Home Review – Focal Sopra no1

Review – Focal Sopra no1

15

Voordelen

  • Natuurgetrouw geluid
  • Hoge kwaliteit weergave van muziek
  • Detail in het geluid
  • Design van de speaker

Nadelen

  • Formaat (erg fors)
  • Niet zonder statief leverbaar
  • Heel kritisch op bron en aansturing

Prijs: € 3999 per stuk

Bouwkwaliteit
Aanstuurbaarheid
Weergave
Prijs

Inleiding

Focal is een gerenommeerd merk in de hifi-wereld. En dat is helemaal niet zo gek als wij kijken naar de producten die Focal produceert. Want wat is er belangrijk? Inderdaad kwaliteit. Dat was zo, is zo en zal ook zo blijven. Maar als Focal een speaker op de markt brengt en deze de naam No1 geeft, is dat wel een dappere benaming. Al staat het in dit geval voor de positionering binnen de Sopra-serie (de kleinste…). We bekijken deze ‘kleine’ – not – bookshelf eens goed: de Focal Sopra No1.

De kooi van Faraday. Hiermee wordt een kooivormige constructie aangeduid, welke gemaakt is van elektrisch geleidend materiaal. De kooi zorgt ervoor dat elektrische velden niet binnen kunnen dringen. In de praktijk wordt “de kooi” voornamelijk gebruikt om elektromagnetische straling buiten te sluiten. Een ruimte zou hiermee ondoordringbaar zijn voor de elektromagnetische straling. Waarschijnlijk leest u dit en denkt u: “Leuk om te weten, maar ik lees toch een stuk over een speaker?”

NIC

Dat klopt. Echter heeft de recherche (onderzoek) afdeling niet stil gezeten. We vinden in de Sopra No1 namelijk NIC. NIC staat voor Neutral Inductance Circuit. Voordat u last krijgt van hyperventilatie, gaan wij u in begrijpelijke Nederlandse taal uitleggen wat dit inhoudt.

Een speakerunit heeft aan de achterzijde een spoel zitten. Deze is magnetisch. De magnetische krachten zijn een essentieel onderdeel van de speakerunit. Onderzoekers ontdekten dat de intensiteit en krachten variëren. En wel door drie invloeden: de beweging van de voice-coil (spreekspoel), de stroom die er doorheen loopt en de frequentie van het signaal. De onderzoekers bij Focal wilden natuurlijk optimale controle realiseren. Kortom: ze moeten het magnetisch veld temmen om zo de resolutie van het systeem een stuk hoger te krijgen.

Focal heeft een soort ring ontworpen op basis van deze Faraday-kooi (er zijn overigens meer fabrikanten die een variatie van deze ring toepassen). Onder aan de streep zorgt deze ring voor betere controle over de magnetische velden. Resultaat: minder vervorming en meer dynamiek in het geluid.

Marketing of techniek?

TMD, Tuned Mass Damper. Even kort door de bocht… dit is een techniek die is afgekeken van wolkenkrabbers. Deze techniek zou er namelijk voor zorgen dat bij een aardbeving, de gebouwen niet als een kaartenhuis in elkaar zakken. Pas het toe op een speaker en we zien een speaker met minder vervorming in het middengebied.

Mocht dit nog niet genoeg techniek zijn, dan propt Focal voor de zekerheid ook nog IHL, Infinite Horn Loading, in de No1. Als we alle marketingtaal eruit filteren, komen we tot de volgende uitleg. In de Sopra No1 wordt gebruikt gemaakt van een Beryllium tweeter – waar wij overigens groot fan van zijn. Echter heeft een tweeter – nagenoeg elke tweeter – een nadeel. Het volume van samengedrukte lucht áchter de tweeter. De samengeperste lucht zorgt voor tegendruk waarbij een soort veerwerking ontstaat en dat zorgt voor vervorming. Hierdoor komt de tweeter niet goed tot zijn recht.

Door een natuurkundige berekening, hebben ze een vorm in de behuizing ontwikkeld. En een uitgang voor de vervormde lucht achter de tweeter. Dit is herkenbaar aan het rooster aan de achterkant van de behuizing van velen Focal Speakers.

