vrijdag, maart 29, 2024
Home Review Live Cable Signature-serie

Review Live Cable Signature-serie

28

Lichtnetproducten hebben een beetje een dubieuze naam bij sommige liefhebbers. “Stroom is stroom” is vaak het argument wat we horen. Toch heeft nagenoeg elke kabelfabrikant een lichtnetkabel in het assortiment en zijn er zelfs bedrijven die zich erin specialiseren. Live Cable is zo’n fabrikant. Sterker nog: het nieuwe, Nederlandse high-end bedrijf specialiseert zich op dat vlak. Wij testen de Signature-lijn.

 

De hele Signature-set van Live Cable: een indrukwekkende verzameling!

Live Cable is een nieuw, Nederlands bedrijf – opgericht door Peter Sluiter en Ron Stoorvogel – dat zich richt op lichtnetproducten. Dus: verdeeldozen en netbekabeling. Inmiddels heeft het bedrijf ook een interlink en een luidsprekerkabel in het assortiment. De producten zijn uitsluitend high-end. Verwacht geen instap-kabels of stekkerblokken van 20 tot 100 euro dus.

Twee lijnen
Op dit moment zijn er twee productlijnen: de S.P.C en de Signature-lijn, waarbij de Signature-producten natuurlijk het hoogst haalbare representeren. Wij hebben de Signature-lijn mogen testen waarbij we drie power-cords van 1,5 meter – 1990 euro per stuk – en een Signature verdeeldoos – 3490 euro – hebben opgenomen in ons systeem.

Dik!
We moesten wel even slikken toen de spullen werden binnengedragen door Ron Stoorvogel. De kabels zijn ongelooflijk dik (en stug). En de massief aluminium (met koperen binnenwerk) verdeeldoos weegt naar schatting meer dan 20 kilo. Die zet je niet 1-2-3 in het meubel!

Wow… wat een pareltje he? De afwerking van de producten is echt van het hoogste niveau. Subliem gewoon!

De afwerking van de producten is in één woord subliem. We verwachten eigenlijk ook niet anders in deze klasse, maar het is goed te zien dat Live Cable echt aandacht heeft besteed aan details. De connectoren van de Signature-kabels (en S.P.C) zijn massief aluminium, de mantel is degelijk geweven en bij aflevering zit overal een mooi zakje omheen om beschadigingen te voorkomen. We moesten onmiddellijk denken aan de uitspraak: “You get only one chance to make a first impression”. Die eerste indruk zit wel goed!

De verdeeldoos is ook een ‘piece of art’. Wij hebben een zilveren versie gekregen waarbij belettering in paars is gedaan. Wederom is de afwerking van zeer hoog niveau: verstelbare voetjes, schoteltjes om de spikes niet in het meubel te laten ‘boren’ en contactdoosjes van Furutech. Perfect spul dus. Heel veel laat Ron niet kwijt over het binnenwerk. Behalve dat elke ingang afgeschermd is en dat er een massief koperen binnenwerk in zit om instraling en vervuiling te voorkomen. Daarbij passen ze 16AWG en zilver voor interne bekabeling toe.

Heel toevallig past het perfect in het interieur waarbij details en het vloerkleed ook paars is. Het staat dus perfect in het meubel. Live Cable kan de verdeeldoos overigens in elke ral-kleur leveren.

Speciale weving
Live Cable gaat prat op de speciale vlechting die ze toepassen bij de kabels. Hoe het gevlochten is, zeggen ze natuurlijk niet: geheim van de smid. Wat we wel weten, is dat ze bij de S.P.C vijf zwaar verzilverde aders gebruiken en bij de Signature-lijn 5N zilveraders. De connectoren zijn hetzelfde: massief aluminium en zwaar verguld platina connectoren.

De Hollanders maken mooie producten, maar mogen wat ons betreft nog wel wat doen aan de souplesse van de lichtnetkabels.

De afscherming is wederom een geheim. Er wordt onder meer katoen gebruikt: iets wat we vaker zien, onder meer bij Belden en Art Speak. Het schijnt een ideaal materiaal te zijn. Al met al ontstaat een (zéér) dikke en stugge kabel. Het doet ons denken aan de Furutech Piezo Powerflux kabel. Het staat stoer, maar het is niet handig achter een meubel waar weinig ruimte is. Houd daar dus rekening mee bij de aanschaf.

