vrijdag, maart 29, 2024

Platenspeler

Weergave van 18 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168419

      Natuurlijk een beetje raar, Alpha audio draait om het ‘nieuwe’ luisteren.
      Maar wie heeft er een platenspeler? En wat voor merk?
      En zou je het aanraden.
      Vinyl is namelijk helemaal terug. En veel ‘oude’ muziek is niet digitaal te vinden, maar wel analoog.

    • #168904
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Wat doe je nou, Quintijn… :-).

      Nee hoor: leuke vraag! Ik ben ook wel benieuwd. Bovendien zou je theoretisch ook vinyl moeten kunnen streamen. Bijvoorbeeld door zones te koppelen en een platenspeler via de line-in van een Heos of Sonos ofzo aan te sluiten!

    • #168905
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Dag Quintijn,
      Wat goed dat je dit punt aankaart!
      JA, ik heb een platenspeler, twee zelfs. Een STD 305D. Strathclyde is een Schots merk, net als Linn, dat in de jaren 80 een concurrent wilde zijn voor de Linn Sondek LP12. Het merk is inmiddels ter ziele maar ik heb een paar jaar geleden een platenspeler nieuw uit de doos kunnen krijgen. De toonarm is een Shure SME 3009, element een ADC TRX-2 MM. Phono voortrap een Yaqin MS12B buizenversterker.
      Ik heb eens een LP van de Tower Of Power (Direct) met een AD-converter gedigitaliseerd en het klinkt beter dan de CD. We gaan nog eens een analoog versus digitaal shoot-out doen bij Alpha-Audio!

    • #168907
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Gaan we zeker doen, Yung… tot nog toe ben ik niet overtuigd van Vinyl… :-). Neemt niet weg dat ik open sta voor een mooie shootout!

    • #168908

      De shure is wel een hele mooie toonarm.
      Even terug naar het Vinyl. Kijk eens op bol.com, de gemiddelde artiest brengt zijn muziek tegenwoordig weer uit op LP.
      Zeker een SHOOTOUT waardig.

    • #168909
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ik zeg… gaan met die banaan. Yung: welke LP’s heb je die we ook Lossless / High Res hebben?

      En… lezertjes van Alpha: is het interessant om bij aanwezig te zijn?

    • #168910

      Ik heb Adele op LP liggen.

    • #168912
      WilcoWilco
      Deelnemer

      Een kennis, maar inmiddels vriend, van me heeft mij in 2012 aangestoken om na 20 jaar weer eens iets met LP’s te gaan doen want hij is er sinds 2010 helemaal gek van. (Marantz TT-15S1)

      Dussss… hé, een blast from the past! Nu ook nog vintage-retro…. Dual 505 uit ’82 [geheel nagezien] + CA 551P MM Phono setje voor als er weer een avond LP’s gedraaid mogen worden. 😉
      LP`s: alleen maar oude jaren70, Prog/Folk-Rock & JazzRock-FunkFusion. (van muzikanten die ik over ‘t algemeen wel ken/heb maar nooit dat ene oude album van had, ook veel Live)
      Het is toch best wel weer leuk om te doen en echt er voor gaan zitten luisteren hoor!

      Heb nu vinyl van: Phil Collins – face value, Steve Miller – fly like an eagle, Traffic – Live, Camel – a live record, Crosby/Stills/Nash&Young – 4way street, Jeff Beck – wired, Steely Dan – can’t buy a thrill, Al Di Meola – elegant gypsy, Stanley Clarke.

      Zoiets dus?

    • #168914
      HaicoHaico
      Deelnemer

      Wat mij zo interessant lijkt aan vinyl VS high res VS CD is een mogelijke reductie in de “loudness war”.
      Ik heb verschillende artikelen gelezen dat LP’s minder populair klinkend gemasterd worden.
      Zo heb ik bv een Amy Whinehouse vinyl rip welke heerlijk natuurlijk klinkt tov de retail cd versie. Als ik naar de cd van Kensington luister baal ik van de gruwelijke wijze waarop alles gemasterd is. Alles even hard en nergens meer nuances. Als LP’s gegarandeerd natuurlijker zouden klinken ruilde ik nu nog mijn HTPC in voor een mooie platen speler 🙂
      Wel alleen nog alle nineties happy hardcore op LP zien te scoren…..

