donderdag, april 25, 2024

Tips AV-reciever i.c.m. Teufel Ultima 40 MK3

Weergave van 1 reactie thread
  • Auteur
    Berichten
    • #168703
      Whimpie WhimpieWhimpie Whimpie
      Deelnemer

      Beste mede forumleden,

      Ik ben een totale leek op audio gebied en ben opzoek naar wat hulp met het uitzoeken van een fatsoenlijke AV-reciever. Zie door alle verschillende termen en functionaliteiten het spreekwoordelijke bos zo onderhand niet meer. Vraag me af of ik het allemaal wel nodig heb en wat een slimme keus is.

      Wat wal ik er mee kunnen?
      Heel simpel gezegd wil ik de set met name gebruiken om muziek af te spelen vanaf computer/laptop of mobiele telefoon en het geluid van de tv wil ik ermee verbeteren. Met enige regelmaat kijken we ook series en heel soms films vanaf de computer/laptop op de tv. De tv wordt binnenkort vervangen voor een 4K televisie, dit moet de AV-r dus ook kunnen handelen. In eerste instantie lijkt mij stereo audio voldoende voor mijn wensen, maar vraag me af of het niet slimmer is een AV-R te kopen die eventueel wel de mogelijkheid heeft om naar surround uit te breiden in de toekomst? Wat is het voordeel van een AV-R die alleen stereo kan vs surround?

      Wat heb ik nu in huis?
      – Tv geluid komt gewoon van de tv speakertjes zelf, stelt weinig voor.
      – Computer zit nu gekoppeld aan een 10 jaar oude logitech X-530 set die aan vervanging toe is.

      Wat heb ik al gekocht?
      – ik heb een set passieve speakers van Teufel besteld. Ultima 40 MK3. Vondt ze er erg mooi uitzien en volgens reviews was dit voor basic/beginners een meer dan redelijke basis.

      Wat zoek ik? Waar heb ik hulp bij nodig?
      Nu zoek ik dus een AV-R die op de eerste plaats een goeie combinatie is met de Teufels die ik al besteld heb. Ik heb geen flauw idee hoeveel het uitmaakt zeg maar, zijn er bepaalde merken die je beter niet met elkaar kan combineren etc… of andere dingen die goed zijn om te weten??? Ik wil nu wel dat die speakers goed benut worden en niet gelimiteerd door een slechte AV-R.

      Zelf vind ik een 2de hands optie wel aantrekkelijk. Ik hoef niet het nieuwste van het nieuwste en vooral ook niet een te uitgebreid apparaat. Zolang het maar een flinke verbetering is van wat ik nu heb, maar dat lijkt me niet heel moeilijk.
      Wat die dan tenminste moet kunnen?
      – goed samenwerken met de Teufels
      – 4K televisie
      – Bleutooth zou fijn zijn voor afspelen vanaf telefoon maar niet cruciaal
      – Ten minste 3x hdmi-in voor 1x pc, 1x laptop en 1x tv

      Wat ik al heb gevonden op de tweedehands markt tot 250 euro?

      Denon DHT-X250BT
      Harman Kardon AVR 155
      Harman Kardon AVR360
      DENON AVR X1200W
      Onkyo TX-SR444 AV Receiver

      Zit daar al wat tussen dat prima aansluit bij mijn wensen? zijn er mensen die iets kunnen aanbevelen i.c.m. de speakers?

      Alvast bedankt,

    • #170371
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      @Whimpie,

      Jij stelt vragen die op afstand niet of nauwelijks goed te beantwoorden zijn…! Ga er dan ook op hoofdlijnen op reageren.

      Ken jouw Teufel speakers niet, dus over een match met versterking kan ik je niet adviseren. Wel lijkt het mij handig dat je voor jezelf helder krijgt of je “gewoon” goed stereo geluid wilt, óf dat je goed surround geluid wilt. Dat laatste richt zich vooral op films. Het eerste vooral op muziek.
      Wil je het geluid van je TV verbeteren door dit signaal over je Teufel luidsprekers weer te geven, dan kan dat namelijk meestal ook met een “normale” stereo versterking. En voor het zelfde geld koop je vaak een betere stereo versterking dan je via een AVR apparaat in huis haalt.

      Als je die keus (surround of niet) gemaakt hebt worden je vragen wat eenvoudiger te beantwoorden. Succes!

      Ciao, Huite

Weergave van 1 reactie thread
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×