Lang inspelen
Net als interlinks, moeten lichtnetkabels ook inspelen. Dat merken we ook wel: wat zijn ze hard en ruw als we gaan luisteren! De kabels hebben echt tijd nodig om te settelen. Na drie dagen spelen beginnen we  wat meer souplesse en subtiliteit te horen. Het duurt nog een week voordat we beginnen te horen waar deze kabels toe in staat zijn.

We hebben even aan Live Cable gevraagd of ze de kabel al wat inspelen voor de klant. Dat is gelukkig wel het geval. Wij hadden gloednieuwe exemplaren…

Het moet passen
We gaan na twee weken serieus luisteren. De bekabeling moet nu wel goed ingespeeld zijn. Keer op keer verbazen we ons erover dat een lichtnetkabel wel degelijk een verschil kan maken in een set. We kunnen niet echt verklaren waarom dat zo is. Immers: een lichtnetkabel hoeft alleen maar een brug te vormen tussen de wandcontactdoos en het component. Er gaan ook helemaal geen fragiele, complexe signalen overheen. Toch doet het iets…

We hebben de Live Cable Signatures op de Pass Labs X2.5, de twee vM PA333’s en de b-DAC geprobeerd. Met name op de Pass is een goed verschil hoorbaar. Op de b-DAC was het effect niet echt prettig: te fris in het midden en hoog. Op de PA333’s horen we een gematigd resultaat. Iets losser, maar niet echt een schokkend verschil. Hier valt dus op dat een kabel moet passen in de set. Goed dat Live Cable demo’s thuis toelaat. Dat voorkomt teleurstellingen.

Open en los

Het lijkt wel een eindversterker, deze Signature verdeeldoos!

We zullen de bevindingen op de Pass voorversterker wat verder uitwerken. Opvallend is dat de Signature geen overdreven energieke kabel is (wat een flauwe woordspeling zeg!). Het laag is strak en goed gedetailleerd. Het midden is zeer open en het hoog zeer luchtig zonder scherp te worden. Een heerlijke ervaring.

Wat met name opvalt is de beeldvorming die verandert: het is groot, los een luchtig. Wellicht dat Live Cable daar de naam vandaan heeft? Het ‘Live’ -gevoel evenaren? Daar zijn ze dan wel goed naar op weg, want we horen wel degelijk een groter (breder en dieper) podium als we deze kabel aan de Pass X2.5 hangen. En dat zonder dat de aftekening tussen de artiesten verloren gaat.

Puntjes op de ‘i’
Zijn de verschillen echt? Is het niet gewenning is wat opspeelt? Dat kan als je een tijdje naar een systeem luistert. Of gaan we dingen horen die we willen horen? We wisselen om dat te bepalen een paar keer tussen kabels: de Signature van Live Cable en de Art Speak lichtnetkabel (50 euro per meter) waar we normaal mee draaien. We draaien elke keer dezelfde cd’s (Onder meer Tron (dynamiek), Amos Lee (vocalen), Alanis Morisette (live opname) en Sarah McLachlan (gewoon mooi)).

De bovenkant van de Signature verdeeldoos van Live Cable. Hij is in alle (ral)kleuren verkrijgbaar.

Er is echt een goed hoorbaar verschil tussen de Art Speak en de Live Cable. De Signature zet de puntjes op de ‘i’ als het aankomt op definitie en lucht in het midden en hoog. Daarbij is de staging van de Signature wat dieper en breder. We kunnen het niet ontkennen. Of dat 2000 euro per kabel en 3500 euro voor een verdeeldoos waard is, is aan de klant. Feit is: puntjes op de ‘i’ zijn vaak duur. En je moet hier niet aan beginnen als je nog aan akoestiek moet werken, of als er nog ondermaatse interlinks te vervangen zijn… die stappen zijn (veel) groter.

Conclusie
Het nieuwe Live Cable zet een serie high-end producten in de markt waar mening liefhebber jaren voor zal moeten sparen. Feit is wel: de afwerking is subliem en de producten realiseren een hoorbare klank- en imaging-verbetering als de kabel en verdeeldoos binnen het systeem past. De match met de Pass Labs voorversterker is erg goed. Bij de b-DAC niet. Bij de PA333’s horen we een gematigde verbetering. Ben je op zoek naar de laatste procenten verbetering in je high-end systeem, dan is deze Live Cable een goede kandidaat. Gewoon proberen dus!

