Review Lejonklou Baozu geïntegreerde versterker

• Zero features
  • Beperkt vermogen
  • Beperkt aantal inputs
  • Enkel banaanstekkers

Prijs: € 2999

Lejonklou Baozu

Wat opvalt is hoe weinig de Lejonklou Baozu toevoegt aan het signaal. Dat is toch wat wij ervaren. Weinig tot geen kleuring. De betrokkenheid blijft echter hoog, heel hoog. Het duurt dan ook niet lang vooraleer de Boazu onder de huid kruipt. Ten tweede merken we een complete afwezigheid van scherpte. Vrouwelijke vocals klinken helder, puur en detailrijk maar bijten nooit. Dit is ook een snelle, ritmische versterker met een punchy, strak laag waarbij alle overtollige vet lijkt weggesneden. Toch klinkt het nooit dun of analytisch. Dit ding is ook stil, doodstil. Hierdoor krijg je ook die inktzwarte achtergrond die werkelijk alles doorlaat. Soundstage en imaging zijn prima en na drie weken luisteren genieten we steeds intenser van elk muziekstuk. We worden helemaal in de muziek gezogen. Een belevenis.

We beginnen met de uitstekend opgenomen cd “Diamond and Pearls” van de onnavolgbare en veel te vroeg gestorven Prince. Het nummer Walk, don’t walk knalt door de boxen met een chirurgische precisie en met een heerlijke dynamiek. De Lejonklou Baozu maakt er geen brij van maar laat elk onderdeel van de track mooi doorkomen zonder dat het geheel van de song verloren gaat.

De Waterboys nu met hun fijne cd “Modern Blues”. Deze Ierse topband maakt geen slechte muziek en ook op dit album staat het vol met pareltjes. Het is vooral het gemak waarmee de Boazu speelt dat hier opvalt. Imaging is top notch en de soundstage is breed maar niet overdreven. Er staan heel wat stevige nummers op dit album maar de Boazu heeft alles onder controle. Het eerste nummer ‘Destinies Entwined’ scheurt heerlijk door de luisterruimte. Ritmisch zit alles perfect en nergens wordt een element benadrukt. De stem van zanger Mike Scott komt door met overtuiging en voor we het weten zijn we aan het meebrullen.

Tijd voor de verhaaltjes van Andy Shauf op het prachtige “The bearer of bad news”. De compact disc is allesbehalve goed opgenomen en op veel systemen klinken de s-klanken hard en scherp. Maar hier gaat het goed. De Lejonklou Baozu lijkt ietsje vriendelijker in het hoog maar echter zonder verlies van detail. Het is die wonderlijke balans die de Boazu zo verslavend maakt. De Boazu schopt nooit tegen de schenen maar hij verwondert wel. Ook Richard Hawley en Geoff Keezer klinken overtuigend en bezwerend door de Boazu.

We streamen het fantastische album “On The Line” van de Amerikaanse countryzangeres Jenny Lewis via Qobuz. Dit nummer staat vol ijzersterke nummers maar klinkt op een matig systeem ronduit slecht. Enkel op een gebalanceerde set komt de klasse van dit album volledig tot zijn recht. We moeten dringend eens de cd aanschaffen valt ons net in want door de Boazu luisteren we voor het eerst naar het volledige album en gaan we zelfs voor een tweede portie. Heerlijk. Lana Del Rey, Lucy Rose, Joan Armatrading, Charles en nog tal van andere vrouwelijke singer songwriters klinken heerlijk door de Boazu.

De Lejonklou Baozu is voor de purist die de Boazu ziet als kern van zijn of haar systeem. Iemand die houdt van een ongekleurde en snelle weergave. Iemand die openstaat voor een apart design en vernieuwingen niet schuwt. Akkoord, de ontwerper verwacht veel toegevingen van de koper maar wanneer je deze versterker hoort snap je waarom. Dit is speciaal, anders en vernieuwend. Wie een all-in-one oplossing zoekt komt van een kale reis terug. Geen extra’s hier. Door het eerder beperkt vermogen moet er ook wat rekening gehouden worden met de keuze van de luidspreker. Onze Atc’s zijn sowieso al moeilijke klanten en met de Boazu vonden we de match niet echt top. Met de Acoustic Energy AE509 en Vienna Acoustics Haydn Jubilee was er wel een heel mooie synergie.