vrijdag, maart 29, 2024
Home Review Aurelia Cerica luidspreker

Review Aurelia Cerica luidspreker

10

Voordelen

  • Prachtige, open weergave
  • Opvallend strak, ritmisch laag
  • Mooi om te zien

Nadelen

  • Design moet je van houden
  • Geen andere stand mogelijk

Prijs: € ? 4300

Bouwkwaliteit
Prijs
Afwerking
Geluid
Aurelia Cerica

Aurelia… wie? Dat begrijpen we. We hebben er eerder over geschreven. Het merk is opgezet door de man achter Amphion: een Fins luidsprekermerk. En hoewel Amphion prima draait, wilde Antti Louhivaara – de lead engineer bij Amphion – toch voor zichzelf beginnen. Het resultaat: Aurelia!

De Aniara is ons prima bevallen. En tijdens wat demo’s over streaming door het land is gebleken dat wij niet de enige zijn die onder de indruk zijn van het compacte speakertje. Nu is het tijd voor het grotere werk! Michael van Dune Blue heeft bij ons een set Cerica’s afgeleverd om daar eens naar te gaan luisteren.

Groot!

Aurelia Cerica
We kunnen kort zijn: dit is een bijzonder speaker om te zien.

Op een foto lijkt het allemaal wel mee te vallen. In het echt zijn de Cerica’s een stuk groter dan we hadden ingeschat. Dat is niet erg, want wat blijkt: de vrouw des huizes vindt ze wel mooi. Zeker in het wit. En dat is niet gek, want ze vallen prima weg in het interieur. Overigens op de foto spelen we nog in de kleinere studio. Daar hebben we ze alleen laten inspelen en gefotografeerd. Later zijn ze toch – vanwege de omvang – naar de grotere ruimte gegaan.

In de woonkamer staan de twee Cerica’s echt netjes. De voet is prachtig en vormt echt één geheel met de speaker. En omdat de speakers smal zijn (maar diep) vallen ze vrij snel weg in de ruimte. Het oogt daar helemaal niet zo groot en dat is positief.

De afwerking is zonder meer goed. Boven en onder zien we een aluminium deel. Onderop heeft het als functie dat het de poten moet koppelen. Dat gaat beter met aluminium dan met hout. Daarbij oogt het modern en chique om het zo te doen.

De units zijn keurig verwerkt in de behuizing die verder van MDF is opgebouwd. Het lakwerk is zonder meer netjes en in ons geval wit en afgewerkt met hoogglans. Geeft een lekker chique uiterlijk!

XO-lijn

Aureilia heeft twee lijnen: de Superiore-lijn en de XO-lijn. Superiore is een ‘all purpose’ lijn met talloze modellen die prima presteren en ook nog betaalbaar blijven. De Aniara is een voorbeeld van een compacte betaalbare speaker in deze lijn.

De XO-lijn is de high-end lijn van Aurelia. En de Cerica is daar met ? 4300 de instapper van. Een prijs die zeker niet aan de grenzen van krankzinnigheid ligt. Voor dat bedrag krijgt u een tweeweg-monitor met een drietal tweeters en twee woofers. Huh? Drie tweeters? Ja… dat leggen we zo even uit. Laten we alvast concluderen dat het een aparte opzet is die we eigenlijk bijna nooit zien. Louhivaara – de ontwikkelaar van de speaker – noemt het een Cylinder Source Radiator Tweeter systeem… En hele mond vol.

Cilindrisch

Aurelia Cerica
De drie tweeters moeten zorgen voor een cilindrische afstraling van midden en hoog. Daardoor moet een beter live-gevoel ontstaan.

De tweeters die alles boven de 1500 Hz oppakken, gedragen zich volgens Aurelia als een soort ribbon. Door drie tweeters boven elkaar te zetten en de golven te sturen met de kast (soort wave guide), ontstaat een soort cilinder van geluid die naar de luisteraar beweegt. Het klinkt heel technisch, maar ook wel weer logisch als u er over nadenkt. Maar of het nu beter is… dat is altijd de vraag natuurlijk. Daar komen we later op terug.

Instelbaar

Leuk en handig bij de Cerica is het instelbare midden en hooggebied. De schakelaar achterop zorgt ervoor dat de speaker meer of minder ‘presence’ krijgt. Wij hebben beide standen geprobeerd en kiezen toch voor low, omdat high net wat te pittig kan zijn, waardoor bepaalde opnamen niet meer prettig overkomen. Sarah McLachlan hoeft van ons niet nog fellere t’s en s’en te krijgen bijvoorbeeld.