28 REACTIES

  1. Dit doet me denken aan Home Studio,een audioblad van jaren terug,verschrikkelijk mooi uitgevoerd,dure spullen er in,ook weleens minder dure,maar over het algemeen duur,te duur,voor de gewone man niet om te betalen,het blad leek wel alleen te bestaan voor de beter gesitueerden.
    Heel veel audio-componenten werden besproken,en wat me opviel was,dat er nooit iets slechts,of minder tussen zat,alles was zo mooi en zo goed,nou ja,onderling wel anders,maar wel heel erg goed.
    Op een gegeven moment dacht ik,dit kan toch niet , wie word hier in de maling genomen.
    Niet veel later verscheen er in audiobladenland weer een blad,genaamd Audio en Techniek,is er in de tussentijd ook niet meer,en waarom,omdat ze in dat blad,alles en iedereen ongezouten de waarheid vertelden,dat mensen ronduit bedonderd werden(en nog).
    Waar door de redactie ook naar boven kwam dat de apparatuur niet door echte audio fanaten binnen zo,n bedrijf, bedacht en ontwikkeld en geassembleerd werden,maar enkel en alleen door de verkoopafdeling,die bepaalden hoeveel knopjes er op moesten komen,en welk typen,en allemaal zinloze dingen die je nooit gebruikt,maar wel de verkoopcijfers omhoog stuwden.
    Dus dat had helemaal niets met het geluid te maken,maar versterkers met 3 knoppen verkochten niet,en daarmee bedoel ik de volume en de selector en de powerknop,dus het hoogstnoodzakelijke.
    Nee,er moesten zoveel mogelijk knoppen op,want dat willen de mensen,wij armzaligen
    dus.
    En dan nog zo,n geluidsverpester erbij,de equalizer,het liefst met 2×12 frequentie,s,want dat vond men leuk,en van die op en neer gaande lichtjes,met kerstmis zou zo,n ding niet misstaan in sommige huizen,en dan teweten dat ik(oen)ook nog zo,n ding in huis hebt gehad,en het geluid,waar het uiteindelijk om draait,klonk nergens naar,maar het verkocht,en goed ook,en daar ging het om,en nog steeds,denkt men.
    En dat soort dingen werd in A&T dus heel duidelijk aan de kaak gesteld,en daarom wilde geen fabrikant,c.q. importeur meer advertentie,s plaatsen in dat blad,want zij waren heilig,en niet de consument,waar ze het uiteindelijk van moesten hebben.
    Wat ook heel erg leuk was,dat John v.d.Sluis,de hoofdredacteur van A&T,alle gesprekken die hij voerde met de importeur,ook in het blad zette,en die liepen heel vaak heel hoog op.
    En door zulke figuren voelde je je gesterkt.
    Jammer dat die er niet meer zijn.

    • Beste Bram,

      Hartelijk dank voor de uitgebreide respons. Dat waarderen we op Alpha Audio. We zijn geen platform van censuur. (Zoals je ook wel gezien zult hebben, denk ik).

      Als je goed naar de conclusie kijkt, zie je dat we heel goed hebben gekeken naar de match. Daar staat dus zeker wel een kritische noot naar de prijs / prestaties. Feit is ook: op de Pass Labs voorversterker is het een goede match. Of het zoveel geld waard is, kunnen we niet zeggen. De één vindt het wel, de ander niet.

      Als oprichter van Alpha Audio vind ik eerlijkheid en openheid juist belangrijk. Daarom meten we bijvoorbeeld koptelefoons door en gaan we graag dialoog aan met onze lezers en importeurs en distributeurs.

    • Beste Bram,

      Het argument van ‘het laatste stukje’ gebruiken veel mensen. Maar dat gaat niet helemaal op. Allereerst werkt stroom in een ‘cirkel’. Dus je kan het ook zien als het begin en niet het einde…
      Daarbij is het energietransport maar één taak van een kabel. Het gaat voor een heel groot deel ook om afscherming. Mijn filosofie en mening is dat afscherming de grootste beïnvloeder is bij kabels. Heb je dat onder de knie dan klinkt een kabel al een heel stuk beter dan een standaard dropveter. Je kan gouden adres hebben die op exotische wijze zijn verbonden met de pluggen, maar als de afscherming niet klopt, klinkt het nog nergens naar.
      Tweede punt is connectoren. Immers: het contact moet goed zijn, anders is er sowieso al geen signaal om over te brengen.
      Dan het materiaal… koper klinkt naar mijn idee toch anders dan zilver en goud… maar eigenlijk is er maar één manier om dat goed te testen: een ‘identieke’ kabel te maken met alleen een ander materiaal voor de aders. Dat heb ik nog niet kunnen doen, helaas.

