donderdag, maart 28, 2024
Home Review KLH Audio Model Five – Modern Vintage

Review KLH Audio Model Five – Modern Vintage

11

Voordelen

  • Scherpe prijs
  • Mooi gemaakt
  • Neutrale, complete weergave
  • Stands inbegrepen

Nadelen

  • Tuning overbodig
  • Heeft wat ruimte nodig

Prijs: € 3290

Bouwkwaliteit
Aanstuurbaarheid
Weergave
Prijs

Inleiding

Inhoud

De laatste jaren brengen heel wat fabrikanten nieuwe versies van hun klassiekers uit de jaren 60 en 70 op de markt. Denk aan JBL, PSB, Wharfedale, Mission en KLH to name a few. En hoewel deze producten aan de buitenkant erg op hun illustere voorgangers lijken, worden ze nu gelukkig met de nieuwste materialen en technieken gemaakt. U mag van ons gerust met heimwee terugdenken aan die luidsprekers van weleer met hun bonkerig laag en warm midden maar van dat alles gaat u niets terugvinden op de nieuwe KLH Audio Model Five die we van importeur Hifi Matters mogen testen. Let’s check it out! 

KLH Audio was van de jaren 50 tot de jaren 80 één van de grootste luidsprekerfabrikanten van de Verenigde Staten. Onlangs werd het bedrijf overgenomen en nam het een nieuwe start. En die start hebben ze niet gemist. Het huidige team kiest er voor om modellen van vroeger nieuw leven in te blazen. De Model Five is daar een schoolvoorbeeld van. De originele Model Five was jarenlang een bestseller en werd ontwikkeld door oprichter en eigenaar Henry Kloss. Kloss wordt nog steeds gezien als een van de belangrijkste luidsprekerbouwers van zijn tijd. 

De KLH Model Five wordt omschreven als een vloerstaander hoewel hij op een lage stand geplaatst wordt. Die stand wordt standaard meegeleverd, een plus in ons boek, en kantelt de luidspreker lichtjes naar achteren. De luidspreker zelf past mooi op de stand die onderaan voorzien is van een rubber bescherming om vloeren niet te beschadigen. De afwerking van de kast is prima en het fineer is uitstekend aangebracht en past mooi bij het geweven frontje. Anno 2023 lijkt de Model Five maar weinig aan populariteit te hebben ingeboet. Wel integendeel.

Mix and match

Model Five komt in drie verschillende uitvoeringen. English Walnut, West African Mahogany en Nordic Noir. Je kan elke afwerking naar believen combineren met een grille naar keuze. Ons demo-model in walnoot kreeg het ‘Old World Linen’ frontje mee dat wat ons betreft mooi past bij de lichtbruine kleur van de kast zelf. Deze luidsprekers zullen in heel wat interieurs mooi tot hun recht komen. Wij zien ze al staan in een woonkamer vol vintage design.

Aluminium en papier (pulp) zijn de gebruikte materialen op deze drieweg luidspreker. De 2,5 cm aluminium tweeter is een hard-dome tweeter en zit in een rubberen ophanging. De 10 cm grote mid-driver en 25 cm grote woofer bestaan uit een soort pulp dat gemaakt wordt van een mengelmoes van restjes papier. Een grote woofer dus, die in tegenstelling tot vroeger, geen wollig laag meer voortbrengt. De mid-driver en woofer zitten in een aluminium frame dat opnieuw voorzien is van die rubberen ophanging. Belangrijkste specs zijn de gevoeligheid van 90db en het feit dat deze 6 Ohm luidspreker tot 3,5 Ohm dipt. Stabiele watts en voldoende vermogen zijn dus, zoals zo vaak, een must.

Akoestische luchtvering

U zal geen baspoort vinden op de Model Five want deze luidspreker maakt gebruik van een ‘Acoustic Suspension’ systeem. Dit systeem werd in 1954 mede ontwikkeld door Henry Kloss en zorgt er in feite voor dat de lucht die de bassen produceren een soort kussen voor de woofer vormen. In plaats van de lucht uit de kast te laten gebruikt KLH de lucht net in zijn voordeel om de woofer accuraat en lineair te doen presteren. Een ingenieuze toepassing die inmiddels door meerdere fabrikanten wordt toegepast. 

