woensdag, april 24, 2024

Polk R700 of Dynaudio Emit 50

Weergave van 16 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168770
      Rob WoningRob Woning
      Deelnemer

      IK luister nogal veel naar jaren 80 muziek en symfonisch metal; niet bepaald denderend opgenomen muziek. Het klinkt voor mij op de meeste speakers te bright en schel. Ook op eem Wharfedale Linton klonk het niet goed en op een Evo 4.4 horrible.

      Als ik de review hier lees van de Polk R700 lijkt het interessant. Helaas kan ik geen dealer vinden waar ik die kan beluisteren (zit in Twente). Enig ander alternatief lijkt de Dynaudio emit 50 te zijn met zijn soft dome tweeter. Maar ook van deze speaker weinig te vinden en ook nergens te beluisteren.

      Zijn er mensen die deze speakers kennen/gehoord hebben en er wat over kunnen zeggen?

    • #170759
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Deze https://www.stassen.nl/luidsprekers/luidspreker/polk-audio-reserve-r200
      zijn in de aanbieding en getest

      Review Teufel Definion 3S


      volgens mij zijn deze boxen de beste keus, voor jouw smaak van muziek.

    • #170760
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer
    • #170761
      Rob WoningRob Woning
      Deelnemer

      Dank voor je antwoord. Maar zoek een vloerstaander. Dynaudio emit 50 wordt denk ik een probleem want hoorde van een dynaudio dealer dat deze minstens 50 cm van de muren moet staan. Dan lijkt de Polk met de basspoort onder beter, maar tja de sound daar gaat het om.

    • #170762
      Rob WoningRob Woning
      Deelnemer

      En lees bij Whathifi een australische test van de R200. Vinden het een zeer goede speaker, maar schrijven ook, the R200s don’t forgive an edgy production.
      Dan valt het voor mij al af.

    • #170763
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Obi het is ‘n natuurkundige wet.

      Begrijp wat je bedoelt, inzake ‘n schel/scherp/ te hard/overdreven veel hoge frequenties.

      Maar als ‘n luidsprekerbox, ongeacht waar de reflexpoort geplaatst zit, dan wel ‘n gesloten kast (geen reflexpoort), het stralingspatroon van de hogere frequenties, neemt steeds meer de vorm aan van ‘n spijker maar, hoe lager de frequentie weergave des te meer het stralingspatroon de vorm van ‘n bol aanneemt, waardoor de reflecties van de achter-zijwand ervoor zorgen dat laag versterkt wordt, waardoor het hoog bijna onhoorbaar wordt.

      Het is geen goedkope oplossing maar wel de enig juiste.
      Kies 2 luidsprekerboxen die TE weinig laag weergeven, maar dat los je op met ‘n actieve (versterker zit in subwoofer) sub.
      Je hebt ‘n voorversterker nodig, of je gebruikt 1 de audio uitgang van de pc/laptop/ muziek staat op de harde schijf streamer/webradio/YouTube of, (2) smartphone – tablet met alleen streaming/YouTube/webradio.

      Je moet langer sparen, het zijn veel zaken die aangeschaft moeten worden, maar dan kloppen de verhoudingen hoog/midden en lage frequenties.
      Er zijn ook actieve luidsprekers die gevaarlijk hard kunnen, geen grapje die zijn bedoeld voor de professionals DJ’s of overige muzikanten
      https://www.bax-shop.nl/actieve-fullrange/yamaha-dxr12mkii-actieve-pa-luidspreker-1100w
      Maar ik maak echt geen grapje, deze boxen kunnen je oren voor altijd onbruikbaar maken.
      Later kun je nog de subwoofer aanschaffen.

    • #170764
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      De koptelefoon uitgang van ‘n versterker kan ook als voorversterker dienst doen, mits de luidsprekerboxen uitgang dan niet werkt, een versterker mag nooit onbelast (geen boxen aangesloten) vermogen afgeven

    • #170765
      Rob WoningRob Woning
      Deelnemer

      Zit vlakbij Duitsland en kan volgende week daar de Dynaudio emit 50 beluisteren. Hoop dat deze het wordt met zijn soft dome. Maar wil ook nog graag de Acoustic Energy 320 beluisteren maar deze heeft wel alumium tweeter. Dus vooralsnog voor mij de Dynaudio op 1.

    • #170767
      ToonToon
      Deelnemer

      Obi
      Ook een soft dome kan te fel klinken.
      Als veel speakers te schel klinken, is dan je luisterruimte niet te hard?
      Maak al de audio aansluitingen ( bv Cinch) eens los en vast.
      Klinkt het met een koptelefoon ook te fel?
      Neem het eens op met “Spectroid” , een app op je telefoon.
      Ver van professioneel of betrouwbaar, maar wel in staat om grote afwijkingen aan te tonen.
      groet Toon

    • #170768
      Rob WoningRob Woning
      Deelnemer

      Het is toch niet gelukt om ergens de Dynaudio emit 50 te beluisteren. Niemand die hem heeft staan. Gaat nu een streep erdoor en op naar een ander merk die wél ergens te beluisteren valt.