      • “Tweede punt is connectoren. Immers: het contact moet goed zijn, anders is er sowieso al geen signaal om over te brengen”

        Hier zit dus het misverstand waar alle leunstoel audiofielen blindelings intrappen, en jij trapt er net zo goed in Jaap gezien je uitspraak.

        Een lichtnetkabel vervoert GEEN signaal, slechts voedingsspanning, als het lichtnet signaal vervoerd dan wil je dat juist NIET hebben want dat zijn juist de storingsbronnen.

        Zo sturen de slimme meters al hun gegevens via data over het lichtnet naar de energieleveranciers, er zijn draadloze babyfoons, er zijn homeplugs die het internetsignaal op het lichtnet zetten en er weer afhalen, om maar te zwijgen over alle niet of slecht ontstoorde apparatuur.

        ik ben het zeker met je eens dat afscherming alles is, maar dan wel NADAT je met een goed ontstoringsfilter de zooi eruit hebt gefilterd om te voorkomen dat je kabels weer rommel oppikken.

        Een afgeschermde kabel zonder filtering heeft alleen nut in een keten om de omgeving te beschermen tegen afstraling van rommel uit deze kabel, maar de spanning vervoert nog steeds rotzooi ook al scherm je dat voor de buitenwereld af, en komt nog steeds in je apparaat binnen.

        Mijn ontstoringsfilters (Schaffner double stage medical) houden een hoop zooi tegen, en elk apparaat heeft er een behalve de versterker, en mijn Lapp Ölflex Classic kabels werken fijn, al met al heeft het hele netvoeding systeem mij maat een paar honderd euro gekost.

        Met wat geknutsel heb ik een afdoende systeem gecreëerd om alle rotzooi buiten te houden.

  2. Wie zou dit aandurven,zo,n netfilter aanschaffen,vervolgens open schroeven en op je gemaak eens bekijken wat voor bijzondere spullen daar nu inzitten.
    Ik heb veel apparatuur bekeken,van binnen,om vervolgens te denken,waar zit dat geld nou.
    Het is toch een koud kunstje om de prijs te berekenen,nou,vervolgens mag er natuurlijk nog iets aan verdient worden,maar dan houd het toch wel op.

    • Beste Bram,

      We sleutelen in principe alles open zolang het niet het apparaat beschadigt. Ik snap absoluut je sceptische houding. Er wordt ook best genept in de audiowereld. Maar dat gebeurt overal. Met gezond verstand valt best het een en ander te beredeneren. Het is echter ook belangrijk een open houding te houden. Ik ben vrij technisch aangelegd (nee, ik heb geen technische studie gedaan, maar volg wel cursussen en gebruik daarbij gewoon mijn hersens), en hoor veel stellingen over kabels, luidsprekerontwerpen en nieuwe technieken voor bijvoorbeeld versterkers. Soms denk ik bij voorbaat al: kan niet… onzin! En soms klopt dat. Maar ik word ook weleens verbaasd. En wie ben ik dan om te zeggen dat het onzin is?
      Ik ben er ook van overtuigd dat we lang niet alles hebben uitgezocht. Dat de wetenschap ook nog niet alles weet. Immers: ook zij leren bij. Ook zij ontdekken nieuwe dingen. Dus laten we naast het gezonde verstand ook een open houding houden ten opzichte van nieuwe ontwikkelingen. En in sommige gevallen… tweaks die niet te verklaren zijn. Nog niet… :-).

  3. Beste meneer veenstra u heeft gelijk, maar de prijzen van sommige producten zijn gewoon
    buiten elke propositie, het is dan ook beter om daar niet over te schrijven , de afscherming is
    Inderdaad hoorbaar in het geluidsbeeld , maar zeker ook te verkrijgen voor een paar honderd
    euro, en dat gegeven is vel en veel interessanter, dan duur doen daar hebben de schrijvers
    zeker een punt meer mvg jp

  4. Ik heb vorige week een ander Nederlands merk gehoort: een dac 3500 met een 150 euro kabel tov een dac van 1800 met een 3000 euro kabel. Eerste indruk de beiden dac’s zitten in de zelfde categorie bij een versterker luidspreker combinatie van 7000 euro. De mooie kabel geeft veel meer rust waardoor plaatsing en detail enorm zijn toegenomen. Dit komt meer door filtering als door de techneuten gemeten waarden. Uiteindelijk zal de dure dac het in een 20000 euro set wel weer winnen maar het verschil is veel meer dan gedacht. Zelfs mijn zelfbouw stekkerblok, materiaal 100 euro en geleende kennis maakt op een Yba Design set meer als voldoende verschil.

