vrijdag, april 26, 2024

Tidal via mijn HTPC klinkt wat vlak.

Weergave van 28 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168799
      Gast AuteurGast Auteur
      Deelnemer

      We zijn niet al te lang geleden verhuisd en sindsdien heb ik (omdat het zo lekker makkelijk is) veelal via Tidal geluisterd op mijn HTPC. Er mist alleen iets in de dynamiek, het klinkt wat vlak. Ik dacht dat het door de akoestiek in de kamer kwam en had al vanalles geprobeerd en baalde een beetje van wat ik hoorde.

      Nou heb ik dit weekend sinds lange tijd weer FLAC geluisterd via mijn NAS. Dat klinkt veel dynamischer (beter laag, meer detail).

      Dat lijkt mij nogal vreemd. Zie ik iets over het hoofd? Ik speel Tidal via de applicatie op de PC of via Plex. Uiteraard in ‘Exclusive Mode’. Sowieso speel ik eigen bestanden ook via Plex, dus dat zou geen verschil mogen maken?

      Als er tips zijn dan hoor ik ze graag.
      Mark

    • #171224

      Dag Mark, ik neem aan dat je in de voorkeuren van de Tidal app je ervoor gezorgd hebt dat de output op de hoogst mogelijke kwaliteit staat? Standaard is het 320Mbps MP3 en je moet het actief aanpassen.

    • #171226
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Die staat inderdaad op Master en op Exclusive Mode. Ik gebruik ook Fidelizer. Maar met of zonder Fidelizer opstarten maakt niet dit grote verschil. Dat lijkt het dus ook niet te zijn. Ik heb een aantal audio bestanden die niet van eigen CD’s komen maar heb gekocht. Onder andere de laatste twee Dali albums. Die klinken ook gewoon goed.

      Het is ook niet dat Tidal verschrikkelijk klinkt. Maar als de Loudness knop nog bestond zou ik die hebben ingedrukt 😉 …

      Mark

    • #171227

      Hoe ziet je setup eruit? Je hebt een NAS en een PC. Wat gebruik je om de muziek af te spelen en hoe is alles met elkaar verbonden?

    • #171228
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Fanless PC met Elfidelity filterkaarten.
      Aangesloten met AQ Carbon USB kabel op de USB-MDC in mijn NAD C368.

      De NAS staat in de meterkast aangesloten op een Dell 2816 switch.
      De HTPC staat in de woonkamer en is bedraad aangesloten ook op deze switch.
      Cat7 kabel met Cat 6e connectoren.

      Ik heb een glasvezel aansluiting van KPN en de router ook op de Dell switch.

      PC draait op Windows 11 met de Tidal App of Tidal Add-On in Plex en Elfidelity.

    • #171229

      Ik neem aan dat in dit geval de NAS als volume is gemount in de Windows PC en dat Plex de bestanden leest van de NAS en afspeelt? Als dat het geval is dan heb ik geen logische verklaring waarom Tidal vlakker klinkt, behalve als er nog iets aan processing gedaan wordt in Plex voor lokaal gespeelde bestanden. Heb je ooit in het verleden daar iets voor ingesteld en dat je toevallig vergeten bent?

      Er is vaak een hoorbaar verschil tussen streamen via een service of lokaal afspelen van hetzelfde album (bij gelijke master), maar meestal is dat in nuances.

    • #171230
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Plex Media Server draait op de NAS en op de PC heb ik Plex HTPC draaien.

      Maar ik zou verwachten dat Tidal juist het best zou klinken.

      Het is meer dan een nuance. Ik vraag mij af of/hoe Jaap Tidal gebruikt vanaf de PC 🙂

      Ik zou de PC eens via de KPN router kunnen laten spelen. En niet via de Dell bedenk ik me nu.

      Mark

    • #171233

      Bij Alpha worden Tidal en Qobuz afgespeeld via Roon.

    • #171234
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Oh ja, dat is waar…
      Ik vind de kosten voor ROON alleen wel een drempel :/ …
      Ik zal nog eens naar de netwerk kant gaan kijken.
      Maar helaas geen ‘obvious’ oorzaak die ik over het hoofd zie.

      Bedankt voor het meedenken Martijn.
      Mocht ik iets vinden dan laat ik het weten.

      En anders een keer investeren in een Bluos module.

    • #171235
      hannesiehannesie
      Deelnemer

      Wel eens iets gedaan met een Raspberry of iets dergelijks i.p.v. de Windows machine?

      Ik gebruik daar dan een eigen opzet voor, kan dan ook met b.v. Volumio en Tidal gecombineerd.
      Heb sterk het vermoeden dat je er goed op vooruit gaat.

    • #171236
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ik heb best wat geld in de pc zitten. Jaap is er altijd wel lovend over de pc die hij heeft gemaakt. Het zou toch gewoon goed moeten kunnen spelen. De bestanden van de NAS worden tenslotte via dezelfde PC afgespeeld?

      Als het niet werkend te krijgen is, ga ik liever naar een streamer.

