vrijdag, april 19, 2024

Schone stroom?

Weergave van 30 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168420
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      We hebben sinds lange tijd weer een power-conditioner in de luisterruimte staan. Een gaaf ding. Loodzwaar… dikke trafo en lekker simpel opgezet: power-knop en wat stroomaansluitingen.

      Wat me echter altijd weer opvalt bij dit soort apparaten, is dat je er geen eindversterker op kan aansluiten. Wel voortrappen en bronnen. En soms klinkt het serieus veel beter.

      Hoe kijken jullie tegen dit soort producten aan?

      We hebben trouwens de Torus:

      Torus voorkant
      Torus Achterkant
      Torus met set achterzijde

    • #168919
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      We zijn trouwens ook benieuwd naar wie er met een filter of regenerator draait…

    • #168943
      laanlaan
      Deelnemer

      Volgens mij heeft niemand er een hier.. Heeft een stroomwasser niet het meeste zin als je midden in Amsterdam woont en minder op het platteland?

    • #168945
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Dag Laan,

      Nee hoor… al is het wel superafhankelijk van de omgeving. Toch denk ik dat het altijd wel zin heeft. We gebruiken allemaal pc’s en soms ook LED.
      Dat is echt killing voor de stroom… zeker LED heb ik begrepenn

    • #168976
      BartBart
      Deelnemer

      Ik ga vanaf morgen een Gigawatt Evo 3 thuis uitproberen. Dat is een power conditioner. Ik heb (nog) geen aparte stroomgroep in de meterkast (komt in het nieuwe huis), maar al wel een AHP klankmodule. Ik ben benieuwd of er verbeteringen waarneembaar zijn.

      De verschillen tussen netkabels (tot zo’n 300,-) vind ik erg klein tot nu toe. Ik heb mijn set aangesloten op een wandcontactdoos zonder aarde, zou dat nog invloed hebben op het geluid?

    • #168978
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Beste Brt,

      Een power conditioner heeft nagenoeg geen zin zonder randaarde. Dure stroomkabels ook niet. Dit komt door het feit dat de troep via de aarde wordt afgevoerd. Ik vraag me dus af of je een groot verschil gaat merken met de conditioner.

      Wat wel een verschil zou kunnen maken, is dat de conditioner de apparaten van elkaar ‘ontkoppelt’. De bron zal bijvoorbeeld de versterker niet meer kunnen ‘vervuilen’.

      Mijn tip: ik zou beginnen met een randaarde leggen voordat je veel gaat investeren in schone stroom.

    • #168979
      BartBart
      Deelnemer

      Hoi Jaap, dank voor je reactie.
      Ik zou middels een verlengsnoer de boel wel geaard kunnen aansluiten op een wcd elders in de kamer, maar dan heb ik weer niet de voordelen van de AHP klankmodule. het blijft dus een beetje lastig vergelijken.

      Maar jouw uitleg zou wel verklaren waarom ik nauwelijks verschil hoor tussen de netkabels. Ik ga over een paar maanden verhuizen en daar wil ik wel aparte audio groep laten aanleggen. Ik zal zorgen dat dat geaard gebeurt dan!

    • #168981
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Zeker aarden! Anders heb je niets aan een mooi filter of degelijke netkabel!

    • #168984
      BartBart
      Deelnemer

      ivm pech met de auto heb ik vandaag de power conditioner van Gigawatt niet op kunnen halen, maar ik heb al wel de hifi aangesloten op een geaard stopcontact elders in de keuken. Voor nu even met een simpel verlengsnoer, maar het resultaat is werkelijk verbluffend. Echt een enorme stap. Moet je nagaan als er een goed snoer op zit en straks nog de Gigawatt! Ik ben dan ook zeer benieuwd naar de resultaten, en zal ze hier tzt ook delen.

      Omdat we over een paar maanden gaan verhuizen is investeren in een aarde of aparte groep zonde van het geld, maar daar ga ik dan zeker mee aan de slag. Ik ben nu ook nog meer benieuwd naar netkabels. De zeer geringe onderlinge verschillen moeten dan aan het ontbreken van aarde hebben gelegen. Dus nu kan het testen opnieuw beginnen. Leuke hobby is het toch 🙂

    • #168986
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Dag Brt,

      Goed te horen! Weer een stap gemaakt! Prachtige hobby inderdaad!

    • #169020
      OORbitOORbit
      Deelnemer

      Het is aan te raden om alles te aarden, ook klasse 2 apparatuur.
      Veel meer rust in het geluid.