Aankoppelen maar!

We hebben de set zowel in de studio aan de set van Dion Audio en de Oppo, als in de woonkamer aangesloten waar we spelen met Pass Labs, Van Medevoort en NAD (M51). In beide gevallen werkt het uitstekend, al horen we in de woonkamer wel meer lucht en ‘ballen’. Dat ligt zowel aan de ruimte als aan de kracht van de vM PA333’s. De Aurelia heeft een rendement van 87 dB wat niet hoog is. Echter: het is ook niet heel laag, en in wezen is een gunstig impedantiegedrag belangrijker bij een speaker.

Een paar details: we gebruiken in de werkkamer een gefilterd stekkerblok van Kemp: de powerstrip 8plus. Bekabeling komt van AudioQuest. In de grote ruimte hebben we een aparte energiegroep, bekabeling van ArtSpeak en filters van Van Medevoort.

Soft en ritmisch

Aurelia Cerica
U kunt kiezen voor low of hi presence. Low is voor ons prettiger.

Wie naar een speaker kijkt, kan soms al een gevoel daarbij hebben. Wij hebben een gevoel van een softe, warme weergave. Een soort warme deken. Maar niets is minder waar! Ja, het hoog en midden is vrij van korrel. En dat geeft een wat zachte weergave. Maar warm? Nee, dat kunnen we niet direct zeggen. Eerder snel, ritmisch en bijzonder open.

Dat is toch een grappige en verrassende wending na ons verwachtingspatroon. De Aurelia Cerica blijkt een beetje een feestbeest! Een speaker die de voetjes losmaakt! En dat helemaal als we wat up-beat muziek opzetten. Denk aan Marco V. Of Atoms for Peace van Thom Yorke waar bij bepaalde nummers een behoorlijke snelheid en zware beat in verwerkt zit. De twee woofers die tot zo’n 40 Hz gaan hebben daar helemaal geen moeite mee. Erg indrukwekkend.

Als we echter wat zachter werk gaan draaien. Denk aan Damien Rice of Dido, dan transformeert de Aurelia compleet. We horen ontzettend veel verfijning en een zéér prettige weergave van stemmen. Hier ligt naar ons idee de kracht van deze speaker. Het geheel komt zo echt en faserein over dat we echt de illusie hebben naar live te luisteren.

Natuurlijk moet de opname kloppen, maar dat argument is zo voor de hand liggend dat we het in veel recensies laten voor wat het is. Het knappe van de Aurelia Cerica is echter dat het ‘truukje’ ook werkt met minder goede opnames. Wel zo prettig, want laten we eerlijk zijn: 80 procent van de opnames is niet optimaal. Moeten we daardoor 80 procent laten liggen? Nee… natuurlijk niet. Zonde! En deze luidspreker maakt het weer mogelijk om ook van die muziek te genieten. En als de opname dan wel perfect is… dan is het gewoonweg wegdromen!

10 REACTIES

  1. 80% niet oke lijkt mij wat royaal maar ik moet toegeven, ik luister niet naar pop-muziek.

    Voor wat betreft de S-klanken: je zou eens wat speakers moeten beluisteren met verschillende tweeters.
    Metal dome associeer ik met een briljant hoog maar daar door ook zeer gearticuleerd.
    Soft dome is in mijn beleving minder gearticuleerd en dat ervaar ik als natuurlijker.
    Ribbons zijn mijn persoonlijke voorkeur maar dat lijkt mij logisch als je al 25 jaar een paar Apogee speakers hebt.
    Het is m.i. een kwestie van smaak en gewenning.

    Als je een media speler hebt die VST ondersteunt, probeer eens een de-esser: http://www.best-free-vst.com/plugins/effects/de-esser-01.php
    Een beetje EQ, midden/hoog licht afrollen wil ook wel eens helpen.

    Buizen: ja die kleuren. Ik ben er geen voorstander van dat een installatie kleurt. Ik wil de opname horen, niet de doosjes. Een wat onrealistisch ideaal omdat alle componenten kleuren maar sommigen doen dat erger dan andere en ik reken buizen tot de kleurpotloden.

    Ten slotte:
    Je hebt muziekliefhebbers en je hebt audiofielen.
    De eerste luisteren naar muziek, de tweede naar dure doosjes verbonden met dure touwtjes.
    Pas op dat je geen audiophile nervosa oploopt, dat is namelijk een tamelijk dure ziekte, alleen te genezen door een volgende onvermijdelijke dure aankoop die uiteindelijk toch niet de juiste synergie weet te bewerkstelligen waardoor ….

