Review: Mark Levinson No.519

Features
Optiek
Bouwwijze
Mark Levinson No.519

Techniek

Mooi en geordend van opbouw.

Intern is de No.519 overzichtelijk en modulair opgebouwd. Elke functie heeft een eigen print en deze printen zijn via connectors met elkaar verbonden. Niet alleen het servicen en upgraden van de machine wordt hiermee een stuk eenvoudiger, ook de kans op instraling en interferentie neemt op deze manier – dus door het ontbreken van kabelverbindingen – substantieel af.

Alle audio printen zijn discreet ontworpen. Hierbij zijn deze opgebouwd met op klank geselecteerde militair gespecificeerde componenten en de boards zijn volledig symmetrisch en dual-mono vormgegeven. Mark Levinson betitelt dit als ‘Pure Path’. Het analoge Pure Path audioboard is bovendien voorzien van een volledig in klasse A opgebouwde hoofdtelefoonversterker. Deze kan, volgens de fabrikant, probleemloos hoofdtelefoons tot een impedantie van 32 Ohm aansturen.

De fabrikant haar beproefde de Mark Levinson Precision Link DAC toegepast. Deze is voorzien van een ESS-convertorchip en een hoogwaardige precisieklok die alle inkomende digitale signalen opnieuw klokt. Deze DAC-stage speelt tot DSD 2x, kan verder overweg met zo ongeveer alle in de industrie ondersteunde bestandsformaten en laat echt verschrikkelijk veel aan detail en micro-informatie in de muziek horen.

De machine draait op een Precision Stream Linux computer voorzien van een 32-bit ARM Cortex 1GHz processor waarvoor de fabrikant eigen custom programmatuur heeft ontwikkeld. Alle functionaliteit is in de software geïmplementeerd en kan, na verloop van tijd, via firmware upgrades worden aangepast aan toekomstige ontwikkelingen van de markt of bij de fabrikant. Meer informatie over de interne technieken vindt u op de website van de fabrikant.

Pre-Amp

De lijnuitgang is naar wens met een vast of variabel uitgangsniveau uit te sturen. Het analoge uitgangssignaal wordt hierbij analoog geregeld middels een zogenaamd R2R-laddernetwerk. Deze wordt digitaal aangestuurd en geruisloos met transistors geregeld. Het analoge signaal wordt via deze methode nagenoeg zonder verlies verzwakt en het kanaalverschil is hierbij over de gehele linie nihil. Een hele mooie, maar dure techniek. Behalve als hoogwaardige DAC kan de No.519 zodoende ook als voorversterker worden gebruikt om zowel een eindversterker of een set actieve speakers aan te sturen.