Review JM Reynaud Bliss Jubilé

• Bouw
  • Plaatsing
  • Aansturing

• Niet voor detailfreaks

Prijs: € 1950

JM Reynaud Bliss Jubilé

Natacha Atlas heeft al heel wat watertjes doorzwommen maar op haar laatste album “Strange Days” horen we haar op haar best. Ondersteunt door een fijne bezetting zingt ze een tiental nummers die hun tijd nemen om te ontplooien. Er is ruimte voor de muzikanten en de gevarieerde instrumentatie komt mooi door op de Bliss Jubilé. Meestal zijn het de piano en de contrabas die de nummers magistraal ondersteunen. De stem van mevrouw Atlas klinkt zuiver en verfijnd door het open middengebied en de tweeter weigert agressief te klinken. Ideaal bij vrouwelijke vocals die soms nogal pittig kunnen zijn.

Een andere straffe madam is Tahliah Debrett Barnett aka FKA Twigs die met “Magdalena” een bloedmooi en erg persoonlijk album uit heeft. De songs gaan alle kanten uit en zitten vaak complex in elkaar maar de Bliss Jubilé gaat er goed mee om. Toch is dit niet de snelste speaker en ook de beats hebben we al strakker gehoord. Maar deze luidspreker countert met een weergaloos middengebied die elke emotie treffend weergeeft. Dit is geen strakke, frisse speaker maar een eerder volle, ronde weergever die een warm deken rond je slaat en de muziek letterlijk omarmt.

Dat horen we duidelijk op het nieuwe album “I shouldn’t be telling you this” van acteur en pianist Jeff Goldblum. Het is alsof we in een chique hotel zitten en live aan het luisteren zijn  naar het Mildred Snitzer Ensemble. De sfeer van de nummers komt prachtig door en de instrumenten klinken heel naturel en nooit opdringerig. Dit album staat vol met Amerikaanse klassiekers en is de ideale afsluiter van een hectische dag, zeker op de Bliss Jubilé.

Het nieuwe “All Mirrors” van Angel Olsen is nog zo’n voltreffer. Haar bezwerende stem in combinatie met die lome, trage songs klinkt ronduit verbluffend. Door de Bliss Jubilé luisteren we enkel naar haar stem. Al de rest lijkt bijzaak en is het eigenlijk ook. We geraken nog net niet onder hypnose door dit geweldige album. Op andere luidsprekers snapten we dit album niet zo goed maar nu zijn we wel helemaal mee.

JM Reynaud Bliss Jubilé

Onze referentie Atc Scm19 V2 monitors verschillen nogal met de JMR Bliss Jubilé. Om te beginnen zijn ze een pak lastiger aan te sturen en om ze helemaal goed te krijgen moet je best moeite doen. Ze zijn nogal groot en hebben dus veel ruimte nodig om te ademen. Net zoals de Bliss Jubilé zitten ze vol bijzondere componenten die decennialang op punt werden gezet. De Atc’s zijn een pak sneller en hebben een strakker laag dan de JMR’s. Ze hebben een heldere klank die sprankelt met een open middengebied. Ze zijn in vergelijking een pak frisser en daar moet je van houden. De JMR’s zijn wat donkerder en zetten meer in op emotie en intimiteit. Eigenlijk kunnen deze luidsprekers qua klank niet verder uit elkaar liggen.