  5. Akoestiek heb ik overgeslagen omdat dit mij nogal voor de hand liggend lijkt en het geen bron of geluidsdrager an sich is. En idd ik heb je systeem gezien, complimenten, vooral de versterker van Pass is te begeren. Wat me wel tegenvalt is dat je de beschreven ruimte en componenten gebruikt om ditsoort producten te testen, voor mij lijkt het een beetje alsof je formule een banden test met een porshe boxter, met dat verschil dat daar nog iets logica in zit. Waar ik echter pisnijdig van wordt is dat je een product aanprijst dat grenst aan oplichting en op deze manier de consensus in stand houdt dat audio duizenden euro’s moet kosten om te klinken en op deze manier de schare idioten voer geeft om hier hun geld aan uit te geven. Idioten die op een paartje boxen van ?4000,- een kabel van ?1000,- aansluiten en die nog geloven dat het werkt ook. Ongewild lieg je mensen voor en hou je een audiomillieu in stand waar het steeds minder om kwaliteit gaat maar waar iedereen geilt op dure rotzooi die nergens goed voor is. Als je echt van audio houdt stuur je die kabels terug naar de fabrikant met de boodschap “Maak eerst maar eens een set boxen of een fatsoenlijjke amp om te laten zien dat je weet waar je het over hebt voordat je mensen met ditsoort producten voor gaat liegen”. Maar nee, want in een review is het belangrijk dat een product mooi bij je tapijt kleurt, of het echt verschil maakt is een tweede, en of het de investering waard is laten we maar voor het gemak helemaal buiten beschouwing. Jammer, heel jammer, ik vond het een goede blog todat ik doorkreeg dat het ook hier niet meer echt om de audio draait.

    • Jammer dat je zo teleurgesteld bent. Ik probeer zo objectief mogelijk te werk te gaan en probeer daarbij ook mijn passie over te dragen. Als dat niet altijd lukt, is dat jammer.
      Kabels zijn altijd lastig. Er zijn twee kampen: gelovers en niet-gelovers. Ik blijf – en dat zal altijd zo blijven – mijn oren geloven. Helaas hebben sommige mensen daar moeite mee. Het zij zo…

  6. Watvoor speakers heb je? Wilson audio WATT/Puppy’s? Misschien een setje Focal Grande Utopia’s of Bowers and Wilkins Nautilus? ALs het antwoord op deze vragen nee is dan waarom zou je dan in godesnaam er maar over peinzen om dit soort bedragen aan aan een stekkerdoos en een voedingskabel uit te geven? Dude als je dit koop heb je echt geen verstand van prioriteiten stellen.

    • Waar staat dat ik deze kabels heb aangeschaft? En mocht je willen weten wat voor systeem ik heb: dat staat gewoon op de site. Hoe mooi de luidsprekervoorbeelden ook zijn die je geeft: er zijn echt nog wel meer mooie luidsprekers op de wereld.
      En volgens mij staat in de conclusie al dat de verbetering zeer afhankelijk is van het component en dat ik op de PA333’s nauwelijks verschil hoor… Ik begrijp ook wel dat een lichtnetkabel niet het verschil geeft wat een luidspreker doet. ‘Not even close’… Je bent trouwens in je rijtje met componenten de grootste na de luidspreker vergeten: akoestiek. Als je ergens een groot verschil kan maken, dan is het wel met de ruimte waarin je speelt.

