zaterdag, april 20, 2024

Upgrade naar betere powercords – wat moet het uitgangspunt zijn?

Weergave van 5 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168749
      Joost A.Joost A.
      Deelnemer

      Al een tijd denk ik erover om mijn powercords te upgraden. Ik maak nu gebruik van diverse kabels op mijn componenten, gekozen puur op basis van ervaring met de klank, dynamiek, ruimteafbeelding, snelheid enz. En ook op basis van prijs, want ik ben van mening dat goede powercords niet duur hoeven te zijn.

      Voor mijn Auralic Merak monoblokken de Lapp Ölflex 191CY, voor mijn Auralic Taurus preamp een Belden 19364 en mijn Topping D90 DAC een Supra Lorad SPC. Van de week eens een keer gekeken wat het wisselen van een powercord nou doet op alléén de Topping D90, als preamp direct naar mijn monoblokken.

      Met de Supra op de DAC komt het geluid als een enorm 3D beeld de kamer in, maar is een fractie minder minder breed en heeft duidelijk minder focussering. Je hoort als het ware wat “glare” rondom stemmen en instrumenten. Plaatsing is overigens wel gewoon goed. De Belden daarentegen is veel meer gefocussed, speelt breder, heeft een wat strakker laag en speelt ook minder naar voren en met wat meer diepte.

      Waar ik nu mee zit is welke van de twee kabels nou in theorie het beste weergeeft wat de Topping D90? Is dat de Supra Lorad met zijn veel betere shielding en verzilverde koperen strands of de Belden? Het verschil tussen beiden is namelijk aanzienlijk op de DAC.

      De Auralic Taurus Pre heeft natuurlijk een veel beter voedingscircuit dus mijn theorie is dat deze geen extreem afgeschermde kabel nodig heeft zoals de Supra. Denken jullie dat de Supra hem het beste tot zijn recht laat komen of de Belden?

      Thx!

    • #170610
      johnjohn
      Deelnemer

      Belangrijkste is welke sound jij voor ogen hebt.wat vind jij beter klinken?die beslissing kan een ander niet maken.je hoort vaak de term klankneutraal vallen als het hoogst nastreefbare in de hi end audio.ik persoonlijk heb daar niet zoveel mee.ik voor mij wil een live klank,een involverende klank,geen achteroverleunklank.wat ik maar wil zeggen hiermee,jij bepaalt voor jezelf wat je het aangenaamste vind klinken,ook al strookt dat niet meteen met de optimale audiofiele richtlijnen.

    • #170611
      johnjohn
      Deelnemer

      Nog even dit.al naar gelang hoef je niet meteen voor andere powercords te gaan,je kunt ook de bestaande upgraden.ik heb bij sommige van mijn powercords de standaard connectoren vervangen door furutech.resultaat verbeterde focus,meer lucht tussen de instrumenten.zeker bij supra een poging waard,hun connectoren vind ik niet echt top.

    • #170612
      Joost A.Joost A.
      Deelnemer

      Daar heb ik ook wel eens aan gedacht ja, alleen de connectoren upgraden. Want in de basis zijn de Supra en Belden echt niet slecht. Maar ja, connectoren…daar heb je ook zoveel merken in (Furutech, Oyaide, Wattgate, etc) waar je vanaf een paar tientjes tot een paar honderd Euro in kan variëren….en wat geeft dan de beste prijs/kwaliteitsverhouding? Ik heb nu Bals en Martin Kaiser(verzilverd) op de Belden en Lapp en op de Supra de standaard connectoren.

    • #170613
      johnjohn
      Deelnemer

      Mijn powercords zijn niet duurder dan 200 euro,furutech 314,jk acoustics 3×1.5,supra lorad.op de laatste 2 heb ik furutech f11 gezet.werkt prima.let wel,je hebt zilver,rhodium en goud plated uitvoeringen.de gouden is wat warmer en wolliger,vergevingsgezinder.de rodhium is gedetailleerder,transparanter en minder vergevingsgezind. Prijzen tussen 60 en 90 euro per connector,al naar gelang uitvoering.

    • #170627
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Hallo Joost,

      Naar mijn mening moet een powercord vooral neutraal zijn. Je kunt er dan meerdere door de set gebruiken zonder dat de sound wordt aangetast en er een teveel op een bepaald gebied kan optreden.

      De prijsrange van de powercords is vrij breed. Ik denk dat de filterende werking van het powercord één van de belangrijkste aspecten is. Er is tegenwoordig veel hoogfrequentie noise welke door de betere powercords goed aangepakt wordt.

      Mijn visie op een goed powercord is. Stroom verdelen over meerdere aders (kleinere stroompjes per ader), waardoor de magnetische velden beperkt blijven. Ook wordt het door de dunnere aders moeilijker voor hoog frequente noise (denk aan het skin effect). Hoog frequente noise houdt niet van kleine diameters. Hiernaast worden kleine (noise) spikejes verdeelt over de aderes, waardoor ze gedeelt worden. Op het punt waar ze weer bij elkaar komen treedt altijd een kleine tijdsverschuiving op. Dit kan een nano seconde zijn, maar dit maakt dat de hoogte van de aanvankelijke noisespike kleiner wordt en een beetje wordt uitgesmeerd.

      Verder moet een goed powercord voorzien zijn van tenminste een totaalafscherming, beter nog als de individuele aders zijn afgeschermd.

      De kwaliteit van het koper bepaalt hoe makkelijk de elektronen zich kunnen bewegen. Zijn er botsingen met andere materialen dan kan dit een vorm van noise in de kabel veroorzaken.

      Veel kabels hebben een bepaalde capaciteit, door een lichte twist van de aders in de kabel wordt de kabel licht inductief en maakt het op dit vlak neutraal.

      een goed powercord moet vooral een dikke aarddraad bevatten. De noise die kan afvloeien wordt mede bepaald door de dikte van de aarddraad.

      Last but not least de connectoren. Connectoren kunnen een enorm verschil maken. De connectoren bepalen in grote lijnen de kwaliteit van het powercord.

      Alles heeft met noise reductie te maken (extern en intern)

Weergave van 5 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×