Home Live Stream Replay – Streamers: Sonos – Bluesound – Yamaha – Metrum

Live Stream Replay – Streamers: Sonos – Bluesound – Yamaha – Metrum

10

Prijs: € 549

Streamers zijn inmiddels een vast item in menig hoogwaardig audiosysteem. Dat is niet gek, gezien het feit dat alle groten merken al meer dan vijf jaar een streamer in het assortiment hebben. Sonos zelfs al rond de vijftien jaar. Kortom: ze zijn volwassen. Wij zijn wel benieuwd naar de huidige status. Immers: Sonos heeft de nieuwe Port. En Bluesound nu de Node 2i. Tijd voor een battle! Live… met u!

Streamers zijn er in vele soorten en maten. En in diverse klassen. We krijgen regelmatig de vraag betaalbare audio te testen. Niet iedereen heeft de vrijheid een significant bedrag uit te geven aan hifi. Overigens is het voor ons ontzettend interessant in die klasse te testen, omdat het voor een fabrikant lastiger is met een beperkt budget een goed product te maken, dan met een blanco cheque.

Keuzes

Nu is de ‘onderkant’ van de markt zeer relatief. Immers: wat is instap? Wij beschouwen de klasse ‘Sonos Port’ als instapklasse. Zit er dan niets onder? Zeker wel. Maar wij hebben lang geleden besloten daar te beginnen met testen. Om meerdere redenen: dan begint veelal de échte kwaliteit. Denk aan support, klank, afwerking, et cetera. Er zijn heus uitzonderingen.

Als kandidaten overwegen we: Sonos Port, Bluesound Node2i, Heos Link (2e generatie), Yamaha WXC50, Metrum Acoustics Baby Ambre en er zijn natuurlijk nog systemen van Bose, Harman en bijvoorbeeld Bowers & Wilkins. Echter deze hebben geen losse speler of geen losse speler in deze klasse. De Formation Link is net te duur. De nieuwe Volumio speler was nog op een vrachtschip. Een lezer wijst ons op het gemis van de Allo speler. Natuurlijk zijn er talloze alternatieven. En we geloven best dat de Allo speler goed is. Er is echter geen officiële importeur van de Allo-speler, wat in feite een Rasberry Pi is met een extra board / modificatie.

De HEOS Link – en Marantz of Denon alternatieven – is niet te krijgen. Het komt dus op een vergelijk van de Sonos Port, Bluesound Node2i, Yamaha WXC50 en Metrum Baby Ambre. De laatste is bewust een vreemde eend in de bijt: hij valt net in de prijsklasse, maar er is wel een externe converter nodig én een ROON-licentie. Kortom: extra kosten. Maar we willen deze wel graag meenemen in de live-multitest.

De test-setup

We gebruiken onze welbekende referentieset:

• Pass Labs XP12
  • Bryston 4B SST3
  • Focal Sopra No1
  • Metrum Acoustics Pavane (voor de Baby Ambre (en later de test via coaxiaal)
  • Isotek Titan
  • Kemp PowerStrip 8plus
  • Bekabeling van Audioquest en Grimm
  • Custom ROON server

We gebruiken een vaste playlist om dezelfde muziek te draaien. Dat bleek overigens wel een uitdaging in de eerste ronde waarbij we native via de apps van de streamers hebben gespeeld. Niet alle apps zijn even handig met zoeken. En Tidal via BubbleUpnp deed wat nukkig. Het is echter wel gelukt om alle tracks te spelen in gelijke omstandigheden. De playlist staat in de beschrijving van de Youtube Video.

Winkels met Bluesound

Winkels met Sonos

Winkels met Yamaha