Home Multitest – de beste dac voor 1000 euro!

Multitest – de beste dac voor 1000 euro!

47

Prijs: € 1000

Audio GD R1 - R2R dac

Audio GD begint in rap tempo naam te verwerven in de audiomarkt. Het Chinese merk levert met name betaalbare producten met bijzonder veel functionaliteit en instelbaarheid. Zo ook deze R1 R2R dac met zowel een NOS-stand als een OS-stand (Non oversampling en Oversampling). De dac kost net geen 1000 euro. Maar voor die 969 euro krijgt u wel een dac met heel erg veel connectiviteit, waaronder I2S via een hdmi-connector. Daarnaast zien we: USB, coaxiaal, BNC en optisch.

Op het front zijn drie knoppen. Daarmee kiest u de modus – dus NOS / OS – de mate van oversampling en de input. Het werkt wat knullig in eerste instantie, maar na het doornemen van de handleiding (op de website van Magna te vinden) komen we er prima uit. Dan werkt het best logisch eigenlijk.

Zoals de naam al aangeeft, is de Audio GD R1 R2R een resistor to resistor dac, wat wil zeggen dat de conversie gebeurt met een serie weerstanden die bepalen wat de uitgangsspanning is. Een fpga regelt het verwerken van de digitale data en zorgt er dus voor dat het juiste aantal weerstanden wordt ingeschakeld.

De klank van een R2R dac is typisch en zeer afhankelijk van hoe een fabrikant de fpga programmeert. In veel gevallen zijn diverse modi beschikbaar (bij deze Audio GD dus ook), wat er voor zorgt dat een consument ook een beetje zelf kan bepalen wat werkt binnen zijn / haar systeem en wat niet.

Klank

De klank van de Audio GD is warm en groot. Ten opzichte van bjivoorbeeld de RME horen we echter wel wat minder rust (de RME is héél erg strak en precies). Met name bij San Andreas Fault van Natalie Merchant horen we dat de gitaar wat meer naar voren komt dan bij de andere dacs. We zien later ook in de metingen terug dat de Audio GD wat doet met zachte details.

Detaillering is goed genoeg voor een dac in deze klasse. De focus van Audio GD ligt overduidelijk op beleving en niet op precisie. De RME is het tegenovergestelde van dit model: RME gaat voor ultraprecies. Dat wordt vooral duidelijk bij langer luisteren naar deze producten. Echter merken we dat we meer rust ervaren bij de RME dan bij deze Audio GD. Wellicht omdat soms achtergrond-details en effecten meer naar boven worden getrokken en zachte. hoogfrequente informatie te veel naar voren komt voor ons gevoel. Dat maakt dat deze Audio GD R1 minder zwart overkomt dan de rest van dit testveld.

Zijn deze verschillen gigantisch? Nee. In feite hebben we het onder aan de streep over nuances. Maar wie er even goed voor zit, hoor het wel en merkt het vooral bij wat langer luisteren.

Metingen

Als we even heel eerlijk zijn, schrikken we wel een beetje van deze metingen. Waar bij de overige kandidaten we het hebben over kleine verschillen, meet deze Audio GD gewoon heel erg matig (en ze kloppen niet met wat op de website van Audio GD gemeld wordt). Zeker gezien de prijs mag (moet) dit beter.

Een dynamisch bereik van 86 dB waar de rest tussen de 110 en 118 dB zit, is niet iets om trots op te zijn. Een jitterniveau van 820ps in OS-modus idem. Dat is gewoon wel schrikken. Wat we echter ook erg opvallend vinden is de lineairiteit: alles onder de -80dB wordt opgetrokken. Tot zelfs 20dB. (-120 dB wordt -100 dB). THD is hoog met -76 dB (Audio GD meldt <0.01%, maar -76 vertaalt naar 0.016%). De RME – bijvoorbeeld – zit op -107dB. Dat kan verklaren waarom we onrust horen.

Afrondend

Metingen zeggen niet alles. Dat is een feit. Als we alleen de metingen zouden zien en niet zouden luisteren, zouden we direct deze dac in de prullenbak gooien. Echter horen we niet alles terug. Hij klinkt zeker niet slecht. We horen genoeg detail, een groot stereobeeld en ook veel lucht. Echter horen we wel wat meer onrust als we er even goed voor zitten.

