donderdag, april 25, 2024

Upgrade voeding van EtherRegen

Weergave van 66 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168696
      Theo SpeijersTheo Speijers
      Deelnemer

      Heeft iemand een idee of ik de voeding van mijn splinternieuwe Uptone EtherRegen switch kan upgraden met bijvoorbeeld een Sbooster BOTW P&P ECO MKII?
      Heeft dat zin bij de EtherRegen en welke Sbooster zou ik dan nodig hebben?
      De BOTW P&P ECO MKII 9-10V bijvoorbeeld of zelfs de 12 – 13V?
      Wat een interessante apparaat die EtherRegen overigens. Zo koud uit de doos hoor ik gelijk al een duidelijke verbetering, vooral meer transparante en rust.
      De EtherRegen gaat via een Audioquest Diamond ethernetkabel mijn Pink Faun AV-streamer in en dan via een Antelope Diamond DAC, een MBL 5011 vv, Hegel H30 ev naar mijn Kef Blades.
      Dank voor jullie reacties alvast!

    • #170285
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Jazeker een LPS upgrade maakt de ER beter!

      Citaat uit een uitgebreide review van de ER op Audiophile Style:
      “There were indeed big differences between PSUs. As the PSUs got better, the SQ improved along the expected lines: deeper tighter bass, better air and separation, bigger soundstage, and smoother tonality.”

      De review: https://audiophilestyle.com/ca/reviews/uptone-audio-etherregen-review-and-comparison-r887/

      Denk hierbij niet alleen aan de BOTW maar kijk/luister ook eens naar een Farad of een Paul Hynes SR4T!

      PS: Mooie setup!

    • #170286
      Theo SpeijersTheo Speijers
      Deelnemer

      Dank je wel voor je adviezen en tips Hoite!
      Alleen dan nog een vraagje over het voltage van een andere voeding. De standaard voedingsadapter bij de ER is 7,5 volt, 4,8A, maar ik las ergens dat je de ER tot 12 volt kan hebben.
      Wat zou je me aanraden, dicht bij het standaard voltage blijven of wat hoger gaan zitten, maar uiteraard wel onder het maximale voltage?
      Ik zal ook eens mailen met Alex Crispi van Uptone over het minimale amperage en beste voltage.

    • #170287
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Informeren bij Uptone is uiteraard een goed idee!
      Tenzij ze bij Uptone anders adviseren zou ik zelf voor 12v gaan en dan met een zo hoog mogelijk amperage, zowel continue als transient. Paul Hynes is hierin heel duidelijk/transparant.
      En om je (luxe) probleem nog wat te vergroten, test ook eens met 2 ER’s in je setup… 🙂

    • #170288
      Theo SpeijersTheo Speijers
      Deelnemer

      Ik heb de vraag al uitstaan bij Uptone. Na het antwoord van Uptone zal ik me eens beraden op de verschillende voedingen (SB, Farad Super 3 en Paul Hynes).
      2 ER’s? Voorlopig verplaats ik mijn Bonn N8 (die nu vervangen is door de ER) maar eens in mijn audioketen van vlak voor mijn streamer naar dichtbij mijn Synology DS1511+ NAS.

    • #170289
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Dat zou al een nuttige tweak kunnen zijn!

      Ciao, Huite

    • #170290
      Arjen RinzemaArjen Rinzema
      Deelnemer

      Beste Theo,
      Mag ik vragen waar je je Etherregen gekocht hebt?
      Mvg, Arjen

    • #170291
      Theo SpeijersTheo Speijers
      Deelnemer

      Hoi Arjen,

      Ik heb hem rechtstreeks bij Uptone in de USA besteld. Dat gaat prima. Je betaalt $ 640 plus wat invoerrechten (iets in de $ 40). Uptone stuurt een “commercial invoice” mee, waarin een aankoopbedrag van slechts $ 160 genoemd wordt. Dat scheelt weer qua invoerrechten en BTW.

      In Europa zijn tot nu toe slechts 2 dealers, in de UK en in Zweden, waarbij de prijzen toch een stuk hoger liggen. NL heeft helaas – en onbegrijpelijk – nog geen dealers.
      Contact met Uptone in de USA (Alex Crispi) – indien nodig – gaat snel en goed.