    • #171237
      Marco LeeuwenMarco Leeuwen
      Deelnemer

      Heb je toevallig ook de force volume al aanstaan? (staat onder de exlusief mode)

    • #171238
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Heb ik inderdaad al aan staan. Volume van de pc staat ook op 100/maximaal. Het volume regel ik met de versterker.

    • #171239

      Klinkt het ook beroerd als je in de Tidal app bestanden download en vanuit de gedownloade Tracks afspeelt?

      Zo nee, dan moet de oorzaak moet denk ik voordat het signaal in de PC komt te zoeken zijn. Als zowel bestanden op de NAS als Tidal (via hun eigen app) over dezelfde USB connectie naar buiten gaan, dan is de vraag of in de verbinding naar de PC toe iets gebeurt wat de verklaring kan zijn.

      Je kan eens proberen om een trial versie van MediaMonkey of JRiver Media te installeren om te verifiëren of het verschil blijft en het niet ligt aan Plex, ondanks het feit dat de Tidal App zelf ook niet goed klinkt.

      Als het verschil blijft, dan moet er ‘iets’ in de verbinding naar de PC gebeuren. Ik zou om te beginnen de PC direct aansluiten met een ethernet kabel op je KPN modem, om daarvandaan te gaan zoeken. Als het dan al direct ‘beroerd’ klinkt gebeurt er iets geks in je Ethernet connectie of modem. Of er moet op netwerk niveau in Windows iets zijn, maar dat gaat mijn kennis ver te boven.

    • #171241
      Marco LeeuwenMarco Leeuwen
      Deelnemer

      Even voor mijn beeld je hebt het volume van je pc/mixer op 100 staan? en bedoel je dan je hoofd volume of Tidel volume, onder de advanced settings bij sound in windows heb je ook nog een tidel volume en die reset zich telken naar 48 ipv hem op 100 te houden. maar als die op 100 staat klinkt hij dan beter? (roon/raatserver staat en blijft bij mij wel standaard op 100 staan)
      als ik het hoofdvolume op 100 zet dan hoor ik daarna alleen nog maar een piep in mijn oren.
      en bij mijn denon dac op mijn andere pc word de hele mixer gedisabled en kan ik alleen maar een offset -gain opgeven en moet ik de knop gebruiken.

    • #171242
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Bedankt voor de tips!!!
      Ik moet hiermee eens rustig mee aan de slag.

      Ik zie inderdaad dat instellingen ook weer terug kunnen ‘schieten’. Zo stond de output niet meer op 24/192???

      Maar ik zal de pc aan gaat sluiten op de router. Moet ik een goed verloop voor halen, want de kabel is te kort :/ .

      Ps:
      Volume Tidal staat op fixed (100%) en de PC staat ook op 100. Ik regel vervolgens het volume op de versterker.
      Mark

    • #171243
      Geert M.Geert M.
      Deelnemer

      Mijn eerste idee is dat Plex geen MQA conversie doet voor Tidal. Er zijn 2 unfolds nodig voor MQA, om het simpel te houden, de 1ste unfold is de decompressie die het bestand uitpakt, de 2de unfold is meer toepassen van een filter om ‘Master’ kwaliteit te krijgen. Naar mijn ervaring is het bestand pas na de 1ste unfold te vergelijken met een regulier FLAC bestand. Ik vermoed dat Plex dit bestand gewoon doorgeeft zonder de 1ste unfold te doen en dus onder de kwaliteit van FLAC blijft.

    • #171244
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Oke. Ik zal het vergelijken met de Tidal app. En de pc rechtstreeks aansluiten op de router.

    • #171245
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ik heb onlangs alle schakelende voedingen vervangen in de audio netwerk keten. Modem en switch. Daarnaast chord clearway netwerkkabel tussen switch en streamer. De overige netwerkkabels zijn van Supra cat8. Deze aanpassingen zorgden voor een duidelijk hoorbare verbetering, alsof ik nieuwe luidsprekers had. Als deze basis bij jou goed is, is een streamer een goede optie. Probeer ook eens een maand gratis Qobuz.

    • #171246
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      In plaats van schakelende voedingen een lineaire voeding geplaatst.

    • #171250
      hannesiehannesie
      Deelnemer

      Toch wel grappig dat mensen het vaak zoeken in details, en de grote lijnen niet gebruiken om het juist wat simpeler te houden.
      Heel direct en weinig grappen, en zo weinig mogelijk Windows gebruiken in de opzet.
      Dat geeft alleen maar vervuiling van dingen die je niet nodig hebt.
      Een kleine afspeler/streamer en die dan wel mogelijk met Windows de opdrachten geeft, maar geen functie in het werkelijke proces, schoon houden en direct naar de DAC met een goede USB aansluiting.

    • #171252
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Alle reacties zo teruglezend zal ik eerst naar de netwerk kant kijken. Het is ook niet zo dat het verschrikkelijk klinkt. Maar muziek vanaf de NAS heeft wat meer dynamiek. Een verschil met ons vorige huis is, dat ik nu een switch heb geplaatst omdat ik veel meer LAN kabels heb aangelegd en ik die niet in de router kwijt kan.