Samples

Download hier de lossless samples

Specificaties

Merk / model Audio GD R1 R2R
Ingangen Coax, BNC, optisch, hdmi (I2S)
Uitgangen Single ended
Afstandsbediening Nee
Max bit- / samplerate 32 bit / 384 kHz (USB / I2S) 24 bit / 192 coax en optisch. – DSD
Afmetingen 24 x 32 x 8
Gewicht 5 Kg
Prijs 969 Euro
Type test
Multitest
Eigenschappen

Koop hier

Product

Linkje naar de winkel

Prijs

Amazon - RME
999EUR
Bol - IFI
749EUR
Bol - Audiolab
989EUR

Winkels met Audiolab

Schoenmakersstraat 19
6041EX Roermond, NL
Grotestraat 23
5931 CS Tegelen, NL

Winkels met IFI

Grotestraat 23
5931 CS Tegelen, NL
St. Ceciliastraat 28
5038 HA Tilburg, NL
Breestraat 146-148
2311CX Leiden, Zuid Holland, NL
Beethovenstraat 9-b
1077 HL Amsterdam, Noord Holland, NL

Winkels met RME

Hooikade 13
2627 Delft, Zuid Holland, NL

47 REACTIES

  1. Een rectificatie over ‘n vorige reactie. De Loudness functie is niet vergelijkbaar met de doorsnee afstelling die de overige fabrikanten toepassen met de voor- geïntrigeerde versterker. De handleiding (een meesterwerk) toont aan hoe de Loudness functie eigenlijk zou moeten werken. Waarschijnlijk zijn de audiofielen het niet direct met mij eens, dus voor deze reactie verwijderd wordt, raad ik Jaap aan om de handleiding te raadplegen. Evenals de correctie/aanpassing die overeenstemt met het gehoor, die niet alleen voor bijna iedereen anders is, er is zelfs verschil met wat wij waarnemen met het linker of rechter oor, vandaar de aanpassing die met de RME mogelijk is, van de weergave via de koptelefoon. Sommige onderwerpen die behandeld worden, vragen om professionele kennis van zaken. De weergave via de Mac mini en de Apple Music app doet mij denken aan de betere draaitafel met MC element. Trouwens de App kun je ook installeren op IOS/Android of Windows en via de externe DAC lossless voor €9,99 per maand mogelijk wordt.
    Als muziekfreak die zich vreselijk stoort aan onnatuurlijke weergave, vindt ik het geen probleem om instellingen te wijzigen. En is de weergave verbetering van Apple ingeschakeld. De vervorming die ik waarnam zoals bijvoorbeeld met de sopranen, is verleden tijd.De Audioquest JitterBug FMJ heeft niet alleen de brom/ruis verwijderd, ook de eerder genoemde vervorming. Heb géén ervaring met Tidal of Qobuz en weet niet of het überhaupt beter is. Trouwens de beste (geen staande golf) weergave wordt bereikt indien de lengte van een kamer wordt benut. De golflengte van geluid wordt bepaald door de geluidssnelheid in meters te delen door twee (de afstand boven de 0 van de sinus) delen door de frequentie. 171,5 m/s : 20 Hertz dus 8,575mtr. Natuurlijk geldt de lengterichting niet als de woonkamer 10 mtr. breed is.

  2. Wat op de harde schijf staat, is beschadig dus overgestapt op Apple Lossless audio. Had niet verwacht dat het verschil zo groot is. Neem direct aan, dat de weergave kwaliteit nog beter kan zijn.
    Maar je moet het dan wel kunnen betalen.
    Denk dat de complete installatiedan minstens €20.000,- MEER kost, dan mijn huidige set.
    Neem van mij aan de RME ADI-2 DAC FS samen met de sBooster lineaire voeding, een match made in heaven ;-).
    Het lijkt net of er ‘n LP opstaat met ‘n topklasse MC element.

  3. ‘@Las De Quad 606 begint te verouderen net zoals ‘n buizen versterker heeft ‘n solid-state ook ‘n moment
    (hoe meer dB’s des te groter de vervorming) dat de weergave minder wordt. Als ik straks ‘n nieuwe eindversterker aanschaf wordt het
    https://www.alpha-audio.nl/review/purifi-eigentakt-eval1-vs-nad-c298-twee-keer-uberklasse-d/
    Dat zijn DE versterkers die je A/B kunt vergelijken met de absolute top klasse €10.000 of meer.
    Jouw DAC is echt goed, ieder merk/apparaat klinkt anders, het is ‘n kwestie van smaak.
    En de verschillen kan niemand onthouden, maar wanneer er vergeleken wordt met 3D en vrije ruimte tussen de instrumenten en zangers, wordt dit wel beter. Alleen de prijsverschillen zijn dan enorm. Trouwens dan moet je ook geen dropveters gebruiken. Alleen de stroom al die naar de versterker gaat, daar heeft Jaap ook over geschreven.