      Correctie t.a.v. mijn startmail: ik heb geen Antelope Diamond DAC (die bestaat niet) maar een Platinum.

    • #170292
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Voor de EtherRegen gebruik ik de Farad Super 3. De zekering upgrade van de Farad is helaas wel noodzaak. Maar elke investering in je digitale keten, als je set van nivo is, zeker de moeite waard. De voeding op de EtherRegen ook. Ik zou een 7v versie gebruiken voor de EtherRegen.

    • #170293
      Theo SpeijersTheo Speijers
      Deelnemer

      Dank voor je tip Simon!
      Ik heb in mijn DAC al 2 SR Orange fuses en in mijn voorversterker ook 1 en dat was en is in beide gevallen goed hoorbaar!
      Wel een dure upgrade dan die Farad Super 3 met zekering-upgrade.
      Hij kwam ook wel erg goed uit de test hier op Alpha.

      Waarom eigenlijk maar een 7 volt versie? De voeding die er standaard bijzit is 7,5 volt / 4,8 A, waarbij de ER tot 12 volt kan hebben? Levert hij dan wel voldoende vermogen voor de ER?

    • #170294
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Je zou het voor de zekerheid aan Mattijs de Vries kunnen vragen. Op het A.S. forum zijn berichten te lezen die een voorkeur voor de 7V versie geven
      De EtherRegen wordt iig best warm met 12V dit zal met 7V ook beter zijn.

    • #170295
      Theo SpeijersTheo Speijers
      Deelnemer

      De man van Pink Faun? Ik heb hem een paar keer gesproken in het bedrijfspand van Triple M in Rhenen, toen ik daar mijn Pink Faun AV-streamer kocht en die later nog liet modificeren met o.a. een betere klok etcetera.
      Ik zal ook eens kijken op het A.S. Forum (dat ik nog niet ken).
      Van Alex Crespi van Uptone kreeg ik via privé mail al een reactie, waarin hij aangaf dat zowel de 9/10 als de 12/13 volt versie van de SBooster zou voldoen, naast (uiteraard) de eigen Uptone voeding, de advanced UltraCap LPS-1.2.

    • #170296
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ja inderdaad van Pink faun, er zijn er al veel verkocht om de EtherRegen te voeden.

    • #170298
      Theo SpeijersTheo Speijers
      Deelnemer

      Dan ga ik alles overziend waarschijnlijk ook voor de Farad Super 3. Ik twijfel nog even over het voltage. De originele voeding is 7,5V met 4,8A = 36 Watt dus (als ik me dat goed onthouden heb van de middelbare school vele jaren geleden). Met de Farad op 7v en 3A kom je dan uit op 21 Watt. Bij jou werkt dat goed met dat voltage Simon?
      Welke fuse-upgrade gebruik jij? Ik weet dat de SR Orange Fuses geweldig goed zijn, maar ze hebben ook hun prijs. Aan de andere kant is mijn ervaring inmiddels: de prijs vergeet je, de beleving en de herinnering blijven :-).

    • #170299
      Tom Tommd64Tom Tommd64
      Deelnemer

      Ik zou mooi voor de betaalbare Farad3 gaan. Ik heb inmiddels veel voedingen vergeleken en de Farad3 springt eruit. In geval van Ether regen zou ik voor de 9v versie gaan. Een verbetering op farad is een betere voedingskabel op je etheraansluiting en een betere zekering. Bijv hifi tuning of de orange..

    • #170300
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      De EtherRegen trekt ongeveer 1 Ampere max.bij 7V. Kan dus prima op de Farad. Ik heb de SR orange bij de Farad. Raar maar waar, het verschil is groot. Ik gebruikte eerst de standaard configuratie voor de OpticalRendu en ik was nog niet geheel tevreden. Voorheen gebruikte ik een Ultrarendu met een LPS1.2, maar na de wijziging van de zekering in mijn nieuwe setup was het een flinke verbetering. De DC kabel heb ik zelf gemaakt, deze is ook erg belangrijk.

    • #170301
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Staar je niet blind op het continue amperage. Het transient amperage is n.m.m. bij lps-en minstens zo belangrijk. Wordt in de meeste gevallen helaas niet vermeld.

