Review Kora TB140 geïntegreerde versterker – Absolute schoonheid

• Mooi 3D beeld
  • Bijzondere techniek

• Geen gebalanceerde aansluitingen
  • Afstandsbediening plastic

Prijs: € 5300

Kora TB140

We maken de Kora TB140 voorzichtig wakker voor een eerste luistersessie. Op het display zien we dat de buisjes wat tijd krijgen om te stabiliseren maar na minder dan een minuut kunnen we luisteren. Even meegeven dat deze versterker niet warm wordt en na goed een halfuur speel hij optimaal. De buizen gaan door het innovatief concept dubbel zo lang mee dan bij een gewone buizenversterker dus de eerste tien jaar moeten we ons al zeker geen zorgen maken.

Vanaf minuut 1 vergeten we alle technologie en zitten we in de muziek. Deze bijzondere versterker produceert een geluid dat we niet eerder hoorden. Daarom moesten we even naar gepaste vocabulaire zoeken en uiteindelijk kwamen we uit bij schoon. We hebben de termen puur, zuiver, open, snel al vaker gebruikt maar schoon is toch nog net iets anders. Muziek komt werkelijk zonder randje en bijzonder holografisch door de Beryllium tweeters van onze Revels. Een openbaring. Letterlijk en figuurlijk.

We proberen het geluid nog wat beter te omschrijven aan de hand van wat muziek en beginnen met een streepje jazz zoals dat dan heet. Nica Carrington zingt op haar debuut “Times like these” een aantal jazz klassiekers en doet dat met verve. Dit album is niet alleen ideaal om de klankkleur van instrumenten te testen maar ook om de ‘justesse’ van de  vrouwelijke stem te controleren. Wat we horen benadert de perfectie. De ademhaling, de accentjes, de zuchtjes,… We verzuchten er zelf van. Alles is waarneembaar. De Kora TB140 tilt niet enkel onze Revels naar een hoger niveau maar laat ook onze Sonnet Morpheus helemaal tot zijn recht komen. We zitten helemaal in de muziek en kunnen urenlang stressloos luisteren.

Volgend album is de nieuwe Meskerem Mees. “Ceasar” staat vol pareltjes en met dit album overtreft Mees zelfs haar bejubelde debuut. Haar typische stem is misschien niet voor iedereen maar door dit systeem klinkt ze in elk geval kristalhelder. Er staan heel wat rustige nummers op dit album maar ook een paar complexere. Hoewel haar stem met de meeste aandacht gaat lopen valt ook de stilte tussen de noten op. Haar gitaarspel is intiem en repetitief en wanneer er verstilling optreedt, zoals op het nummer ‘Away the sparrow flies’, hoor je van alles gebeuren tussen de noten. Ook de aanslagen op de snaren komen wonderwel door. Elk detail is moeiteloos hoorbaar zonder dat het afleidt van de kern van de muziek. Er is geen warmte zoals je misschien zou verwachten bij buizen. Het is eerder omgekeerd. De weergave is fris, snel en transparant.

Tijd voor de mannen. Het duo Roland Orzabal en Curt Smith van Tears for Fears maakte begin dit jaar het prachtige album “The Tipping Point”. Het laatste nummer ‘Stay’ is een typische Tears for Fears ballad waarin alles zit wat een goed popnummer nodig heeft. De Kora TB140 zorgt voor een mooie spreiding en een perfecte plaatsing van elk element in de song. Hier opnieuw die schone weergave. Alsof een polijstmachine aan het werk is geweest. Het nummer ‘Master Plan’ is heerlijke eighties pop vol strijkers en blazers met het obligatoire achtergrondkoortje. Een nummer dat aanzwelt tot alles losbarst. Het volume gaat omhoog. Heerlijk. De Kora TB140 die naast een inzichtelijk versterker ook erg dynamisch overkomt kan wel weg met popmuziek. Jammer dat deze muziek zo weinig op de radio wordt gespeeld.

Nog eentje dan. Nits met “Neon”. Het laatste deel van een indrukwekkend drieluik. De opname is wederom onberispelijk met heel veel kleine accentjes en achtergrondgeluiden die met gemak in de ruimte tevoorschijn komen. Er is diepte, hoogte en breedte als de opname en de ruimte het toelaten en een ‘flow’ die we zelden ervaren. Met de zogenaamde transiënten, momenten waar het van stil naar luid gaat, heeft deze versterker geen enkel probleem. Muziek vloeit uit de speakers als vloeibare honing. Luister naar ‘Peugeot 405’, heerlijke titel, en u weet wat we bedoelen. Meestal heb je een hoofdtelefoon nodig om elk klein detail op te pikken maar de Kora TB140 is zo inzichtelijk en forensisch (op een natuurlijke manier) dat je alles hoort. Mits de speakers op niveau zijn natuurlijk.

Deze versterker is voor de doorwinterde audiofiel die het allemaal al gezien en gehoord heeft. Iemand die klaar is om met een eenvoudige versterker zijn favoriete luidsprekers aan te sturen zonder poespas. Gewoon op play drukken en genieten. Zo eenvoudig kan het zijn maar is het zelden. Deze versterker houdt niets tegen en laat alles wat op de plaat, compact disc of stream staat door en doet dat op een weergaloze manier. Zorg er wel voor dat de hele keten op punt staat en dat je hem niet in een of andere filter steekt.

Bruno Vander Elst heeft een erg muzikale versterker gebouwd. Ja, we gebruiken met opzet hét clichéwoord uit deze hobby. Deze bescheiden versterker heeft ons overrompelt met zijn schone weergave en laat ons ietwat beduusd achter. Dat komt omdat de Kora TB140 een weergave presenteert die helemaal anders is dan we gewoon zijn. Deze versterker zorgt ervoor dat je dag en nacht naar muziek wil luisteren en dat is uiteindelijk waar deze hobby om draait. De Kora TB140 is een ware revelatie en een absolute referentieversterker.
Versterker type
Geïntegreerd
Versterker technologie