Home Review Bryston 3B³

Review Bryston 3B³

4

Voordelen

  • Snelheid
  • Rust
  • Transparantie
  • Controle
  • Garantie

Nadelen

  • Mist iconische status 4B-serie

Prijs: € 5250

Bouwkwaliteit
Inzetbaarheid
Klank
Prijs
Bryston 3B SST3

Historie Bryston

Voor diegenen die Bryston nog niet kennen, ja die zijn er nog steeds, even een kort overzicht van de historie van dit Canadese high-end merk.

Bryston is opgericht in 1962 en richt zich, als OEM fabrikant, voornamelijk op productie van medische apparatuur. In 1967 koopt John W. Russel, een voormalig NASA ingenieur, het bedrijf en komt een van zijn zoons, Christopher, voor Bryston werken. Omdat Chris een voorliefde heeft voor audio en elektronica, experimenteert hij al snel met audioproducten onder de Bryston naam. De eerste versterker die hieruit wordt geboren, de PRO-3, wordt in 1973 gekocht door de Toronto Sound Studio voor gebruik in een van haar mastering studio’s. De mastering engineers zijn zo onder de indruk van de PRO-3 dat Bryston besluit de versterker in productie te nemen. Hierna komen de twee andere zoons John (jr.) en Brian ook voor het bedrijf werken en wordt het product gelijktijdig in Canada en de VS gelanceerd voor zowel het home-audio als het pro-audio segment. Ongeveer rond deze periode is ook James Tanner bij het Canadese bedrijf werkzaam en deze richt zich vanaf dit moment op de marketing van Bryston.

De PRO-3 (valt u ook de overeenkomst met de latere aanduiding ‘3B’ op?) word erg goed door het publiek en de vakpers ontvangen. Hierop lanceert Bryston in 1977 de nu legendarische 4B. Al snel wordt deze uitgeroepen tot de ‘beste versterker ter wereld, ongeacht de prijsklasse’. Mede door dit succes kan Bryston zich verder als fabrikant van audio apparatuur ontwikkelen en kiest ze ervoor om (vanuit haar medische oorsprong) logischerwijze te investeren in kwaliteit en duurzaamheid, waarna in de jaren 90 van de vorige eeuw de ongeëvenaarde garantietermijn van 20 jaar wordt geïntroduceerd. Bryston neemt hierbij alle kosten, inclusief transport en materiaal, op zich. Deze garantie is ook nog eens overdraagbaar. Destijds een ongekende prestatie, vandaag de dag nog steeds respectabel. Denkt u maar eens terug aan de tijd van twintig jaar geleden. Is er iets uit deze tijd dat nog deel uit maakt van uw huidige leven? 20 jaar is echt heel erg lang. Rare jongens die Canadezen. Of misschien briljant? Moedig is het in elk geval.

Elke Bryston versterker is compromisloos ontworpen volgens het ‘dual-mono’ design. Dit betekent dat er twee separaat van elkaar opererende versterkers in een enkele behuizing zijn geplaatst. Dit betekent dat het ene kanaal de performance van het ander niet kan beïnvloeden. Het enige gedeelde component blijkt in de praktijk de netspanningskabel. Dit is niet uniek in de hifi wereld, maar wat misschien wel uniek is, is dat het basisontwerp van de Bryston versterkers een doorontwikkeling is van het oer-ontwerp in de jaren ’70 van de vorige eeuw. Dit betekent ruwweg dat het ontwerp niet alleen is gezuiverd van kinderziektes, maar zo ongeveer op elk punt is bijgeschaafd om de klank en betrouwbaarheid te optimaliseren. Met name deze laatste factor is voor Bryston een kernwaarde waar nimmer van wordt afgeweken.

4 REACTIES

  1. Overdrijven is een vak, maar met vermogen is dat niet te overdrijven. Elke 3dB is een verdubbeling in volume. Met het wattage is dit x 10 en ben het eens dat bv een 150 watt veel beter kan klinken dan een 100 watt. Maar de 80 watt mono buizenbak doet het ondanks deze watt’s ook perfect. Het is inderdaad een must om nergens op te bezuinigen want met dit materiaal hoor je echt grote verschillen.

  2. ‘@Offgrid. Dankjewel voor deze reactie. De ‘Cubed’ serie is inderdaad heel erg goed.

    Wat u omschrijft over de scherpte van een SST2 ten opzichte van een ‘Cubed’ herken ik niet. Ja, de ‘Cubed’ is beslist beter dan de SST2, maar beide 4B’s zijn zodanig ontworpen dat de vervorming juist bij hogere volumes gelijk blijft. Deze techniek hebben de Bryston amps al vanaf de SST lijn.

    Het zou wellicht een mismatch met de gebruikte voorversterking kunnen zijn. De ‘Cubed’ heeft namelijk een vernieuwde input trap die hem beter laat matchen met een ander merk voorversterker. Toch zou ik ‘scherpte’ zelf elders zoeken.

    Mijn ervaring heeft me geleerd dat als een Bryston scherp klinkt, dit doorgaans wordt veroorzaakt door een zwakke schakel elders in de keten, zoals de stroomvoorziening. Denk hierbij aan een OEM netspanningskabel. Bij zware eindversterkers in een dergelijke high-end klasse is het altijd raadzaam te investeren in kwalitatief hoogwaardige bekabeling.

  3. Onlangs de gelegenheid gehad om de 4BSSTcubed en de 4BSST2 achter elkaar te mogen beluisteren op mijn eigen PMC OB1 transmissielijn speakers bij mij thuis.
    Wat opvalt is de enorme verbetering qua muzikaliteit maar ook de wat zachtere manier waarop de SSTcubed omgaat met het hoog. Waar de SST2 juist erg agressief en soms een tikkie schel klinkt als je op een wat hogere SPL draait, valt het je bij de cubed versie pas op als je iets wilt zeggen tegen diegene die naast je zit en je beseft dat je redelijk onvermoeid naar deze versterker kunt luisteren op meer dan normale geluidsnivo’s.
    Voor wat betreft de controle in het laag zijn beide versterkers zeer zeker aan elkaar gewaagd. Voor wat betreft het prijsverschil van nog geen € 800 tussen de 3 en 4 zou ik eerder gaan voor de laatste, zeker omdat er een ingangsbegrenzing op zit die de versterking een 6? tal dB’s terugschroeft. In mijn beleving kun niet genoeg power reserve ter beschikking hebben en een versterker die wat extra watts kan leveren aan eventueel tegenstribbelende speakers verdient daarom te allen tijde mijn voorkeur. Als analogie: Met een leopard tank je caravan de berg op trekken is natuurlijk pure waanzin, maar de overkill aan vermogen is wél lekker! 🙂