Home › Forums › Algemeen Hifi › Wat wilt u dat we als volgende vraag behandelen?
-
AuteurBerichten
-
-
29/03/2017 om 15:07 #59256
Jaap
SleutelbeheerderWe hebben een nieuw topic gemaakt op Alpha: de lezersvraag. Binnen deze categorie behandelen we interessante lezersvragen op video en in een artikel.
Onze vraag: wat wilt u dat we als volgende vraag behandelen? Barst lekker los! We zijn benieuwd!
-
29/03/2017 om 16:36 #59262
Andy
DeelnemerDag Jaap
Ik heb waarschijnlijk de “eer en het genoegen” om als eerste te mogen van start gaan..Mijn vraag is de volgende:
Ik heb 2 mono-blokken eindversterkers van Advance Acoustic (X-A220). Dit zijn klasse AB-versterkers. Mijn vraag is nu hoe snel versterkers kunnen degraderen (of slijten) als ze altijd in klasse A spelen tov klasse B? Ik heb me dit al dikwijls afgevraagd daar er in klasse A toch een serieuze hitte wordt ontwikkeld die wellicht invloed geeft op bepaalde componenten. Eigenlijk gaat het voor mij nu niet specifiek over louter en alleen maar mijn type versterker maar de vraag kan doorgetrokken worden naar alle types die in klasse A kunnen spelen.
Hartelijk dank bij voorbaat mochten jullie dit een interessante vraag vinden!
mvg
Andy
-
01/04/2017 om 00:48 #59298
Rob Dekkers
DeelnemerIk heb alle bezwaren gelezen mbt het gebruiken van een analoge interlink als digitale interlink. Niettemin klinkt mn analoge beter in die rol.
Dat kan samenhangen met mn DAC V1 of de lengte van het kabeltje, met de middelmatige kwalitteit van mn speakers, etc. wie zal t zeggen. Ik denk dat t misschien gewoon stom toeval is dat dit toevallig zo uitpakt.
t Gaat om 50 cm interlinks van Artspeak, analoog zowel als digitaal, ik heb al een lovende review geschreven over Artspeak luidsprekerkabels en de vraag zelf ook gesteld aan Louis, maar als algemeen dingetje ben ik toch benieuwd naar evt vrije associaties op dit onderwerp/verschijnsel -
07/04/2017 om 09:31 #59401
Jaap
SleutelbeheerderTest
-
04/05/2017 om 16:03 #59856
Anoniem
InactiefDag Jaap volgens mij is de geluidsweergave het beste wanneer:
Er wordt gekozen om de lengte kabel van monoblok naar luidspreker zo kort mogelijk te houden.
Wat ik niet begrijp waarom de eindversterkers of monoblokken niet standaard voorzien zijn van XLR & RCA misschien dat de makers van High End apparatuur wakker worden als het op deze site geopperd wordt. Het bestaat al 60 jaar https://www.bax-shop.nl/forum/f12-kennisbank/gebalanceerd-of-ongebalanceerd-faq-voor-dummies-5702.html
RCA zit overal op maar bij de PRO (bühne e.d.) kom je het niet tegen.
En zelfs de jongens van de NPO / RTL etc. realisieren zich niet dat plaatsen van de monitoren bij het mengpaneel heel belangrijk is. Elke keer als een vrouw het woord heeft moet ik de TV zachter zetten. Wat bij films niet gebeurt. Haal dit aan dat het dubbeltje valt. Een LSB fout geplaatst verminderd midden en hoog.
Er worden spikes geadviseerd tussen LSB en marmeren plaat. Luister eens naar de LSB als deze staat op piepschuim.
Jaap probeer het en deel jouw ervaring.Misschien ook verstandig om in deze topic te behandelen. Vervorming ‘n klasse A is fantastisch maar misschien kan deze een keer hier vergeleken worden met een buizenbak.Volgens mij is de vervorming hier in het voordeel, de weergave wordt niet alleen warmer ook de akoestiek (reverb) wordt enorm versterkt.
-
21/06/2018 om 09:25 #68321
wimpie
DeelnemerDag Jaap, een goede kennis van mij heeft B&W cm9 speakers en heeft sinds kort iso-acoustics gaia 3 onder zijn speakers.
Ik vind het resultaat verbluffend!
