Review: CEC CD5

Features
Optiek
Bouwwijze
CEC CD5

Bouwwijze

CEC CD5 - DAC

Intern is de CEC CD5 redelijk eenvoudig van opzet. Het loopwerk is mooi centraal in de behuizing opgenomen. Het voedingsgedeelte is aan de linkerzijde geplaatst. Uiteraard past CEC een lineaire voeding toe. Op een separaat voedingsboard vindt de gelijkrichting, afvlakking en ontstoring van de verschillende voedingslijnen plaats. Vanuit deze print worden alle voedingsspanningen naar de verschillende onderdelen van de machine geleid.

Het mainboard is voorzien van een hele mooie ESS ES9018K2M DAC. Deze heeft een bitbreedte van 32 bits en kan DSD bestanden verwerken tot 5,8MHz. De uitgangstrap voor het single-ended en gebalanceerde uitgangssignaal zijn beide voorzien van opamps. Een uitgangstransformator voor de gebalanceerde sectie ontbreekt logischerwijze in deze prijsklasse. We prijzen wel de toepassing van hoogwaardige muting-relais in plaats van muting transistors aan de uitgang. Prima keuzes van het Japanse CEC.

Functionaliteit

CEC CD5

Dat de CEC CD5 niet zomaar een cd-speler is, blijkt al uit het voorgaande. Veel interessanter is de aanwezigheid van een volwaardige DSD DAC. Jazeker, de in de CD5 ingebouwde DAC kan zelfs overweg met (native) DSD materiaal. En dit is een eigenschap die we niet bij heel veel cd-spelers terugvinden. Hier kan perfect een (bestaande) netwerkspeler zoals een Bluesound Node of een Auralic Aries streaming bridge op aan worden gesloten en hiermee doet de CEC in een oogwenk dienst als een hoogwaardige digitale hub in de geluidsinstallatie.

Wanneer we het toch over de DAC hebben, dan kunnen we wel melden dat de DAC zowel S/PDIF optisch, coaxiaal en – voor DSD – USB ondersteunt. Wat er ook wordt ingestuurd, de DAC verklapt in duidelijke taal welke ingang is gekozen, of de stream PCM of DSD betreft en wat de samplingrate van de stream bedraagt.

Tenslotte is de DAC voorzien van een gebruikersfilter. Nu zijn we eigenlijk geen voorstander van filtering waarover de eindgebruiker de eindcontrole heeft. Gelukkig heeft de CD5 maar twee smaken, namelijk ‘pulse’ en ‘flat’. Bij de keuze voor ‘pulse’ elimineert de speler alle pre- en postringing effecten. Hierdoor krijgt de weergave meetbaar betere waarden. Meetbaar, want dergelijke verschillen zijn zo minimaal, dat ook wij bij een blinde luistertest geen score van 100% behalen.

Op ‘flat’ corrigeert deze filter, u raadt het waarschijnlijk al, meetbaar niets. We hebben er bij verschillende cd’s mee gespeeld en hebben de indruk dat het een hele lichte polijstende werking heeft op het hoog, maar gezien wij ook al een paar jaartjes ouder worden kunnen we hier met alle eerlijkheid van de wereld geen harde uitspraak over doen. Dus, gratis Alpha-advies: lekker op ‘pulse’ zetten en genieten van de muziek.

Tot slot is de CEC CD5 uitgerust met een hoofdtelefoonuitgang voorzien van een analoge(!) volumeregeling. Dus, zelfs op hele lage volumes vindt er geen bit-crunching plaats. En de kwaliteit van deze uitgang is dan ook prima.

Connectiviteit

Het achterpaneel maakt, net als de gehele machine, een minimalistische indruk. Van links naar rechts vinden we zowel een single-ended als een gebalanceerde analoge stereo uitgang. Vervolgens een USB-poort voor het insturen van digitale datastromen tot DSD 4x als een optische (tot 24-96) en coaxiale (tot 24-192) S/PDIF ingang. Vervolgens vonden we een tweetal S/PDIF uitgangen zodat de CD5 kan worden aangesloten op een externe DAC. Geen idee waarom iemand dit bij deze speler zou willen doen, maar het kan. En dat telt.

Winkels met CEC