De sound
Inhoud
We hebben de Mark Levinson 5805 een ruime twee weken in huis gehad. Daarbij heeft hij in een paar reviews meegedraaid als extra versterker naast de Pass Labs combinatie. Dat geeft ons niet alleen een idee hoe flexibel deze geïntegreerde versterker is, maar ook hij hij zich verhoudt tot de Pass die we inmiddels goed kennen. Prijstechnisch zitten de twee behoorlijk ver uit elkaar: de Levinson is 11490 Euro, de Pass XP-12 en X150.8 gaat richting 17.000 Euro.
Rijk en krachtig
Opvallend bij de weergave van deze Mark Levinson is, is de rijkdom waarmee de versterker speelt. Wat we ook opzetten: de versterker omarmt u met muziek. Het stereobeeld is – vooral via de gebalanceerde ingangen en de Sonnet – groot. Zowel in de hoogte, breedte als diepte. Daardoor verdrinken we al snel in de muziek, wat natuurlijk heerlijk is.
Als we even heen en weer gaan tussen de Pass Labs en de Levinson, horen we dat de Levinson rijker is in het laaggebied. We horen méér laag en ook meer kick in het laag. Op de TAD’s gaat het soms wel iets te ver met bepaalde opnames. Dan overstemt het laag het midden en hoog te veel naar onze smaak. Denk aan sommige nummers van Massive Attack, maar ook bepaalde tracks van Anathema. Wellicht zijn de TAD en Levinson gewoon niet de ideale match voor wie een droog en strak laag wenst. Al kunnen we ons voorstellen dat er ook liefhebbers zijn van lekker rond laag.
Als we Beth Hart met I’ll take care of you opzetten klikt alles in elkaar. Het klinkt ronduit geweldig: scheurende gitaren en een heerlijke, rauwe stem. Smullen. En als we dan even naar Eelke Kleijn schakelen is het feest compleet. We vatten deze sound wel. Groot, ruim voldoende detail, snel en een heerlijk middengebied die veel genres toelaat. Ook ouder rockwerk.
We vergeten compleet dat deze geïntegreerde versterker 6000 euro minder kost dan de Pass combi… Echt. Ja: het is een andere signatuur. Maar dat is smaak. Feit is: deze versterker maakt muziek en weet te entertainen. Het is gewoon lekker.
Vergeving…
We noemen het middengebied al. Een grote kracht van de Levinson is dat deze versterker nog behoorlijk vergevingsgezind is. Ook matige opnames – en veel rock is gewoon niet heel fijn opgenomen – zijn prima speelbaar. Wellicht door het kleine beetje extra laag en de krachtige (en fijne) punch die deze versterker heeft.
We hebben tijdens de leenperiode heel wat muziek langs horen komen. En keer op keer valt de gloed op die deze ML meegeeft. De Pass is – naar onze mening – duidelijk neutraler en wat rustiger getuned dan deze 5805. Al moeten we zeggen dat we de Levinson in het midden en hoog zeker niet gekleurd vinden. Dat komt opvallend schoon en inzichtelijk over.
Het is het laag dat iets warmer is dan de Pass. Zet er een Yamaha A-S2200 naast en we hebben een culture-shock, zoals u zich wel kunt voorstellen. Feit is: deze tuning – met de juiste speaker – maakt het mogelijk veel muziek te kunnen spelen. En ook met een flinke dosis funfactor. Tevens is het mogelijk op lager volume nog prettig te luisteren. Het is een balans die de Amerikanen hebben gevonden die wij wel snappen.
Overall
De Mark Levinson 5805 biedt veel connectiviteit. We hebben in de test via USB en analoog XLR gespeeld (met de Sonnet Pasithea). Ook heeft de Auralic via AES-in gespeeld. Het fraaiste in ons geval was de Pasithea via gebalanceerd in. Dat is niet gek, aangezien de Pasithea een high-end dac is die een gereclockt signaal van de Mutec krijgt. Dit gaf een zéér groot stereobeeld met veel detaillering en lucht. Zeer fraai. En het laat ook direct horen hoe goed de versterker van deze mark Levinson is.
USB en AES liggen dicht bij elkaar, maar de Auralic speelde wel een tikje beter dan de USB-ingang (die aangesloten was op onze AlphaPC met Jcat XE usb-kaart. Dus geen misselijke bron). De USB-ingang was zeker niet verkeerd, maar speelde wat kleiner en iets minder luchtig and AES-in met de Auralic én zeker in vergelijking met de gebalanceerde ingang waarop de Sonnet Pasithea gekoppeld zat. Het zou overigens bizar zijn als er geen verschil hoorbaar zou zijn. De Mutec met Sonnet combinatie is meer dan 7000 Euro. Als Mark Levinson dit niveau intern zou leveren, zou dat zacht gezegd, bijzonder zijn.
Is deze ML ook geproduceerd door het Chinese Dussun?
Weet ik niet zeker. Achterop staat designed and assembled in United States.
Hoi Jaap,
Hoe verhoudt zich de ML 5805 tot de NAD M33 buiten het gegeven dat de M33 wél een ingebouwde streamer heeft?