  7. Achja de zoveelste leuke audioblog die hier zijn volledige credibiliteit verliest. Na het USB Kabel verhaal, met de prachtige claims die (hulde!) na een echte test zijn verwijderd. Hier weer een mooi staaltje psychoakoestiek (tip: wikipedia).
    Dezelfde claims over ruimte, microdetail en andere blabla uit een lichtnetkabel en een simpele ongefilterde stekkerdoos. Ga je deze ook na een echte onderbouwde test verwijderen? Instappende handelaars in een zee vol onnozelen spekken de kas omdat mensen ditsoort onzin kennelijk nog steeds geloven, een lichtnetkabel god hebbe zijn ziel! Als je ergens kwaliteitsverlies hebt in je audioketen dan is dit de onweerlegbare (empirische) volgorde. Allereerst de speakers, een factor 100 hoger dan elk ander onderdeel in de keten qua harmonische en akoestische vervorming, als je ergens je mooie elegante signaal om zeep help en verpest is het wel als je speakers ermee aan de gang gaan, hoe ongelofelijk goed ze ook zijn. Dan je bron, daarna op een afstandje versterking. En dan heel ver ergens nog net hoorbaare voeding (gefilterd!), interlinks en speaker kabels (?), ze moeten simpelweg goed zijn maar meer is absolute onzin. Dan pas als aller aller ALLER laatste een lichtnetkabel en een simpele ongefilterde stekkerdoos. Als dit al een meetbaar effect heeft is dit absoluut onhoorbaar, als je claimt van wel sta je bij elk mens met een fatsoenlijke technische opleiding onsterfelijk voor lul. En zal ik jullie nog een geheimpje verklappen? Koop een stekkerdoosie van 30 euro bij de conrad en doe er twee laagkes aluminiumfolie omheen en je hebt iets dat op geen enkele manier minder goed is afgeschermd voor electrosmog of elfenstralen dan dit product.
    Audioliefhebbers hou alsjeblieft eens op jezelf en anderen voor de gek te houden! Siltech/Crystalcable/Nordost kabels van ?10.000,- en een simpele stekkerdoos van ?3000,- zijn je rijnste oplichting. Waarom denkje dat de honderd laatste merken in het audio wereldje voor 90% kabels verkopen? Shit is dircheap om te maken en je kunt goedgelovige “audioliefhebbers” er met droge ogen mee uitknijpen voor winstmarges waar elke handelaar spontaan een erectie van drie dagen op krijgt. Een kabel moet goed zijn, je bronnen en speakers hebben baat bij een goede kabel met goede connectors, dit hoeft absoluut niet meer dan zeg ?100,- te kosten. Het effect zit hem dan gewoon in bouwkwaliteit, goede vergulde contacten en wat afscherming (vooral bij interlinks) maar alles wat je meer uitgeeft aan exotica is weggegooid geld. Investeerd dat geld toch in speakers, als je audio ergens voor verbetering vatbaar is dan is dat het op groote afstand.

    • Heerlijk,dit ge-ouwehoer om een stel rotkabels,ik was eens ook zo gek,ik wilde nieuwe kabels,ik vervolgens naar de handel,begon me een of andere blaag een enorm verhaal af te steken over NordOst,hoe geweldig die kabel was,meer dan een half uur was hij bezig,uiteindelijk zei hij ook nog,omdat hij gestudeert had,wist hij het wel,nou sorry,dit zijn dingen,dat gaat ook bij mij er niet in,vervolgens had hij ook heel veel stukjes papier van ongeveer 10x10cm,waarop gekleurde steentjes geplakt waren,dat zou het geluid ook be-invloeden,zei hij,ik zag een stekker in een contactdoos zonder snoer,ik trok hem uit de doos,en hij pakte hem vlug uit handen en deed hem weer terug,ook dat zou het geluidsniveau be-invloeden,even zo goed op de versterker,als die papiertjes met steentjes in een klein kringetje lagen had je een idee dat je in een kleine ruimte zat met een kamer orkest,en schoof je ze uit elkaar,dan zou het zaalniveau groter worden.
      Mensen,ik begon me af te vragen,wie word en/of is hier nou gek,dat zei ik hem,maar hij heeft gestudeerd dus hij weet het en wij niet.
      Even zo goed toen ik vele jaren terug een Nakamichi CD-speler kocht,na jaren goed zijn werk gedaan te hebben ,weigerde hij alle diensten,ik naar het Number One in Leiden,O meneer dat kan niet meer gemaakt worden,dat is al zo oud,en de importeur is er niet meer,en kortom,ik moest hem maar inruilen en een nieuwe kopen.Naar een andere zaak gegaan,en drie dagen later speelde hij weer,en dit is alweer 12 jaar terug,toen voelde ik me voor de zoveelste keer genaaid,en goed ook.
      Ik sprak een keer John van der Sluis,van Audio & Techniek,ook vele jaren geleden op de Toenmalige Firato,hij zei tegen me,weet je wat je eens moet proberen?GEB-kabel,gewoon die kabel uit de muur,maar dan wel 2.5mm kwadraat.
      Ik deed dat,en heb nog nooit zo mooi geluidje gehad,apparatuur,een hele oude Revox model 40,2 Warfedale,s uit een containeren een heel oude Akai platenspeler,toen wist ik ook wat buizengeluid was,mijn eerste ervaring daarmee.
      Ik zal niet zeggen dat alles nou nepperij is,maar ik denk dat we wel in de maling genomen worden,en ik heb vele malen gedacht om zelf een cursusje te gaan volgen ,en met hulp van mensen,zoals Triode-Dick zelf iets in elkaar te zetten.
      Misschien dat het geluid het zelfde is,maar de prijzen zijn in ieder geval in mijn voordeel