    • #169023
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Helemaal mee eens… altijd aarden. En polariseren. We hebben daar nu een ongelooflijk handig apparaatje voor op de redactie. De verschillen zijn niet subtiel vind ik.

    • #169070
      bert69bert69
      Deelnemer

      Ha Jaap, hun jij een aantal merken/fabrikanten noemen die een standaard power supply hebben. Ik google me suf maar kan maar erg weinig vinden?

    • #169071
      bert69bert69
      Deelnemer

      Vraag me trouwens wel af wat het nut is als er geen power amp op aangesloten mag worden? Bij die van MacIntosh mag dat wel maar die is gruwelijk duur!

    • #169074
      bert69bert69
      Deelnemer

      Hoezo gaan knijpen, zijn toch voldoende power supplies met een enorm vermogen?

      Anyway, ik bedoel met algemeen een niet specifiek gebonden type met eigen stekkers (zoals Naim).

    • #169077
      bert69bert69
      Deelnemer

      Iemand nog een idee, behalve deze Torus?

    • #169078
      bert69bert69
      Deelnemer

      Om nog even terug te komen op het eerder genoemde niet mogen aansluiten van een power amp. op de Torus, Torus zelf zegt er dit over;”A 15A or 20A Torus Toroidal Power Isolation Transformer can deliver 300A or 400A peaks when the system demands it, allowing the highest power amplifiers to deliver maximum performance and dynamics without strain or compromise”.

    • #169082
      bert69bert69
      Deelnemer

      Oke, dank je Jaap. Kan natuurlijk voor de nogal slurpende klasse A wat minder geschikt zijn dan voor klasse AB of D.

      Nogmaals dank, heb nu een aardig idee wat er zo is en wat het kost.

    • #169191
      Dick HolsheimerDick Holsheimer
      Deelnemer

      Hoi, ik heb wel een netstroom filter voor de apparatuur! Een duur ding dacht ik toen deze werd aan geschaft? Als mijn installatie geen sinaal kreeg hoodje een zacht sisje o.i.d.. Toen op aanraden van mijn hifi leverancier het net filter er tussen. Wow weg sis, mooier schoner geluid, de frequentie van het lichtnet heeft nu geen invloed meer op mijn luistergenot.
      Het is overigens een “zelf bouwsel”, maar absolute topklasse!

    • #169197

      Een stromig onderwerp.
      Hoge voltages en ijverige ampères zou ik zeggen. Groene stroom, vuile kolencentrale stroom?
      Watt. Watt?

      Nou is de kloe dat een apparaat op stroom moet voldoen aan technische eisen. Net zoals nu alles Rohs is, geen lood in apparaten dat van pas komt bij de recycling als een apparaat aan zijn einde is gekomen.
      Een versterker om een voorbeeld te noemen die je nieuw koopt in een winkel voldoet aan Europese richtlijnen. Die versterker stoord niet, en zal ook niet uitzichzelf gaan kortsluiten.
      Bij onregelmatigheden in het stroomnet bij de mensen thuis kan de versterker ongestoord blijven functioneren. De fabriekant van de versterker heeft daarvoor gezorgd.
      Een stroomcleaner is dubbelop. Vergelijk dit maar eens met een schoongemaakt glas dat van allenkanten glimd en niet schoner dan schoon meer kan.
      Wel moet je zorgen voor deugelijke aansluitingen zodat je niet de vonken om de oren springen. Denk aan de veiligheid, en niet aan het onnodig spekken van een bankrekening van iemand die iets verkoopt dat gebakkenlucht is. De audiofiel geloofd graag alles om tot het beste geluid ooid te komen, maar er zijn lieden die je beter kunt mijden. Koop inplaats van zo’n stroomconditioner een set super lekkere luidsprekers.

    • #169464
      Rob DekkersRob Dekkers
      Deelnemer

      hmm, ja, ik had uit mn vorige leven nog een 300VA, 220VX220V trafo over, die staat nu in de stroomkring van mn DAC. Ik heb dat ding destijds zelf laten wikkelen bij de firma Dietz in Haarlem maar die bestaan niet meer geloof ik. Nu heb je wel een ander bedrijf die dat ook doet, die wikkelt zo’n zelfde geval voor 250 euro en als je er stekkersockets bij wil of een kast komt er uiteraard geld bij, zo heb ik me laten vertellen. Maar t lijkt me toch een goed alternatief voor een dure regenerator, al houdt een regenerator ook de spanning op niveau.