    • #170302
      Theo SpeijersTheo Speijers
      Deelnemer

      Welk voltage Farad Super 3 zou jij me dan adviseren Huite?
      Ik wil binnenkort een mooi exemplaar configureren met o.a. SR Orange zekering en mooie DC kabel.

    • #170303
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ik zou Alex Crespi volgen en voor 12 volt gaan. En dat de Regen dan wat warm wordt? Daar moet hij maar tegen kunnen!
      Als je geen haast hebt zou _ik_ voor een Paul Hynes SR4(T) gaan. Die is met een mooie (Silver) DC kabel erbij goedkoper dan de Farad en minimaal zo goed. Maar het duurt zo maar 1 a 2 maanden voordat je die in huis hebt.
      Ik moet ruim 3 maanden wachten op 2 Paul Hynes SR5T’s die slechts met 5 units per maand gebouwd worden. Van de SR4 maken ze er meer per maand hoor!

    • #170304
      Arjen RinzemaArjen Rinzema
      Deelnemer

      Ik heb op aanraden van Theo een ER besteld in de VS. Eergisteren binnengekregen. Prima service van Uptone.

      De ER klonk direct beter dan mijn Netgear-switch. Maar helaas werd na heel korte tijd mijn systeem volledig instabiel en ik denk dat het komt door oververhitting van de ER…

      Ik gebruik een Naim NDS met Roon. De NDS zit op de enkelvoudige aansluiting; alle andere hardware op de andere kant van de ER. Op mijn Roon Server draaide iFi Bridge software om de Roon-stream te vertalen naar een UPNP-stream. Dit werkte met de Netgear prime, maar met de ER niet: de dac lockedte niet (gevolg: gekras ipv muziek). Daarom heb ik de iFi-software vervangen door een Sonore UPNP Bridge. Toen lockedte de dac goed, maar de Bridge zelf flipte al na een paar liedjes en soms al na eentje (hij bleef naar het volgende nummer springen en speelde niks meer af).

      Op aanraden van Alex de server direct op de ER aangesloten ipv achter nog een switch. Hielp niet. (Hele goede klantenservice via email trouwens.)

      Ik vond de ER erg heet. Dus heb ik het blok schuimrubber dat ik onder mijn vorige switch en ook onder de ER had liggen eronder vandaan gehaald en de ER op een hard oppervlak gezet. Bovendien heb ik twee aluminium koelprofielen bovenop de ER gelegd. De koelprofielen worden flink warm, dus die helpen om de ER te koelen. Nu is hij al 20 uur stabiel!

      De ER met standaardvoeding klinkt duidelijk beter dan mijn Netgear GS105 met SBooster-voeding. Met name schonere hoge tonen en (daardoor?) ook beter omlijnd laag, en betere diepte- en hoogteafbeelding. Twee uur geleden heb ik de standaardvoeding van de ER vervangen door een SBooster 12V. Klinkt beter: nog rustiger hoog, analoger. En hij is met koelprofielen nog steeds stabiel.

      Ik zal de koelprofielen er vannacht nog eens afhalen, het schuimrubber er weer onder leggen en Roon laten doorspelen. Eens kijken of hij weer instabiel wordt. Uiteindelijk ga ik de ER rechtop zetten en er aan beide kanten betere koelprofielen op klemmen. Dit zal denk ik betere luchtstroming en dus betere koeling geven.

    • #170305
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Vervelende situatie.
      Snap overigens niet waarom je schuimrubber onder je switch wilt gebruiken. Dat isoleert de warmte. Om trillingen te voorkomen? Zet hem vast aan de muur!

    • #170306
      Arjen RinzemaArjen Rinzema
      Deelnemer

      Schuimrubber diende vooral om wat hoogte te winnen zodat de kabels wat makkelijker passen.

      Was wel even balen dat het systeem niet meer werkte, terwijl het met de Netgear prima werkte en zeer stabiel was. Maar het is nu al bijna een etmaal stabiel met de ER en klinkt erg goed.

    • #170307
      Arjen RinzemaArjen Rinzema
      Deelnemer

      Die isolerende werking was inderdaad de reden om het schuimrubber weg te halen en te vervangen door hard en glad materiaal.

    • #170308
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Goed om te horen Arjen. Misschien werd de ER wel wat warmer tijdens de eerste uren als gevolg van het inlopen!