  8. Klopt, niet commercieel.
    Het is meer een onbeschreven afspraak.
    Zolang jij leuke stukjes schrijft die veelte dure producten een bestaansreden geeft, zullen de producenten graag hun producten gratis door je laten reviewen.
    Win – Win voor alle twee. Maar niet voor objectiviteit, wetenschap, gezond verstand en de waarheid.

    Zodra je echte reviews begint te plaatsen die soms ook genadeloos hard kunnen zijn voor een product zul je waarschijnlijk van een aantal bedrijven geen materiaal meer krijgen om te testen.

    Die vinden wel weer iemand anders die hun “advertenties” willen schrijven.

    Dat jij het allemaal geweldig vind klinken. En dingen hoort die je hersenen je wijsmaken wil nog niet zo zeggen dat het zo is en dat iedereen het zo hoort.

    Op één of andere manier als ik moet kiezen tussen een versterker van een top merk voor 2000 euro en ééntje van een veel goedkoper merk van 500 euro.
    En ze hebben ongeveer dezelfde specs.
    Op één of andere manier klinkt de goedkope voor mij altijd beter.
    Ja, het is een gevoel. Ik weet niet wat het is. Ik kan dat niet bewijzen. Oh wacht, ik kan het wel bewijzen.
    Bij die versterker van 2000 euro had ik geen geld meer over om luidsprekers te kopen en bij die van 500 euro wel.

    • Ik verplicht je tot niets: je hoeft mijn artikelen niet te lezen, je hoeft de spullen niet te kopen en je hoeft mij ook niet te geloven. Maar mijn gevoel is dat dat niet wederzijds is. Je toon komt dwingend en behoorlijk beschuldigend over. En dat terwijl je mij nieteens kent. Ik heb in het verleden een interessante discussie op tweakers gehad. En dat heeft geleid tot een verhelderend artikel over usb-kabels. Wat is nu precies je probleem met mij en Alpha Audio? Dat je het niet eens bent met de reviews? Dat kan en daar heb ik geen problemen mee… er zijn genoeg andere websites om info op te doen. Ik hou je niet tegen.

  9. Beter waarheid op een grove manier dan een leugen ingetypt met fluwelen handschoentjes aan elke hand. (Keer op keer verbaas ik mij erover dat fluwelen handschoentje zo’n verschil kunnen maken in je tekst. Ik kan echter niet verklaren waarom dat zo is)

    Maar ja, je moet wel.
    Als je objectief begint te schrijven krijg je al die nieuwe spulletjes niet meer gratis om naar te luisteren.

  10. Beste Jaap Veenstra, hoe haal je het in je hoofd om na het usb-kabel debacle nu doodgewone stroomkabels en stekkerdozen aan te prijzen die verkocht worden aan audiodebielen voor meer als 100 keer de waarde van het materiaal dat er in zit!

    Dit nieuwe bedrijf LiveCable heeft van het oplichten van audiodebielen zijn core business gemaakt.

    En als goedgelovigen redacteurs dan ook nog eens serieus met deze oplichterij meegaan dan moeten we ons toch vragen stellen.

    Wees toch eens eerlijk! Zet gewoon eerlijk in je artikel:

    Conclusie: Of je nu een stekkerdoos van 10 euro gebruikt of deze Signature verdeeldoos van 3490 euro, er zal geen hoorbaar of meetbaar verschil in het geluid zijn. Maar damn wat zien die kabels er kek uit! Lekker patsen!

