vrijdag, april 19, 2024

Welke eisen moet ik aan een versterker stellen?

Weergave van 4 reactie threads
  • Auteur
    Berichten
    • #168818
      ToonToon
      Deelnemer

      Wat voor technische eisen moet ik aan een versterker stellen indien ik in mijn luisterruimte voldoende heb aan 5 Watt-piek ?? Voor de Rite of spring van Stravinsky !!
      Het lijkt me dat de headroom bij een versterker van 50 W dan voldoende is.
      Ik heb luidsprekers met een goed rendement.
      groet Toon

    • #171413
      richard12richard12
      Deelnemer

      Geen. Alleen je oren gebruiken.

    • #171417
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Van wat ik op deze site lees, geeft veel vermogen meer controle over uitslag van de drivers in de luidsprekers. En dat verhoogd de kwaliteit van de weergave. Vermogen in watts, maar vaker nog wordt de kwaliteit van de voeding genoemd. Een Arcam SA20 zou een voorbeeld zijn. Daar is de voeding goed van en de eerste 20 watts worden geleverd in klasse A.

    • #171418
      Alpha AudioAlpha Forum
      Sleutelbeheerder

      Dag heren,

      Controle over de woofer is de dempingsfactor. Deels ook vermogen, maar demping is dan belangrijker. Echter is een dempingsfactor van 200 vaak al voldoende.

      De eisen die je stelt aan de versterker zijn simpel: hoe werkt deze samen met je speaker. Het huwelijk moet kloppen en ja: dat is deels technisch te voorspellen, maar dat is verdomd lastig als je geen technische achtergrond hebt. Kortom: ga lekker luisteren… echt!

    • #171425
      ToonToon
      Deelnemer

      Toevoeging
      Ik wil de lineariteit van de versterker zien.
      Loopt die door tot lage vermogens van < 5 mW ?
      Wat zijn dan de rest waarden van vervorming en ruis ?
      De A versterker van Elektor was op dat punt uitstekend. Oorverdovend zwart !

      Van andere versterkers wordt er weinig gepubliceerd.
      Ik wacht nog af Mijn Denon doet het nog goed.
      Toon

Weergave van 4 reactie threads
  • Je moet ingelogd zijn om een antwoord op dit onderwerp te kunnen geven.
×