    • Bedankt Vincent.

      Ik ben echt een muziekliefhebber maar sinds ik, nog maar net, in de hifi zit let ik op veel te veel dingen. Ik lees er enorm veel over en daardoor is mijn beleving voor een stuk om zeep.

      Ik vind de spullen echt wel leuk maar ik wil vooral weer zorgeloos genieten van mijn uitgebreide cd collectie. Ja cd’s. Ik denk ook aan ribbons nu en zou voorzichtig starten met een quad s2. Nu heb ik een softdome, acoustic energy 301, maar beetje gekend voor nerveus hoog. Toch denk ik dat ook Jaap een punt heeft met de aansturing.

      ik speel nu veel america toestanden en vooral bij de vrouwen loopt het mis. Daardoor let ik er nu ook al meer op bij de mannen. En zo wordt het wel heel moeilijk genieten.

      Het is mijn derde set in anderhalf jaar. Denon, audiolab, mitchell and johnson. Telkens scherp hoog dus toch voor een groot deel de speakers denk ik. Ik kan de treble wat minderen maar dan mis ik weer zo veel. En helpt ook niet echt.

      Hoewel ze fantastisch zijn als het klopt. Echt niet te doen. Al mijn elektronische muziek klinkt geweldig. Veel detail, super snel, veel sprankeling. Plaid, mouse on mars, boards of canada. Echt voor het geld fantastisch. Zelfde met country. Guy clark, joe henry, de nieuwe wilco,… Alle goeie opnames klinken echt top. En die speakers staan gewoon op een laag ikea meubeltje.

      Niet op stands, niet op de juiste hoogte maar goed dat die klinken. Ik wil ze eigenlijk liever houden dus misschien toch weer de set aanpassen?

      Enfin. In elk geval bedankt voor de tips en de steun. Ik hou je op de hoogte. Wil nu echt niet meer overhaast handelen. Al veel geld kwijt door telkens met verlies te verkopen. Gelukkig was mijn top dac, dion audio, een koopje dus heb ik weer nieuwe moed.

      Groeten

      Geoffrey

  2. Dag Jaap,

    Ik lees hier dat 80 procent van de opnames niet ok zijn. En dat kan ik volop beamen. Ik zit dan ook met een dilemma. Mijn set klinkt met een mooie opname fantastisch. Ok, niet high-end of zo maar echt wel heel mooi.

    Bij een mindere opname heb ik nog steeds last van erg storende s klanken. Bij veel opnames dus. Vooral vrouwelijke vocals. Nu heb ik een paar bedenkingen.

    Een mindere opname wordt dan toch ook afgestraft door de focals of niet? Of door jouw epicons? Dus kunnen jullie dan ook enkel de mooie opnames spelen of zie ik dat verkeerd?

    Ik begrijp dat je volledige transparantie wil om te testen maar voor een liefhebber ben je toch beter af met een meer vergevingsgezinde speaker?

    Ik heb een nieuwe dac zoals je weet en ik twijfel niet aan zijn kwaliteiten. Integendeel. Maar als ik die s klanken wil minderen dan moet ik het toch vooral in een andere speaker zoeken of niet? Ook al weet ik dat de hele set moet kloppen. En die set wordt ook nog wel naar een hoger level getild. Een buizenvoorversterker bijvoorbeeld. Maar daarmee los ik mijn probleem niet op denk ik.

    Want bij de aurelia zeg je dat het zo fijn is dat die speaker ook al die mindere opnames prima beluisterbaar maakt. En dat is net wat ik wil.

    Dus nieuwe meer vergevingsgezinde speakers? Toch?

    Groeten

    Geoffrey

    • Veel opnames zijn inderdaad niet goed. Loudness kills… toch heb ik gemerkt met de Grimm LS1be dat er wel high-end apparaten zijn die daar tegen kunnen. Of het truuks zijn… geen idee. Mijn privé-set vindt het niet lekker. Harde ‘S’en ben ik kwijt door een goede bron aan te schaffen. Vaak gaat dat gewoon mis in het digitale domein. Een softdome-tweeter helpt ook. Ribbons moeten héél goed geïmplementeerd zijn, wil het niet scherp worden. Maar als die werken… wow.

      Je dac is prima. Nu je aansturing. Speel je met een cd-speler of een pc / laptop?