Dit is natuurlijk allemaal erg leuk om te lezen, maar wat nog veel belangrijker is, klinkt de speaker dan ook echt zo goed?

Winkels met Focal

Sint-Antoniusstraat 15
2300 Turnhout, BE
Joseph Bensstraat 21
1180 Ukkel, BE
Bredabaan 1031
B-2930 Brasschaat, BE
Pelikaanstraat 126
2018 Antwerpen, BE
Schoenmakersstraat 19
6041EX Roermond, NL
Grotestraat 23
5931 CS Tegelen, NL
St. Ceciliastraat 28
5038 HA Tilburg, NL
Geldropseweg 105
5611 SE Eindhoven, NL
Breestraat 146-148
2311CX Leiden, Zuid Holland, NL
Korte Jansstraat 11
3512GM Utrecht, NL
Markt 3
3131 CR Vlaardingen, NL
Steenstraat 54
6828 CM Arnhem, Gelderland, NL
Theresiastraat 151 - 157
2593 AG Den Haag, Noord Holland, NL
St.-Katelijnevest 53
2000 Antwerpen, BE
Beethovenstraat 9-b
1077 HL Amsterdam, Noord Holland, NL

15 REACTIES

  1. Deze boekenkast luidsprekerboxen zijn zoals je zelf schreef hebben ‘n nadeel ze zijn erg FORS!

    De https://nl.yamaha.com/nl/products/audio_visual/speaker_systems/ns-5000/features.html behoort tot de zelfde categorie, hoewel deze ‘n boekenkast?!!! luidsprekerbox te noemen, bijna lachwekkend is.
    Waarom?!!!de handleiding legt uit hoe je deze boxJES moet neerzetten, MET Z’n TWEEËN!!!
    Dat is niet voor niets!!! We zijn gewaarschuwd

    Ik ben reuzen benieuwd of Yamaha het aandurft’ n multitest tussen de “ns-5000” (die zich dus absoluut NIET in dezelfde prijsklasse bevindt) en DE Focal

    De medewerkers van alpha-audio.nl site gebruikt de Focal Sopra no1 niet voor niets als de reference luidsprekerbox.
    Begrijp me goed ik kraak geen van beiden af.
    Maar de titel “reference” moet de Focal wel verdienen en ik kan het niet geloven dat Yamaha teveel vraagt voor de geleverde producten.

  2. Mooie review Quinten en idd prachtige speaker! Ik heb deze ook gekocht onlangs, alleen ben ik voor de walnoot kleur gegaan, ook erg mooi vind ik.

    Ik heb er 2 vraagjes over:
    1. Wat adviseren jullie mbt de spikes onder de stands? op foto’s van jullie reviews zie ik ze jullie wel gebruiken. Ik heb laminaat met daaronder beton. Levert het een beter geluid op als ik ze op spikes zet? (ben wel bang dat ze dan minder steady staan)
    2. wat is jullie ervaring qua hoe ver je ze uit elkaar moet zetten? Wat geeft het beste, holografische plaatje? Ik luister op zo’n 4,5 meter afstand. Ze staan nu 4 meter uit elkaar.

    Uiteraard wil ik hier zelf ook mee gaan spelen, maar ik merk dat het fijn is een vertrekpunt te hebben, van kenners.

    Hartelijk dank vast en ga door met deze mooie site, ik kom er graag 🙂

    • Uitgangspunt is een gelijkzijdige driehoek.
      Trek je de speakers wat meer uit elkaar c.q ga je wat dichterbij zitten dan krijg je wat meer detail. Probeer ook eens wat toe-in of als je met meerdere luistert, kruisen voor de zitbank.
      Een aardige handleiding vind je bij Audio Physic: http://audiophysic.de/aufstellung/index_e.html

      En verdienstelijk verhaal over spikes en hun tegenhanger, het ontkoppelen: http://www.whatsbestforum.com/showthread.php?4253-Understanding-Coupling-Decoupling-with-particular-reference-to-loudspeakers

    • Wow… 4 meter? Dat is ver zeg! Maar ja: als je op 4,5 meter afstand zit, kan het wel gaan denk ik zo. Je hoort het snel genoeg of het nog strak is. Zet eens een mannenstem in mono op. Als die in proportie is en strak staat, is het ok.

