dinsdag, april 16, 2024

Wat doet randaarde precies bij gebruik powerconditioner / filter

Weergave van 14 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168751
      Guus ZijlstraGuus Zijlstra
      Deelnemer

      Ik gebruik sinds kort de Powerquest van Audioquest als netfilter voor mijn audio en video componenten. Het effect ten aanzien van een standaard brennenstuhl blok is echt enorm, zo wel visueel (OLED tv) als qua geluidsbeeld (enorme rust en controle). Ik heb hiervoor wel randaarde laten installeren op mijn stopcontacten die oorspronkelijk niet waren geaard. Ik lees overal dat de aanwezigheid van randaarde een must / voorwaarde is voor de werking van stroomfilters en conditioners. Kan iemand me uitleggen hoe dit precies werkt? Ik vroeg het de elektromonteur die mijn stopcontacten voorzag van randaarde, maar die keek me aan alsof ik chinees sprak….;-)

      Alvast bedankt!

    • #170624
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Via de aarde wordt o.a de gefilterde ruis afgevoerd.

    • #170625
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      De aarde / beschermingsleiding in een elektriciteitsnet is ooit bedacht voor het afschakelen van gestelsluitingen. Dit d.m.v. Een zekering, automaat of aardlekschakelaar. Stel er treedt een sluiting op in een versterker, waarbij een draad de behuizing raakt wordt de spanning direct onderbroken. De aanraakspanning op de behuizing was kortstondig ongeveer de helft van de netspanning.

      Tegenwoordig wordt de aarde voor meerdere taken gebruikt en wordt er van alles mee verbonden. Denk aan vereffening van metalen gestellen, waarbij de verbonden metalen delen altijd hetzelfde potentiaal behouden. Ook tijdens een gestelsluiting. Naast dit alles vloeit ook de door elektromagnetische velden veroorzaakte inductie af naar aarde… door de dikte van de beschermingsleiding of beter gezegd het gebrek aan dikte, zal er alleen relatief laagfrequente noise afvloeien. Hoogfrequente noise gebruikt liever een grotere diameter zoals de afscherming van een kabel. Helaas is bij de meeste powercords de afscherming slechts enkelzijdig verbonden, dit maakt dat er geen schermstromen kunnen afvloeien. Als het scherm wel aan twee zijden verbonden zou zijn, dan zijn de relatief dunne pennen in een WCD het volgende obstakel.

      Ik denk dat het interessant kan zijn om van bijvoorbeeld een computerstreamer (een noise generator) verbonden wordt met een aardscherm met voldoende diameter. Op de zijde van de streamer wordt aangesloten op een EMC wartel en vanaf daar direct wordt aangesloten op de aardelektrode. Op deze manier kunnen laagfrequente stromen de weg van de minste weerstand volgen over de beschermingsleiding en hoogfrequente stromen de weg van de laagste impedantie over het aardscherm. Wat je hiermee bereikt is het beperken van schermstromen van interconnects.

      Groeten,
      Wijnand

    • #170628
      Guus ZijlstraGuus Zijlstra
      Deelnemer

      Jaap en Wijnand, bedankt voor jullie reacties! Met name het verhaal van Wijnand begrijp ik (nog) niet helemaal. Wordt de hoogfrequente noise ook door een netfilter / powerconditioner afgevangen of is dit ook voornamelijk laag frequent?

    • #170629
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Ja Wijnand, even in het Nederlands vertalen please. Voor de niet nerds onder ons zeg maar! 🙂

      Tot zondag, Huite

    • #170630
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Hallo Guus,

      Een goed netfilter filtert ook zeker hoogfrequente noise, maar dit is in de basis de noise die bij binnenkomst aanwezig is. Dus de noise die uit het voedingssysteem (stopcontact) komt. Ook kan een netfilter er voor zorgen dat noise vanuit een apparaat de overige apparaten die aangesloten zijn op het netfilter minder verstoord. Het gaat dan om noise die wordt opgewekt in het aangesloten apparaat. Je kunt hierbij denken aan het verstoren van de fase door niet lineaire stroomopname.