    • #170309
      Theo SpeijersTheo Speijers
      Deelnemer

      Goh Arjen, wat een verbluffend snelle levering. Er was ook net een nieuwe batch beschikbaar gekomen. Je timing was dus perfect.
      Fijn te horen dat je eerste indrukken – net als bij mij – heel positief waren.
      Goede ventilatie rondom de ER lijkt me net als bij het covid-virus heel verstandig.
      Laat nog eens weten hoe warm de ER wordt met de 12v SBooster en hoe dat klinkt.

      Veel luisterplezier gewenst!

    • #170310
      Theo SpeijersTheo Speijers
      Deelnemer

      Morgen ga ik een Farad Super 3 9 volt aanschaffen. Vandaag even gemaild met Mattijs de Vries en die meldde mij wat betreft het beste voltage voor voeding van een EtherRegen: “We hebben het ooit eens beluisterd en vonden weinig verschil tussen een 7V, 9V en 12V. Er leek een klein voordeel te zijn met de 9V, dus die raden we nu altijd aan”.
      Morgen in Rhenen even ter plekke een mooie configuratie samenstellen en dan kan ik hem gelijk meenemen en een half uurtje later al installeren en gebruiken :-).
      Ik ben benieuwd……

    • #170311
      Arjen RinzemaArjen Rinzema
      Deelnemer

      Mijn hypothese dat oververhitting van de ER mijn systeem instabiel maakt (zie eerdere posts) is gefalicificeerd. Het blijkt dat het komt door een combinatie van de originele SMPS van de Bridge en mijn PS Audio Quintet. Met de SMPS is een ander verdeelblok en met een SBooster in de Quintet gaat alles goed. Het heeft dus niks met de ER te maken.

    • #170312
      Theo SpeijersTheo Speijers
      Deelnemer

      Gelukkig maar!

    • #170314
      Theo SpeijersTheo Speijers
      Deelnemer

      Vandaag dus bij Mattijs geweest van Pink Pro en de Farad Super 3 laten assembleren en gekocht met SR Orange zekering, rhodium net-entree en level 2 koperen DC kabel.
      Hij heeft me ook uitgebreid bijgepraat over de ontwikkelingen van de Farad en ook van de PF audiostreamers. Interessant allemaal!
      Wellicht was de Paul Hynes voeding ook prima geweest Huite, maar de lange wachttijden spraken me wat minder aan en verder gun ik eerlijk gezegd het iemand in Nederland die ik ken en een hoge pet van op heb meer, dan iemand in het buitenland die ik niet ken.
      En nu maar inspelen. Mattijs had het over 500 uur, maar hij zal zich vast al wat eerder ontwikkelen hoop ik ?

    • #170315
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Begrijp en waardeer je standpunt Theo! Veel luisterplezier en laat tzt nog eens je ervaringen horen. Ik “mag” nog tot eind augustus wachten op mijn PH SR5T’s. Pfttt… 🙁

    • #170317
      Theo SpeijersTheo Speijers
      Deelnemer

      Tja, tot eind augustus en daarna nog inspelen……….
      De mijne staat nu al 24 uur continu aan :-).

      Ik zal zeker mijn ervaringen t.z.t. delen!

    • #170318
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Je zult de “tweak” wel kennen, maar als het inlopen van de Farad gevorderd is zou het omdraaien van de SR zekering nog een verbetering kunnen brengen.
      Heb een SR Blue in mijn streaming bridge en daarbij was het duidelijk hoorbaar!

    • #170319
      Theo SpeijersTheo Speijers
      Deelnemer

      Ik heb 2 SR Orange zekeringen in de voeding van mijn DAC en 1 in mijn voorversterker.
      Voor mijn DAC heb ik uitgezocht c.q. nagevraagd hoe ze geplaatst moeten worden, voor mijn voorversterker weet ik het niet zeker.
      Ik weet dat het zeker loont om met de positie van de zekering in mijn audiofiele schakelaar in mijn meterkast te spelen (lees: omdraaien).
      Ik zal het met de Farad ook eens proberen. Ik heb niet goed genoeg gekeken toen Mattijs van Pink de zekering plaatste.
      Dank voor je tip dus. Ik ga het t.z.t. proberen (met handschoentjes aan)!