    • #169465
      Rob DekkersRob Dekkers
      Deelnemer

      Wat ik me verder afvraag is of er nou een noodzaak is om die trafo zelf te aarden. Er is wel een aardeaansluiting aanwezig dus t kan, maar theoretisch zou zo’n dikke spoel geen hogere ruis door mogen kunnen geven. Dat is tenslotte t hele idee van een spoel.

    • #169466
      Rob DekkersRob Dekkers
      Deelnemer

      Ik heb nu op t lichtnet een filter van Louis Raatjes en voor mn DAC en CDloopwerk die kale trafo. Hoewel je de ene keer cd-zus en de andere keer cd-zo draait moet ik zeggen dat ik nog nooit zo’n intieme, nabije, life-opname van Suzanne van Leonard Cohen heb gehoord als op de dubbel-cd “Live in London”. überahupt niet eerder een dergelijke mooie opname gehoord. Wat fijn dat t er juist eentje van Cohen is. Ik kan me ook niet goed voorstellen dat t nog beter gaat, anders dan echt live, het is indrukwekkender dan cd’s zoals die van Eva Cassidy/Nora Jones/Miles Davis etc., en die klinken toch echt fantastisch. Maar dit is een klasse apart. Overigens heb ik de indruk dat ook al trekt t ding 300 VA, het toch geen goede zaak is om daat je versterker op aan te sluiten, die kan je maar t beste gewoon in t net prikken, dat klinkt toch wat losser en makkelijker

    • #169467
      Rob DekkersRob Dekkers
      Deelnemer

      Om te checken toch even Norah Jones opgezet en ik moet zeggen dat ook dit weer een paar niveaus mooier klinkt. Dus. Jeetje. In ieder geval kan ik beloven dat die combi, een filter van Louis op t net en een trafo voor je voortrappen tot een schoonheid in t geluid voert die ik nog niet zo heb meegemaakt. Nergens. En als ik zeg nergens bedoel ik nergens. Een warm bad. Die meid. Dochter van Ravi Shankar die met de Beatles op ik dacht Sergeant Pepper sitar speelt. Maar Ravi had veel vriendinnetjes en veel dochters. Waarvan Norah dus een waardige telg. Volgens mij lust Norah dr ok wel pap van hoor.

    • #169468
      Rob DekkersRob Dekkers
      Deelnemer

      kijk nu is t weer ochtend en dat maakt toch wat uit, overal in alle kantoren gaan de led-lampen weer aan, de netspanning zakt of stijgt en t klinkt alweer anders. Er is een verschil tussen mooi en magic en met mijn beperkte middelen klinkt het vanochtend gewoon mooi. Dat is het lastige aan het testen van je ingrepen, het tijdstip maakt nogal wat uit. Ik zit met al mn trucjes op een hoger niveau maar niet meer op dat van gisteravond, dus t kan nog stabieler. Met een platenspeler als bron en je versterker op een auto-accu 🙂

    • #169469
      Rob DekkersRob Dekkers
      Deelnemer

      Een uur later alweer magic. Ik zit hier midden in Amsterdam, dus narigheid alom en ik ben benieuwd hoe het dit weekend zal gaan als al die vrouwen de wasmaschine aanzetten en de heren zich scheren. Misschien had mn installatie gewoon 1 nummertje nodig om wakker te worden en wat op te fleuren. We zullen zien.

    • #169972
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Deze https://www.anti-mode.info/producten/anti-mode-2-0-dual-core/2-uncategorised/34-farad DC voeding verricht wonderen, wat volgens mij komt door de condensatoren.
      Is eigenlijk netzo iets als cache 🙂

      Een AC cleaner voor eindversterker wordt volgens mij onbetaalbaar, wegens de hoeveelheid ampère die geleverd moet worden.

      De eerst genoemde toont aan, dat stroom bij audiofiele apparatuur te vergelijken is met de data van Tidal.

      Deze data wordt met high-end streamers eerst opgeslagen in cache geheugen
      Ook met de DAC/ADC en kabels van mindere kwaliteit kan jitter ontstaan.

      Schone stroom is belangrijk en ‘n versterker van topkwaliteit laat de bron intact het wordt niet veranderd alleen maar versterkt.
      En dat is niet eenvoudig, dit is duidelijk te verklaren de McIntosh (hifi) luidsprekerboxen of de (actieve) PA’s van Yamaha produceren net zoveel dB’s
      Maar het prijsverschil en klank weergave kun je vergelijken met de Yugo versus Bentley

    • #170623
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Heeft iemand ervaring met de Furutech NCF Clear Line-E? Ik lees daar lovende recensies over en het is een relatief kleine investering.