  4. Iedereen die opzoek is naar ‘n DAC/VOORVERSTERKER/KOPTELEFOON versterker, dit is (RME ADI-2 DAC FS) het aangewezen apparaat.
    Samen met de sBooster heb je voor peanuts ‘n geluidsweergave die echt voldoet aan de audiofiel norm. Voor het verschil met deze voeding is ‘n A/B vergelijking niet nodig. Vond netzo als de vorige reacties van voormalige kopers de weergave erg iel/dun dus drukte de LD knop in, zodat de Loudness functie in werking trad. Het verschil was enorm, maar deze functie gebruik je absoluut niet als de sBooster als voeding gebruikt wordt. Alles wat gemist wordt in weergavekwaliteit met de schakelende voeding is aanwezig met de lineaire voeding. Weet zeker dat iedere Hifi zaak die deze combinatie in het assortiment heeft en laat horen. Heel weinig van de overige merken verkoopt.

  5. Wilde ook ‘n RME ADI-2 DAC FS aanschaffen, maar las de review
    https://www.alpha-audio.nl/review/review-burson-audio-conductor-v3/
    Geprobeerd maar hij was defect, nu toch de RME bestelt (vertrouw Burson niet meer) met de
    https://www.iear.nl/product/sbooster-botw-pp-eco-mkii-15-16-volt/
    Er staan hier reacties die overeenkomt met de ervaring van Jaap.
    Maar een veel betere lineaire voeding verandert de weergave ook van ‘n DAC.
    Mits de waarden 0,0…% ook echt zijn, niet door de fabrikant opgegeven, maar ook bij het zelf (Jaap) meten, dezelfde goede cijfers heeft.
    En na 100 uur inspelen kun je constateren hoe audioapparatuur klinkt.
    Jammer genoeg ontvang ik alleen de RME en niet de voeding, iEar is ‘n waardeloze webshop, bij het bestellen staat OP VOORRAAD, daarna ontvang je ‘n e-mail BETALING goedgekeurd, levering 4 ~20 dagen.
    Het prijskaartje/aantal chips/gewicht etc. heeft niets te maken met weergave.
    FFF?!! Het RME telefoonboek/ handleiding bestuderen, want dat is echt ‘n fantastisch boek, staat gelukkig ook online.
    De RME en Sbooster blijft staan, weet zeker dat het over 2 maanden audiofiel klinkt 😉

  6. Jammer dar “Audio-Gd D77” niet in deze test is opgenomen
    dan zou hij met vlag en wimpel de winnaar zijn geweest
    De D-77 DAC heeft maar liefst twee ES9038Pro dac chips zodat ze in mono mode kunnen werken en Femtosecond Accusilicon clocks!
    voor nog betere en precieze weergave
    deze dac kost nog net geen 1000 euro

    R2R technologie staat nog in de kinder schoenen, erg kleven nog al wat nadelen aan die helaas ook meetbaar en zelfs hoorbaar zijn, gelukkig maakt
    Audio-Gd ook andere DAC’s
    Ik kan iedereen die een DAC wilt hebben eerst een zelf op onderzoek te gaan
    en zelf gaan luisteren, want iedereen heeft zijn eigen voorkeur

    andere goed DAC’s voor onder 1000 euro zijn
    Tentlabs b-DAC uit Nederland!
    of even doorsparen voor de DDDAC, ook uit Nederland 🙂

  7. Leuk multitests!

    Een tijd terug had ik de RME ADI2 gekocht als vervanger voor mijn TEAC NT-503 DAC. Ik las er veel goede verhalen over, kon de mooie lichtjes en de uitgebreide handleiding (waar vind je nog een goede handleiding tegenwoordig?) niet weerstaan. Eerste indruk was dat de achtergrond stiller klonk en er iets meer detail was, maar het geluid klonk ook harder (harsh) en sterieler. Na een paar uur luisteren begon de sound me echt tegen te staan en werd de DAC vermoeiend.

    Ik dacht dat mijn ervaring misschien kwam door het ontbreken van een goede break-in tijd, maar op de fora die ik zag, werd daar lacherig over gedaan. Nu ik Jaap’s review lees, denk ik misschien dat het misschien beter had kunnen aflopen door een andere voeding te proberen, maar dat heb ik niet geprobeerd. Ik heb de DAC teruggestuurd en later geüpgraded naar een Schiit Yggdrasil R2R DAC, weliswaar iets duurder..

    Als de bovenstaande conclusie is dat de DACs van rond de 1.000 euro niet veel uit elkaar liggen en mijn RME-indruk is enigszins accuraat, is het dan geen beter idee om even door te sparen voor een iets beters/duurders? Of ben ik te negatief in deze?

    • Inspelen is geen fabeltje… dus prima dat je daar aan denkt. De voeding van de RME is echter vrij eenvoudig. Vandaar dat ik heb geprobeerd om er een lineaire voeding aan te hangen. En ja: dat is ontzettend goed hoorbaar.