    • #170320
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      En nog even over de meterkast die je aanstipt. Gebruik je een “gewone” aardlekschakelaar op je audiogroep? Overweeg dan een een audiofiele te (laten) plaatsen. Geeft een duidelijk verbetering in de weergave van je set-up.
      Draai er nu zo’n 1,5 maand mee en het blijft een van mijn betere tweaks!

    • #170321
      Tom Tommd64Tom Tommd64
      Deelnemer

      Uitstekende keuze Theo, Tot nu toe is de Farad3 bij far de beste voeding die ik in huis heb gehad. 9 volt is op je EtherRegen ook de beste positie.
      Het kan zijn dat je door een stabielere voeding ook iets minder hitte klachten krijgt ; maar het blijft helaas een issue bij de ER.
      En zoals Huite al zei je kan zelfs ook de upgrade zoeken in 2 ER,s verbazend genoeg geeft dat opnieuw een duidelijke verbetering. De voeding kan je dan Evt. via een T kabel laten plaatsvinden door de Farad3; die kan het makkelijk aan..

    • #170322
      Arjen RinzemaArjen Rinzema
      Deelnemer

      Welke aardlekschakelaar gebruik je, en welk(e) effect(en) heeft hij? Groet, Arjen

    • #170323
      Arjen RinzemaArjen Rinzema
      Deelnemer

      Ik heb een aluminium koellichaam (LxBxH=10x10x5 cm3) los op de ER liggen. Zonder kan ik ‘m net aanraken (ik schat 45-50 graden Celsius), met is hij handwarm (ongeveer 30 graden Celsius).

    • #170324
      Tom Tommd64Tom Tommd64
      Deelnemer

      Een van de beste aardlek schakelaars zijn die van Gigawatt. Siemens is overigens ook goed.

    • #170325
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      @arjen
      Ik gebruik de Doepke aardlekschakelaar. Te koop bij Ronald Kemp.

    • #170327
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      @tommd64
      Ik heb het over een aardlekschakelaar, niet over een zekering!

    • #170328
      Theo SpeijersTheo Speijers
      Deelnemer

      Ik heb wel een audiofiele zekeringhouder (Siemens met Pink Faun zekering), maar nog een gewone aardlekschakelaar.
      Op de site van Alpha heb ik al eens iets gelezen over een audiofiele aardlekschakelaar, daar zal ik nog eens opnieuw naar kijken.
      Eerst maar eens de ER en de Farad en de DC-kabel die ik daarbij heb fatsoenlijk inspelen.

      Net eens even de temperatuur van mijn Farad (die nu al 2 dagen continu aanstaat) gevoeld.
      Hij voelt nauwelijks warm aan.
      Hij staat in een open Solid-tech audiorack in een luisterruimte van 8 X 10 meter (veel ventilatie dus) in een koel huis (dikke muren, rieten dak, woonboerderij uit 1600).
      Warmte zal dus geen issue worden voor de Farad bij mij.

    • #170329
      Theo SpeijersTheo Speijers
      Deelnemer

      Zo’n audiofiele aardlekschakelaar is waarschijnlijk niet zelf te monteren?

    • #170330
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Je kunt kijken hoe de huidige is aangesloten en deze dan zelf vervangen.
      Zorg er in ieder geval voor dat de aardlekschakelaar dedicated voor je audio set-up wordt gebruikt. Ik heb het een vakman laten doen die daarbij heeft bepaald op velde fase de minste ruis stond.
      Hier de link naar het A-A artikel: https://alpha-audio.net/nl/2020/04/doepke-brengt-audiofiele-aardlekschakelaar-uit/
      Hier de link naar de site van Kemp Ektroniks: https://www.kempelektroniksshop.nl/doepke-dfs-f-audio-grade-differential-switch.html?___store=nl&___from_store=en_default

    • #170331
      Theo SpeijersTheo Speijers
      Deelnemer

      Dank je wel voor de tips en links Huite!

    • #170332
      Arjen RinzemaArjen Rinzema
      Deelnemer

      Huite, Welke verschillen hoor je met je Doepke aardlekschakelaar?van

      Ik heb de aardlekschakelaar van mijn audiogroep er tijdelijk even tussenuit gehaald om te kijken of hij invloed heeft. Dat was duidelijk het geval: wat me vooral opviel was minder “gruizig” hoog; makkelijker om details te horen en minder vermoeiend. Vraag is dus of het met een Doepke net zo goed klinkt als zonder een aardlekschakelaar… Heb jij dat geprobeerd, Huite?