    • #170626
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      De clearline is best een mooi product. Ik maak gebruik van netfilters van Kemp elektronics en de clearline van Furutech. De clearline doet toch weer iets anders dan de kemp producten. In mijn geval brengt de clearline vooral meer focus in het middenhoog!

    • #170639
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      De Furutech Clearline zit 24 uur in het stopcontact. Volgens Furutech moet hij dan optimaal werken. Ik hoor een goede verbetering in de plaatsing van de instrumenten. Goed afgetekend ten opzichte van elkaar. De klank is natuurlijker. Als je de Clearline uit het stopcontact haalt om te vergelijken hoor je direct de verschillen. Onverwachte winstpakker is dat de led-lampen die via een dimmer lopen niet meer ongevraagd schitteringen veroorzaken. Mooie aanwinst die Furutech mag blijven.

    • #171141
      Berry De HaasBerry De Haas
      Deelnemer

      Omdat ik een pv installatie heb en ook met hue led lampen werk, heb ik een yeti netfilter als 1e punt na het netstroom staan het geeft veel rust in het geluidsbeeld

    • #169073
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Wat bedoel je met standaard power-supply?

      Een eindversterker op een filter is nooit een goed idee. Die zal altijd gaan ‘knijpen’.

    • #169080
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Klopt Bert,

      Wij hebben een zware getest. Je mág wel een eindversterker erop aansluiten, maar ik merkte bij het testen dat de 100 watt klasse A Dion Audio het niet prettig vindt. Twee keer een 60 watt klasse D ging echter prima…

      PS Audio is een alternatief. En naar zeggen / weten kan een AudioQuest Niagara ook een eindversterker voeden (tot op zekere hoogte).

    • #169081
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      PS Audio PowerPlant 10 en de Audioquest Niagara….

    • #169087
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Mooi! :-).

    • #169194
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Dank voor de terugkoppeling en bevestiging. Of het nu zelfbouw is of niet… dat boeit niet zo. Feit is: het werkt voor je.

    • #169201
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Daar ben ik het helemaal niet mee eens Stoommachine. Die filters die standaard worden ingebouwd cq meegeleverd zijn nagenoeg alleen voor HF-ruis. Niet voor storing in de lagere segmenten. Daarnaast zijn ze klankmatig k*t. Je kan dus maar beter zorgen voor een schone toevoer.

      We testen af en toe stroomproducten en bij een goed filter of – beter nog – regenerator hoor je absoluut verschil. Het is dus niet een schoon raam nog schoner willen maken.

      Wel is het zo dat het heel erg afhangt van hoe goed de situatie al is en hoe het apparaat erop reageert. Dus je moet wel proberen voordat je koopt. Maar dat geldt voor mee zaken binnen onze hobby.

    • #169473
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Probeer eens een regenerator… werkt altijd! :-).

    • #169961
      ToonToon
      Deelnemer

      Mooie plaatjes van de “achterkant” van een installatie.
      Alle netsnoeren kunnen tot 70 % ingekort worden. Er liggen dus vele meters teveel aan stoorbronnen. Dit geldt ook voor ieder van ons!
      Dit geldt ook voor de interlinks. Niet in nabijheid van netkabels leggen.
      Andere plaatsing van de apparaten voor kortere kabels?

      Mijn versterker is op het net aangesloten via een Euro kabel, niet geaard dus.
      Het apparaat voor de bron van het geluid is wél geaard.
      De lekstroom van de versterker loopt dus via de afscherming van de interlink.
      Dat is niet de bedoeling. De afscherming behoort “neutraal” te zijn.
      Waarom hebben niet alle audio apparaten een aardaansluiting?

      Door alpha-audio zijn netkabels getest; is een afscherming daarbij verbonden aan de net-kant of aan de apparaten-kant? Of aan beide kanten?
      groet Toon

    • #169962
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Dag Toon,

      Kijk even naar de datum van deze posts. Ze zijn vier jaar oud.

      Al moet ik bekennen: wij korten kabels niet in. Met een overduidelijke reden: we verplaatsen continu apparatuur vanwege testdoeleinden. Het is niet te doen kabels op maat te maken.

      Daarbij twijfel ik ernstig aan de ‘hoorbaarheid’ van kortere netbekabeling. Signaalkabels is een ander verhaal… En nee: die moet je inderdaad niet naast een lichtnetkabel leggen.

      Of de aarde ‘zwevend’ is in de kabels of niet, durf ik niet te zeggen, aangezien dat wisselt.

Weergave van 30 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×