      Ik zal de PC een keer direct op de Router aansluiten (moet ik even de tijd voor nemen, want alles is gebundeld en de kabel is te kort om direct op de router aan te sluiten).

      Nu:
      PC — Switch — NAS
      PC — Switch — Router — Tidal

      Als ik het omdraai:
      PC — Router — Tidal
      PC — Router — Switch — NAS

      Het zou geen verschil moeten maken, maar proberen kan nooit kwaad. Misschien is de Tidal App zelf gewoon niet zo heel goed?

      PS:
      Ik heb de PC gebouwd zoals in de tutorial:
      https://alpha-audio.net/nl/workshop/workshop-ultieme-audio-pc-deel-1/

      Het klinkt voor mij wel als heel goed, het was voor mij een flinke stap vooruit. Tidal via de PC klinkt ook beter als via Bluetooth naar de versterker. Maar alsnog minder dynamisch dan bestanden vanaf de NAS.

      Bedankt voor alle reacties 🙂 …

    • #171253
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ik heb de pc rechtstreeks op de router aangesloten en nogmaals alle instellingen nagelopen. Het lijkt beter zijn. In tracks als Royals van Lorde is het ‘click’ geluid aan het begin bijvoorbeeld indringender. Er is dus wat (uitzoek)werk aan het netwerk. Hoewel ik mij altijd wel blijf verbazen dat dit zo’n invloed heeft.

      Heb ik nog wel een probleem met de akoestiek. Op de luisterplek is diep laag (ook in de Royals track, of Rodeo van Lil Nas X bijvoorbeeld nagenoeg niet aanwezig. Terwijl wanneer ik naast de luidsprekers het heel duidelijk kan horen, ook bij een lager volume. Maar daar zal ik dan een losse vraag voor stellen in het forum.

    • #171283
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      @Martijn ten Napel gaf aan dat het in de stroomvoorziening zou kunnen zitten. Ik heb een AQ PowerQuest2 gekocht. Het is een wereld van verschil. Het detail is laagweergave is heel veel beter, het was blijkbaar behoorlijk versmeerd. Ik heb recent ook geluisterd in een audio winkel. Ik had zelf het idee eerst de luidsprekers te upgraden, maar heb daar ervaren dat de controle van de versterker een veel grotere impact heeft.

      Gedaan:
      – pc direct op de router aangesloten
      – instellingen software gecontroleerd
      – plaatsing speakers gewijzigd
      – spanningsfilter geplaatst

      Nu kijken naar een versterker upgrade…

    • #171284
      JosJos
      Deelnemer

      Zorg eerst voor optimaal signaalpad. Bv etherregen switch oid. Ik heb gemerkt dat schoon signaal super belangrijk is. Ik heb zelf de switch en een mutec 3+ usb + externe ref 10 aangeschaft. (Een beetje overdreven misschien.)Dit zit in de keten voor de dac en levert voor mij een groter verschil op dan een versterker of dac een klasse beter.

    • #171285
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ik weet dat het belangrijk is. Maar ik hoor geen verschil tussen spelen vanaf de NAS en een bestand op de PC (met ontkoppelde LAN kabel). Het spanningsfilter heeft voor mij nu heel wat verbeterd. Dergelijke audio switches gaan mij voor een medium set qua investering veel te ver.

      Als ik al een aanpassing zou doen, dan ga ik direct voor een fiber oplossing.

    • #171286
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ik sluit mij op basis van eigen waarneming helemaal aan bij het advies van Kingfisher Een switch van netgear en een lineaire voeding van IFI kosten samen rond de 100 euro. Hiermee maakte ik in mijn opstelling een enorme stap in combinatie met een chord (75 euro) netwerkkabel tussen switch en streamer. Ik overweeg een audioswitch maar vraag mij tot nog toe af of dat de moeite waard is t.o.v. De netgear. Switch zou ik altijd plaatsen in elke situatie van een audiobewerking

    • #171289

      Mooi dat de wijzigingen verbetering hebben opgeleverd.

    • #171336
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ik heb gisteren de Argon vergulde banaanstekkers op mijn luidsprekerkabel (AQ Slip 14/4) vervangen door AQ verzilverde stekkers. En de kabel nu volledig dubbel uitgevoerd en bi-wire aangesloten.

      En heb het hoog volledig terug? Beetje vreemd wel eigenlijk :-/ …

    • #171288
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ik heb geluisterd met een extra switch aan de streamer zijde. En ook zonder switch met de LAN kabel aangesloten en niet aangesloten (Tidal speelt een stukje uit de buffer). Ik hoor niet echt een verschil.

      Maar misschien in mijn netwerk gewoon wel redelijk in orde. Mooie Dell switch met stalen behuizing. Nette DRAKA dubbel afgeschermde Cat. 7 kabel. En de audio aansluiting in een aparte goot. Enige zou dan zijn een switch bij de streamer. Maar dan introduceer je ook weer een extra voeding.

      De plaatsing van de speakers en de luisterpositie, maar met name het spanningsfilter heeft de uitdaging opgelost.

Weergave van 28 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×