      Zou de volgende stap niet moeten zijn om de hoofdschakelaar te vervangen? Is denk ik ook niet zo’n best ding… En de meter?

    • #170333
      ToonToon
      Deelnemer

      DC voeding en hun toepassing.
      Mij is het niet duidelijk waarom de geadviseerde voedingsspanning voor de ER niet wordt aangehouden.
      Indien dit 7,5 V is voor de ER, pas dit dan ook toe. Eventueel wat hoger. Elke Volt hoger zorgt voor een extra (overbodig) vermogen dat gedissipeerd moet worden.
      Ook de voeding moet dan meer vermogen leveren. Met slechtere eigenschappen?

      Indien de ER 1 Ampère nodig heeft bij 7,5 Volt, dan is een voeding die 1,5 A kan leveren ruim voldoende. Heb je een ‘ruimere’ voeding, realiseer je dan dat deze waarschijnlijk meer van die ongewenste lekstroom produceert.
      groet Toon

    • #170334
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Beste Arjen,

      Jouw omschrijving past aardig bij mijn ervaring met de Doepke! Toegenomen rust en detaillering, prettiger weergave van zowel laag als hoog.
      En ik heb geen vergelijking kunnen maken tussen de Doepke en een situatie zonder aardlekschakelaar.
      Zonder een degelijke schakelaar zit je uiteraard op illegaal terrein wat (in theorie) tot problemen met je verzekeraar zou kunnen leiden. Los van dat het niet zonder risico is!

      Ciao, Huite

    • #170336
      Arjen RinzemaArjen Rinzema
      Deelnemer

      Natuurlijk moet je een aardlekschakelaar hebben, maar even zonder proberen om te kijken of er een effect is kan geen kwaad 😉 Er is een effect, dus nu maar de gok wagen en een Doepke bestellen.

    • #170338
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Van die Doepke ga je, mits goed aangesloten, geen spijt krijgen!

      Dat wat je eerder schreef over die hoofdschakelaar zie ik ook zo. Tot nu toe daar geen energie in gestopt maar misschien ga ik dat nog wel eens doen. Heb er drie van 25A in onze meterkast. Benieuwd wat er met dat amperage aan audiofiel spul is. En 1 schakelaar is natuurlijk genoeg. Uiteraard ook benieuwd of de netwerkbeheerder mee wil werken!

    • #170344
      Theo SpeijersTheo Speijers
      Deelnemer

      Na 4 dagen muziek beluisteren met de ER en de Farad Super 3 9V in de keten ben ik al zeer tevreden. Het geluid wordt steeds wat verfijnder, transparanter en krijgt een bredere soundstage. Het zal alleen nog maar beter worden de komende weken denk ik.
      Verdere mogelijke verbetersuggesties als een tweede ER of de zekering omdraaien, zal ik niet doen omdat Mattijs van Pink mij inmiddels verzekerd heeft dat de SR Orange er in de optimale richting in de Farad zit (“als de tekst van voor naar achteren loopt”). Verder heb ik nu een ER en een Bonn N8 switch in de keten en dat lijkt me vooralsnog prima.

      Strijkers, bijvoorbeeld in het Vorspiel (Wagner, Lohengrin) en het Ruhevoll, Poco adagio (Mahler Symfonie nr 4) doen je op het puntje van je stoel zitten. Dat geldt ook voor het tweede deel van het Klaviertrio B-Dur D.898 van Schubert.
      In het nummer “Mi Malama” van de prachtige (muziek en opname!) wereldmuziek CD “Diam” van Daby Tour hoor ik een ongekende rijkheid en details, die ik nooit eerder gehoord heb.”
      Dat geldt ook voor de prachtige CD “3MA” van Rajery, Ballake Sissoko en Driss El Maloumi. Luister eens naar het nummer “Awal”, waar de mooie donkere stemmen van de heren prachtig combineren met de heldere klanken van het typisch West-Afrikaanse instrument de Kora.

      Kortom, de ER en de Farad Super 3 zijn beide op zich aanraders, maar dus ook de combinatie van die twee!