Type test
Single test
Luidsprekersoort
Vloerstaander
Type luidspreker
Dynamisch
Luidsprekersysteem
Gesloten
Aansturing
Passief
Frequentiebereik
42 Hz - 20 kHz
Crossover
3-weg
Efficientie
87,5 dB
Impedantie
6 Ohm
Afmetingen
  • Breedte: 35 cm
  • Diepte: 29 cm
  • Hoogte: 66 cm
Gewicht speaker
20 Kg
Productieland
China

11 REACTIES

  1. Great review guys. I have owned these for over a year, and they just keep getting better. They are extremely transparent, and sound very good with a mix of gear. I find the sound most pleasing with an R2R DAC vs a chip DAC. Even my XTZ Edge A2-400 class d amplifier with the right preamp sounds incredibly good. A class A/B amp and preamp sound the best to my ear. Just a fantastic all around versatile speaker. Mine are staying.

  2. Dag Geoffrey,

    Interessante en mooie review.

    Wat mij opviel is de gelijkenis met de Graham Audio speakers van BBC.

    Waarvoor dank aan Jaap om dit interview te laten horen.
    Alleen spijtig dat wij in het interview met Paul Graham geen geluidsfragment van deze speakers hebben gehoord. Ik ben mij ervan bewust dat dit technisch gezien niet eenvoudig is maar het kan toch via eenvoudige middelen een eerste indruk geven?

    Je muziekkeuze Geoffrey heeft mij aangenaam verrast.
    Caroline Polachek met Sunset is bijzonder mooi en heb ik nu opgenomen in mijn playlist.
    Beschik jij over een playlist in Qobuz voor je favoriete nummers?

    Bedankt voor de review

    Vriendelijke groeten,

    Bart

    • Dag Bart,

      Samples maken is écht niet eenvoudig. Er zijn peperdure microfoons en microfoonversterkers nodig om dat goed te doen. Daar hebben we heel zwaar in geïnvesteerd de afgelopen jaren om op een niveau te komen waarbij wij het gevoel hebben dat de kwaliteit zo goed is, dat het zinvol is om het te doen.

      Ook de plaatsing en akoestiek moet meewerken. Kortom: dat gaat bijna nooit goed op andere locaties. Denk aan: te veel galm, te droog, ruimte is niet recht.. etc. Om dan ‘een indruk’ te geven is vrij zinloos (vind ik). We doen het óf goed, of niet…

      • Dag Jaap,

        Ik wil mijn bedenkingen nog even nuanceren.

        Ik sta volledig achter de benadering van Alpha-Audio om het geluid zo correct mogelijk via samples weer te geven. Als je ziet wat er allemaal mis kan gaan (plaatsing, akoestiek, galm, vorm van de ruimte…) dan apprecieer ik des te meer jullie inspanningen om dit op een zo correct mogelijke manier via samples weer te geven.

        Anderzijds maken de meeste reviews over audio sets of speakers gebruik van omschrijvingen die proberen weer te geven hoe de reviewer het geluid ervaart.
        Dit blijft een moeilijke zaak aangezien iedereen het geluid op een andere manier ervaart.
        Het wezenlijke van de review om door middel van samples de luisteraar te laten proeven van de geluidservaring in de studio ruimte is enkel bij Alpha-Audio terug te vinden!
        Waarvoor onze appreciatie!

        Anderzijds is er tussen een bijna perfecte weergave in AA studio en de weergaves in demoruimten op beurzen en winkels een groot verschil.
        Daar krijgt men ook soms een indruk van hoe het zou kunnen klinken in een niet perfecte omgeving. Dit is zeker onvoldoende om enkel hierop gebaseerd een review te maken of een aankoopbeslissing te nemen.
        Maar men krijgt een indruk… het beeld kan vertekend zijn in de goede of slechte zin…
        Ik denk dat dit nog altijd beter is dan geen geluid.

        Om de gesprekken en bevindingen over audio in interviews te ondersteunen kan ook een niet perfecte weergave van het geluid een meerwaarde zijn. Het alternatief is immers geen geluid en mogelijks ook nooit een kennismaking hiermee.

        Ik hoop dat dit mijn gedachten wat verduidelijkt.

        Met volle appreciatie voor jullie werk!

        Met vriendelijke groeten

        Bart

        • Dag Bart,

          Fijn dat je het waardeert. Daar doen we het voor. Wat Martijn zegt, speelt zeerzeker een rol. En ook het feit dat samples vaak vergeleken worden. Er moet dus wel een soort standaard blijven, omdat het anders écht appels met peren wordt. Maar goed. Wie weet kunnen we in de (nabije) toekomst er eens goed over nadenken.

          We hebben het overigens weleens geprobeerd. Namelijk bij Veddan. Dat is zo NIET bevallen dat ik bijzonder huiverig ben geworden dit nog een keer op locatie te proberen. Het bevestigde mijn vermoeden al… kortom: onderbuikgevoel is toch vaak waar ;-).

          Groet!

          Jaap