zaterdag, april 20, 2024

stekkers in fase

Weergave van 11 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168635
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Kan iemand mij de zin of onzin uitleggen over het plaatsen van stekkers in fase? Eigenlijk begrijp ik er niets van en is ‘t wel nodig.

    • #169938
      Vincent KarsVincent Kars
      Deelnemer

      Audio apparatuur wordt meestal gevoed met gelijkspanning.
      Een trafo om de spanning omlaag te brengen en een gelijkrichter om er gelijkstroom (DC) van te maken.
      Hoe je die stekker ook in het stopcontact steekt, de plus van de DC blijft de plus.
      Wat dat betreft maakt het niks uit.

      Je hoort wel eens verhalen dat het verschil zou kunnen uitmaken in lekstroom.
      Lijkt mij vooral getuigen van een onveilig apparaat.

      Een andere verklaring is een mogelijke aardlus. Dan zou brom/ruis moeten zakken.

      Ik reken het tot een van de vele audiofiele mythes.
      Maar je zou eens een keer wat kunnen gaan knoeien met een kruisschakelaar
      Kun je tijdens het spelen heel snel de aansluiting van b.v. een voorversterker ompolen.
      Mij zou het hogelijk verbazen indien je dat gaat horen.

    • #169939
      luisteraarluisteraar
      Deelnemer

      Ik kan uit eigen ervaring vertellen dat het wel degelijk uitmaakt. Op advies van Wim van Audiomaat in Tilburg mijn installatie in fase gezet. Het resultaat was opmerkelijk. Meer ruimte, meer rust, een veel betere geluidservaring dan daarvoor. Hoe het werkt weet ik niet, dat het werkt wel zeker. Probeer het eens zou ik zeggen, dan wel alle onderdelen van je installatie, niet slechts 1 component. Ik ben benieuwd naar je ervaring.

    • #169940
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Tja….zin en onzin. Twee opinies. Bedankt voor de reacties.
      Toch wil er graag een schot aan wagen.
      Mijn vraag is dus, hoe zet ik mijn stekkers in fase?
      Alvast bedankt..

    • #169941
      luisteraarluisteraar
      Deelnemer

      Ik hoop dat Jaap een heldere uitleg wil geven. Als ik het doe snapt niemand er iets van, is mijn ervaring.

    • #169942
      Saw EsiSaw Esi
      Deelnemer

      Ik ben het eens met bovenstaand verhaal van Vincent Kars.
      Lichtnet stekkers in fase zetten lijkt me een ongelukkige uitdrukking.
      Heb je wel eens een lichte stroom gevoeld wanneer je een metalen deel van een versterker, cd speler o.i.d. aanraakte?
      Ik wel, en met een simpele spanningszoeker schroevendraaier erop ging die inderdaad flauw branden.
      Daarna met een universeelmeter de wisselspanning gemeten (AC) en dat was 60 V. (Volt)
      Lichtnet stekker omgedraaid en weg was het lichte stroomgevoel!
      Misschien wordt dit fenomeen ermee bedoeld?

      Ander waargebeurd verhaal:
      Rond 1989 kwam er een mooie Sony CD speler op de markt.
      Bij aansluiten bleek de kraag van de tulpstekker (RCA of cinch) ook onder stroom te staan.
      Volgende meting uitgevoerd:
      Draad 1 van de AC meter aangesloten op de aarde clip in het stopcontact. Draad 2 op de kraag (aarde) van de tulpstekker. 60 V. op de meter!
      Je wilt natuurlijk geen 60 V. wisselspanning op de audio signaal aarde van de ingang van je versterker hebben.
      Stekker omgedraaid, en de spanning was ruim 10 x lager.
      Deze truuk kun je bij alle apparaten in je systeem toepassen.

    • #170020
      ToonToon
      Deelnemer

      Neem een situatie zonder interconnects, alleen netvoeding!
      Tulp van voorversterker t.o.v. aarde geeft 60 V~
      Tulp van eindversterker t.o.v. aarde geeft b.v. 40 V~
      De twee ‘tulpen’ hebben dus niet dezelfde spanning.
      Gaan we de twee ‘tulpen’ met elkaar verbinden met een interconnect,
      dan is het spanningsverschil 0 V.
      Er loopt dan wel een kleine stroom door de afscherming van de interconnect.
      Dat is niet de bedoeling.
      Bij het goed aarden van zowel de voorversterker én de eindversterker is dit opgelost.
      De lichte stroom die je voelde is ook verdwenen.
      Beter?
      Er zit wél een groot tijdsverschil tussen voor en na.
      Ik hoor het niet.
      groet Toon

    • #170027
      ToonToon
      Deelnemer

      Toevoeging
      De gemeten spanning is een zgn. ‘open spanning’.
      De gemeten waarde is hierbij sterk afhankelijk van het type voltmeter en het ingeschakelde meetbereik.
      Overigens verdient het aanbeveling om die spanning ‘laag’ in te stellen door middel van de polariteit van de net aansluiting.
      Ieder netcircuit is a-symmetrisch waardoor de ‘open spanning’ verandert door het ‘omdraaien’
      van de net aansluiting.
      groet Toon

    • #170395
      maat20maat20
      Deelnemer

      Neem een spanningszoeker (kost ongeveer €3-4 bij de praxis of gamma)
      Steek het netsnoer dat je wilt gebruiken in het stopcontact
      Zoek met de spanningszoeker de fase in het netsnoer (aan de IEC-kant, die je op het apparaat aansluit, het lampje van de spanningszoeker gaan branden als je de fase hebt).
      De rechter geleider zou de fase moeten zijn als het middelste pinnetje boven zit. Zo niet: draai de stekker in het stopcontact om en meet nogmaals, nu moet de rechter geleider de fase zijn

    • #170399
      ToonToon
      Deelnemer

      Bij de apparaten is de fase dus aangesloten op het linker pennetje !
      Is dat bij alle apparaten intern het geval? En heb ik dan ook de laagste ‘lekstroom’?
      In de litteratuur is hiervan niets terug te vinden.
      groet Toon

    • #170417
      maat20maat20
      Deelnemer

      Of het bij alle apparatuur het geval is weet ik niet zeker. Maar bij de spullen die ik t.n.t had wel. Je kan het ook met een multimeter uitzoeken.

      https://hifireference.com/tips-and-tricks/ac-polarity/#:~:text=Turn%20the%20component%20off%20and,it%20in%20the%20power%20strip.

      Dat heb ik ook wel gedaan als ik iets voor het eerst binnen kreeg.

    • #171537
      PP
      Deelnemer

      Ik heb even zitten lezen, omdat ik hierover gehoord had. Maar wat een onzin weer met die multi-meters. Als je een multi-meter nodig hebt om te weten of je geluid beter gaat klinken, dan werkt het dus gewoon niet.

      Met andere woorden: draai gewoon eens een voor een voor elk apparaat je stekker om in het stopcontact en luister naar elke stekkerwissel. Klinkt het beter? Dan werkt het en klinkt het beter. Klinkt het niet beter? Dan werkt het niet, of hoor je het verschil niet, dus waarom dan moeilijk doen?

Weergave van 11 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×