      Spikes klinken altijd wel strakker. Je hebt ook Soundcare-spikes. Die werken geweldig en krassen niet de vloer.

      • Hoi Jaap en Vincent, dank voor jullie reactie. Het is een beetje suf, maar ik heb het nav Jaaps opmerking toch maar even nagemeten en er blijkt 2,8 meter afstand tussen de speakers te zijn. Had het iets ruimer ingeschat haha! Ik zit op 3,2 meter. Ik kan de speaker om praktische en esthetische redenen niet nog verder de kamer inzetten en ook niet de bank naarvoren halen. Wel zou ik ze nog iets breder van elkaar kunnen opstellen zodat de afstand tussen speaker en luisterspot even groot is als van speaker tot speaker. Maar wat win ik daarmee? Is die gelijkwaardige driehoek zo essentieel? ik meen (ik dacht op deze site zelfs) ook wel andere verhoudingen gezien te hebben. Wordt het stereobeeld groter bijv?

        De spikes heb ik nu uitstaan (er zitten standaard schoteltjes bij de Sopra 1 voor onder de spikes); ik heb het idee dat de bas toeneemt, maar wel iets strakker wordt. Maar een wereld van verschil vind ik het niet.

        • Dag Bart

          Die gelijkzijdige driehoek is een richtlijn, niet te verwarren met een dwangbuis.
          Ik zelf heb de speakers dichter bij elkaar staan dan de driehoek voorschrijft.
          Dat komt omdat ik stereo vaak erg onnatuurlijk vind klinken.
          Als ik in het concertgebouw naar een piano recital luister dan hoor ik absoluut geen stereo effect, geen hoog rechts en bas op links.
          Zelfs in een grote bezetting, een symfonieorkest is er opvallend weinig richtingsinformatie.

          Je kunt de zaak natuurlijk ook rustig op zijn plek latten staan en gewoon op de grond gaan zitten. Richt de speakers maar eens recht op het hoofd en schuif is wat naar voren.
          Mijn ervaring is dat een typische near field opstelling, dichtbij en de spekers recht naar je toe de beste resultaten geeft. Logisch want als je on-axis zit (de acoustische as van de speaker) dan heb je de beste response. Zit je dichtbij dan elimineer je ook veel van de ruimte.
          Experimenteer maar eens en laat je niet gek maken door allerlei normen, richtlijnen en voorkeuren (zoals deze 🙂 )

          Spikes: wat leesvoer http://www.audioholics.com/loudspeaker-design/speaker-spikes-and-cones-2013-what2019s-the-point

    • Hi Bart, ik had tijdens de test een demping mat voor machines onder de speakers liggen. Dit is misschien stiekem wel een hele goede oplossing of tweak. Het beschermt je laminaat en demp ongewenste trillingen. Je kan natuurlijk gewoon een mooi rondje eruit snijden en die gebruiken. Voor de positie van de speakers zit er niks anders op dan schuiven en draaien. En natuurlijk luisteren. Een nummer wat wij vaak gebruiken op de redactie is mooie dag van Blof. Hopelijk heb je wat aan de tips.

      • Hoihoi,

        sorry voor de late reactie, ik heb een knetterdrukke week achter de rug. Maar nu vanavond eindelijk weer even tijd om met de positie van de speakers te spelen.

        Ik heb het idee dat het enorm nauw komt met deze Sopra, als in centimeterwerk. Is dat jouw ervaring ook Quintijn?

        Mbt de spikes: ik ken het verhaal, maar wat ik nu vooral wil weten is of de werking van spikes minder van toepassing is bij speakers op een stand. Zeker met de zware stand van de Sopra’s was de gedachte dat die veel trillingen opvangen. Dus zou spikes of ‘gewoon’ de plastic witte ringen eronder, weinig verschil moeten maken dan toch? of zit ik helemaal mis? Ik merkte met mijn vorige speakers (vloerstaanders) dat die beter presteerden met spikes op 5cm graniet en daar weer dempers onder. Is die invloed minder met speakers op (zware) stands?

        Het liefst gebruik ik dat graniet niet meer, het maakt de hoogte van de speaker te hoog, en het staat ook lelijk 🙂

        Dank voor het meedenken!

×