Gezien jij al eens een stuk over deze gaia’s hebt geschreven leek het mij het beste deze vraag bij jou neer te leggen.
Zelf heb ik B&W cm 7 speakers, ik vraag me af of deze gaia 3 ook voor mijn cm7’s een goede keus zijn.(of zijn mijn cm7’s hier te min voor?)
Ik zie bv. dat er goedkopere aternatieven zijn, zoals speaker voeten met ceraballs, heeft hier iemand ervaring mee?
hier enkele links:
https://hifi-unlimited.blogspot.com/2009/08/finite-expenses.htmlVolgende link lijkt mij overeen te komen met de gaia’s?
https://nl.aliexpress.com/item/-/32881745124.html?spm=a2g0s.8937460.0.0.5cd22e0esoaIBTIk lees ook dat de ceraballs onder dac’s/streamers en bluray player geplaatst kunnen worden, ook onder versterkers e.d.
Onder mijn versterker heb ik masterbase plaatjes; zijn die ceraballs mogelijk beter?mvg Wimpie …
-
14/09/2018 om 08:13 #70476
ChristopheV
DeelnemerWaarom geen gesloten luidsprekers meer? Kan je misschien de ‘mening’ van vertegenwoordigers van fabrikanten (hoofzakelijk bassreflex) pitchen tov de mening van zelfbouwers (gesloten) en dan vervolgens op alles facts-check doen bij expert in akoestiek met als referentie de modale woonkamer (die tegenwoordig harder is vanwege minimalistischere interieurs met minder dempende materialen zoals tapijtjes, kadertjs en andere knick-knacks – uitzondering niet inbegrepen)?
(ik verontschuldig mij op voorhand tov iedereen dat ik nu op dit thema blijf hangen – dit is omdat ik al maanden zoek en nergens de vraagstelling nog afdoende zie gevraagd worden – is het dan echt uit het oog en uit het hart ?)
De basisvraag komt op het volgende neer: “Heeft men het concept van de gesloten luidspreker (incl. akoestische suspensie) terecht verlaten ten voordele van betere ontwerpen en is er geen enkele markt meer voor dit ontwerptype ?”
-
14/09/2018 om 10:15 #70478
Anoniem
InactiefDeze http://www.lentusaudio.nl/luidsprekers.html voldoen volgens mij aan de eisen.
Met vriendelijke groet,
Ferdy-
18/09/2018 om 08:59 #70537
ChristopheV
DeelnemerMerk kende ik nog niet.
Ribbon ben ik minder aan. Voorkeur dome-tweeter. Maar dat is minder een punt.
Las ik het goed dat het een subwoofer ipv woofer is. Dus andere frequentiebezetting?
Dan nog de discussie is tenminste upperbass niet directioneel? Maw moet de woofer transducer niet front-firing zijn. Dispersie via vloer-wand werkt pas min of meer neutraal bij de echt lagere frequenties als de upperbass daar ook bij zit dan is het feestje misschien vergald?
Kastontwerp is niet echt mijn ding. Esthetisch gezien minder.
-
-
-
14/09/2018 om 14:06 #70483
wimpie
DeelnemerBeste Jaap, is het mogelijk om eens uitleg te geven over het vervangen van zekeringen van b.v. een versterker/receiver?
loont dit ook om bij b.v. een streamer of dac te doen? ( of evt. de zekering van het stekkerblok?)
Welke zou men dan moeten nemen en is dit zelf te doen?
En vooral… is dit de moeite waard? wat kan men verwachten?met vriendelijke groet,
Wim
-
17/09/2018 om 11:32 #70518
wimpie
Deelnemerik kwam, dit tegen op internet, mijn vraag is werkt dit?
of zijn er betere ? (isoacoustics gaia)TRITON AUDIO NEOLEV MAGNETISCHE LEVITATIE DEMPERS
mvg Wim
-
17/09/2018 om 17:21 #70534
Anoniem
InactiefBeste Wim,
Schuimplastic heeft hetzelfde effect, hoeft niet zichbaar te zijn, gewoon 2cm kleiner snijden dan de oppervlakte luidsprekerbox.