    • #170346
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Klinkt positief! Het inlopen zal nu wel voor een procent of 70/80 klaar zijn dus grote veranderingen zullen vanaf nu wel uitblijven.
      Als ik al geen audiofiele switches zou hebben zou ik zeker de ER willen testen. Hou het echter voorlopig bij mijn 2 AQVox SE switches voorzien van 5v single rail Paul Hynes SR4 LPS-en!

    • #170347
      Theo SpeijersTheo Speijers
      Deelnemer

      Dat is toch ook een fantastische set-up die jij hebt Huite! We mogen en moeten tevreden zijn en gewoon lekker veel van muziek gaan en blijven genieten.
      Het beste is nog steeds altijd de vijand van het betere :-).

    • #170348
      Hank Dentershank
      Deelnemer

      Deel van deze thread gaat inmiddels over de Doepke DFS F Audio aardlekschakelaar.

      Daar waar Alpha Audio vermeldt dat de tweepolige versie (voor 1 fase) Euro 498,220 koste en de vierpolige versie Euro 699, zie ik dat Kemp Elektroniks hier resp. Euro 600 en 845 voor vraagt.

      Dat is niet niks tenzij het bedrijf ze daarvoor bij jou thuis komt installeren.

    • #170349
      Arjen RinzemaArjen Rinzema
      Deelnemer

      Prijzen op Alpha Audio zijn ex BTW.

    • #170350
      Hank Dentershank
      Deelnemer

      Dat kan en zal vermoedelijk ook de verklaring zijn Arjen. Dan zou Kemp ex BTW op Euro 495,87 uitkomen voor de 1 fase uitvoering. Ik hoop binnenkort reactie te krijgen op enkele ander vragen hierover van Kemp en weet dan ook wat zij voor de installatie rekenen.

    • #170351
      Theo SpeijersTheo Speijers
      Deelnemer

      Laat maar eens weten of Kemp ook de installatie kan en wil doen en wat globaal de kosten zijn.

    • #170352
      Simon KiiSimon Kii
      Deelnemer

      @Theo; Fijn dat de EtherRegen goed bevalt. Bij mij zit er ook nog een silent angel tussen en dat was van toegevoegde waarde. Kennelijk geeft dit toch nog een verdere verlaging van de ruis. De Bonn 8 zit in de meterkast en de EtherRegen staat bij de audio set. Inmiddels heb ik een OpticalRendu en ik wil nog eens een test doen zonder de Bonn 8.

    • #170354
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      @Theo
      “Dat is toch ook een fantastische set-up die jij hebt Huite!”
      Dank Theo, maar als je de set bedoeld die bij “even voorstellen” uit 2017 staat heb ik daarvan nog slechts de Chord DAVE (vorig jaar door Chord voorzien van een board-upgrade) in mijn bezit!

    • #170355
      Theo SpeijersTheo Speijers
      Deelnemer

      @Huite: Ik bedoelde natuurlijk de subset met “de 2 AQVox SE switches voorzien van 5v single rail Paul Hynes SR4 LPS-en”!
      Ik kan niet meer zien wat je nu hebt, maar dat zal toch ook niet al te beroerd zijn neem ik aan?

    • #170356
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ben nog even on conclaaf geweest met Ronald Kemp over verbeteringen die te behalen zijn vóór de (Doepke) aardlekschakelaar. Dit in het domein van de netwerkbeheerder dus. Even los van dat de netwerkbeheerder dit wel niet zal willen toestaan zou Ronald Kemp niet weten welke materialen je daarvoor zou kunnen gebruiken. Kortom verbeteringen in de stroomvoorziening zijn haalbaar vanaf de aardlekschakelaar, niet eerder!

    • #170357
      Hank Dentershank
      Deelnemer

      Huite,

      Ik begrijp je laatste zin mogelijk niet goed: “verbeteringen in de stroomvoorziening zijn haalbaar vanaf de aardlekschakelaar, niet eerder” Vandaar mijn volgende vragen, mogelijk naar de bekende weg:
      1. Bedoel je dat je nog wel de aardlekschakelaar mag vervangen, maar niet de delen van de installatie die daarvoor zijn geschakeld, zoals hoofdschakelaar en meter?