    • #168916
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Dag AudioGD,

      Dat zou nog weleens kunnen ja… Maar dat zou betekenen dat de Master goed is en dat de FLAC en / of High-res release anders / harder wordt afgemixt dan de vinyl-versie. Wie weet…

    • #168927
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      We hebben nu een interessant stuk over Loudness in de achtergrondensectie geplaatst. Het is erger dan mensen denken. De complete klankkleur wordt verkloot, waardoor ook instrumenten niet meer klinken zoals ze horen… 🙁

    • #168929
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ik heb een aantal LP’s die ook in hi-res beschikbaar zijn:
      Donald Fagen – The Nightfly
      Joe Jackson – Night And Day
      Miles Davis – Someday My Prince Will Come
      Tower Of Power – Direct

      En een 180 gr vinyl uitgave van het Stockfisch-label met Sara K en Chris Jones

      Genoeg voor de shoot-out!

    • #168930
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Lijkt me wel Yung. Na de vakantie maar even plannen dan! Hoop dat ik dan m’n Pass XP10 heb :-). Mooi setje speakers regelen en gaan!

    • #168931

      Ik heb bijna alle LPs van the alan parsons project liggen. Deze zijn ook te verkrijgen in hi res DSD64 DSF.

      Genoeg materiaal dacht ik.

    • #168952
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ik denk dat we een leuke verzameling hebben. Wellicht een idee om dit op de Xfi-show te doen? Daar hebben we een kamer namelijk!

    • #169239
      JoskeJoske
      Deelnemer

      Mijn platenspeler is een Technics SL 1000 mk2 (externe voeding) voorzien van een EMT 929 arm en het liefst zou ik er de Decca London weer terug in hebben. Maar dat was een ramp om vinyl met de lichtste oneffenheid af te spelen vanwege de kleine afstand tussen naald en element. Dus zit er nu een Denon DL 103-r element in. De Schiit Mani functioneert als phono voorverstekerker met RIAA correctie.

    • #169300
      Menno HoogeveenMenno Hoogeveen
      Deelnemer

      KickStarter project van nederlandse bodem: https://www.kickstarter.com/projects/865809794/wheel-by-miniot
      (ik heb me inmiddels aangemeld voor dit zeer leuke project :))

    • #169353

      @MSH

      Ik ben even gegaan naar Wheel, en dat was zeker de moeite waard!

      Erg fraai die minimalistische draaitafel, of moet ik nu Wheel zeggen?

      Echt een unieke innovatie op draaitafel gebied die snel hier op AA podium verdiend.

      Ik hou er wel van, want mijn draaitafel is ook best mimimalistisch en spartaans.

    • #169498
      thorensthorens
      Deelnemer

      Hoi, helemaal nieuw hier en misschien wel niet helemaal op de juiste plek voor mijn vragen, maar ga het toch proberen.
      Ik heb vorige week een thorens td170 aangeschaft omdat ik deze in verleden beluisterd had. Nu wil ik hem aansluiten en krijg ik er geen goed geluid uit. bromt wat en geluid moet echt erg omhoog….
      stereo reciever NAD 352
      Phono versterker NAD PP4
      en een interlink vd hul mkIII
      Kan het aan de interlink liggen. of ligt het aan het afstellen?
      Dank

    • #169499
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Beste Thorens,

      Ik ben geen platenspeler-expert, maar wat goed mogelijk is, is dat er een aardingsprobleem is. Is de TD170 goed geaard? En zijn de NADs goed geaard?

      Daarbij moet je altijd goed opletten met MC en MM. Dat kan het volumeprobleem verklaren.

Weergave van 18 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.