken. Het gebruikte element is van belang en daarnaast zeker ook de arm waarin deze gemonteerd zit. Je kunt de kwaliteiten van een top element om zeep helpen door een slechte arm te gebruiken. Daarnaast is het correct afstellen v/h element/arm/deck echt van cruciaal belang. Het is verbazingwekkend hoeveel extra informatie er uit een groef te halen is bij een correcte afstelling.

      Dan is het zaak de voeding aan te pakken. Een goede stabiele loop van het deck is van groot belang. Op een LP 12 bijv. is het verschil goed te horen als je bijv. van een Majik voeding naar een Lingo 4 of een DC voeding gaat.

      Hierna komt de (voor)versterker.

      Een keten is zo sterk als de zwakste schakel. Maar, alles wat bij de bron misgaat kan simpelweg verderop in de keten niet meer worden goedgemaakt! Wel kan informatie verderop in de keten verloren gaan, dit geldt ook als je top componenten gebruikt vroeg in de keten.

Weergave van 9 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.