      Je gaf eerder aan dat je de audiofiele Doepke DFS Audio Grade Aardlekschakelaar voor je audio set-up wordt gebruikt. Je hebt dat door een vakman laten doen die daarbij heeft bepaald op velde fase de minste ruis stond.
      2. Ik neem aan dat het daarbij gaat om de 2F uitvoering. Klopt dat?

      3. Ik neem aan dat je met “de vakman” Ronald Kemp bedoelt.Klopt dat? Hij heeft bij mij zo’n 14 jaar geleden voor de audio een groep met AHP zekeringen en een SNS plug op de schoonste fase gezet. Die groep zit achter een bestaande aardlekschakelaar (die schakelaar zit direct achter de hoofdschakelaar).
      Het is niet mijn bedoeling om de hoofdschakelaar te vervangen, al is dit deel van de installatie nog niet verzegeld en kan ook dit daarom wellicht buiten het domein van de netwerkbeheerder te vallen. Dat domein strekt zich bij mij in ieder geval uit tot en met de verzegelde meter.

      4. Hoe oordeelt Ronald gelet op het voorgaande over de zin/ de mogelijkheid van het vervangen van de hoofdschakelaar?

      Dank voor je informatie!

    • #170358
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Beste Hank,

      Je had mijn laatste zin goed begrepen!
      Ik gebruik de 4F Doepke maar daar slechts 2 fases van. De 2F was toentertijd niet leverbaar en ik wilde niet wachten.
      Mijn vakman was niet Ronald Kemp. Heb hem niet gevraagd, want ik ging er van uit dat hij daarvoor niet naar midden Limburg wilde komen.
      Ik heb van Ronald begrepen dat hij geen audiofiele materialen kent die je zou kunnen gebruiken in het deel vóór de aardlekschakelaar.
      Met die wetenschap ben ik maar weer lekker van mijn muziek(installatie) gaan genieten 🙂

    • #170359
      Hank Dentershank
      Deelnemer

      Beste Huite,

      Dank voor je reactie. Helder. Ik zou de 2F kunnen bestellen bij Kemp of HateHa, maar denk dat bij mij de 4F nodig is om de bestaande vierpolige aardlekschakelaar Hager CDA 240G te vervangen. De audiogroep is immers de schoonste van de vier fases daarachter. Ben nog in afwachting van een reactie van Ronald Kemp op mijn vraag over evt. installatie in Friesland, maar kan wellicht ook hier lokaal een vakman voor de vervanging inschakelen.
      Groet,

      Hank

    • #170360
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Heb weinig verstand van stroom Hank, maar kun je voor de audiogroep geen Doepke 2F nemen en de rest dan mooi op de bestaande aardlekschakelaar laten zitten? Ik heb naast de Doepke ook nog twee of drie andere (gewone) aardlekschakelaars in de meterkast.

      Groeten naar het hoge Noorden, Huite

    • #170364
      Hank DentersHank Denters
      Deelnemer

      #Huite Vogelaar,

      In contact met Ronald Kemp heb ik vastgesteld dat de aardlekschakelaar in mijn meterkast geen betrekking heeft op de speciaal voor audio gebuikte derde fase waarvoor hij veertien jaar geleden bij mij een aparte groep met AHP zekeringsmodules en een SNS plug heeft bijgeplaatst. Die fase heeft een aparte aansluiting op mijn hiervoor extra geslagen aardpen. Het geeft geen verbetering hier een audiofiele schakelaar tussen te zetten omdat er nu al niets tussen zit. Ik heb het dus al optimaal voor elkaar. Scheelt nu zo’n Euro 800 ex montage.

      Bedankt voor het meedenken

    • #170365
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      @ Hank
      Klinkt positief! En Ronald heeft er zondemeer verstand van.
      Mijn Doepke heeft echter ook een aparte aardpen die voordien op een gewone aardlekschakelaar zat.
      Resultaat mét doepke is een echt veel betere sound. Da’s zeker geen suggestie want ook mijn vrouw hoort het. ?
      Maar goed,analyseren op afstand v.w.b. een materie die ik niet goed begrijp valt niet mee!

      Ciao, Huite

    • #170407
      maat20maat20
      Deelnemer

      Je kan ze ook hier kopen, maar dat is wellicht duurder

Weergave van 66 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×