Met vriendelijke groet,
Ferdy-
01/12/2018 om 17:34 #73286
wimpie
DeelnemerBeste Ferdy Bossy,
Je schrijft hierboven dat schuimplastic hetzelfde resultaat heeft als die veel duurdere ontkoppel systemen? (heel erg bedankt voor je tip)
Welk schuimplastic bedoel je dan? piepschuim? ik las laatst ook al iets over Neopreen voor onder luidsprekers.
Er zijn zelfs mensen die zweren bij (hard)houten blokjes onder hun luidsprekers. (audiomaat)ik denk dat ik dat schuimplastic eens ga proberen…
Groet,
Wimpie …
-
-
-
12/10/2018 om 21:58 #71835
Rico
DeelnemerBeste mensen,
Ik zie vaak de grafieken in reviews maar begrijp niet goed hoe ik deze moet lezen/bekijken. Zouden jullie dat eens wat verder en uitgebreider kunnen laten zien en beschrijven waar op te letten. -
02/12/2018 om 18:42 #73289
Anoniem
InactiefBeste Wimpie,
Schuimplastic wat verkrijgbaar is bij elke bouwmarkt, hoe dikker hoe beter.
Sommige luidsprekerboxen moet je vervoeren met een steekwagen en deze worden dan ook verpakt in één veel dikker formaat.
Het verschil is direct hoorbaar.
En kan het niet vaak genoeg zeggen, tweeter op oorhoogte en hoe meer vrije ruimte rondom de luidsprekerboxen des te groter het 3D effect.Veel luisterplezier gewenst en groetjes van een muziek liefhebber;-)
-
02/12/2018 om 19:42 #73301
wimpie
DeelnemerBeste Ferdie, als ik schuimplastic invoer bij google, dan zie ik noppenfoam, dit is niet wat je bedoelt neem ik aan ?
Bedoel je piepschuim(tempex) of meer dit ?
https://www.fritz-events.nl/flightcases/flightcase-onderdelen/schuimplastic/als dit de zelfde uitwerking heeft als b.v. iso acoustics gaia da nbegrijp ik niet waarom mensen deze voetjes nog kopen? 🙂
Bedankt voor je tips!
Groet,
Wimpie …
-
-
03/12/2018 om 11:28 #73302
Anoniem
InactiefBeste Wimpie,
Dit https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Ge%C3%ABxpandeerd_polystyreen bedoel ik.
Met vriendelijke groet,
Ferdy -
08/03/2020 om 20:18 #84209
Andy
DeelnemerDag iedereen van alpha-audio,
Een ietwat aparte en gevoelige vraag vermoed ik:
Als audio-liefhebber lees je regelmatig artikels over nieuwe apparaten van diverse merken in diverse magazines en sites.
Mijn vraag is echter HOE betrouwbaar diverse magazines/sites zijn met grotere merken? Waarom vraag ik dat? Ik heb her en der al opgevangen dat bepaalde magazines juist betaald worden en/of bestaan dankzij die grote merken. Dus zullen deze magazines niet snel iets negatiefs schrijven want misschien hangen ze té veel af van die grote merken.. Of zijn ze compleet onafhankelijk?Klopt dit of heb ik dit totaal verkeerd voor? M.a.w.: Kan je als audiofiel blind vertrouwen op wat men schrijft/test?
Alvast dank bij voorbaat voor jullie antwoord.
Grtjs
Andy
-
22/09/2021 om 19:55 #100978
EricB
DeelnemerHallo,
Mijn vraag is: hoe “schoon”is de stroom van zonnepanelen op je dak.
Ik overweeg nl. om zonnepanelen aan te schaffen.
Groet Eric -
24/09/2021 om 18:02 #101031
Ferdy Bossy
DeelnemerJaap gebruikt ‘n groep (het aantal schakelaars of vroeger zekeringen in de meterkast is het aantal groepen) alleen voor de audio installatie.
De stroomvoorziening is nooit constant, wordt hier https://alpha-audio.nl/achtergrond/schone-stroom-onzin/
haarfijn uitgelegd.
Zonnepanelen leveren ook nooit constant dezelfde hoeveelheid stroom, daardoor onmogelijk de opgewekte stroom direct en alleen te gebruiken voor de Hifi installatie.
-
-
AuteurBerichten
Je moet ingelogd zijn om op dit onderwerp te kunnen reageren.