    • #170769
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Obi, heb je de reactie van Toon gelezen? Dat zou allicht het probleem kunnen zijn. Wat ook ‘n groot probleem is, wanneer je luidsprekerboxen in ‘n Hifi zaak hoort, dan staan de luidsprekerboxen juist geplaatst, tevens niet te vergeten de akoestiek, deze is ook geoptimaliseerd. De weergave kwaliteit wordt bepaald door de zwakste schakel, dus waar je de speakers hoort is de akoestiek anders dan bij jouw. Deze is bijna bij iedereen minder.
      Verbeter de akoestiek van jouw kamer en als je het kan betalen, verbeter stapsgewijs de overige apparatuur.
      Groetjes en veel luister plezier gewenst.

    • #170771
      Rob WoningRob Woning
      Deelnemer

      Ben nog wel benieuwd naar de acoustic energy 309 waarvan inmiddels ook de iets grotere 320 er is. De 320 heeft voor mij perfecte afmeting. Iemand deze speakers gehoord? Heeft wel aluminium tweeter.

    • #170772
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Over smaak valt niet te twisten, maar jouw omschreven hekel aan te scherp geluid, dan zijn deze luidsprekerboxen (zeker weten) niet in staat om aan jouw wensen te voldoen. De goedkopere luidsprekerboxen met ‘n soft dome tweeter klinken minder scherp. Wanneer je de juiste luidsprekerboxen niet kunt vinden, en die kans is heel groot, waarom?!! iedereen hoort of ziet (nuances) kleuren anders. De equalizer van Quad is volgens mij de beste oplossing. Deze werkt volgens ‘n ander principe (Tilt Control).
      Hoe werkt Tilt Control? De gebruikelijke toonregeling kan het niveau van de lage tonen en hoge tonen ieder afzonderlijk wijzigen, maar Tilt Control werkt anders. Als Tilt Control wordt gebruikt wordt het niveau van de lage tonen verlaagd en tegelijkertijd het niveau van de hoge tonen verhoogd, en andersom. Dit gaat in stappen van 1 dB bij een kantelfrequentie van 700 Hz. De hele frequentiegrafiek draait als het ware waarbij het punt van 700 Hz als as functioneert. Volgens Quad wordt op deze wijze de klank gewijzigd zonder het volume te wijzigen.
      Ik heb de Quad 34 (40 jaar oud) de nieuwe (€1200,–) Quad Artera voorversterker heeft deze mogelijkheid ook.
      Of misschien https://equalizer-apo.softonic.nl/

    • #170773
      Rob WoningRob Woning
      Deelnemer

      Ja, daar ben ik ook wel bang voor. De AE 520 gehoord en dat is niets voor mij. De 309 wordt bestempeld als “fun” luidspreker. Snel en zou goed voor rock zijn.

      Heb in duitsland gisteren toch nog de Dynaudio emit 50 gehoord. Grotere speaker als gedacht met voeten voor de stabiliteit. Vrouwen vocalen prettig zacht. Bass leek niet zo aanwezig en misschien wat slow. Volgens dealer ook nog niet ingespeeld. Daarnaast liet de dealer mij nog een definitive technology horen die 3000,– per paar kost. Eerste 5 minuten dacht ik is mooier. Veel meer aanweziger bass en lekker snel. Maar de vocalen waren mij toch weer te nadrukkelijk aanwezig en teveel naar voren.
      Denk al met al dan toch de Dynaudio. Hoewel een Duitse audio tester het hoog van de ae 309 als “weich” bestempelde. Maar de 309 kan ik nergens beluisteren en zou dan toch voor de 320 gaan. Enige wat ik kan een 309 op proef thuis zien te krijgen. Anderzijds las ergens dat monitor audio silver 200 en de 309 erg op elkaar lijken en monitor audio vind ik verschrikkelijk.

    • #170774
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Een eerlijke (monitor) luidspreker heeft ‘n vreselijk groot nadeel. Schrijf uit ervaring. Het nummer via de Bose 901 IV klonk fantastisch.
      En hoor ik dezelfde track via mijn huidige (KEF R3 + KRK12S subwoofers) echt ongelooflijk, is het niet om aan te horen. Hoe beter de installatie, des te meer worden de tekortkomingen weergegeven. En geloof me dat is niet prettig om naar te luisteren, maar is de opname wel goed….Als ik het geld had, dan de

      Review NAD C298 Eigentakt eindversterker


      Met de pre amp Topping A90 / DAC Topping D90SE
      Dan klinkt elke luidspreker op z’n best.

    • #170775
      Rob WoningRob Woning
      Deelnemer

      Een acoustic dealer beweerde dat wanneer de AE 520 steriel klonk en toch dat dominante hoog ze nog niet waren ingespeeld en ze juist warm klinken. In het verleden ben ik hier wel ingetrapt. Grappig dat een duitse test ze juist niet warm vindt klinken……..

      Ik heb overigens een Atoll in100 signature versterker. Ik zit nu alleen nog te dubben of meteen de grote emit 50 bestellen of toch nog eerst de AE 309 thuis laten komen en zien hoe het klinkt. Heeft wel aluminium tweeter.

    • #170776
      Ferdy BossyFerdy Bossy
      Deelnemer

      Hopelijk zijn deze wel naar jouw zin, veel luister plezier gewenst.

Weergave van 16 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×