donderdag, maart 28, 2024

Versterker voor Focal Aria 926

Weergave van 7 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168755
      Gerwin89Gerwin89
      Deelnemer

      Beste Alpha Audio / forumleden,

      Ik heb al jarenlang een mooie set hoogglans zwarte Focal Aria 926 speakers staan met een heerlijk direct en betrokken geluid. Langzaam aan de set opgebouwd en heb nu de volgende componenten:

      – NuPrime IDA-8 versterker
      – Bluesound Node 2
      – QED XT40 speakerkabels
      – Supra MD06 stekkerblok + stroomkabels

      Een paar jaar geleden heb ik voor de NuPrime versterker gekozen omdat deze een veel strakker geluidsbeeld gaf t.o.v. een Cambridge Audio CXA60 met welke hij toen vergeleken werd. Met name het laag klonk zoveel beter op de NuPrime. Het is een 2x 100W, hybride klasse A+D versterker waarvan ze zeggen dat het de warmte biedt van klasse A en de efficiëntie van klasse D.
      Toch heb ik altijd het idee gehad dat de speakers nog betere versterking nodig hebben, het geluidsbeeld komt niet heel erg naar voren en blijft voor m’n gevoel een beetje ‘in’ de speaker hangen. Bij een audiowinkel raadde ze me toen aan om toch eens voor een volledige klasse A of B versterker te kijken omdat dat beter zou passen bij de Focals.

      Ik heb verder nog weinig andere versterkers gehoord op deze speakers, maar hebben jullie wellicht nog tips of merken die aan of af te raden zijn bij deze Focals? Of misschien een aanbeveling op basis van eigen gebruik of ervaring?

      Ik hoor graag jullie reactie! Dank alvast.

    • #170667

      He Gerwin,

      Mijn broer speelt ook met focals wel monitors en al wat ouder dan de jouwe, en hangt deze aan een lyngdorf 3400. Klinkt heel goed samen. De lyngdorf is heel snel en geeft een zeer strakke bas, zelfs beter dan mijn Hegel H360. Maar uiteraart zullen er nog wel vele mooie kandidaten zijn.
      Grtn Johan

    • #170675
      Gerwin89Gerwin89
      Deelnemer

      Dank voor de suggestie Johan! Ik zal deze zeker meenemen in m’n overweging. Ben benieuwd hoe die klinkt. Ik hoor ook altijd goede verhalen over Naim versterkers i.c.m. Focal speakers. En had m’n oog ook al laten vallen op de verstekers van Hegel. Binnenkort toch maar eens gaan luisteren denk ik…

      Heb ook ergens gelezen dat de Focals beter klinken met een wat groter uitgangsvermogen omdat de minimale impedantie erg laag is (rond de 3 Ohm). Heeft iemand daar nog meer informatie over of ervaringen mee?

    • #170678
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Mijn tip is niet naar de ‘klasse’ versterking te kijken. Eigentakt is klasse D, maar is totaal anders dan UcD of nCore… en zelfs daar zijn weer verschillen in.

      Wat goed zou passen is wel een wat grotere versterker. Dat merk ik ook aan de Sopra’s. Kijk eens naar een (2e hands) Bryston. Dat gaat erg lekker. De Kinki gaat ook goed.

    • #170701
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Bedankt voor het advies en de verduidelijking van uw standpunt… Ik zal naar je mening luisteren. Nogmaals bedankt …

    • #170880
      Gerwin89Gerwin89
      Deelnemer

      Inmiddels heb ik geluisterd naar deze speakers op een Naim Nait 5si versterker en ik moet zeggen dat het fantastisch klonk. Met name stemgeluid leek wat meer naar voren te staan in vergelijking met de Hegel versterker. En het klonk wat afgeronder allemaal.

      Nu vroeg ik me af of een eventuele stap naar de Naim Nait XS3 of zelfs een Supernait 3 nog veel gaat uitmaken. Welke van deze 3 versterkers zou het beste passen bij de Aria 926? Ook op basis van prijs/kwaliteit verhouding.

    • #170881
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Hoe meer controle een versterker heeft, hoe strakker en ‘echter’ de weergave gaat zijn. In veel gevallen zal het laag ook nét wat dieper gaan en meer detail laten horen.

    • #170882
      Gerwin89Gerwin89
      Deelnemer

      Dank voor je reactie Jaap. Dus je verwacht wel dat je duidelijk verschil gaat horen tussen deze 3 versterkers? Ergens zal toch ook de speaker zelf een limiet worden in weergave. Ik bedoel daarmee dat een versterker van 20.000 euro weinig meer zal toevoegen t.o.v. een versterker van 10.000 euro in relatie met deze speakers.

Weergave van 7 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.