Home Review KLH Audio Model Five – Modern Vintage

Review KLH Audio Model Five – Modern Vintage

11

Voordelen

  • Scherpe prijs
  • Mooi gemaakt
  • Neutrale, complete weergave
  • Stands inbegrepen

Nadelen

  • Tuning overbodig
  • Heeft wat ruimte nodig

Prijs: € 3290

Bouwkwaliteit
Aanstuurbaarheid
Weergave
Prijs

Set-up en installatie

Inhoud

KLH Model Five

We plaatsen de Model Five zo ver mogelijk uit elkaar. Door hun breedte staan ze anders al snel te dicht bij elkaar. Wij halen ongeveer drie meter vanaf het midden van de drivers. We laten de knop op Hi staan, de neutrale positie, omdat die het beste werkt in onze ruimte. De andere twee posities bevielen minder. We draaien de luidsprekers maar heel lichtjes in, bijna recht door hoewel de handleiding meer indraaien voorstelt. Plaatsing is persoonlijk en afhankelijk van je ruimte en je smaak. Wij lieten de grilles er aan want die horen er volgens ons gewoon bij. 

Hardware

Bekabeling:

Software:

Roon Core op een Nuc (Qobuz en Tidal)

Type test
Single test
Luidsprekersoort
Vloerstaander
Type luidspreker
Dynamisch
Luidsprekersysteem
Gesloten
Aansturing
Passief
Frequentiebereik
42 Hz - 20 kHz
Crossover
3-weg
Efficientie
87,5 dB
Impedantie
6 Ohm
Afmetingen
  • Breedte: 35 cm
  • Diepte: 29 cm
  • Hoogte: 66 cm
Gewicht speaker
20 Kg
Productieland
China

11 REACTIES

  1. Great review guys. I have owned these for over a year, and they just keep getting better. They are extremely transparent, and sound very good with a mix of gear. I find the sound most pleasing with an R2R DAC vs a chip DAC. Even my XTZ Edge A2-400 class d amplifier with the right preamp sounds incredibly good. A class A/B amp and preamp sound the best to my ear. Just a fantastic all around versatile speaker. Mine are staying.

  2. Dag Geoffrey,

    Interessante en mooie review.

    Wat mij opviel is de gelijkenis met de Graham Audio speakers van BBC.

    Waarvoor dank aan Jaap om dit interview te laten horen.
    Alleen spijtig dat wij in het interview met Paul Graham geen geluidsfragment van deze speakers hebben gehoord. Ik ben mij ervan bewust dat dit technisch gezien niet eenvoudig is maar het kan toch via eenvoudige middelen een eerste indruk geven?

    Je muziekkeuze Geoffrey heeft mij aangenaam verrast.
    Caroline Polachek met Sunset is bijzonder mooi en heb ik nu opgenomen in mijn playlist.
    Beschik jij over een playlist in Qobuz voor je favoriete nummers?

    Bedankt voor de review

    Vriendelijke groeten,

    Bart

    • Dag Bart,

      Samples maken is écht niet eenvoudig. Er zijn peperdure microfoons en microfoonversterkers nodig om dat goed te doen. Daar hebben we heel zwaar in geïnvesteerd de afgelopen jaren om op een niveau te komen waarbij wij het gevoel hebben dat de kwaliteit zo goed is, dat het zinvol is om het te doen.

      Ook de plaatsing en akoestiek moet meewerken. Kortom: dat gaat bijna nooit goed op andere locaties. Denk aan: te veel galm, te droog, ruimte is niet recht.. etc. Om dan ‘een indruk’ te geven is vrij zinloos (vind ik). We doen het óf goed, of niet…

      • Dag Jaap,

        Ik wil mijn bedenkingen nog even nuanceren.

        Ik sta volledig achter de benadering van Alpha-Audio om het geluid zo correct mogelijk via samples weer te geven. Als je ziet wat er allemaal mis kan gaan (plaatsing, akoestiek, galm, vorm van de ruimte…) dan apprecieer ik des te meer jullie inspanningen om dit op een zo correct mogelijke manier via samples weer te geven.

        Anderzijds maken de meeste reviews over audio sets of speakers gebruik van omschrijvingen die proberen weer te geven hoe de reviewer het geluid ervaart.
        Dit blijft een moeilijke zaak aangezien iedereen het geluid op een andere manier ervaart.
        Het wezenlijke van de review om door middel van samples de luisteraar te laten proeven van de geluidservaring in de studio ruimte is enkel bij Alpha-Audio terug te vinden!
        Waarvoor onze appreciatie!

        Anderzijds is er tussen een bijna perfecte weergave in AA studio en de weergaves in demoruimten op beurzen en winkels een groot verschil.
        Daar krijgt men ook soms een indruk van hoe het zou kunnen klinken in een niet perfecte omgeving. Dit is zeker onvoldoende om enkel hierop gebaseerd een review te maken of een aankoopbeslissing te nemen.
        Maar men krijgt een indruk… het beeld kan vertekend zijn in de goede of slechte zin…
        Ik denk dat dit nog altijd beter is dan geen geluid.

        Om de gesprekken en bevindingen over audio in interviews te ondersteunen kan ook een niet perfecte weergave van het geluid een meerwaarde zijn. Het alternatief is immers geen geluid en mogelijks ook nooit een kennismaking hiermee.

        Ik hoop dat dit mijn gedachten wat verduidelijkt.

        Met volle appreciatie voor jullie werk!

        Met vriendelijke groeten

        Bart

        • Dag Bart,

          Fijn dat je het waardeert. Daar doen we het voor. Wat Martijn zegt, speelt zeerzeker een rol. En ook het feit dat samples vaak vergeleken worden. Er moet dus wel een soort standaard blijven, omdat het anders écht appels met peren wordt. Maar goed. Wie weet kunnen we in de (nabije) toekomst er eens goed over nadenken.

          We hebben het overigens weleens geprobeerd. Namelijk bij Veddan. Dat is zo NIET bevallen dat ik bijzonder huiverig ben geworden dit nog een keer op locatie te proberen. Het bevestigde mijn vermoeden al… kortom: onderbuikgevoel is toch vaak waar ;-).

          Groet!

          Jaap