    Kom maar weer lekker discussiëren met de tweakers.

    http://gathering.tweakers.net/forum/list_message/36943873#36943873

    Ik wil zelfs een weddenschap aangaan voor 10% van de prijs van zo’n Signature verdeeldoos dat je:

    a: Geen verschil in geluid kunt meten.
    b: Geen verschil in geluid kunt horen bij een goed opgezette dubbelblinde test.

    als je de kabel en stekkerdozen van livecable test tegenover het goedkoopste spul dat niet defect is.

    Aan de hand van hoe je op deze reacties reageert weten we meteen of je iets verdient aan deze onzin recensies.

    En als je me nu excuseert:
    Ik ga een even drol in een doos poepen en verkopen aan een kunstdebiel voor 3450 euro.

    • Beste Pieter,

      We houden niet zo van grove taal op alpha audio. Kan je daar voortaan een beetje op letten?

      Ik zit al in de discussie op Tweakers. Ook op hififorum ben ik al in gesprek. Daar heb ik een blinde test georganiseerd. Kortom: ik neem de lezers aardig serieus en ga de dialoog niet uit de weg.

      Vriendelijke groet,

      Jaap

  11. Best Jaap,

    Naast dat het prachtige spullen zijn had ik wel van je verwacht dat , na het USB kabel verhaal, de luister test wat grondiger (wetenschappelijk) zou worden aangepakt. Daar lees ik helaas bijna niets van. Onlangs heb ik nog een aantal (dubbel blinde) testen mogen uitvoeren en bijwonen op verschillende datums met een tiental ervaren testpersonen. Hierbij zijn verschillende onderdelen, waar onder voedingskabels, getest.
    De uitkomst was duidelijk, het verschil tussen een 10 Euro en een 5000 Euro kostende voeding was nauwelijks (lees: niet) te duiden.

    Ik wil hiermee niet jouw review naar beneden halen of iets dergelijks maar wel mis ik een stuk wetenschap (theorie en praktijk) in je stukken.

  12. Zulke dure stroomkabels? Als zoiets werkt dan is er toch gewoon iets fout met het filter dat in de voeding van je versterker zit, of ligt dat aan mij?

    Ik lees ook niets over filtrering. Je zou wel verwachten dat er filtrering plaatsvindt in de kabel/contactdoos, want de stroomkabel die naar je apparatuur toe gaat is maar 1 klein stukje in het geheel (stroomkabels die in je muur zitten zijn niet afgeschermd en vangen volop EM-straling op, dus dan maakt die ene meter naar je versterker ook niet meer uit)

    Verder vraag ik me af of je die 5500(!) euro niet gewoon beter kunt besteden aan goede speakers; qua speakers zijn er duidelijk verschillen en verbeteringen te horen als je er 5500 euro meer aan uitgeeft, maar qua kabels?

    Ik zou m’n geld er niet aan uitgeven hoor… ook niet aan dure interlinks (zeker niet aan digitale interlinks). Investeer op de eerste plaats in goede speakers, goede versterker, en goede akoestische aanpassingen in je luisterruimte, dat heeft een oneindig veel grotere invloed, zeker bij deze bedragen! Heb je nog geld over, spaar dat dan en geef het (desnoods pas jaren later) uit aan iets waarvan je wél zeker weet dat het verschil maakt!

    • Beste Peter,

      Wij testen alles op een set die aangesloten is op een aparte groep én waarbij filtering plaatsvindt (vM PFM2 en op de eindversterking een Art Speak parallel filter).
      Deze kabels doen natuurlijk lang niet zoveel als een nieuw setje luidsprekers. Als je daar nog winst kan maken, moet je uiteraard niet gaan investeren in deze kabels. Het is niet meer dan een puntje op de ‘i’. Dat zeg ik ook in de conclusie. Net als dat het per apparaat scheelt wat het effect is.
      Je punt dat je eerst je apparatuur op orde moet hebben, sluit ik me geheel bij aan. Eerst apparatuur, dan akoestiek, dan analoge bekabeling, dan – indien nodig – een lichtnetfilter, dan digitale bekabelingl en dan eventueel lichtnetkabels. Dat is de volgorde die ik adviseer.
      Wat mensen met hun geld doen, ga ik niet veroordelen. Mijn mening is dat dit soort producten niet zijn weggelegd voor mensen die keihard moeten sparen voor een upgrade. Aan die liefhebbers zou ik het dan ook absoluut niet aanraden. Zonde van het geld. Maar als je alles al hebt en nog een kleine stap zoekt… waarom niet?