      Een duurdere dac heeft vaak ook gewoonweg een betere voeding. Kortom: je kan doorsparen of zelf een upgradepad kiezen.

      Ga je fors meer uitgeven dan zul je zien dat er meer wordt gedaan: betere clocks, mooiere componenten in de input / outputstage / mooiere kast / etc…

  8. Leuk dat de RME er als winnaar uitkomt (zo lees ik dat dan toch een beetje). Zelf ook een jaar gespeeld met deze geweldige dac, maar nadat ik in aanraking kwam met een mooie r2r dac (Musician Pegasus, kostprijs zo’n 1200 ) was ik snel om en ben ik op dat spoor verder gegaan. Inmiddels geupgrade naar de Sonnet Morpheus, ook weer r2r.

  9. En toch heeft die Audio-gd R1 van de dac’s die ik gehoord heb een zeer hoge (muzikale) ‘fun’ factor. Vooral over buizen. Je hoort ook wel dat het veel beter kan, maar toch …. En zou je hem daarvoor aanschaffen?

    Wat voor bron gebruiken jullie? Over USB of meerdere opties?

  10. Grappig dat SMSL en Topping genoemd worden. Wat opvalt bij advertenties op marktplaats is dat ze altijd kort geleden zijn aangeschaft en nu al weer te koop zijn. Ik heb op die manier een SMSL M400 gekocht en na een maand weer verkocht. Niet muzikaal, kil, scherp.
    Vraag, beetje off topic vrees ik. Ik ben erg blij met een Teac UD-505, ongeveer in deze prijsklasse. Als ik wil upgraden (het is een virus) kan ik naar een winkel stappen en een dac thuis uitproberen. Als ik wil upgraden met een externe klok kan dat niet omdat die meestal alleen online te bestellen is. Hoe kom ik dan in vredesnaam achter de juiste keuze.

  11. Beste Jaap,

    Interessant artikel! Leuk ook vind ik de presentatie van de metingen, alhoewel ik niet van alle metingen precies begrijp wat ze zeggen (referentie naar wat meer info hierover?).
    Over de frequentie- en puls- respons plaatjes heb ik wel een vraag:
    Van een perfecte DAC zou je verwachten dat de frequentie respons helemaal vlak is, en de puls respons precies een puls is. Vooral dat laatste zie ik bijna nergens, en bij de ene die wel bijna een perfecte puls geeft (EN een praktisch vlakke frequentie karakteristiek heeft) wordt gesteld dat ie beroerd klinkt. Dat snap ik niet. Kun je daar iets meer over zeggen?

  12. Beste Jaap,

    Leuke test weer! Wat ook leuk zou zijn om eens een keer een aantal “goedkope” Chinese dac’s naast elkaar te zetten voor een vergelijk. Mijn gevoel is dat veel liefhebbers in deze populaire “klasse” zoeken en shoppen. Omdat ze tegenwoordig erg goed meten, best goed klinken en tevens heel betaalbaar zijn. Hierbij denk ik aan bijvoorbeeld de (top)modellen van Topping, Gustard, Aune, SMSL en Musician. Een mooi rijtje dat nog wel eens een heel verrassend vergelijk zou kunnen zijn, waarbij het eindoordeel alle kanten op kan ;-). Ik ben benieuw wat je van het idee vindt.

  13. Hi Jaap zoals we allemaal gewend zijn ‘n duidelijk geschreven review. Ging dus direct kijken wat de Sbooster kost. Ja er zijn betere DAC’s maar je moet het ook kunnen betalen. RME is ‘n begrip bij de professionele gebruikers. En de audiofiel weet, dat ‘n heel klein beetje verbetering in de weergavekwaliteit, heel veel meer kost. De negatieve ervaringen (RME) die ik heb gelezen, zijn van de zogenaamde kenners, die denken dat elke voeding gelijk is. Begrijp de fabrikant niet, dat deze de adviesprijs belangrijker vindt dan het uiteindelijke resultaat. Jouw mening heeft niets met smaak te maken, bij jouw gaat hem om de punten die doorslaggevend zijn. Bedankt voor deze multitest en raad de lezers van Alpha-Audio om https://www.rme-audio.de/adi-2-dac.html te openen. Je zult versteld staan van alle opties/mogelijkheden.

    • Een goede voeding is duur… elke investering gaat uiteindelijk x4. Dus stel dat ze 25 euro extra investeren, dan kost dat de klant 100 euro… Je moet wel een bepaald prijspunt halen. Zonder de Sbooster klinkt hij goed. Met de Sbooster écht beter. Dat is een simpele upgrade. Maar nu is het aan de liefhebber om dat te doen of niet. Gelukkig laat de RME het toe.

×