      Hiernaast bestaat er nog een deel elektromagnetische vervuiling. Deze wordt veroorzaakt door inductoren, transformatoren maar ook door schakelende elektronica. Electromagnetische noise kan afvloeien via aarde. Dit wordt meestal niet gefilterd door een netfilter. Doordat de luidsprekers met de – meestal aardpotentiaal heeft kan op die manier bijvoorbeeld een hoorbaar effect optreden. Ook kunnen er schermstromen tussen de verschillende apparaten optreden met een negatief effect op het geluid

    • #170631
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Haha, ja dus jij begreep het 😉

      Tot zondag,
      Wijnand

    • #170632
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Hoi Guus,

      Nog een kleine aanvulling bij mijn vorige berichten. Noise is in de meeste geen hoorbare noise in de zin van ruis. Noise kan op allerlei frequentiegebieden optreden van 1hz tot meerdere ghz. Met name de hogere frequenties worden goed afgevoerd als er een verbinding zoals een aardscherm aanwezig is. Als we praten over lage frequenties dan denk ik aan frequenties tot maximaal 1Khz. Dit is eigenlijk al heel hoog voor een voedingsnet. Echt lage frequenties tot bijvoorbeeld 50hz vloeien goed af via de beschermingsleiding. Hoe hoger de frequentie hoe verder deze zich naar de buitenzijde van de kern van de beschermingsleiding verplaatst (het zogenaamde skineffect). Hierbij zal er een grens bestaan van hoge frequentie die goed kunnen afvloeien via de beschermingsleiding. Hierdoor zal het netfilter waarschijnlijk nog beter functioneren als deze wordt voorzien met een aardscherm dat aan beide zijden wordt verbonden.

      Wat Jaap al aangaf is dat gefilterde ruis kan afvloeien naar aarde. Dit werkt het beste met een goede aardverbinding. Hiernaast geldt hetzelfde voor elektromagnetische ruis/noise. Deze komt vaak op de behuizing van een apparaat terecht en wil graag afvloeien naar aarde.

      Ik hoop dat dit het e.e.a. duidelijk maakt, anders hoor ik het graag!

    • #170633
      Guus ZijlstraGuus Zijlstra
      Deelnemer

      Top! Heldere uitleg Wijnand!

    • #170634
      Anoniem
      Inactief

      Profiteren apparaten die niet geaard zijn,zoals een tv bv ook van de werking van zo’n netfilter?

    • #170635
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Hallo Ronald, zeker wel! Wat je soms merkt is dat wanneer een apparaat niet met aarde verbonden is dat hij beter functioneert qua beeld of geluid. Het apparaat lift dan niet mee met het aardpotentiaal, dit effect is weg als de hiermee verbonden apparaten wel een aardverbinding hebben. Hij functioneert dan als doorgeefluik van schermstromen. Soms is het ontkoppelen van aarde beter. Sommige fabrikanten kiezen hier bewust voor. Apparaten met een metalen behuizing zonder aardcontact zijn dubbel geïsoleerd. Aarde is dan niet nodig. Een TV heeft meestal geen metalen behuizing en hoeft om die reden niet geaard te worden.

      Een TV profiteert van de schone aangeleverde stroom.

    • #170643
      Anoniem
      Inactief

      Hoi Wijnand,
      bedankt voor de uitleg.Ik heb een apparte groep voor mijn audio/video.Deze heb ik aangelegd met afgeschermde 3×2,5mm inakustik installatie kabel.Door de afscherming van deze kabel loopt een z.g. drainwire die ik samen met de geel/groene draad aan een apparte voor audio aarde heb aangesloten.Verder is er een Siemens ultimatum 2 cilindric fuse cartridge gemonteerd.
      Zou ik dan nog veel profijt hebben van b.v. een Audioquest niagra 1200?

    • #170644
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Hoi Ronald,

      Dat is moeilijk te zeggen. Dit hangt af van de vervuiling van het lichtnet en de categorie van de apparatuur. Persoonlijk ben ik geen fan van serie filtering. Dit heeft bij mij nooit goed uitgepakt. Ook niet met de duurdere varianten. Wat bij mij goed werkt is het gebruik van meerdere parallel filters, waarvan ik de eerste in de meterkast heb geplaatst, de 2de in het stekkerblok. Hiernaast nog een 3de en 4de van andere merken in het stekkerblok. Een vijfde heb ik geplaatst op een lichtgroep met dimmers.

      Het voordeel van parallel filteren is dat je per filter het effect kunt evalueren. Hiernaast kun je dit na verloop van tijd eenvoudig opnieuw testen

      Groeten,
      Wijnand

    • #170645
      Anoniem
      Inactief

      Hoi Wijnand,
      welk merk of merken parallel filters gebruik jij?

    • #170646
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      I heb van Kemp 4 stuks SNS plug, 2 stuks Quantum Approach, 1 stuks Schumann Resonator (is geen filter maar heeft een soortgelijk effect). Van Furutech heb ik de clearline

Weergave van 14 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×